Brynäs IF

728149 inlägg · 7962 ämnen

BRYNÄS-LULEÅ 8/1 2009

« · 1108219 · » Till forumet

Sv: BRYNÄS-LULEÅ 8/1 2009
Huge: Glömde skriva, min kritik mot Molin handlar främst om spel fem mot fem och inte powerplay, men ja, det finns bättre alternativ i PP också, även om jag inte skulle ha någon emot att Molin eventuellt är med i en andra PP-femma som avlastar den första.
Kommentera

Peja:

Ja, när det gäller playmaking är Lind den ende i laget och en av få i ES som kan sätta upp spelet genom förståelse av spelet och inte genom antalet kg muskler i kroppen.
Det är väl en följd av NHLifieringen där intensitet och dump and chase är mer intressant.
Likväl som att det höjs röster för att minska rinkarnas storlek för att öka tempot. Vilket tempo, undrar man...

Tyvärr har fördumningen av spelet varit en enklare väg för klubbarna att välja än att tänka långsiktigt och utveckla spelskickligheten genom att fostra spelare som kan sätta fart på pucken och låta pucken göra jobbet.

Tycker det blir aktuellt med den diskussionen när man just sett ett JVM med ett huvudlöst Sverige som försöker slå Kanada med Kanadas spel utan att behärska det.

Utveckla det svenska (läs spelskickligheten) och låt kanadickerna spela sin hockey.

Det blir fan så mycket intressantare att se på än 20 spelare som stämplar in för ett pass i gruvan på 3 x 20 minuter, i bästa fall svettas lite inför publik och sedan stämplar ut igen...

Underhållningsvärde...

Där kommer Gammelsmurf in i bilden.
Han må spela omständligt, liksom för övrigt GarageSnickarSmurf, men han kan i alla fall göra nåt eller nån på isen.

Jag tror till slut också att för att få ut så mycket som möjligt av gamlingarna så bör de spela ihop eftersom de ser spelet på ett annat sätt än den unga Duracellgenerationen utan kunskap om red line offside.

Ser man till svensk klubbhockeys konkurrenskraft för närvarande blir det intressant att se vilken klubb som tar den svenska spelförståelsemodellen in i framtiden och vinner över Duracellkaninerna i Europa... jag hoppas det blir Brynäs.

Sätt fart på spelet genom att låta pucken göra jobbet!

Tänk hockey!
Lek hockey!
Kommentera

rackham: Brynäs måste nog hitta någon/några bra PP-spelare till nästa säsong. En back, en playmaker, typ.
Kommentera

"Ett så pass korkat påstående att du för all(?) framtid diskvalificerar dig själv som varande en seriöst betraktad skribent"

HAHAHAHAHAHAHAHAHAH

Vakna ur koman! Du är väl den ända som är nöjd med Bif`s PP

Men det klart du kommer ju att till nästa år kanske komma på att det inte hade varit så dummt att spela in Junisarna istället för att ha dom sittandes på bänken. När Molin mfl får kliva av tåget.

Men du vill kanske att han ska ha ett nytt 5 års kontrakt??

När din dumdryga attityd mot alla som kommer med kritik mot spelare som inte levererar upphör så kommer kanske folk att ta dig på allvar.
Kommentera

Peja:

Ja, utan tvekan...
Kommentera

rackham:Instämmer!
I dagsläget finns det ingen som kan hålla i pucken dom där viktiga sekunderna. Utan det plir pannkaka av allting.
Kommentera

Lindström:

Ja, det är liksom motorn i spelet...
Kommentera

När vi snackar mer/mindre istid till diverse spelare så tycker jag definitivt att Lauritzen ska ha mer istid. Tycker han har visat prov på bra speed och passningspel. Han är nog lite underskattad tror jag. Att en junior skulle kunna uträtta lika mycket som honom, som vissa antydde när han värvades är jag inte så säker på faktiskt. Han har tagit bra initiativ och varit en frisk fläkt..

Enligt hockeyligan så har han knappt 9 minuter per match.. Ge lite mer istid till honom så tror jag att han kan skrapa ihop en del poäng och få med sig en del utvisningar då han ofta har bra kontroll på pucken och är avig vilket tvingar motståndarna till hakningar osv..
Kommentera

Lindström: "När din dumdryga attityd mot alla som kommer med kritik mot spelare som inte levererar upphör så kommer kanske folk att ta dig på allvar."

Jag är enbart dumdryg mot alla som kommer med kommentarer som den du fällde angående Ove Molin.
Dvs att han skulle vara en egoistisk spelare som spelar för sig själv och sätter laget i andra hand.
En mer laglojal och oegoistisk spelare får du svårt att hitta i ES.

Att du sen verkar ha missförstått det mesta i övrigt stärker inte direkt dina aktier, om man säger så....
Kommentera

rackham: Mkt bra inlägg ang Molin och gamlingarnas klokhet på banan överlag.
Enligt uppgift (och det har du säkert bättre koll på än vad jag har) så verkar en kille som Anton Persson vara ett ämne till den gamla sortens fina centrar, typ Davisson, Janne Larsson eller Jörgen Jönsson.
Killar med blick för spelet och som ligger steget före i tanken och agerandet på banan.
Det är ju dom som är förutsättningen för just det du talar om: att få fart på pucken och låte densamma göra jobbet.
Kommentera

Huge: Fast Molin tar ju ofta hellre några halvcirklar med pucken utan att någon är närheten än spelar en lagkamrat som är bättre placerad. Han tycker nog att det är ganska skönt att få stajla några sista gånger...
Kommentera

Huge: Att du sen verkar ha missförstått det mesta i övrigt stärker inte direkt dina aktier, om man säger så....

Så du tycker att Molin uträttar det han förväntas göra med den istid han har? Svara bara på det TACK.
Kommentera

Huge: Jag tror att Robert Rosén skulle kunna vara vår man...
Kommentera

Peja: Nej nej han gör ju det för han är sååååååååå sjukt bra. Lyssna på Huge....
Kommentera

Lindström: Fast det är ju bättre att Molin åker omkring med pucken än att motståndarna har den. Så det är inte det sämsta tänkbara som kan hända...
Kommentera

Peja: Förvisso men då som en deffensiv länk. INTE nån bandy sväng i PP, som nu tack.
Kommentera

Lindström: "Så du tycker att Molin uträttar det han förväntas göra med den istid han har?"

Ja, det tycker jag.

Det är dock lite svårare att få grepp om vad det är DU förväntar dig av Molin, då har främst är ämnad som en defensiv vikarierande center med stort ansvar i bl.a boxplay.
Mkt spel i boxplay och även en del i PP gör nämligen att speltiden ökar.

Det är iofs bra att ställa krav på spelare men jag har iaf inga större förväntningar på att han samtidigt ska producera framåt och vara ett offensivt orosmoment för motståndarna.
En förväntnig som du uppenbarligen verkar ha.
Eller?
Kommentera

Huge: Det jag har sagt är att han INTE ska spela PP.
Spelet i Bp klarar han galant, är inte det som vi diskuterar.

Sett till all speltid han har i PP så borde väl det ha rullat in mera poäng för han eller?
Kommentera

Huge: "Det är iofs bra att ställa krav på spelare men jag har iaf inga större förväntningar på att han samtidigt ska producera framåt och vara ett offensivt orosmoment för motståndarna."

Borde man inte förväntas producera och vara ett offensivt hot om man spelar powerplay? Det är ju trots allt meningen att man ska göra mål i PP...
Kommentera

Lindström: Jag har redan kommenterat Molins varande eller ev ickevarande i PP med att han inte är den ultimata lösningen.
Vilket innebär att det helt klart borde ha rullat in lite mer poäng i just PP.

Men du skrev så här:

"Så du tycker att Molin uträttar det han förväntas göra med den istid han har?"

Vilket jag uppfattat som att du menat hans totala istid, och INTE specifikt istiden i BP.
Och sett till hans totala istid, där BP väl utgör den största biten, så tycker jag definitivt att istiden motsvarar de förväntningar man kan ha på honom.
Vilket även du själv verkar tycka.

Har vi rett ut alla ev missförstånd nu, eller tycker du fortfarande att han är en egoistisk spelare som sätter laget i andra hand?
Kommentera

Peja: ""Det är iofs bra att ställa krav på spelare men jag har iaf inga större förväntningar på att han samtidigt ska producera framåt och vara ett offensivt orosmoment för motståndarna."

Vilket betyder att man inte kan ha alltför stora krav på Molins offensiv, generellt sett, när han SAMTIDIGT tar ett oerhört stort defensivt ansvar och det också är hans primära uppgift.

Att man sen kan förvänta sig lite mer produktion av honom i just PP håller jag med om.
Men det är en annan femma.
Kommentera

Huge:

Perssons utveckling pekar väl snarare mot något slags Kyrö-light i så fall. I annat fall skall hans offensiva sida ta ett par rejäla kliv framöver.
Nu verkar han ha "hamnat" i defensiv-facket och det behövs också.
En duktig penaltykiller kan vinna matcher åt laget, även om han inte säljer några biljetter.

Två år yngre "Ironhook" är just nu den i organisationen som lyfts fram med mest playmakingpotential. Men det är många dagars träning innan ES-kostýmen sitter som den ska.

Ytterligare ett år yngre Felix Eriksson har också playmakingpotential, men sedan beror det ju på hur man matchas och i vilken omgivning.

Man kan tänka så här...
Om Järnkroks utveckling är viktig för organisationen skulle man spela honom (istället för Leidermark) tillsammans med Rödin och Thegel.
Då får han mycket möjligheter att utveckla spelet och samtidigt ansvaret att driva lagets bästa kedja i Top 8 och i slutspelet.
På kort sikt kanske det inte är bäst för resultatet för laget, men om utvecklingen av individen står i fokus så...
Kommentera

rackham: Ja, Järnkrok är enligt uppgift den som har störst talang av det man kunnat utröna så här långt.
Men som sagt: har en bit kvar av naturliga skäl.
Intressant iaf med vår juniorsatsning som går som på räls.
Enligt mormor så ringer ju Frölunda och frågar hur vi bär oss åt...
;-))
Kommentera

rackham: Ja, Järnkrok är riktigt bra. Han har utvecklas sjukt mycket sedan förra säsongen.
Kommentera

Peja:

Kan inte påstå att jag har råkoll på J20, men av de matcher jag sett är helt klart Järnkrok the shining star. Även attityd, tempo och intensiteten imponerar på mig. Och namnet.

Om Markström; Låt Lindbäck spela, vila Markan tills Lindbäck förtjänar bytas ut. Kan iofs vara efter kvällens match, förhoppningsvis förtjänar han ikväll att stå även mot mOdO, men man vet aldrig.

Om PP: Brynäs stora problem idag. Att dra ner passningstempot, stå still, hålla i pucken vid sargen och vänta på att en öppning för den den magiska Direkt Avgörande Passningen ska uppenbara sig såsom Moses delade Röda Havet känns ganska utforskat vid det här laget. Sätt fart på pucken inom laget fram till ett öppet skott, mata på och vräk in returerna. Och där verkar inte Ove, ej heller Dacke, vara rätt puckhållare. Med betoning på hållare. Gubbarna finns, Wigwam och Granis på returer och rappa på målvakten, Jonsson och Widing, tom Hietanen, att skjuta på benskydden, problemet är han som står ute vid sargen. Och väntar. Och väntar.

Om Dacke och Molin behövs för att de är de enda som klarar att improvisera sig in med pucken i zon; Skit i det. Styr upp, bestäm åkvägar, tima laget, släng in, överlasta och vinn den in sarghörnan istället, så behövs de inte. Snabba, enkla pass, skym, skjut och vräk in målvakten i buren. Det kan inte funka sämre än idag, och bara dumt att ge motståndarna 2 min lugn vila.
Kommentera

Är alla på plats i Läkerolen ikväll? Eftersom det inte skrivits nåt på hela dan tänkte jag
Kommentera

Hence:

Inte riktigt,här är det fosterställningsläge med tummen i mun.

2-4 Harju 3,Omark 1
Kommentera

Bissett19: Idag vinner vi! 5-2, Widing 2, Wanvig 1, L.Jonsson 1, Granis 1.

Tror vi får se ett par slagsmål också, någon av Rograrna antydde väl i en intervju att dom skulle spela som förra Gävle-matchen.

OCH STÅR INTE VI UPP DENNA GÅNG SÅ BLIR JAG TOKIG!

KÄMPA FÖR FAN!
Kommentera

Gusten:

Vad du än går på,skicka ner ett parti till Sméstan......;)
Kommentera

Gusten: Tror att de har lärt sig den läxan, de har väl sett JVM om inte annat..
3-2 till Brynäs!!
Kommentera

Gusten: Fosterställning och vinst i sd 3-2, målet ett självmål
Kommentera

65selander: 4 min i PP i inledn, ett skott på mål!! Nu är det Lulä för hela slanten!
Kommentera

Brynäs ska föreställa hemmalag. Jag mår illa...

Fortsätter man på denna linje tappar man både publik och sponsorer på sikt. Dump and chase... Utan bra målvakter vore vi jumbo. Helt säker...
Kommentera

Så satans sega de ser ut... Som cemtentfötter i sirap. När ska Brynäs fatta att en match pågår i 3 perioder. Det räcker inte att börja spela i 3:e och jaga undeläge. Luleås tekniker gör som dom vill ( utom mål ännu så länge ) och Brynäs är i bästa fall 3:a på pukarna. Bara Lindbäck som står upp ännu så länge.
VAKNA era sömniga as!!!!!!
Kommentera

bradberry: "Utan bra målvakter vore vi jumbo. Helt säker..."

Ja, det såg vi ju förra säsongen, ändå hade vi ett bättre lag då...

Vad har hänt med devisen och målsättningen från inledningen? "vi ska vara ett lag som ALLTID ger ALLT" och " vi ger ALDRIG upp"
Kommentera

Qvarre: Seriens formsvagaste lag på hemmaplan och går för 0-0...?
Kommentera

bradberry: Eller: Seriens sämsta lag och går för en hedersam förlust!
Kommentera

skott 4-11, på hemmaplan!!!
Kommentera

sylf:

Måste vara säsongens sämsta förstaperiod av BIF,tack Lindbäck för att du håller oss kvar i matchen!!
Kommentera

sylf:
Den ensa som ser ut att strida för sin heder i första är Lindström. Nu borde Brynäs kunna köra hårt i de två kommande då dehar sovit sig igenom första perioden.
Kommentera

Qvarre:

Lindbäck menade jag ju så klart :-)
Kommentera

Qvarre:

Johan Lindström?

Jatack,han var en krigare;)
Kommentera

Qvarre: Limpan klart bäst, Wanvig skulle egentligen om domaren varit konsekvent ha fixat 3 pp. Men han fegar..Sunken såg bra ut me, resten....vakna,tack.
Kommentera

Bissett19: Får man ändra sitt tips?? Djiiisus vilka sömngångare!

Var man än kommer i hockeysverige så kör hemmalaget hårt första 10. I Gävle kan man dra på sig några utvisningar så drar Brynäs ner det redan låga tempot till stillastående.

Förlust och vi glappet ökar rejält till Luleå och SAIK

KÄMPA FÖR FAN!!
Kommentera

Gusten: Just det där är slående. Att Brynäs aldrig trycker ner bortalaget. Men vi brukar ju vara utspelade å ta poäng i alla fall. Utan en riktigt bra målvakt vore det här laget rökt.
Kommentera

Jajjen: Fan va det här suger!!!
Kommentera

sylf: Vadå, det är skitspännande spel man sitter och biter på naglarna när spelat böljar fram och tillbaka. Måste vara Brynäs bättre hemmaspel denna säsong.
Kommentera

sylf: Brynäs poängchans hänger på Lindbäck. Orkar han spika igen 20 minuter till?
Kommentera

65selander: orkar inte ens garva... :-I
Kommentera

När tröttnar sponsorerna?
Kommentera

« · 1108219 · »