Brynäs IF

727642 inlägg · 7961 ämnen

Brynäs IF - Mora IK 27/11-07

« · 946204 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF - Mora IK 27/11-07
Intressant artikel i Expressen som ni säkert läst.

www.expressen.se/sport/ishockey/1.945092/brynas-och-mora-ar-trakigast-i-elitserien

"Jo, jag vet att det handlar om bottenstrid. Att poängen är viktigare än allt annat. Men ibland blir det bara för mycket.
Möjligen kan jag plussa en smula för Mora. De är ökentrista på bortais, men hemma i Mora är det i alla fall lite
rock’n’roll över spelet.
Brynäs är däremot precis lika meningslösa som underhållning denna säsong oavsett om de spelar hemma eller borta. Vilket är en liten bragd i sig med tanke på vilka spelare som ändå finns i laget.
Eller också är det bara jag som överskattar namnen. För när en trio som Andreas Dackell, Mads Hansen och Ove Molin sammanlagt gjort fem (5) mål på 23 omgångar är det nog inte direkt toppklass vi pratar om längre."

Stämmer. Tyvärr. Underhållingsvärdet är ju inte allt, men det finns inte mycket annat att glädja sig åt heller..
Kommentera

Huge: Hade du kul på matchen förresten? Första i år va?
Kommentera

Huge: Nyansera nyansera.. Trodde inte det var samma sak som att förvränga verkligheten? Fortsätt mala på med det ordet du som tappat all betydelse.
Kommentera

Magico: Nä, det är väl isf bara logiskt.
Om du inte kan nyansera bilden av nåt annat, varför skulle du då helt plötsligt börja nyansera bilden av mig?
Kommentera

Huge: Men aldrig kan man nyansera bilden av dig, Huge
Kommentera

Huge:
Konkret o klockrent Huge, Danne har varit omtyckt av
tränare innan Boork.
Det säger sig självt att han måste tillföra något .(enligt tränarna)

Enligt mig finns det andra spelare som gjort dåligt ifrån sig men de får sällan ögonen o kritik på sig.
Kommentera

stefanalno: Givetvis har några värvningar varit misslyckanden, men jämför man med andra lag med ungefär samma ekonomiska förutsättningar så skulle jag tro att vi är lika goda kålsupare vad gäller misslyckade eller lyckade värvningar.
Inget försvar, men nyanserar bilden av Sundlöv och andra ansvarig för våra värvningar.
Tom topplagen med sin ekonomi lyckas ju emellanåt gå på minor.
Kommentera

mattiaskarlgren:
Huge har givetvis rätt i att topplagen kan ta en smäll ekonomiskt om de misslyckas med en dyr värvning.

Sundlöf har misslyckats med alltför många värvningar. Vad får dig att tro att det skulle bli bättre?
Vad är det Jihde brukar säga:
- Du sitter säker!
Kommentera

Peja: Svårt att säga. Det beror ju helt på vilken spelidé som laget i fråga har tänkt sig använda.
Men vad har det med Dannes insatser i Brynäs att göra?
Dannes kvaliteter har ju uppenbarligen passat in i det sätt VI spelar på, så frågan om han platsat i nåt annat lag känns rätt så ointressant i sammanhanget.
Dessutom spelar andra saker in när man väljer en spelare.
Inte minst ekonomin men även saker som lojalitet och klubbkänsla.
Det viktigast är dock att tränaren anser att spelaren tillför laget ngt och av istiden och förtroendet att döma så är det väl inte så svårt att räkna ut hur man sett på Danne genom åren.
Kommentera

Peja:
Han skulle säkert bli en bra back i andra elitserielag:-)
Han spelar i Rögle nästa säsong.
Jag menar, karln har ju fått skit länge nu, utan att somliga förstår vem som värvat, förlängt kontrakt, tagit ut han i laget etc.
Kommentera

Huge: I hur många andra elitserielag tror du att DJ skulle platsa?
Kommentera

Huge: "Ja, och topplagen har också ekonomin för att ta en smäll på ett par miljoner minus under en säsong för att få de toppspelare man vill ha och som också kostar därefter. Ännu kan vi inte unna oss den lyxen, tyvärr."

Nemen för f-n Brynäs gör ju precis tvärtom, Värvar dyra spelare som inte presterar ett skit, är det bra tycker du?
Kommentera

munkas: "Att DJ har tränarnas förtroende i vått och torrt är kanske inte hela sanningen. Han har ju T.ex blivit bänkad av både Boorken och Doffen denna säsong."

Undantagstillfällen som inte påverkar hur tränarna generellt sett bedömer honom. Istiden talar för sig själv.

"Sedan Danne kom till Brynäs har man som bäst slutat sjua i elitserien, inte spelat någon sm-final eller ens varit nära. Nu säger inte jag att det enbart är DJ fel att det är så men jag tror det säger en hel del om kompetensen och kvalitèn på laget."

Att vi inte spelat ngn SM-final eller en varit nära sen Danne kom säger ingenting egentligen. Mer än att vi med vår ekonomi under dessa år har haft ett lag som ungefär motsvarar densamma.
Resten är önsketänkande från supportrar som hoppas för mkt istället för att inse verkligheten och bedöma efter denna.

"Elitserien blir bättre och bättre. Spelarna blir bättre och bättre. Detta har topplagen förstått"

Ja, och topplagen har också ekonomin för att ta en smäll på ett par miljoner minus under en säsong för att få de toppspelare man vill ha och som också kostar därefter. Ännu kan vi inte unna oss den lyxen, tyvärr.

"Nu har fokus hamnat lite på sidan av DJ, huvudpersonen i dramat, men det är bara för att jag inte räknar honom som en viktig kugge i brynäs A-lag."

Exakt.
Fokus har äntligen hamnat där det borde ha hamnat redan från början: på det faktum att ett gäng erfarna tränare på elitnivå vet bättre än ett gäng totalt oerfarna läktarcoacher härinne.
Kommentera

sylf: Det är just det som är så förvånade. Dessutom verkar det som om det aldrig tar slut. Märkligt egentligen att de som kan så jämförelsevis lite hockey vet bättre än de som haft detta till yrke i år efter år.
Kommentera

El Aka Ali: Att DJ har tränarnas förtroende i vått och torrt är kanske inte hela sanningen. Han har ju T.ex blivit bänkad av både Boorken och Doffen denna säsong.
Om man sedan vänder på resonemanget kan man ju fråga sig varför han ändå har fått så mycket speltid som han fått? Sedan Danne kom till Brynäs har man som bäst slutat sjua i elitserien, inte spelat någon sm-final eller ens varit nära. Nu säger inte jag att det enbart är DJ fel att det är så men jag tror det säger en hel del om kompetensen och kvalitèn på laget.

Eftersom Danne har en sådan gedigen erfarenhet av elitseriespel tycker jag att det kan kännas lite konstigt att orutinerade spelare som Andersèn och Carlsson kan komma in i laget, och i mina och många andras ögon, göra minst lika bra ifrån sig. Danne har en hyfsad speluppfattning och kan slå hyggliga passningar och medverka i uppspelsfasen men är totalt oduglig vad gäller den fysiska biten. I dagens hockey är det just den biten som är viktig. När lagen går in i slutspelsfasen är det de smutsigaste och elakaste jävlarna som kammar hem bucklan till sitt lag.
Elitserien blir bättre och bättre. Spelarna blir bättre och bättre. Detta har topplagen förstått och det är därför T.ex. Frölunda inte längre räknar med att Ronnie Sundin skall vara bärande bland backarna. Hv räknar inte längre med att Per Gustafsson skall vara i 1:a backpar osv. Brynäs räknar dock kallt med att Sjödin skall hålla i år efter år. När han inte gör det och nyförvärven inte motsvarar förväntningarna blir det kattskit av allting istället.
Nu har fokus hamnat lite på sidan av DJ, huvudpersonen i dramat, men det är bara för att jag inte räknar honom som en viktig kugge i brynäs A-lag. För mig är han absolut inte given, och att han kommer fortsätta att hamna på efterkälken och ta onödiga utvisningar är något tränarna får leva med.

Man ser det man ser och det man ser är för mycket av DJ på isen!
Kommentera

sylf: Säga vad man vill: du är iaf inte rädd för att sticka ut hakan och göra bort dig....
Kommentera

El Aka Ali: "Kan det vara så att de s.k. läktarexperterna vet bättre än lagets f.d tränare o lagets nuvarande tränare?"

Ja, i det här fallet!!!
Kommentera

El Aka Ali: Sån självklarheter biter tyvärr inte på vissa.
Det är som att hälla vatten på en gås: alla förnuftiga och sakliga fakta bara rinner av....
Kommentera

mattiaskarlgren: Inte för att jag vill ta någon i försvar men är det inte konstigt att DJ ständigt blir uttagen av tränarna? Han har deras förtroende i vått o torrt. Om nu läktarexperterna säger att han inte platsar vad gör tränarna då för fel? Kan det vara så att de s.k. läktarexperterna vet bättre än lagets f.d tränare o lagets nuvarande tränare? Han är förmodligen ett bättre alternativ än alla de andra. Därför får han fortsatt förtroende.
Det måste ju finnas en orsak till att han har en plats i laget.
Kommentera

mattiaskarlgren: Ok, vi säger så.
Danne spelade nonstop igår och låg bakom exakt samtliga av Moras kontringar och farligheter i övrigt.
Din spelarkritik och matchanalyser i övrigt var det längesen jag tog på allvar.
Enda anledningen till att jag svarar beror på att jag är så djävla envis och har svårt för okunniga gnällspikar.
Kommentera

Huge: DJ var absolut inte bra igår och påstår du att han var det så undrar man verkligen om du sett matchen. Han låg bakom flera av Moras kontringar då han slarvar med passningar, petar med klubban, helt enkelt uselt spel.

Sen att du kallar alla andra för läktarcoacher, bevisar ju bara ännu mer att du inte kan inse att du har fel ibland (ofta) :)
Kommentera

AVGÅ: "Vi är avgång vi är laddade vi är tända!"

Tack. All heder åt 16-20-åringarna denna gång. Jag som stod vid kanten och skrek suger girigt åt mig av berömmet och kan bara konstatera att motståndet var kasst. MIK-klacken hängde inte ens på under "Vi hatar Leksand!" i tredje perioden.
Kommentera

Jag skulle vilja ta tillfället i akt och framföra min stora uppskattning till klacken på gårdagens match. Det var sång i stort sett hela tiden. En hejaklacksledare med megafon som driver på är inte illa det heller.

Mina ovationer till klacken!!!

(... och Huge som gav sitt stöd vid 37-tummaren)
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Skönt med seger, serien är jämn förutom topp 3. Topp 4 alltså en realistisk målsättning!
Kommentera

Peja: Mkt sällan dom zoomar in så pass mkt att man inte får ngn överblicksbild över skeendet.
Det är väl bara i vissa lägen, typ snabba spelvändningar från egen zon som kameran inte riktigt hinner med att registrera vad som händer just därifrån spelvändningen startade. Annars ser man mkt bra.
Kommentera

Huge: Det jag ifrågasätter är hur du kunde studera DJs puck utan spel från tv-rutan, eftersom de har en viss tendens att följa puckhållaren...
Kommentera

Peja: Konstigt.
På min 37-tummare så är jag bergsäker på att Danne spelade ihop med Sjödda idag. Kan inte påminna mig att Sjödda i ngt byte spelade ensam back.
Nu är det andra gången du drar upp den där kontringen.
Kan du inte för rättvisans skulle peka ut alla som gjorde misstag vid alla dom andra 78 lägena då Mora skapade farligheter?
Eller är det inte lika intressant?
Kommentera

Huge: Såg du matchen live? Det verkar inte så, DJ stöttade inte Sjödda "mycket i det tysta" idag. Han åkte snarare och gömde sig, verkade inte vilja ha pucken, och hade bara Sjödda att tacka för att det inte blev mål på den där kontringen.
Kommentera

Peja: "och det trodde jag att alla hade insett vid det här laget."

Nja, om du frågar runt bland dina enögda onyanserade kompisar så ska du se att du säkert kan hitta nån till som tycker likadant. Alltid finns det väl nån som du glömt.
För det är väl dom du menar när du talar om "alla" ??

Men tycker du inte att det isf är lite märkligt att ett gäng ES-tränare genom åren har gett honom mkt istid och förtroende?

Tack vare Dannes stöttning i det tysta så kunde Sjödda idag göra en av sina bästa matcher hittills iår. Tidigare har Danne gjort samma sak, men då har Sjödda i många matcher agerat sänke åt backparet.
Att vara osynlig som back brukar dessutom vara ett gott betyg.
Tyvärr så uppskattas inte alltid det enkla spelet i skymundan. För att se såna saker krävs det helst två ögon och att man inte är enögd.
Kommentera

Huge: DJ gör inte bara enstaka misstag. Han håller inte elitserieklass på något sätt och det trodde jag att alla hade insett vid det här laget. Idag lyckades han vara i stort sett osynlig på grund av Sjödins brilljans, annars brukar han märkas och det på ett negativt sätt.
Kommentera

Peja: DJ, DJ, DJ, DJ....
Kan inte vara mkt kvar av "d" och "j"-tangenterna på ditt tangenbord.
Tycker du att det är seriöst att dra fram ett enstaka misstag från 1 spelare, när det begås misstag i stort sett i varje byte under en match?
Oftast ser man bara det misstag som brukar ske just vid en målchans eller annan farlighet framför det egna målet, när det egentliga misstaget och upprinnelsen till det hela har begåtts i ett tidigare skede av händelseförloppet.
Att då enbart skylla på den som oftast får försöka rädda upp det hela är ju bara patetiskt.
Visar på okunskap rent allmänt.
Kommentera

Skön kämpaseger. Ineffektiviteten höll på att kosta poäng, men idag räckte det att göra 1 mål för att få 3 poäng. Tur att Mora är kassa.

DJ höll också på att klanta till det, som han alltid gör. Bra tryck i anfallszon förvandlades till livsfarlig målchans för Mora och två minuter slashing för DJ pga en klantighet från DJs sida. När i helvete ska Östblom inse att rutin nödvändigtvis inte medför klass?

Alcén gjorde ingen stormatch, men var likförbaskat den som slog passningen till matchens enda mål. Han fortsätter att producera, starkt.

Tycker även att Brendl gjorde en bra match. Hans skott i ramen var värt ett bättre öde och han hade en tanke bakom allt han gjorde. Brynäs skulle haft fler formationer som Brendls, det är ju lagets enda offensiva hot känns det som.
Kommentera

Huss: Ja så Sant så he he
Kommentera

Huss: haha nää faktiskt inte.. Är det bara jag som tycker månsson är dålig just nu? Jag vet att han jobbar på bra, men när han tar ett par skär och åker mot en spelare som är puckförare vid sargen så bromsar han ju (gör förövrigt halva laget(?)) istället för att smälla på!
Kommentera

RavenLord: Man kan ju skicka Sundqvist, DJ, Spets, Hauthonen och Hermansson och istället plocka in Andersén och hem med J Carlsson och plocka upp Emil Sandin från J-20, kanske en ren 4:e kedja med juniorer?
Kommentera

sylf: Så sant. Men man kan ju hoppas på att dom AGERAR innans det är 3500 på läktarn...
Då blir det inte mkt till klirr i kassan till nästa år..
Kommentera

Huss: Jaaa, man blir ju inte direkt överaskad när alcén går i och gör en grym match samt ännu en poäng..! de är de alla suppotrar har sett långt före OÖ.. forsätt med han tillsamanns med lind och brendl. forstätt även med månsson-karlsson-widing. sen kan man göra en kedja med: Danielsson-Molin som center-Dackell, den tror jag mycket på.
fjärde skulle då bestå av: Spets-Hansen-Sundström
Kommentera

Burberry: Var det Sundlöv som satt bredvid?
Kommentera

Satt bakom boork idag. Tydligen räcker inte månadslönen till chips, För det fick grabben som satt brevid bjuda på :`)
Kommentera

Lindström: Agera? Hur? Laget får ju den publik man förtjänar, och mer därtill! Spelar man EN match som mot SSK så står det klubben dyrt!
Kommentera

RavenLord: Nja, det ser tyvärr mörkt ut även nästa säsong. Spelare som T.ex. Danielsson, Hermansson, Sundqvist, Kankanpärkele och Hansen sitter alla på kontrakt. Blir lugnt nästa säsong också alltså...
Sen kommer väl säkert Johansson att få förlängt, som grädde på pölsan...
Kommentera

Bissett19: Du menar, hoppas de inte läser denna sajt.....
Kommentera

RavenLord: Visst och då kommer skadorna som ett brev på posten, garanterat. Skrämmande hur applicerbar Murphys lag är på Brynäs....
Kommentera

Nu är väl botten nådd publikmässigt ivarje fall!!..
Dags för mupparna att agera NU!!
Kommentera

Huss: Ja, med tanke på att Brynäs faktiskt dominerade första perioden borde man ha fått utdelning. Tyckte att det såg riktigt bra ut då, ineffektivt men ändå ett fall framåt.

Andra perioden var riktigt dålig från båda lag tycker jag, riktigt tråkigt att kolla på och tyvärr började Mora ta sig in i matchen. Tredje perioden var Moras helt och hållet, kändes riktigt darrigt och Brynäs lycka var Moras gräsliga ineffektivitet. Bättre motstånd och det hade blivit torsk.

Hoppas Brynäs kan ta med sig spelet från första till kommande matcher, kändes som de var inne på rätt spår då. Om bara målskyttet kan komma igång nu...

Sjödda visade sig äntligen att han fortfarande kan, måste vara hans bästa match i år. Månsson gjorde i mitt tycke en riktigt bra match defensivt.
Kommentera

Jävligt mycke snack om att vi är ineffektiva, visst, stämmer...Men skadar det att lyfta fram det faktum att vi bara släppt 1 mål på 2 matcher nu ?
Kommentera

sylf:

Hauhtonen har fortfarande ett bra rykte i Finland.Hoppas dom är lika blicklös som Mormor o värvar honom.
Kommentera

70 Rodrigues: Skicka 3-4 b spelare och lägg pengarna på 1 riktigt bra..finns många att skicka så borde få ihop en rejäl första kedja iaf..
så nästa år en tunn trupp med bra spelare ist :)
Kommentera

Bissett19: Rädd att vi får stå ut, vem skriver kontrakt med nån av dom här??
Kommentera

sylf:

Helt sant.Den enda chansen för att få in ny spelare i truppen är att fortsätta frysa Hauhtonen så han tröttnar o nån finsk klubb plockar honom.
Annars får vi stå ut med dem här lallarna.
Kommentera

« · 946204 · »