Brynäs IF

730621 inlägg · 7961 ämnen

Brynäs IF - Rögle BK 2019-10-24

« · 1998076 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 2019-10-24
Mattson: rätt eller fel e subjektivt o påverkas säkert av hur man vill se situationen.
Men du har rätt i att domarna väljer att fria på isen. DN har inte kollat på situationen eftersom domarna inte anmält situationen, det krävs en anmälan för att de ska göra det. Här anser jag att det finns ett fel i hela systemet. Domarna vill så klart inte att en situation går vidare där deras tolkning kan komma att sågas. Hade situationen gått vidare och DN då tittat på den så kollar de alltid på. Är det en uppåtgående rörelse? Är armbåge, axel, klubba i kontakt med huvudet på tacklingsmottagaren. Bilderna i detta fall visar att så är fallet. Avstängning 2-3 matcher troligt utfall. Men domarna gör inte den bedömningen och vägrar ju även prata med Abbott direkt efteråt så de hade bestämt sig för att deras beslut var rätt.
Lagen kan själva välja att anmäla men tror aldrig det hänt, finns en sorts överenskommelse om att man inte ska det.
Kommentera

RBK: Du har fel. Varken domare eller DN ser nåt fel med tacklingen.
Kommentera

Brynäsgubbe: Inget skruvande på korken och vattendrickande efter vinst, skönt att se.
Kommentera

Ingen presskonf? Varför är de alltid så svåra att hitta? Alla andra lag lägger upp dem på SHL Play.

Edit: Hittade...
Kommentera

RBK: Alltså det är inget fel på tacklingen och det trodde jag var utrett redan efter de reprisbilder som vevats. Du är lack efter en förlust men att gnälla på domaren och anklaga motståndarna för huvudtacklingar är inte klädsamt.
Det är bara att inse att Brynäs var det bästa laget igår och att Rögle var det sämsta.
Kommentera

RBK: Kommenterade främst utifrån hur du vinklade alla situationer till er fördel.
Kommentera

RBK: Lägg ner. curry får ta sitt egna ansvar där inne i slottet.

Hela jäkla sekvensen är en ren hockeyorgasm!
Kommentera

RBK: klurigt med bortdömda målet. Han försöker styra ner den med klubban men träffar handsken så aktivt använder han handen för att styra in den men inte medvetet att just den ska träffa handen
Kommentera

Peja: Jag har också sätt den flera ggr. Han träffar bröstet först och till scotts försvar är curran lite låg med huvudet. Men han fullföljer med armen upp i huvudansikte på Curran som blöder efteråt, det gör man inte av en ren bröstvärmare. Men den viktigaste punkten är att det är en uppåtgående rörelse från Scott och det ska då vara utvisning och sedan upp till DN att avgöra påföljd. Att Scott inte mena att träffa huvudet är inte en ursäkt. Höglander fick 5 matcher för en armbåge på en spelare som var mycket lägre med huvudet än vad Curran var i denna situationen.
Kommentera

RBK: Scott satte in en riktig bröstvärmare på Curran, absolut ingen huvudtackling. Har sett den 10 gånger i repris och fattar fortfarande inte varför ni inbillar er att det var en huvudtackling. Ibland får jag nästan känslan att efterfrågan att hitta huvudtacklingar är större än antalet faktiska huvudtacklingar.

Danielssons tackling på Curran var mer tveksam, det var i grund och botten ingen huvudtackling utan en schysst tackling där Danielssons hjälm dock hamnade i ansiktet på Curran. förmodligen på grund av längdskillnaden. En märklig situation som kunde ha varit en tvåa, men å andra sidan åkte Scott ut för kneeing utan att nudda er spelare tidigare i matchen.
Kommentera

Lemp: Kommenterade bara att det är ganska illa att hylla en tackling mot huvudet, bara för domarna missade det är det inte mer ok eller mindre risk för huvudskador. Gällande det bortdömda målet skrev jag tveksamt då det för mig såg ut som hög klubba. Tvivlar på att någon e så skicklig att de medvetet styr in pucken med handen liksom...
Kommentera

RBK: Du verkar inte alls partisk i dina bedömningar.
Kommentera

Ove Myling:
Snålvarianten, alltså...
Kommentera

Sama: Märkligt att kalla en tackling mot huvudet för underbar. Curran fick 2 st igår. Stor risk för hjärnskakning, det ska man inte hylla.. Mycket svagt av domarna att inte ta utvisning där. Förmodligen rapporterar de inte ens det heller eftersom det då kommer bli avstängning och deras tavla än mer uppenbar.
Sen säger jag inte att resultatet i sig var orättvist. BIF var bra o RBK ovanligt bleka igår men trots det så borde Rödins mål inte godkänts. Dessutom mycket tveksamt bortdömt mål för RBK där man hänvisar till avsiktlig hands. Hög klubba möjligen men avsiktlig hands e ju rena påhittet.
Kommentera

Auchinleck: Jag följde med som förälder igår. Har inte tid att vara tränare eftersom jag är läktarcoach på heltid.
Kommentera

Skrubben: Bra inlägg och jag vill INTE att Rödin ska förlora sin kaptensroll men kan dock konstatera att den som tyckte så gjorde det för att släppa lite på trycket för att få igång självförtroende och målproduktion. Inte en helt vansinnig ståndpunkt men som sagt inte vad jag vill. Tror också att det kommer att släppa för Rödin och då blir det värdefullt att C:et sitter på hans tröja. Sen är jag väldigt imponerad av Scotts spel. Vilket ansvar han tar och så många små dueller han vinner och skapar isyta offensivt.
För egen del så tycker jag nog att det är dags att man byter ut Descheneau, som jag tycker försöker men inte får till det. Ta in Molin eller Danielsson istället. Nu antar jag att man vill spela honom högt upp i hierarkin för att verkligen ge honom chansen och om han inte tar den inom kort så blir han nog trejdad för båda parters skull.
Kommentera

8399:
Ledare för lagen snarare?
Kommentera

mk: Ungdomar som får en gratisbiljett får nog ganska ofta med sig en betalande förälder eller två också, bra drag.
Kommentera

Dallemas: Det är en skitbra grej.
Även om det inte skulle innefatta Noppa stiftelsen.

Vad kostar en ungdomsbiljett? Man får nog in bortåt halva biljetten i kioskerna.
Sen så kommer kanske 10% tbx oftare, vilket gynnar i längden.
Kanske Monitor som betalar.
Kommentera

Mattson: Absolut. Men det behöver Brynäs med.
Vinna 2 matcher i rad.
Så jag anser nog att Brynäs ligger bättre till i det avseendet.

Sen. Man kan se glädjen/ lättnaden i Rödins målgest.
Framförallt lättnaden, den är såå tydlig.
Kommentera

Scerban: Den har vi ”vanliga” människor inte tillgång till tyvärr. Läste just den statistiken här.
Kommentera

Sama: Om nu tacklingar är bra dvs.
Kommentera

Läste statistiken från igår och brynäs hade 20 tacklingar(!) och 33 skott, hur ofta delar man ut 20 tacklingar i dagens hockey? Grymma siffror
Kommentera

Lunkan: Jag var inne på det efter Oskarshamnsmatchen oxå: nu gäller det för Brynäs att göra ett antal positiva matcher i rad - några enstaka bra matcher kan alla lag göra.

Leksand blir såklart en tuff uppgift, mycket pga att Brynäs har inlett så dåligt och har en stor press på sig. Nu har Leksand också en hel del press på sig så det blir en mental kamp. Hoppas inte Brynäsarna "går bort sig" offensivt i sitt driv att få revansch heller.

Ska iaf bli kul med rivalmatch och sämre än senast lagen möttes kan det väl inte bli? Det har ju Rödin lovat!
Kommentera

bradberry: nja det var väl noppa-stiftelsens match det här va? Inte En Bra Start alltså
Kommentera

Kan inte sluta kolla på målsekvensen i ÖT igår, satans så underbar på propp på Curran och sen ett riktigt godismål från Rödin! Scott var utan tvekan en av segerorganisatörerna igår tsm med Ersson.
Kommentera

Skrubben: Grymt att se dina inlägg! Håller med dig fullt ut!
En sak som jag reagerade lite på igår som du också nämner.
I andra och tredje perioden hade vi precis haft inne våran andrakedja efter att vår förstalina varit inne. Då blev det tekning i offensiv zon och powerbreak.

Då har jag så jäkla svårt att förstå varför MS inte sätter in vår förstafemma på en offensiv tekning när de trots allt vilat hela andrakedjans byte samt hela powerbreaket. Det är ju knappast så att de går in och lirar i en minut.

Tycker i många lägen igår att MS har chansen att lira förstafemman klart oftare och framförallt i offensiv zon.
Är ganska övertygad om att detta är en liten, liten detalj som kan göra att Rödin, Scott & JD kan komma igång på allvar.
Räcker med att titta igår hur ofta vid offensiva tekningar som Abbott sätter in Everbergs kedja.
Han spelade en hel del med kedjorna likt 1-2-3 sen körde han återigen första dvs 1-2-3-4.. Att fjärde mest var inne på en hel del "stödbyten".

Exakt samma sak har jag sett i Frölunda, kanske inte att de lirat så som ovan, men väldigt ofta vid offensiva tekningar så går förstakedjan in OM de vilat tillräckligt länge som kanske behövs.
Kommentera

Mattson: Den trenden ska brytas, att lag bryter negativa trender mot oss. Försiktigt optimistisk inför morgondagen.
Kommentera

bradberry: angående publiksiffran igår. Brynäs bjöd alla ungdomslag i gästrikland igår att gå gratis för att uppmärksamma Noppa stiftelsen.
Kommentera

Brynäsgubbe: ... och möter ett lag som behöver bryta en negativ trend.
Kommentera

mk: Och nu ser jag verkligen fram emot nästa match, det var ett tag sedan.
Snälla Brynäs följ upp detta nu!
Kommentera

bradberry: Bara att vakna och gå in här och "vilja" läsa, är hur gott som helst.

Som alla sagt tidigare så var det nog många spöken som kanske inte jagades bort, men man skrämde dom lite iaf😄

Hoppas nu att detta utnyttjas på bästa sätt framöver.
Kommentera

Charles: Vill inte förringa de fina publiksiffrorna men tror en del är konstgjord andning. man ger bort många biljetter. Bl.a. En bra start... Matchen mot Oskarshamn var det sjukt mycket småkids trots sen vardagsmatch. Tyckte mig skönja att tredje perioden hade en reducerad publikskara med 10-15%. Sovdags... 😄

Helt rätt av Brynäs att fylla sämre publikmatcher och ge barn möjlighet att se hockey och kanske grundlägga ett hockey- och Brynäsintresse. Dessutom ser det bättre ut på papperet och blir mindre negativt tugg om siffrorna hålls uppe så det får väl anses som smart även ur det perspektivet...
Kommentera

Skrubben: Var hittar du statistik över zonstarter?
Kommentera

Oerhört skön seger idag, välförtjänt! Kul att se över 5000 en sådan här match. Ersson stabil, viktigt.
Skål på er från Spanien
Kommentera

Blå grottan: Brynäs, fullsatt, höga förväntningar... Hur brukar det sluta? 😳
Kommentera

Skrubben: Håller med om att det finns positiva tendenser. Bättre BP, många skottförsök. Bättre försvarsspel. Spelförande de senaste två matcherna. Ersson i målet. Mm.

Nu har laget iaf. ett gyllene läge att avancera, med möten med LIF och MIF efter varandra.

Jag är på plats mot Leksand, en vinst där och vi kan ta oss förbi både dom och Oskarshamn. Men det blir en svettig match, måtte domarna palla trycket.
Kommentera

8846: Oj, tack för det!
Kommentera

Charles: Ja precis. Även om tacklingen är schysst, så kan ju andra kontakten ta olyckligt.
Hoppas verkligen att det gick bra med Curran.
Hjärnskakningar eller skador på spelare vill jag inte se oavsett om tacklingen är regelrätt.
Kommentera

Davey85: samma mot Oskarshamn över 5000 mot dem på en torsdag, nya biljettpriserna verkar göra lite skillnad i alla fall
Kommentera

Rumpelstiltskin: kan ju fortfarande vara olyckligt att en del av smällen påverkar huvudet, trode inte man skulle mothugg när man inte vill se motståndare skadas.
Kommentera

Skrubben: Kul att du skriver skrubben. Saknar dina konstruktiva och vettiga inlägg ibland. Du håller en hög nivå. 👍
Kommentera

En positiv sak till förresten. Över 5000 på matchen idag trots skral poängutdelning och många dåliga insatser, dessutom inget direkt publiklag på besök och strax innan löning. Hade trott på kassa siffror. Bra där Brynäsare!
Kommentera

Kvällens corsi. Tredjekedjan var väldigt drivande idag.

Sen angående vår förstakedja. Jag tror inte att dom flesta förstår hur bra den kedjan är. Läste på hockeynews idag att Rödin och Scott har bäst overall corsi i hela SHL. Och då har dom bara 33% offensiva zonstarter. Alltså det är helt sinnessjukt vad den linan driver spelet åt oss. Det har gått troll i målskyttet för dom, en självförtroendegrej som kommer släppa med tiden. Fortsätter dom med liknande siffror resten av säsongen är det en av ligans bästa kedjor. Inget snack om det. Pratet om att Rödin varit dålig och att man ska rycka bort C:et är verkligen så okunnigt det kan bli. Man ska kräva mer av honom i PP och total poängproduktion. Men det är inte så att han varit klappkass vilket det låtit på vissa.
Kommentera

Tycker speciellt en vinkel visar att smällen tar i bröstet på Curran.
Kommentera

pekka85: Håller med i stort sett allt du skriver om matchen. Jämn tillställning där vi inte behöver be om ursäkt för segern.

Mannberg, Sallinen och Scott får mina plus. Tycker också att Molin gjorde ett positivt intryck.
Kommentera

Jag såg väldigt många bra intentioner idag.
• Box play är det bästa jag sett sen Bulan lämnade. Älskar att vi spelar med aggressiv box igen. Den passiva boxen Sunkan införde för ett år sen är inte bra. Var bara en tidsfråga innan det skulle krascha med den metodiken.

• Målvaktsspelet var RIKTIGT bra. Äntligen har vi en målvakt som tar det han ska plus lite till. Hans konstiga ingripande med 5 minuter kvar väljer jag att bortse från. Han var nog nervös som resten av laget var på slutet. Jocke Eriksson är en sämre målvakt just nu.

• Vi SPELAR ut Rögle, serieledaren. Det är inte så att vi spelar defensiv Sunkan-hockey och vinner genom att täcka 100 skott. Vi förde matchen, vilket till och med Abbott erkände intervjun efter matchen.

• Molin såg helt OK ut för att vara första matchen. Finns mycket hockey i den killen. Hade ett par bra passningar i PP.

Nej denna match kändes riktigt bra. Tycker vi spelade bra mot Växjö sist också, men där föll vi på dåligt box play och målvaktsspel. Om vi nu rättat till dom två bitarna ser jag positivt på framtiden.
Kommentera

Charles: olycklig? Kommer en puckförande spelare in i slottet så ska det bara smälla rakt av.
Kommentera

« · 1998076 · »