Brynäs IF

727632 inlägg · 7962 ämnen

Brynäs - SSK 19/11-07

944128 · » Till forumet

Sv: Brynäs - SSK 19/11-07
smått o gott eftersnack...

Olof.Ö bestämmer !!?
Mikael Lind, Brynäscenter:
"Visst kan han ryta till också - mot Södertälje fick vi höra ett och annat både efter andra perioden och när matchen var slut."

Sundlöf
"Matchen efter spelade vi som en påse nötter hemma mot Södertälje."
"Det var ren och skär parodi då"
Känns uppfriskande m lite klarspråk om spelarnas insatser...Sundlöf/Boork/OÖ har väl ändå inte varit inne på isen i år...eller...?

Länk t sportchefsinfo...
Kommentera

65selander: Så du har ett rent helvete hemma nu?

I föreningens ögon är vi supportrar nåt onödvändigt ont som bara skall betala 250:- i 27 elitseriematcher och fem kvalserielidanden, sitta på händerna 3*35 minuter med ducktape för munnen innan vi går och slösar bort månadslönen hos den obegripligt kvarvarande blåhjälmen och sedan framåt midsommar dönicka oss igenom årsmötet när de för varje år anställer allt inkompetentare folk.
Kommentera

65selander: Nej, det kommer nog aldrig att hända. I klubbens ögon är vi supportrar nåt nödvändigt ont som endast ska gå på matcherna,köpa souvenirer, betala medlemsskap och hålla käften!
Kommentera

sylf: Enda fördelen med förlusten igår var att jag blev så jefla förbannad så att jag skurade lägenheten..

Finns nog ingen chans att en brynäsare går ut och ber om ursäkt officiellt över en dålig match.
Kommentera

65selander: Inte ett ljud från Brynäshåll idag. Knappt nån spelare som uttalar sig eller nån som ber om ursäkt för sitt uppträdande igår! Jävla pajaser hela bunten!
Kommentera

6er9lund: Om du sitter i vårt utvisningsbås och talar alla inkommande okklädda till rätta går det nog galant. Vi toppar som bekant dirtyplayligan. Tjugan hatar smutsig ishockey lika mycket som #20 hatar ineffektiv ishockey.
Kommentera

mattiaskarlgren:

Angell-Nolander
Hietanen-Sundqvist
Sjödin-Andersén

(Kankan vilar, usel på slutet...)

Dackell-Lind-Brendl
Widing-Sundström-Molin
Månsson-Hansen-Danielsson
Alcén-Karlsson-Hermansson

(Janne H. usel...)
Kommentera

Till matchen mot LHC skulle ja vilja se liknande kedjor som dessa..

Angell-Nolander
Hietanen-Kankan/Sundqvist
Sjödin-Andersén

Dackell-Hansen-Molin
Brendl-Lind-Alcén
Widing-Sundström-Månsson
Spets-Hauthonen-Salmonsson

Där fjärdeformationen ska ha väldigt begränsat med speltid.
Kommentera

65selander: Vi får hoppas det, är själv nyfiken på när i tid men har inte fått nån uppgift om det.
Kommentera

JanT:
Äntligen har du insett att det saknas något. För mig är det inte svårförståligt hur man skall komma upp ur detta träsk.
Vi har misslyckats med våra värvningar, skrivit för långa
kontrakt med spelare som dalar neråt i karriären samt har
fruktansvärt svårt att få till oss etablerade svenska spelare.

Vi behöver ej bredda truppen.
Vi behöver inhandla klasspelare,som kan bilda en förstafemma
av rang.
Idag vet jag inte riktigt vem som är vår förstafemma, o det
känns som vem som helst kan spela där.

Hur vi skall komma upp från detta är mycket enkelt.
Jag tycker Wikegård hade en bra sammamfattning om detta för någon vecka sedan.
Det behöver göras något uppifrån, ej enbart hos tränare o spelare.
Han har sååååå rätt, men detta har en del av oss insett sedan några år tillbaka.

Micke Sundlöf har misslyckatsmed alltför många värvningar. Bör ta sitt ansvar o ge arbetet till någon annan.
Kent-Åke har som klubbchef, det yttersta ansvaret, o jag ser inte att detta skulle vara rätt man att föra föreningen framåt. Jag har svårt att bli entusiasmerad av honom o jag tror vi behöver en färgstarkare person på denna post. Jag vet att vi behöver det för att förtydliga mig:-)
Jag anser att Kent-Åke saknar kompetens för att sitta på denna post.

Då är frågan. Alla vet eller har säkert åsikter i ämnet, men vem
skall ställa sig upp o ta tag i det hela?
Citerar vad Boork skrev i sin avslutningsintervju på Brynäs IF:s
hemsida:
- många människor vågar göra för litet, eftersom de oroar sig för konsekvenserna. Man måste våga....

Detta tycker en man som i media går ut o säger att det finns
falanger o grupper som ej är bra för Brynäs IF som förening.
Givetvis namnger han inga personer (konstigt nog), men ibland
undrar jag verkligen om Boork lever som han själv förespråkar..
..o hur skall man supporters tolka Boorks uttalande?
Finns det personer inom föreningen med samma åsikt som honom? Bedrövligt i så fall.

Jag tycker att vi supporters skall ställa större krav på
föreningen i stort, men det skall göras gemensamt.
Alla vill föreningen väl, så vem skall åta sig detta?
Istället för att diskutera vad som är fel, så kan man diskutera vad som behöver göras för att uppnå framtida mål.
Jag är helt på det klara med att Kent-Åke o Micke Sundlöf ej är rätt personer att forma framtida Brynäs IF, i vart fall inte i de befattningar de har idag. Deras kunnande kan eventuellt användas på annat håll.

Vad kan vi supporters bidra med o hur kan vi påverka?
Vi måste börja där. Jag har väntat i många år på att någon skall ta tag i saker o ting från supporterhåll.
Liksom våra sponsorer har även vi supporters rätt att yttra oss, men jag tror vi måste göra det gemensamt.

Ett förslag vore att bilda större grupper av supporters där man via mailkontakt, får skriva av sig vad man tycker om föreningen , och vilka åsikter man har i stort.
Vi går igenom o sammanställer det hela, o därefter kan vi måhända komma fram till något konkret .
Är det något vi kan gå vidare med till föreningen, så gör vi det gemensamt.

Synpunkter Tack!

ps...läste om en insamling till Brynäs IF på BSKV:s gästbok.
Allvarligt talat så förstår jag inte varför denna insamling sker nu.
Brynäs IF är ett mångmiljonföretag o vi supporters har hjälpt föreningen förr när det knakat i fogarna. För mig känns det inte aktuellt att bidra med något just nu, men Ni som vill bidra får leta upp artikeln jag läste på BSKV:s gästbok.
Otroligt nog var det Anders Höken Berg som startat insamlingen(tror jag)..
Vart lite överraskad då han synts en hel del i media o debatter genom åren:-)
Kommentera

bradberry: Får hoppas att det är riktig fågel som har viskat då så att det inte är en Skata. Finns det någon tidpunkt på när Storken kommer med Fleming?
Kommentera

65selander:

Upprepar: (inlägg från igår)

Hett tips: Fleming kommer...

Hett tips 2: Treutigers namne tar över nästa säsong...

En fågel viskade...
Kommentera

65selander: Lika glad skulle det vara ang inlägget till Berglund.

Snacket ang Fleming, är det någon sanning i det eller är det något rykte bara?
Kommentera

Stigsson: Krister Sandström! Varför värvade vi aldrig honom?
Kommentera

66Berglund: Om du inte hade stått på riggen i en tunnel uppe i skogarna utanför Ö-vik och sett matchen så hade du inte varit lika bra. Brynäs var inte värda att vinna igår helt enkelt.
Kommentera

66Berglund: mmm sen kan vi klona Hutten med en Hutt i varje femma blir det frid och fröjd. Lite sköna indianare in i slottet i var och vartannat byte kan göra underverk.
Kommentera

Domarn, Huss: Men det är inte Mikael som är far till Lucas utan den tredje brodern Sandström, Krister.
Rasmus som är 89:a och också spelar i Moras J20 är son till Mikael.
Kommentera

Bissett19: Ta det lugnt,vi ligger fortfarande bara 6 poäng från slutspel!Bara dom slutar att röra om i femmorna så kommer det här att orda sej!!!
Kommentera

Cicero: Skulle säkert kunna vara nåt om det inte vore för det faktum att vi har en usel sportchef som dessvärre antagligen aldrig kommer att få sparken. I de flesta andra föreningar skulle Mormor ha legat i sopkorgen för länge sedan.

Åtgärdsplan:

Sparka Sundlöv och värva ny, driven sportchef. Inte helt lätt, jag vet.
Sparka OÖ, anställ ny tränare. Det finns namn trots allt.
Värva, pressa ekonomin till max för att komma på fötter sportsligt denna säsong.
Låna ut undermåliga spelare och låt dem sen försvinna

Visst, kanske inte det optimala för ekonomin detta år men en nödvändighet för klubbens överlevnad i ES. Gör man inte detta riskerar man på allvar att åka ur ES vilket leder till en ännu sämre ekonomi och ännu svårare att få bra spelare till klubben.
Kommentera

bradberry:  "Snart kommer ju Fleming i alla fall."

Finemang, hoppas han tar med sig en transatlant-center med vinnarskalle. Då ska jag börja hoppas och tro på en 10:e plats.
Kommentera

bradberry: "Snart kommer ju Fleming i alla fall."

Det är mycket möjligt, särskilt med den "Pizza Connection" han tydligen utvecklade under sin tid här i stan.
Kungshallen kommer nog att ge honom "an offer he can´t refuse ..."

Nån som fattar nåt?
Kommentera

Domarn: Korrekt, Lukas Sandström är brorson till Tomas.
Kommentera

Sundlöv borde göra ett försök att få hit schweiziska målvakten David Aebischer, 29 år.

Han har nyligen blivit skickad till farmarligan från Phoenix Coyotes, har spelat två OS och ett flertal VM.
Spelar på 1-års kontrakt, har haft det tyngre de sista åren.

Hyr ut Sperrle och erbjud flerårskontrakt för Aebischer.

Kanske kan vara nåt?
Kommentera

Är det Mikael Sandströms son som spelare i Mora? Nr 5, den talangfulle brodern Sandström, som Brynäs värvade och fick lillebror Tomas på köpet? Klassisk.
Kommentera

Davey_22: Snart kommer ju Fleming i alla fall.
Kommentera

Ja nyförvärv blir mer och mer ett måste...Brynäs måste inse detta och vaska fram cash till åtminstone en ny spelare, det kan va skillnaden mellan ingenmansland och KS.

Det är bara en fråga om var smärtgränsen går och man till slut lyfter på en sten och tar fram lite pengar, den gränsen verkar ej va nådd...tyvärr
Kommentera

Huss: Igår bestämmde mig för att vakna upp med en helt ny inställning till idag.
1. Ishockey, är bara en lek alltså inget allvarligt som man ska hetsa upp sig på.

2. Ibland vinner man och ibland förlorar man.
3. Alla spelare tränar lika mycket och då bör alla spela lika många matcher.
4. BIF har inte marginalerna på sin sida.
5. Det vänder snart.
6. De gör så gott de kan och gör rätt för sin lön.
7. Ingen här i GB:n skulle kunna göra det bättre.
8. FY FAN VAD JAG LJUGER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kommentera

Brynäs Tigers har förvandlats till Brynäs Hyenas. Man är inte kapabla att nedlägga ett byte av egen kraft utan de matcher de vinner beror på att de utnyttjar bättre motståndares misstag. Att föra en match själva har de inte kapacitet till men de kan anpassa sig till en bättre motståndares spel och tempo samt spela passivt tills misstagen dyker upp. Varför inte använda sig av Djurgårdens taktik, dvs. spela bortaspel hemma?
Sen är frågan om det hjälper, någon vändning kommer vi inte se i år men möjligheten att undvika kvalspel finns.

Gällande den utrensning av laget som många vill se till nästa säsong. Hur skall den gå till? Vi har inga direkt bärande spelare att behålla så är tanken att bygga upp en ny stomme så undrar åtminstone jag hur det skall gå till med tanke på ekonomi och föreningens attraktionskraft.
Så länge det görs bedömningar att spelare som t.ex. Daniel Hermansson och Jörgen Sundqvist förtjänar långtidskontrakt och därmed indirekt indikerar att de finns med i en långsiktig satsning så är Allsvenskan vår slutstation tyvärr.
Brendl är i sina bästa stunder fantastisk som spelare men de stunderna är tyvärr alltför få. Det där med att lägga alla ägg i en korg, herr Sundlöv….
Kommentera

Clubsport:
Kanske är dags för Sundlöv att gå!
Kommentera

Skicka en femma dökött till Västerås i utbyte mot Patrik Berglund, det är mitt ödmjuka förslag!
Och skynda på innan Tornberg är tillbaka i båset fulltid, tror inte att Bulans nhl-klubb skulle ha nån större invändning.
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Vi vet ju alla att det inte kommer bli några inköp av spelare,deg saknas.Nu måste Oö o TT röra om i grytan,bänka Hutten o Kanka några matcher,in med Alcén o Andersen i laget.In med Molin med Brendl o Lind o skapa en ny förstalina.Sära på Hansen o Dackell.Försök o väck liken innan det är försent.AGERA.
Kommentera

Peteer_: "Dessutom hr gävle och läkerol arena sveriges sämsta publik (klack inklussive sittplats) TAMMME FAAAAN JÄMT SÅN FUCKING JÄVLA DÖD STÄMMNING!!!!!!!!!!!!! PISS LAG SKA FAN SLUTA KOLLA PÅ SKITEN!!!!!!"

Det var många år sedan de flesta Gävlebor tyckte som du och slutade gå på hockey...
Kommentera

Tungt...

Idag försvarar jag inte Brynäs insats, sättet man genomför matchen på är inte godkänt, även om vi inte är särskilt långt från att ta poäng..

Dela på Sjödda och DJ..., bänka DJ....in med Andersén, tack

Ah va fan...orkar inte. Mardröm.
Kommentera

Peteer_: Ta det lugnt med caps-locken, bara jobbigt o läsa
Kommentera

Peja: Dessutom hr gävle och läkerol arena sveriges sämsta publik (klack inklussive sittplats) TAMMME FAAAAN JÄMT SÅN FUCKING JÄVLA DÖD STÄMMNING!!!!!!!!!!!!! PISS LAG SKA FAN SLUTA KOLLA PÅ SKITEN!!!!!!
Kommentera

JanT: Man kan ju ha några veteraner i laget men att ställa några av Sveriges bästa juniorer (Alcén, Andersén) utanför laget för att matcha en gammal utfyllnadsspelare (DJ) och seriens onödigaste import (Spets) är ju bara tragiskt!
Kommentera

Peteer_: Nya dräkter på gång enligt rykte Gråa tröjor gråa damasker gråa byxor allt för att göra laget rättvisa.....................
Kommentera

SOP LAG ÄR VAD BRYNÄS ÄR BLIR INTE BÄTTRE ÄN SÅ HÄR!!!!!!!!!
FAN VAD ARG JAG ÄR!!!!! JÄVLA PISS LAG INTE EN JÄVEL SOM ÄR BRA!!!!
Kommentera

Magico: "Upp och ner som laget är. Och har varit under hela hösten i de 20 hittills spelade matcherna.
Ojämnheten är frapperande stor och det finns ingen stabilitet över det som presteras.
Det är bara att konstatera faktum.
Hur Brynäs ska komma upp ur träsket, som det ser ut för tillfället med all denna ojämnhet från match till match som präglar hela laget, är för mej svårförståligt.
Nej, jag tror det blir jättesvårt att ta sig upp ur träsket. Jag avundas verkligen inte tränarduon Östblom/Thelins jobb framöver. Och knappast någon annan gör det heller..
Hur - och vad ska de kunna göra för att rädda laget från kvalseriespel?
All statistik sedan en lång följd av år tillbaka har även visat att de två lag som legat på kvalplats under nedersta strecket kring 20-talet matcher - har blivit kvar där serien ut.
Nu ska man visserligen inte titta allt för mycket på statistik och peka på det - men som upp-och-nergänget Brynäs spelar just nu, pekar det mesta på att den tesen från förut om åren kommer att upprepas i vår.
Det kanske verkar "dysterkvist" i mitt resonemang - men det finns inte mycket som pekar på en förändring. Dessvärre."

Mäster Keb har talat.
Kommentera

Peja: Spets är ren utfyllnad enligt mig.

Desto viktigare är att efter denna säsongen städa bort följande spelare;

Lind
Dackell
Sjödin
Molin

Tack för det som varit, gubbar. Men ni tillhör inte framtiden i Brynäs IF!

Men jag blir inte förvånad om alla får förlängt och Daniel Casselståhl presenteras som nyförvärv framme i April..........
Kommentera

Hitman: "Jag nästan saknar den gamla ogoda tiden när man fick höra följande saker från Mormor i samband med värvningar á la Pekkala eller Laitinen: "På video ser det bra ut och det verkar vara en trevlig kille". Verkar ha höga krav, en egenhändigt ihopsnickrad best-of-me-video och ett glatt humör.

Ja, Brynäs har utvecklats enormt på bara ett par år. Man har gått ifrån videoband och satsar på ryktesvägen istället.
Kommentera

JanT: Ja, "GGIK-maffian" är ju inte så himla praktisk att ha i laget, men Brynäs med Boork i spetsen valde trots allt att förlänga med en ren sopa som Spets, så jag tycker inte ett dugg synd om gubben.

Spets hockeyhjärna är för dålig på den här nivån. Man måste kunna tänka hockey på es-nivå för att spela i es, det kan inte Spets. Ikväll la han sarg ut flera gånger när han var helt oattackerad och kunde ha spelat fram medspelare till livsfarliga kontringar.

Spets är precis som när man kastar in en junior i sina första matcher... Han har varken tempot eller fysiken på es-nivå, men kämpar som besatt. Han håller inte elitserieklass.

Andra som är alldeles för dåliga är ju t.ex DJ, Hauhtonen, Hermansson etc. Tillför ingenting.

Det kändes som att backparet Sjödda/DJ vart fastcheckade hur många gånger som helst i första & andra perioden. De är så grymt långsamma och så grymt klena i närkampsspelet, snacka om att dump & chase var effektivt mot dom...
Kommentera

Huge: Det handlar i bästa fall om en 8:e plats enligt mina analyser. Jag är dock rädd att det bär rakt ner i KS.

Dagens match är ett typexempel;

Alla möjliga och omöjliga trender bryts just mot Brynäs IF.

Enstaka överaskande vinster varvas med bottennapp i "6-poängsmatcher".

Så här såg det ut 02/03, 03/04 och 04/05.

Alla vet hur det slutade.

Ärligt talat tror jag föreningen mår bra av några år i Allsvenskan. Bygga om från grunden och ge talangerna en ärlig chans att spela in sig i laget.

Jag hoppas nu innerligt att "GGIK-maffian" Skickas all världens väg efter denna säsongen. Förläng för h-e inte med Mikael Lind! Oavsett hur många poäng han gör!

Det räckte inte med "städgubben" Leif Boork - något är sjukt i Brynäs IF.
Kommentera

Förändringar måste till. Prova med vad fan som helst, kan ju knappast bli sämre. Sperrle kanske är en sjutusan till högerback, Kankanpäron kanske fungerar ypperligt som målvakt, Korhonen kanske är den där centern osv..Finns nog ingen räddning om inte radikala förändringar kommer till stånd. Avgrunden är vårat tillhåll!
Kommentera

JanT: Dagens förlust ändrar inte på faktumet att försvarsspelet har sett klart bättre ut sen Östblom börjat gnugga mer på styrspelet.
Sen får statistiken säga vad den vill i det fallet.

Med Boork var spelet helt klart mer offensivt vilket också visade sig i målfabrikationen.
Men lika många av matcherna såg svajiga ut rent försvarsmässigt, och vi räddades i de lägena av just offensiven. Vinsten mot LHC hemma var en typisk sådan match.

Med Östblom har vi ju ändå tagit fler poäng än under Boork, och det på färre matcher. Och det trots att vi då gjort färre mål.
Vilket väl snarare borgar för att det är just försvarsspelet som varit den egentliga anledningen till att det gått bättre under Östblom.

Att statistiken sen talar för att det nu skall mkt till för att vi ska lyckas slita oss loss från de nedre regionerna, stämmer säkert.
Om inte så talar väl jämnheten mellan bottenlagen för det.
Kommentera

Jahopp och då var det över för den här gången... VI SPELAR SOM KRATTOR!!!!!
Kommentera

JanT: Usch, det där är nästan lika deprimerande som att just nu höra min lätt utvecklingsstörda granne försöka sjunga....
Kommentera

AVGÅ: Till dom som pratar om "stabilt försvarsspel" har jag följande statistik att dela med mig av;

Med Boork; 11 spelade matcher, 9 poäng, 31-30 i målskillnad

Med Östblom/Thelin, 9 spelade matcher, 12 poäng, 22-30 i målskillnad

Stabilt försvarsspel?

Efter 20 omgångar börjar serien sätta sig, det skall mycket till om vi skall lyfta oss över slutspelsstrecket. Lita på mig....
Kommentera

I morgon när jag sparkar igång pc:n vill jag se stora rubriker på brynas.se att mormor har agerat. Hoppas att faxen går varm inatt.
Kommentera

944128 · »