Brynäs IF

728142 inlägg · 7962 ämnen

BRYNÄS-LULEÅ 8/1 2009

« · 1108345 · » Till forumet

Sv: BRYNÄS-LULEÅ 8/1 2009
Peja: ""Det är iofs bra att ställa krav på spelare men jag har iaf inga större förväntningar på att han samtidigt ska producera framåt och vara ett offensivt orosmoment för motståndarna."

Vilket betyder att man inte kan ha alltför stora krav på Molins offensiv, generellt sett, när han SAMTIDIGT tar ett oerhört stort defensivt ansvar och det också är hans primära uppgift.

Att man sen kan förvänta sig lite mer produktion av honom i just PP håller jag med om.
Men det är en annan femma.
Kommentera

Lindström: Jag har redan kommenterat Molins varande eller ev ickevarande i PP med att han inte är den ultimata lösningen.
Vilket innebär att det helt klart borde ha rullat in lite mer poäng i just PP.

Men du skrev så här:

"Så du tycker att Molin uträttar det han förväntas göra med den istid han har?"

Vilket jag uppfattat som att du menat hans totala istid, och INTE specifikt istiden i BP.
Och sett till hans totala istid, där BP väl utgör den största biten, så tycker jag definitivt att istiden motsvarar de förväntningar man kan ha på honom.
Vilket även du själv verkar tycka.

Har vi rett ut alla ev missförstånd nu, eller tycker du fortfarande att han är en egoistisk spelare som sätter laget i andra hand?
Kommentera

Huge: "Det är iofs bra att ställa krav på spelare men jag har iaf inga större förväntningar på att han samtidigt ska producera framåt och vara ett offensivt orosmoment för motståndarna."

Borde man inte förväntas producera och vara ett offensivt hot om man spelar powerplay? Det är ju trots allt meningen att man ska göra mål i PP...
Kommentera

Huge: Det jag har sagt är att han INTE ska spela PP.
Spelet i Bp klarar han galant, är inte det som vi diskuterar.

Sett till all speltid han har i PP så borde väl det ha rullat in mera poäng för han eller?
Kommentera

Lindström: "Så du tycker att Molin uträttar det han förväntas göra med den istid han har?"

Ja, det tycker jag.

Det är dock lite svårare att få grepp om vad det är DU förväntar dig av Molin, då har främst är ämnad som en defensiv vikarierande center med stort ansvar i bl.a boxplay.
Mkt spel i boxplay och även en del i PP gör nämligen att speltiden ökar.

Det är iofs bra att ställa krav på spelare men jag har iaf inga större förväntningar på att han samtidigt ska producera framåt och vara ett offensivt orosmoment för motståndarna.
En förväntnig som du uppenbarligen verkar ha.
Eller?
Kommentera

Peja: Förvisso men då som en deffensiv länk. INTE nån bandy sväng i PP, som nu tack.
Kommentera

Lindström: Fast det är ju bättre att Molin åker omkring med pucken än att motståndarna har den. Så det är inte det sämsta tänkbara som kan hända...
Kommentera

Peja: Nej nej han gör ju det för han är sååååååååå sjukt bra. Lyssna på Huge....
Kommentera

Huge: Jag tror att Robert Rosén skulle kunna vara vår man...
Kommentera

Huge: Att du sen verkar ha missförstått det mesta i övrigt stärker inte direkt dina aktier, om man säger så....

Så du tycker att Molin uträttar det han förväntas göra med den istid han har? Svara bara på det TACK.
Kommentera

Huge: Fast Molin tar ju ofta hellre några halvcirklar med pucken utan att någon är närheten än spelar en lagkamrat som är bättre placerad. Han tycker nog att det är ganska skönt att få stajla några sista gånger...
Kommentera

rackham: Mkt bra inlägg ang Molin och gamlingarnas klokhet på banan överlag.
Enligt uppgift (och det har du säkert bättre koll på än vad jag har) så verkar en kille som Anton Persson vara ett ämne till den gamla sortens fina centrar, typ Davisson, Janne Larsson eller Jörgen Jönsson.
Killar med blick för spelet och som ligger steget före i tanken och agerandet på banan.
Det är ju dom som är förutsättningen för just det du talar om: att få fart på pucken och låte densamma göra jobbet.
Kommentera

Lindström: "När din dumdryga attityd mot alla som kommer med kritik mot spelare som inte levererar upphör så kommer kanske folk att ta dig på allvar."

Jag är enbart dumdryg mot alla som kommer med kommentarer som den du fällde angående Ove Molin.
Dvs att han skulle vara en egoistisk spelare som spelar för sig själv och sätter laget i andra hand.
En mer laglojal och oegoistisk spelare får du svårt att hitta i ES.

Att du sen verkar ha missförstått det mesta i övrigt stärker inte direkt dina aktier, om man säger så....
Kommentera

När vi snackar mer/mindre istid till diverse spelare så tycker jag definitivt att Lauritzen ska ha mer istid. Tycker han har visat prov på bra speed och passningspel. Han är nog lite underskattad tror jag. Att en junior skulle kunna uträtta lika mycket som honom, som vissa antydde när han värvades är jag inte så säker på faktiskt. Han har tagit bra initiativ och varit en frisk fläkt..

Enligt hockeyligan så har han knappt 9 minuter per match.. Ge lite mer istid till honom så tror jag att han kan skrapa ihop en del poäng och få med sig en del utvisningar då han ofta har bra kontroll på pucken och är avig vilket tvingar motståndarna till hakningar osv..
Kommentera

Lindström:

Ja, det är liksom motorn i spelet...
Kommentera

rackham:Instämmer!
I dagsläget finns det ingen som kan hålla i pucken dom där viktiga sekunderna. Utan det plir pannkaka av allting.
Kommentera

Peja:

Ja, utan tvekan...
Kommentera

"Ett så pass korkat påstående att du för all(?) framtid diskvalificerar dig själv som varande en seriöst betraktad skribent"

HAHAHAHAHAHAHAHAHAH

Vakna ur koman! Du är väl den ända som är nöjd med Bif`s PP

Men det klart du kommer ju att till nästa år kanske komma på att det inte hade varit så dummt att spela in Junisarna istället för att ha dom sittandes på bänken. När Molin mfl får kliva av tåget.

Men du vill kanske att han ska ha ett nytt 5 års kontrakt??

När din dumdryga attityd mot alla som kommer med kritik mot spelare som inte levererar upphör så kommer kanske folk att ta dig på allvar.
Kommentera

rackham: Brynäs måste nog hitta någon/några bra PP-spelare till nästa säsong. En back, en playmaker, typ.
Kommentera

Peja:

Ja, när det gäller playmaking är Lind den ende i laget och en av få i ES som kan sätta upp spelet genom förståelse av spelet och inte genom antalet kg muskler i kroppen.
Det är väl en följd av NHLifieringen där intensitet och dump and chase är mer intressant.
Likväl som att det höjs röster för att minska rinkarnas storlek för att öka tempot. Vilket tempo, undrar man...

Tyvärr har fördumningen av spelet varit en enklare väg för klubbarna att välja än att tänka långsiktigt och utveckla spelskickligheten genom att fostra spelare som kan sätta fart på pucken och låta pucken göra jobbet.

Tycker det blir aktuellt med den diskussionen när man just sett ett JVM med ett huvudlöst Sverige som försöker slå Kanada med Kanadas spel utan att behärska det.

Utveckla det svenska (läs spelskickligheten) och låt kanadickerna spela sin hockey.

Det blir fan så mycket intressantare att se på än 20 spelare som stämplar in för ett pass i gruvan på 3 x 20 minuter, i bästa fall svettas lite inför publik och sedan stämplar ut igen...

Underhållningsvärde...

Där kommer Gammelsmurf in i bilden.
Han må spela omständligt, liksom för övrigt GarageSnickarSmurf, men han kan i alla fall göra nåt eller nån på isen.

Jag tror till slut också att för att få ut så mycket som möjligt av gamlingarna så bör de spela ihop eftersom de ser spelet på ett annat sätt än den unga Duracellgenerationen utan kunskap om red line offside.

Ser man till svensk klubbhockeys konkurrenskraft för närvarande blir det intressant att se vilken klubb som tar den svenska spelförståelsemodellen in i framtiden och vinner över Duracellkaninerna i Europa... jag hoppas det blir Brynäs.

Sätt fart på spelet genom att låta pucken göra jobbet!

Tänk hockey!
Lek hockey!
Kommentera

Huge: Glömde skriva, min kritik mot Molin handlar främst om spel fem mot fem och inte powerplay, men ja, det finns bättre alternativ i PP också, även om jag inte skulle ha någon emot att Molin eventuellt är med i en andra PP-femma som avlastar den första.
Kommentera

Huge: 4 forwards och 1 back i PP är misslyckat. In med en till back och ut med en forward (förslagsvis Molin). Givetvis får många forwards speltid i PP som det är nu eftersom det nästan bara är forwards på banan...
Kommentera

Peja: Det där är ju enbart fåniga överdrifter du sysslar med.
Molin har +6 och 18 pinnar. Det skrapar man inte ihop genom att åka omkring och tappa puckar hela tiden.
Han har tvingats agera hjälpgumma då våra ordinarie centrar är skadade.
Visst, han är inte den ultimata lösningen i PP alla gånger men övriga centrar måste ju också vila emellanåt och dom får dessutom tillräckligt med chanser i PP enligt min mening.
Molin får iaf inte så mkt istid i PP att det kan betraktas som obegripligt.

Från det ena till det andra:

En mkt bra och genomarbetad analys av Boork kring Markström i Expressen..
Kommentera

rackham: Man får räkna med ups and downs med unga spelare. Sandin har ju varit lite upp och ner den här säsongen, Alcén i stort sett bara ner... Men skribenten som påpekar att det är svårt att spela med Molin har ju helt klart en poäng. Enorm klasskillnad motför att spela med en playmaker typ Micke Lind.
Kommentera

Huge: Molin åker omkring med pucken tills han blir av med den, om han inte fjuttar iväg ett ofarligt skott mot mål. Så är det oftast. Tycker att kritiken är befogad. Från min läktarposition ser man ofta att det finns passningsluckor till bättre placerade spelare när Molin har pucken, men han väljer i stort sett alltid att hålla i den istället, vilket gör att eventuella målchanser rinner ut i sanden. Hur ofta slår han passningar till sina kedjekamrater? Hur ofta får Sandin röra pucken överhuvudtaget sen han började spela med Molin?
Kommentera

rackham: Ja, nåt ditåt är det jag vill ha fram...
Kommentera

Huge:

Sophomore jinx = Sandin och Alcén?
Kommentera

Lindström: "Om Molin spelade för laget istället för JAGET så skulle jag inte klaga"

Ett så pass korkat påstående att du för all(?) framtid diskvalificerar dig själv som varande en seriöst betraktad skribent.

Molin har kylan och tekniken att hålla i pucken i PP och är samtidigt duktig på att själv ta in pucken i zon genom sin fart.
Att gnälla på hans istid vittnar om dålig koll.
Ska man gnälla på nåt så är det isf hans osjälviskhet i bl.a PP, där han borde skjuta lite oftare istf att försöka hitta avgörande pass.

Sen håller jag med Davey22 angående Sandin och andra junisar.
Dom ska inte ha nån gräddfil till mer istid bara för att dom är just juniorer.
Junisar dippar ofta, det är naturligt för deras ålder och erfarenhet på seniornivå.
Kommentera

Lindström: Dixon ligger redan på 18 minuter och Hansen nästan på 19, sen ska ju Sundström in också. Kanske mer PP av Dixon då tillsammans med Widing och Dacke med Jonsson och Hietanen på backen.
Vill även se Sundström, och Granström i PP kanske med Wanvig framför kassen.
Kommentera

Bissett19: Ja, kan det va en undermedveten bekvämlighet som smög sig in efter kontraktet ? Väck grabben snabbt isåfall.
Kommentera

arnio: "Mindre istid till Ove Molin, Daniel Hermansson, Janos Vas och Ola Svanberg."

Bara ett fel där, det ska vara INGEN istid till Vas! Han har inte uträttat ett piss sen han kom!
Kommentera

Lindström: Ja, Ove har inte precis levererat i PP, liksom övriga i Brynäs. Jävligt bra av en spelare som inte "slagit två vettiga pass i samma match" att skrapa ihop 18 pinnar och dessutom ligga + 6.

Seriöst, ska vi snacka brister i PP får du ju dra upp hela laget..typ Lasse Jonsson som träffar mål vart sjätte skott ungefär.
Kommentera

Davey_22:

"han har vart mycket blek ett gäng matcher nu. Känner inte igen honom."

Efter det signade treårskontraktet har det inte hänt mycket där,hoppas han kommer ur svackan fort som fan....
Kommentera

arnio: Nästan precis som jag vill ha det!! Den ända du glömde var Dixon!!
Kommentera

Mer istid till Sebastian Lauritzen, Emil Sandin, Kyle Wanvig, Jonathan Granström, Daniel Widing, Alexander Sundström (när han är återställd från sin skada), Simon Bertilsson och Jakob Silfverberg.

Mindre istid till Ove Molin, Daniel Hermansson, Janos Vas och Ola Svanberg.

Dessutom så bör Markström alltid stå när han är i speldugligt skick.
Kommentera

Davey_22: Om Molin spelade för laget istället för JAGET så skulle jag inte klaga.
Men när han kör sin One man show match efter annan så tröttnar man.
Har du sett han slå många passningar eller rentav skjutit själv i PP eller 5-5?

Ne kunde just tro det.
Kommentera

Davey_22: "Molin är ju en av få forwards i truppen som faktiskt kan skapa nåt på egen hand"

Ja att snurra i sarghörnen ger ju mycket..

Har inte sett Molin slå två vettiga pass i samma match hitills. Hur man kan köra med han i PP där han är BEDRÖVLIG är en gåta.

När man har ES näst sämsta PP måste man väl våga göra något. Eller som te x Widing vad gör han inne i PP? Ställ han å Wanvig framför mål så kanske nått händder. Inte som nu när han ska stå i Brendl position å skjuta.
Kommentera

Lindström: När har Herman vart het då ?? förutom en 3-4 lång serie matcher där han nätade.

Nädu, Ove är en av de sista man ska gnälla på i den här upplagan av Brynäs.
Kommentera

Lindström: Tja, jag förstår att Sandin får mindre speltid när han inte gör det han är bra på, d v s energispelar/tacklar/vågar.

Molin är ju en av få forwards i truppen som faktiskt kan skapa nåt på egen hand, det finns nog en anledning till att han får den istiden han får.

Förmodligen så att ingen kan göra de bättre i dagens trupp.
Kommentera

Davey_22: Visst har han vart det lika så Herman. Lustigt att båda har blivit ISKALLA när dom spelar med Molin.
Kan det vara däri problemet ligger kanske..
Kommentera

Davey_22: Hur kan man förtjäna nåt när man inte får chans att visa något? Molin skulle väl vara bäste poängörare isf., sätt till ALL speltid han haft isf eller??
Kommentera

Lindström: Sandin ska väl också förtjäna sin speltid ? han har vart mycket blek ett gäng matcher nu. Känner inte igen honom.

Molin står för en bra säsong hitills, särskilt i jämförelse med andra spelare i truppen.
Kommentera

Peja: Amen!! Kul å höra att flera har samma uppfattning.
Kommentera

Lindström: Anton P är faktiskt en perfekt fjärdecenter. Är bra defensivt och som energispelare i 5 mot 5, riktigt bra i boxplay och underkastar sig kollektivet genom uppoffrande spel och inte kräva speltid i powerplay som en del spelare gör. Silfverberg vågade (till skillnad från många andra spelare) ta initiativ när han spelade i A-laget, han var ingen alibispelare.
Kommentera

Peja: Ja te x sen vill ja se Bertilsson, Persson och Silferberg.
In med spelare som visar lite hjärta och inte bara åker av tiden.

Om man nu skrev 3 år med Sandin ge han chansen då! För inte lär han bli bättre av att sitta på bänken.

Visa att man satsar på dom unga NU.
Men det är ju lättare att ge dom "gamla" mer tid å ta i problemet senare.
Kommentera

Lindström: Molin blir väl kvar sålänge han kan stå på benen. Likaså Danielsson men dessvärre är det väl tveksamt om han kan stå på benen nästa säsong...
Kommentera

Molin är väl den enda spelaren som kan åka omkring med pucken i några minuter utan att skapa ett smack. En sån som Wanvig skulle nog må bra av mer istid.
Kommentera

Bissett19: Tja samtliga som är heta. Det är ju upp till tränaren att känna av det. Så det inte blir vad som står på ryggen som är viktigast. (som det har varit tidigare)

I PP har han INGET att göra, men precis som du säger så i BP är han vass.

Jag tycker annars att dom ska ge istid till dom som är unga å hungriga i all enkelhet.
Bättre att skola in dom nu istället för nästa år..

Har svårt att tro att gammel smurfen spelar med oss då.
Kommentera

Lindström:

Personligen tycker jag att han gör en bra säsong,synd bara att han fått spela center sen Sundstöm pajade,jag ser hellre honom på en "flaj".Det är fart i Smurfbenen,trots sina 37 bast.
Hans istid ökar ju för att han får mycket istid o Powerplay och Boxplay,det man ifrågasätta är ju hans spel i PP som inte är direkt lysande,men i BP är han jäkligt skicklig.

Vilka tycker du ska ha mer istid?
Kommentera

Bissett19: Tycker du det är försvarbart med all istid han får kontra vad han har tillfört, uträttat dom senaste 10-15 matcherna?
Kommentera

« · 1108345 · »