Brynäs IF

727637 inlägg · 7961 ämnen

Brynäs IF - Skellefteå AIK 21/10-14

1634890 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 21/10-14

Carl Lejonkräk: Precis min tanke, iom att spelare kommer, som jag förstår det, mer frekvent besöka skolor tex höjs deras och Brynäs status hos barnen/ungdomarna, detta borde leda till att de vill besöka arenan och se killarna på match, dvs hem och tjata på sina föräldrar som ger med sig, för man vill ju att barnen ska ha så kul som möjligt.

Man måste synas, annars finns man inte..... 

Kommentera

Peja: 2 matcher till priset av 1 är väl annars en bra lösning kan jag tycka. Både prisvärt plus att man drar folk till hallen 2 gånger istället för 1.
Kommentera

reven: Intressant med fribiljetter. Jag ska höra efter om de (flertalet) som jag känner som fått fribiljetter tidigare år fortfarande får det. Eller får och får, har tillgång till fribiljetter. Har påpekat fribiljetterna här tidigare säsonger och blivit idiotförklarad som en konspirationsteoretiker. När jag hade säsongskort på arenan i ca 10-15 år hade jag kunna fått fribiljett till varenda match, men köpte istället för att stötta Brynäs och få bättre plats. På Gefles matcher är det i alla fall fortfarande hur många som helst som går in med fribiljetter.
Kommentera

reven:

Jobbat på många av kommunens skolor de senaste 19 år, och varit med många skolklasser på nämnda arrangemang. De har då inte varit något större fel på ungdomarnas köplust när jag varit med. De överträffade åtminstone mig. :)
Kommentera

Jajjen:

Så du tror att människor (Gävlebor) snabbt vänder blad o glömmer tidigare säsonger...åskådare som besökt 10, 20, kanske 50 hemmamatcher o under 12/13 & 13/14 sett Brynäs bara ha Rögle, Aik, Örebro, Timrå bakom sig i andel 3 poängare på hemmaplan...

Efter lite segrar hemma i år så ska allt vara glömt...

Tror du är helt fel ute...folk blir LESS...

Redigerad kommentar

Kommentera

reven: Sen kanske Unicefprojektet kan ge nya åskådare med tiden som en följd av att spelarna rar sug an ungdomar och gör det de gör ute på skolor osv.
Kommentera

reven: Det känns som att vi pratar om olika saker, alternativt missuppfattar du med flit. Jag tycker givetvis att det är bra att det satsas på familjer, men är verkligen knattehockey och fiskdamm höjden av underhållning för dem? Har vi nått det ultimata underhållningsvärdet där?

Herregud, visst kostar alla satsningar självklart resurser - men jag tror man kan fördela smartare. De senaste åren har jag fått känslan av att man i desperation gått efter någon slags checklista och bockat av efter hand satsningarna blir klara (t ex ice projections och "upplevelseansvarig"-tjänsten). Man gör många saker halvdant istället för att göra några få saker bra.

Kommentera

reven: Tack för att du orkade utveckla! =)
Kommentera

Johan Norrström: inte nödvändigtvis. Det handlar om vad de hade för köpkraft.

Om antalet betalda biljetter är 3500st och det bjuds in 1500st från skolorna så blir publiksiffran högre (5000st) men det betyder inte automatiskt att det säljs mer i kioskerna etc. Barn och ungdomar, och studenter, har för det första inte samma köpkraft som en arbetande vuxen och för det andra så går de på hockey för att se hockey (det är gratis) och inte för att få en helheltsupplevelse med t.ex. mat och dryck/snacks.

Det verkar ju uppenbart att dessa 1500 extra på matcherna inte drar mer folk då publiksiffran varit halvdålig i några år nu samt att Brynäs inte fått in fler betalande. Nu är det istället 3500 lojala brynäsare som går och betalar för sig. Kanske kan det göra att det även blir bättre stämning i arenan då dessa personer "brinner" för Brynäs och man slipper dessa konstiga blickar när man jublar vid mål?
Kommentera

Johan Norrström: Många gratisbiljetter har ju varit flera skolklasser, dom ungarna spenderar nog inte så värst mycket.
Kommentera

reven:

Nja fler åskådare borde ju innebära att det spenderas mer pengar på parkering, i kioskerna, brynässhoppen och i ölbarerna. Så mer pengar fick de garanterat in.
Kommentera

reven: På tal om kontakt med Brynäs och de ansvariga så mailade jag HGK runt kl 20:00 och skrev vad jag tyckte om de senaste insatserna i Brynäs vad gäller varumärket osv. Han svarade 20 minuter senare med ett långt och utförligt svar/mail. Fantastiskt tycker jag!
Kommentera

dAVydov: vilka tror du det är som spenderar mest pengar? Det är barnfamiljer och det vet Brynäs mycket väl om och därför läggs det kanske lite mer på dem än t.ex ståplats som inte bidrar med så värst mycket (klacken undantaget).

Sen verkar det som att du nu, och några andra här, tror att Brynäs har oändliga resurser att röra sig med. Att de kan ta in produktionsteam, ha storskaliga events och smycka arenan för en hel del pengar.
Om man tänker efter och analyserar lite av vad HGK sa i intervjun med GD så säger han att det är fler betalande besökare i år vilket betyder att det inte spelat någon roll förr om åren när det varit 5800 på läktarna när Brynäs inte fått in mer pengar än vad de får in nu vilket säger väldigt mycket. Brynäs har alltså ungefär samma pengar nu att röra sig med, som då.
Det betyder också att det inte gjort någon skillnad av att ha rabatterade priser, biljettkampanjer för det ger inte den skjuts i säsongskortförsäljningen som krävs för att motivera sånt.

Att SHL-klubbar saltat och trixat med publiksiffror bör inte komma som en nyhet. Hur många gånger har man inte varit på ståplats och det stått 500 barn och ungdomar från skolor i trakten och minst lika många som sitter på kortsidorna? När man åkt på bortaresor och en tredjedel av arenorna består av gratisbiljetter.

Sen kvarstår de andra punkterna som jag besvarade.
Har man konkreta idéer och tips på hur arrangemanget runt matcherna kan utveckas så tror jag säkerligen att Brynäs skulle uppskatta det, om man tog det med dem men man bör ju även ha i åtanke att det mesta kostar pengar och att det ska motiveras därefter.
Kommentera

Carl Lejonkräk:  Sex spelade hemmamatcher i år utan en förlust vid full tid spelar ingen roll? Formstarkast i serien? Hur kan nån bry sej om vad som hände förra året? Ungefär lika sannolikt som att Brynäs har högre biljettpriser än konkurrenterna.
Kommentera

Jajjen: Jag tror att de senaste årens alla hemmaförluster gett ett visst publiktapp och sedan så skulle lite tuffare/elakare spel inte skada. Skickliga spelare är svårt att ha råd med men mer glöd och kamp skulle kunna införas med små medel och kanske vår nye sportchef kan sätta en lite tuffare prägel på laget.
Kommentera

munkas: Förr räckte den här nivån. Idag gör den det inte uppenbarligen.
Kommentera

Jajjen: Okey, sorry för otydligheten. Med story-telling menar jag att man får följa spelare lite mer personligt. Kanske kan man göra en Brynäs-dokumentärserie där man får följa laget 20min i veckan på Facebook? Kanske lite bakgrundshistoria till våra transatlanter i reportageform? Jag är helt på Pejas linje här med att profilera vårt lag. Jag tror inte vi har en grå massa till lag som vissa andra, jag tror snarare att det blivit så p.g.a. bristande täckning. 
Kommentera

dAVydov: Det var inte bättre förr, även om det är sämre nu.
Kommentera

Säger bara; Åk till Usa/Can, gå på NHL matcher. Återkom i diskussionen.
Jag har sett ett gäng matcher, från Florida till New york, och kan säga att kring arrangemanget lockar lika mycket folk som själva matchen.

Att SHL/Cmore äger tv sändningen här hemma gör att klubbarna inte gör tillräckligt för att locka med just sitt arrangemang.

Folk lockar folk så enkelt är det.
Kommentera

reven: Återigen visar du att du inte förstår. 

En liten ledtråd: Med tävlingar och events så menar jag inte fiskdamm och knattehockey. 

Kommentera

dAVydov: Jag vill bara veta vad mer man kan göra. När du säger att "man bör arbeta mer med story-telling" betyder det inget för mej.
Kommentera

Jajjen: Jag sa nog aldrig att de inte försöker. Jag gillar den allmäna skepsis-/anti-stämningen här inne. Orkar inte dra mer förslag då de bara slås ned och dissas direkt. Bättre att ta såna frågor direkt med Brynäs.

Nu kör vi vidare grabbar: Allt är skit och inget kan utvecklas. Tror den approachen gillas mer här.

Kommentera

dAVydov: när du presenterar många idéer som redan finns och implementeras så är det en legitim fråga att ställa.
Kommentera

dAVydov: "Om vi höjer produkten Brynäs överlag..."

Jag är säker på att Brynäs försöker. Har du några konkreta förslag är dom givetvis guld värda.

Kommentera

reven: Härlig argumentationsteknik. Går på person direkt. Ditt svar i övrigt visar att du inte fattar något av vad jag skrev. 

Min poäng sammanfattad: Om vi höjer produkten Brynäs överlag så kan vi även sätta högre priser. Om vi kan involvera fler med engagemang för klubben och spelarna så kommer mer folk på matcherna.

Ber om ursäkt för klavertrampet, reven. Det var inte meningen att såra dig.

Kommentera

Huge:

Nej sådant resonemang är ju knappast logiskt. Men dessvärre finns det ju många som resonerar just så. Bara plocka några axplock ur inläggen från det här forumet för att få vatten på sin kvarn.
Kommentera

bifhjärta:

Verkar som att min förra kommentar blev lite konstig.
Här är intervjun med HGK. Vid minut 15 så pratar de om ekonomin.
www.gd.se/ishockey/shl/brynas-svarar-pa-lasarnas-fragor-om-publikkrisen#Ishockey
Kommentera

Har sett en minut av klippet nu..Tycker Stisse ska hålla sig på andra sidan kameran...;)
Kommentera

bifhjärta: Här är intervjun med HGK. Vid minut 15 så pratar de om ekonomin: http://www.gd.se/ishockey/shl/brynas-svarar-pa-lasarnas-fragor-om-publikkrisen#Ishocke

Redigerad kommentar

Kommentera

Jajjen: Då är vi på samma sida =) Synd att resten av Gävleborna inte håller med då...
Kommentera

bifhjärta: Det var som fan! Nej, jag menar att det är orimligt att kräva mer av en fattig hockeyförening.

Redigerad kommentar

Kommentera

Jajjen: Vi båda tycker uppenbart att Brynäs evenemang håller hög klass då. Så som du skrev innan uppfattade jag det som om du tyckte att arrangemangen vatt meningslösa ;)

Redigerad kommentar

Kommentera

bifhjärta: Brynäs hemmaarrangemang håller hög SHL-klass. Det som saknas är väl pilkastningen och tombolan. Seriöst - vad kan man förvänta sej när man går och ser en hockeymatch? Eller rättare - vad förväntar man sej i Gävle när man går och ser en hockeymatch?
Kommentera

Jajjen: Hur tycker du man ska locka dit dom där som går på "ett par hemmamatcher per säsong"? Tror du att en 10åring tjatar på pappa att han vill till Gavlerinken bara för hockeyns skull?? Anser du att kringarrangemang under en hockeymatch inte spelar någon roll, jadu..då är du snett ute.

Redigerad kommentar

Kommentera

bifhjärta: Tror du att gävleborna stannar hemma för att det saknas pilkastning och tombola på matcherna?
Kommentera

reven: Stämmer. Var på en FBK-match förra säsongen. Snacka om lamt evenemang! Fick känslan att Loob helst ville att karlstadsborna stannade hemma.

Brynäs hemmaarrangemang håller hög SHL-klass.

Kommentera

reven: Absolut..massor med evenemang i samband med matcher? Men så du menar på att vi inte tappar så mycket i publikintäkter som man kan tro då? Med tanke på att man minskat med att skänka biljetter. .? Kan stilla min oro lite isåfall..
Kommentera

reven: Då bestämmer vi att Brynäs gör allting rätt o det fungerar klockrent😂😂😂
Kommentera

dAVydov: har du ens varit på hockey i år eller sitter du och antar grejer?

- Brynäs har oftast någon form av aktivitet i arenan. Är det inte företagsevent så är det ballongknytning, ansiktsmålning och annat för barnen. Såklart en utvecklingsfråga hos Brynäs men att säga att det inte finns något är att överdriva.
- Brynäs har snyggat till publikgångarna ganska rejält och det ryktas om att det kommer mer under säsongen.
- Det är studio före match samt i periodpauserna. På lördagar är det knattehockey (som lockar dit föräldrar och släkt).
- Ibland är det tävlingar på isen i pauserna, varit lite ont om det i år men det kanske kommer?
- Brynäs har snyggat till sitt emblem, de har en ny grafisk profil och verkar sträva efter en snyggare och modernare look på allting. De verkar ha slutat sälja ut sitt varumärke billigt och satsar med på kvalitet. T.ex med unicef, bauer, länsförsäkringar etc. Partnernivåerna har höjts rejält.
- En hel del reklam är borttaget i arenan.
- Nya dräkten som andas "nytänkande" och är stärker varumärket något enormt jämfört med andra elitlag (reklampelare) i Sverige och Europa.
- HGK förtydligade i sin intervju med GD angående publiksiffrorna att de inte vill skänka bort massor av biljetter längre. Det har säkert att göra med att ju mer du har kampanjer och skänker bort grejer, destå mer devalverar du varumärket. Tydligen är det _fler_ betalande per match i år än det har varit förr om åren dvs att skänka bort biljetter har inte gett någon effekt alls gällande fler betalande utan det kommer bara dit personer som går en gång.

Gällande biljettköp så är systemet under all kritik men det är en fråga för SHL då alla klubbar använder samma system. Samma sak gällande spelschemat, det är en fråga för SHL och inget Brynäs kan bestämma över och som HGK nämnde i intervjun med GD så är det något de jobbar stenhårt med inför nästa säsong men tänk dig själv att du äger ett företag med 11 andra människor som bara ser till sitt eget, hur lätt kan det vara att få sin vilja igenom?
Kommentera

Peja: Jag håller med om att det är mer praktiskt och kostnadseffektivt att titta hemifrån. Därför gäller det att skapa/hitta ett värde för kunden som inte går att få framför tv:n. Det är just där jag tror Brynäs har tappat. Man kör vidare med ett upplägg som man alltid haft. Trots att publiktrenden varit tydlig sedan nya arenan invigdes.

Skapa event kring samtliga hemmamatcher - både på stan och i arenan, upprätta tävlingar, bjud in skolklasser/företag, bygg upp ett förtroendesystem som gör det åtråvärt att fortsätta gå på matcher osv. Väl i arenan/kring laget så gillar jag din idé om profilskapande bland spelarna. Man bör arbeta mer med story-telling, skapa en dramaturgi för de mest profilstarka spelarna. Så man som åskådare verkligen VILL se dramat utspela sig på isen.

Jag tycker även man borde jobba mer med profilering av varumärket. Idag känns varumärket billigt och statiskt. Brynäs borde eftersträva att bli något som även tilltalar de som inte är fanatiska supportrar. Unicef-grejen är en bra del i detta men det kan göras mycket mer.

Sedan tror jag försvårandet av biljettköp (världens sämsta system på hemsidan) har gjort sitt. Skapa möjlighet för kontoregistrering på hemsidan och gör "one-click buy" möjligt för biljetter. Användarvänlighet är så otroligt viktigt på webben/inom e-handel. Förstår inte användaren funktionen så struntar hon helt enkelt i köpet i många fall. Det är så otroligt lätt att stänga fliken och göra något annat.

Kommentera

pastorn: fast det är fasen så mycket roligare att se film på bio och hockey live!
Kommentera

Peja: Sweatt har fått stå åt sidan för Scott vilket i mina ögon är felaktigt då den förstnämnde har mer "starquality". Sweatt kan dock vara blyg därför får fans och ungdomar aldrig riktigt lära känna honom..

Tvillingarna Vesterholm är ju på förhand något som man borde kunna hypa. Men där har man tyvärr helt misslyckats. För det första verkar de halvdöda, och för det andra halvdåliga (eller hel) :)

Redigerad kommentar

Kommentera

pastorn: Det som är anmärkningsvärt den här säsongen är ju att Brynäs verkar ha haft ett mycket större bortfall än alla andra i SHL. Att publiksiffrorna generellt sett blir sämre och sämre är lite av en annan diskussion. Priset och de praktiska fördelarna med att kolla hemma är tunga faktorer för många som jag känner. Nu vet jag att Brynäs har sänkt priset, men de 299 sek som gårdagens matchbiljett kostade mig får man MÅNGA tv-matcher för... 
Kommentera

pastorn: Härlig inställning! Lika bra vi lägger ner alla arenor (och biografer) i hela Sverige då. De kan spela i träningshallen. Så mycket skönare att sitta hemma!
Kommentera

Hur ofta går man på biograf och hur ofta ser man film hemma i soffan?

Tror inte det spelar någon roll vad Brynäs gör för att försöka locka folk till arenan tyvärr.

Kommentera

Bifbiffen: Mm, fast det handlar ju även om att hypa spelare och bygga upp profiler. Thuressons spelade bra första halvan av förra säsongen, men Brynäs byggde ju upp honom väldigt mycket med det där mustasch-grejen. Då gick han från en bra SHL-spelare till en profil. Per Ledin mfl är ju också till stor del 'skapade' profiler. Sweatt har häftiga egenskaper och skulle kunna hypas mer. 
Kommentera

Peja: Jag kan bara gå till mig själv, ser nästan samtliga matcher på csports när jag inte kan närvara då jag inte bor i Gävle, men i år har jag inte alls hållt uppe intresset på samma sätt. Ett tråkigt lag. Finns bara en jag riktigt söker med blicken och det är Bill Sweatt. Tyvärr saknar han lite andra faktorer för att blomma ut fullt till en hypad profil.
Kommentera

Bifbiffen: Mm, det är svårt att inte relatera publiksifforna till Moderaternas smutskastning. Tror förvisso inte det finns någon etablerad bojkott men mycket ont blod. Brynäs har ju enligt min mening haft klart godkända publiksiffror under flera år, men det har sjunkit som en sten till den här säsongen. Jag tycker att det är för tidigt att säga om det rör sig om ett stort permanent bortfall eller ett tillfälligt bortfall. Har VÄLDIGT många bekanta som bor i Gävle och ser samtliga matcher på TV. Billigare och betydligt mer praktiskt för den som andra aktiviteter, jobb, barn etc... 
Kommentera

Carl Lejonkräk: Visst finns det profiler. Vi har tyvärr släppt samtliga våra dock. Men håller med det nya seriesystemet är katastrof. Men publiktappet har drabbat oss hårdast och ja, jag tror just i detta fall att det inte har att göra med seriesystemet.
Kommentera

Johan Norrström: Nu är det ju inte bara Brynäs som saknar profiler utan hela serien, dessutom går i stort sett alla till slutspel förutom ett par som får möta tredje och fjärde bästa lag från Allsvenskan....Produkten är kass helt enkelt, slutspelet blir kul men innan det så är ytterst få matcher sevärda.

Kommentera

1634890 · »