Brynäs IF

727643 inlägg · 7961 ämnen

Brynäs IF - Mora IK 27/11-07

« · 946204 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF - Mora IK 27/11-07
Intressant artikel i Expressen som ni säkert läst.

www.expressen.se/sport/ishockey/1.945092/brynas-och-mora-ar-trakigast-i-elitserien

"Jo, jag vet att det handlar om bottenstrid. Att poängen är viktigare än allt annat. Men ibland blir det bara för mycket.
Möjligen kan jag plussa en smula för Mora. De är ökentrista på bortais, men hemma i Mora är det i alla fall lite
rock’n’roll över spelet.
Brynäs är däremot precis lika meningslösa som underhållning denna säsong oavsett om de spelar hemma eller borta. Vilket är en liten bragd i sig med tanke på vilka spelare som ändå finns i laget.
Eller också är det bara jag som överskattar namnen. För när en trio som Andreas Dackell, Mads Hansen och Ove Molin sammanlagt gjort fem (5) mål på 23 omgångar är det nog inte direkt toppklass vi pratar om längre."

Stämmer. Tyvärr. Underhållingsvärdet är ju inte allt, men det finns inte mycket annat att glädja sig åt heller..
Kommentera

Magico: Ja, det var första matchen jag såg live iår.
Mkt trevlig tillställning innan match, där jag och dom andra som skriver matchreferat på bortamatcherna fick tillfälle att diskutera med bl.a Sundlöv.
En tänkt halvtimme blev till sist lite över en timmes intressant diskuterande kring allt möjligt som rör föreningen, laget, spelet hittills, spelare, ev nyförvärv osv. Även Sulku hade mkt kloka ord att delge oss under sista pausen och fram till slutsignalen.
Som grädde på moset fick man sen se en spännande match där Brendl till sist avgjorde i förlängningen.
Framförallt snacket med Sundlöv borde flera onyanserade dysterkvistar ha varit med på.
Hade sannolikt fått dom att se lite mer nyanserat på läget.
Men jag är inte riktigt säker...
Kommentera

Huge: Vad sa Sundlöv som var så förbannat nyanserat? Den jävla tomten skulle ha avgått samtidigt som Boork.
Kommentera

Magico: Tomas Pettersson. Ännu ett orakel som uttalar sig och som vanligt bara avslöjar sin inkompetens.
Det är bara att läsa kommentarerna till hans dynga så får man en hygglig bild av hur snett ute denne mediatomte är.
För det första så har han ju totalfel i sak: ngn tråkig tillställning var det nog inte många som uppfattade matchen som.
Tvärtom så verkar de flesta, både åskådare och andra mediatyckare, ha ansett det vara en bra match med högt tempo, mkt kamp och spänning in i det sista.
Att sen ha mage att kräva klappklapp-spel av två lag i detta utsatta läge är ju bara rent nonsens.
Tomten håller säkert på nåt av topplagen och då kan man ju unna sig att försöka spela gladhockey, som läget är för dessa lag.
Undrar hur det låtit om hans favoritlag legat därnere och försökt hitta ett för dagen tappat självförtroende?
Kommentera

Huge: Ja Tomas Pettersson tillhör kategorin mupp. Passar på att hacka på allt å alla som det går tungt för.
Kommentera

Lindström:

Ja, det är fan inflation i mediamuppar!
Var hittar de alla kufar?
Kommentera

rackham: Enskede Gård???
Kommentera

rackham: När såg man dom såga te x Dif eller Fbk där fröken Jönnson har gjort 2 mål i år varar ett inte ens var hanns??!!
Kommentera

www.svenskafans.com/Hockeyzon/artikel.asp?id=206335

Innebär det oxå att Alcen får lira då eller?? "Brynäs ställer imorgon upp med exakt samma lag som mot Mora"
Kommentera

Lindström: Brynäs har tolv (12) SM-guld, hur många guld har HV71,Linköping, Timrå, Modo, Frölunda tillsammans? Joo 2+0+0+2+3=7
Dessa lag har säkerligen gjort 100-tals skitsäsonger medans vi svarar för en tråkig o ineffektiv ishockey några år nu på slutet. Ändå får vi alltid ta skit! Tomas Petterson är en pajas!!
Kommentera

StoltBrynäsare: Amen!!
Kommentera

StoltBrynäsare: Det är just därför vi ligger där vi ligger, på grund av att alla ser tillbaks till den tiden där vi låg på topp.

Historia är bra, för mycket kan dock kväva nutiden
Kommentera

Huge: "nyanserad"?
Du berättade att du skriver matchreferat mm på uppdrag av Brynäs IF: inget fel med det. Tvärtom, det är jag smått imponerad av.

Men har jag förstått rätt?
Menar du på allvar att du samtidigt på ett nyanserat och opartiskt sätt kan granska och kritisera Brynäs IF? Alltså de som är dina "arbetsgivare", de som bjuder dig på matcher, bjuder på resor, de du diskuterar med på olika klubbmöten?

(Obs, alla dessa förmåner tycker jag är helt korrekta, snarare för små i förhållande till insatsen - det är "nyanserad" och "opartisk" jag är en aning tveksam till.)
Kommentera

70 Rodrigues:

Magistern håller sig för god att sprida sin lära i media i allmänhet.
Han nöjer sig med att vara en auktoritet i detta forum.

En form av självinsikt som alla dessa kufar inte är utrustade med... = )
Kommentera

Huge: Jag har snackat med ~20 pers som var på matchen igår. De är olika åldrar och kan olika mycket om hockey. INGEN tyckte att matchen var speciellt underhållande.
Kommentera

westerlind: Du har nog både förstått och inte förstått, sas.
Alla skribenter har full frihet att skriva vad och hur man vill, men det handlar trots allt om matchreferat.
Visst, det förekommer säkert onyanserade och opartiska skildringar med slagsida åt det positiva, i många fall.
Men det kanske ligger i sakens natur sas, iom att vi alla är brynäsare och vill försöka förmedla en positiv syn på bl.a just spelet.
Trots allt tror jag att referaten till största del speglar matchskeendet någorlunda hyggligt.
Som sagt: det är trots allt det egna laget man refererar och att i det läget alltid försöka var objektiv och opartiskt tror jag inte ngn klarar av eller ens vill försöka vara.
Sen finns det ju alltid matchreferat att läsa överallt på andra ställen så om man vill få sitt krav på objektivitet och opartiskhet tillfredställt så tror jag inte att det är några större problem med den saken.
Kommentera

Huge: Vem/vad är egentligen objektivt? Angående Brynäs värvningar så är väl Sundlöv den mest partiska personen i världen att få information av?
Kommentera

Huge: Du har nog inte förstått, sas.
Tycker nog det framgår helt klart att jag syftar på dina åsikter här på HS.

Alltså: har jag förstått rätt?
Menar du på allvar att du samtidigt på ett nyanserat och opartiskt sätt kan granska och kritisera Brynäs IF? Alltså de som är dina "arbetsgivare", de som bjuder dig på matcher, bjuder på resor, de du diskuterar med på olika klubbmöten?
Kommentera

westerlind: Nu hängde jag inte med riktigt.
En matchanalys härinne och ett tänkt referat på hemsidan hade nog sett likadana ut.
Säkert onyanserat och opartiskt i mångas ögon, men det kan jag ju inte gärna göra ngt åt. Jag försöker iaf att vara så objektiv som möjligt men självfallet så skriver man som supporter kanske lite för "snällt" ibland, sas.
Eller säg så här: man försöker kanske att lite mer ta fram det som trots allt varit positivt och försöker tona ner det mest negativa.
I det stora hela tror jag dock att referaten speglar matcherna någotsånär korrekt.
Kommentera

Huge: Du har nog inte förstått, sas.

Tycker nog det framgår helt klart att jag syftar på dina åsikter i allmänhet här på HS. (inte bara matchanalyser)

Alltså: har jag förstått rätt?
Menar du på allvar att du samtidigt som du skriver åt Brynäs IF på ett nyanserat och opartiskt sätt kan granska och kritisera Brynäs IF? Alltså de som är dina "arbetsgivare", de som bjuder dig på matcher, bjuder på resor, de du diskuterar med på olika klubbmöten?
Kommentera

El Aka Ali: "Det måste ju finnas en orsak till att han har en plats i laget."

DJ har mutat sig fram genom hela sin aktiva karriär i BIF - Pengar under bordet, där har du svaret på frågan! ;-)

Sen är det ju allmänt känt att man får en bättre överblick från läktaren, därför är en läktarcoach att föredra framför en coach som står i båset och tränar laget dagligen. Har läktarcoachen dessutom styrkt sig med alkoholhaltiga drycker under matchens gång så ökar detta givetvis hans/hennes klarsinne och nya fräscha taktiska grepp kan appliceras!

In med 2 valfria läktarcoacher och låten Boorken göra comeback som trunkbärare!

Allvarligt talat så tycker jag att mobbingen av DJ är erbarmlig och enbart pinsam för de som sysslar med densamma. När Danne återgår till RBK skall du se att Peja och Co. raskt hittar ett nytt offer att mobba, ty sådan är människans natur.....
Kommentera

JanT: Jag tycker att DJ är en av många spelare i Brynäs som inte håller elitserieklass. Men på grund av massa mothugg så fort man kritiserar just DJ det minsta blir det automatiskt fler inlägg om honom när man ska svara.
Kommentera

Peja: "kritiserar DJ det minsta"

Skojar du nu eller?

Du försitter ju inte en enda j-a chans att spy galla över DJ!
Kommentera

JanT: Men snälla kära människa, tycker du verkligen att DJ gör ett elitseriemässigt jobb???
Kommentera

Jag tycker att DJ får alldeles för mkt skit.
Kålsupare som Sjödda å Angel te.x ska ha minst lika mkt om inte mera.
Kommentera

70 Rodrigues: Han är ingen stjärna i mina ögon. Skulle absolut inte klaga om Andersén tog hans plats.

Det är bara det han får kritik hela tiden, konstant. En kritkik som känns oerhörd sunkig och oseriös. Rena personangrepp i parti och minut. Känns väldigt onödigt!
Kommentera

Huge: "Mkt trevlig tillställning innan match, där jag och dom andra som skriver matchreferat på bortamatcherna fick tillfälle att diskutera med bl.a Sundlöv."

Oj, där ser man. Magico har också varit skribent på brynas.se en gång i tiden, där ser man igen (otroligt men sant, medvetet partiska referat förstås). Kul att vi har något gemensamt.
Kommentera

Lindström: Det finns många kålsupare för tillfället i Brynäs IF.....
Kommentera

Magico: Fick du sparken? Är det därför din ton är något bitter?
Kommentera

JanT: Onödigt eller inte, karl´n hänger inte med, varför tror du han sitter utvisad för hakning i parit o minut, han slarvar och räknar fel i egen zon flera ggr per match, och när det gäller tacklingar som han delar ut så är det ju pinsamt, vet han vad det är överhuvudtaget? DJ skulle vara en kung i innebandy!
Kommentera

Huge: Finns det någon skribent i någon tidning som skriver något negativt om Brynäs som du har något till övers för?

Vi vänder på steken. Hur många skribenter har något gott att skriva om Brynäs i allmänhet och Brynäs säsong i synnerhet?

Onyanserade dysterkvistar hela bunten, tonårsläktarcoacher allihopa!
Kommentera

JanT: Nä, faktiskt inte. Slutade helt självmant. Och det var inte, som man kan kanske kan tro, pga Brynäs usla presterande.
Kommentera

westerlind: Förstår fortfarande inte din frågeställning.
Mina åsikter härinne betraktas säkert av många som allför subjektiva till Brynäs fördel, men vad är det isf som säger att dessa "många" har en mer objektiv uppfattning?
Sakfrågan gäller skrivande av matchreferat, dvs ett försök att spegla en matchbild och inget annat.
Om man där väljer att lyfta fram det som varit positivt i spelet, är det att förvränga verkligheten?
Huvudsaken är väl att man inte försöker måla upp en totalt felaktig bild av det som skett på isen utan någotsånär speglar det som skett.

Diskussionen om förmågan att samtidigt kunna kritisera föreningen i stort på ett nyanserat och objektivt sätt tycker jag trots allt är en annan, även om jag förstår vad du menar.
Det hade varit annorlunda om jag varit satt att på hemsidan skriva om andra saker än just matcherna.
Men samtidigt så är ju hemsidan ett organ för den egna föreningen och att det då skrivs lite för positivt i många fall tycker jag inte känns speciellt märkvärdigt.
Så länge det inte handlar om rena faktaförvrängningar eller försök att skriva osanningar för att lura folk.
Kommentera

Magico: "Finns det någon skribent i någon tidning som skriver något negativt om Brynäs som du har något till övers för?"

Absolut.
Frågan är ju VAD man skriver och om det känns som seriös och väl underbyggd kritik?
Men det som nu ex Pettersson skrivit är ju bara rena sensationsskriverier utan nåt större värde än att det ska få folk förbannade (ett uppsåt som uppenbarligen lyckats) och i slutändan inkassera pengar till tidningen via lösnummer och besök på hemsidan.

"Vi vänder på steken. Hur många skribenter har något gott att skriva om Brynäs i allmänhet och Brynäs säsong i synnerhet?"

Tycker att Nyström är en av de bättre murvlarna.
Men sen får jag lite svårt att hitta nån som känns trovärdig rent generellt.
Kommentera

Huge: Vad för positivt finns det att skriva om Brynäs just nu?
Kommentera

Huge:
Dina matchanalyser har jag inget att säga om, där ligger väl som alltid sanningen i betraktarens öga. Jag syftar istället på de stundtals vildsinta debatterna om allt möjligt rörande hur Brynäs IF drivs.

Opartisk
betyder för mig att man inte själv är inblandad, är anställd av, är släkt med eller har andra lojaliteter till någon av de personer man diskuterar. Dvs ytterst få kan påstå sig vara det.

Nyanserad
betyder för mig att man anstränger sig för att lyfta fram både positiva och negativa sidor i syfte att försöka driva diskussionen framåt. Dvs i motsats till de som väljer att prata bort eller "glömma" obekväma fakta för att på så sätt till varje pris "vinna debatten".

Så, med bakgrund av det jag skrev i tidigare inlägg:
Anser du att du är opartisk och nyanserad när du diskuterar Brynäs IF?

Ett enkelt "ja eller "nej" duger gott för mig.
Kommentera

70 Rodrigues: En hel del faktiskt.
OÖ har lyckats få ordning på framförallt defensiven och vi dippar inte alls lika mkt i matcherna som vi gjorde tidigare. Tycker det har märkts framförallt i dom två senaste matcherna där vi rakt igenom har sett en klar förbättring, även om vi sett tendenser till ett mer stabilt spel i dom första matcherna efter "maktövertagandet" sas.
Nu jobbar alla hårt och efter riktlinjerna och det är bara att fortsätta på inslagen linje, så lossnar det också förhoppningsvis framåt.
Det som var positivt att höra från Sundlöv var bl.a att stämningen i truppen är mkt bra trots det utsatta och jobbiga läget vi befinner oss i.
Tycker också att man kan se det på isen och hos spelarna.
Kommentera

Huge: Du skulle nog kunna hitta något positivt med en dagisbrand till och med?
Kommentera

westerlind: Hur fan ska man kunna svara ja eller nej på en sån fråga? :-)

Säg så här: jag försöker alltid att vara så opartisk och nyanserad som det går, beroende på hur mkt jag vet och hur mkt jag är insatt i det som diskuteras.
I mångas ögon är jag säkert partisk och onyanserad men det säger som sagt inte så mkt eftersom den kritiken isf kommer från personer som knappast heller kan betraktas som objektiva eller opartiska.

Men om jag ska svara ärligt och försöka klämma fram ett ja eller nej så får det isf bli ett litet nej.
Tycker att det ligger lite i sakens natur att man som supporter för ett lag väljer att "försvara" sitt lag och sin förening i stort.
Kommentera

70 Rodrigues: Ja, det var som vanligt ett sakligt och seriöst svar på en (för en gångs skull och som jag uppfattade som) saklig fråga från ditt håll.
Men jag hade å andra sidan heller inte väntat mig nåt annat svar än goddag yxskaft...
Kommentera

Huge: I rest my case!
Kommentera

Huge:
Tror du på allvar att Sundlöv om det hade varit dålig stämning i truppen att han då hade berättat det för er?
Det ingår i hans arbetsuppgifter att skapa en positiv bild av laget till sponsorer, publik och allmänheten.
Om en person bedyrar att stämningen i laget är på topp trots alla förluster, det är då man har anledning att vara orolig...

Spelare som Sjödda, Dackell, Sperrle, Hautonen bara för att nämna ett fåtal, dom borde verkligen ha svårt att se sig själv i spegel på morgonen och intala sig att dom har gjort en bra säsong så här långt..
Kommentera

Clubsport: "Tror du på allvar att Sundlöv om det hade varit dålig stämning i truppen att han då hade berättat det för er?"

Jag fick iaf intrycket att Sundlöv var mkt uppriktig på denna punkt, när han sa att stämningen i truppen är mkt bra, alla förlusterna till trots.
Tycker också att man kan se på spelarna och framförallt på deras uppträdande att det är långt till att börja kasta några yxor i sjön.

Och vad har Sjöddas eller Dackells insatser hittills med saken att göra? Om du tror att dom på nåt sätt försöker intala sig att dom hittills gjort en bra säsong så räcker det väl med att lyssna på vad dom båda sagt i spelarintervjuerna nu senast.
Fördenskull behöver man ju inte ha tappat gnistan och börja odla gamnackar.
Dom finns på annat håll....
Kommentera

Huge:
Det jag menade är att har du nånsin under alla dina år som Brynäsare hört att nån spelare eller ledare gått ut offentligt med att stämningen är dålig i truppen?
Jag har då inte under alla mina brynäsår hört det.

Ang Sjödda och Dacke så menar jag att det ligger på deras axlar att ta skutan i hamn utan att besöka kvalserien i vår.
Eftersom att dom gamla gubbarna verkade ha varit drivande i sparkningen av Boorken då menar jag att nu är det upp till dom som har underprestera att visa vad dom går för.
Det är ju veteranerna som ska kliva fram när laget krisar.
Den enda som har gjort det är Lind!
Kommentera

Huge: "Jag fick iaf intrycket att Sundlöv var mkt uppriktig på denna punkt, när han sa att stämningen i truppen är mkt bra, alla förlusterna till trots."

- Glöm!

Stämningen är inte bra. Missnöje hos vissa spelare vad gäller andra spelares sätt att ta på sig ledarroller på fel sätt. Ungefär så har jag tolkat de indikationer jag hört. Vissa tongivande vill bort. Illa...
Kommentera

Huge:
Glömde en sak, tycker du att Sundlöv lät uppriktig så har du säkert rätt.
Jag vet bara hur tongångarna går inom och utanför lagen i gurkstan.
Och dom lagen jag menar här har upplevt mer motgång än framgång...
Kommentera

bradberry: du (dina källor) blir trovärdiga när Flemming står i båset.
Kommentera

bradberry:

Säger Sundlöv att stämningen är bra i laget,så är den det,för Sundlöv tallar alltid sanning,sådéså......:)

Eller nåt.....
Kommentera

bradberry: Jag tolkade bara det Sundlöv sa och han verkade iaf uppriktig.
Sen är det väl rätt så naturligt att det blir spänningar mellan spelare när det är flera som kanske vill ta på sig ngn form av ledarroll och vissa andra tycker lite annorlunda. Huvudsaken är att man då har högt i tak och gemensamt ändå kommer fram till ngt som i slutändan gagnar LAGET.
Kommentera

Lunkan: Ha, ha... Väntade på den...

Men det här är faktiskt en annan källa... ;-)

Fleming blir nog aktuell vad det lider. Dock kanske Mormor fått på fingrarna om spelarbudgeten så det kanske blivit lite grus i maskineriet...
Kommentera

« · 946204 · »