1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446524 inlägg · 7961 ämnen

Brynäs - Växjö 2025-03-04

2833597 · » Till forumet

Sv:Brynäs - Växjö 2025-03-04
Jockster : ”hittar ham inte en toppform snatt så blir det tidig semester för BIF”

Då dömer du ut både Källgren och Persson då?

Gavve: Man ska väl inte ropa hej först det är klart.

Men tycket vi vart rätt klen senaste tiden. Och dessa sista matcher blir inge rolig som vi set ut just nu.

Luleå lär inte tappat någon poäng. Så vi måste lyckas ta hem minst 1 pinne och hålla oss från dessa överkörningar.

Härlig Presskonferens av Gälla.

Märkbart på bristningsgränsen för första gången sen han tog över Brynäs.

Hade styrelsemöte hemma i föreningen, men nu har jag sett matchen i efterhand. Vi har ju haft ett par rejäla bottennapp under säsongen även om dom varit få. Men frågan är inte om den här matchen är den värsta?

Herregud vad blött det var, vann vi ens en enda närkamp? Inte ens boxplay som varit så bra funkade. Vi släpper alltså in 7 mål och ändå gör Källgren ett par grymma räddningar.

Det måste ju vara en inställningsfråga, laget har ju inte blivit klappkasst över en natt. Det är uppenbart att spelarna har problem med motivationen när vi leder serien så stort. Hoppas Gälla och co kan få laget på rätt köl igen till på torsdag, för den här insatsen var pinsamt dålig.

Det är ju ändå lite underhållande hur det låter här inne efter en förlust som är kryddad med gratis bjudningar av domarna.

absolut så sticker det i ögonen med en 2-7 förlust. Men att den här matchen ska definiera hur vårt slutspel kommer sluta, är ju bara skrattretande.

Vi har redan skrivit historia. Har lite tro på laget, har dom inte förtjänat det? Oavsett hur långt gamnacken hänger.

Gavve:
Helt rätt tänkt, gick för snabbt när jag tänkte.
Däremot är det väl kanske rögle som skall passeras till 8:e platsen i en drömvärld.
Detta för att VLH och SAIK tar 6:e och 7:e.

Växjö är jag livrädd för, och efter det TIK.
Resten är fortfarande svåra motståndare, men tycker just dom 2 sticker ut.

Zappaholic: Petter Lasu Nilsson

Horace76c: Räcker det inte med att Växjö kommer på plats 7? Vi kan ju inte (om vi kommer etta alltså) få möta laget på plats 7 hur vi än gör. Om tabellen skulle vara avgjord nu ser ju åttondel ut så här:

7. SAIK
8. Växjö
9. Leksand
10. Örebro

SAIK möter Örebro.
Växjö möter Leksand.
Vinner SAIK så möter vi vinnaren mellan Leksand/Växjö.
Vinner Örebro möter vi Örebro.

Vi kan alltså inte möta lag nummer 7 i kvartsfinal (jag kan tänka helt fel här) så länge vi är etta. Sen är det lite pest eller kolera att välja mellan SAIK och Växjö i kvarten. Tar hellre Rögle, Leksand eller Örebro då.

Mattson: Ja, kan gå så illa befarar jag att vi nollar även de tre sista matcherna. Sen vore det förvånande om Luleå skulle vinna resten. Men den här djupdykningen ikväll tror jag tyvärr avslöjade att något SM-guld är inte Brynäs bra nog för i år. Slutspelet lutar åt att bli en besvikelse för oss.

Malken:
Ja han var uppe på 92% där ett tag men sen har det gått stadigt utför, visst att han gjort vissa bra matcher med höga % men urslaget över säsongen så är det helt enkelt inte tillräckligt bra prestation och hittar ham inte en toppform snatt så blir det tidig semester för BIF

Farsang: Jag raljerar lite grand

Gavve:
Han har en annan spelstil där han förlitar sig på att bara stå i vägen dvs täcka så mycket yta som möjligt i kombination med att han är snabb i sida dvs han läser spelet bra.
Så de har olika spelstilar helt enkelt

Mattson: "Kollar man kvarvarande matcher har Luleå betydligt lättare matcher."

Japp, helt enig här. Men Brynäs har ju fortfarande inte förlorat mer än 2 matcher i rad på (snart) 2 säsonger. Det är väl det som talar till Brynäs fördel (försöker tänka positivt här). Det ska liksom till att Brynäs förlorar 4 matcher i rad (inklusive den vi förlorade i dag alltså) medan Luleå inte tappar en enda poäng på 4 matcher (inklusive denna de vann i dag).

Ska ju till en ordentlig genomklappning att tappa +21 mål på 3 matcher (om Luleå tappar 1 poäng hamnar vi på samma poäng om vi kammar hem 0). Ska inte ropa hej förrän vi är 100% klara men känner mig relativt lugn gällande den biten. Även om jag så klart hoppades på att FBK skulle ta poäng i dag mot Luleå..

Mattson:
Nästa match mot Rögle blir ju sjukt viktig.
Det som står på spel är seriesegern, samt att ge Växjö en chans att ta sig förbi rögle upp på topp 6. (så vi slipper dom i kvart)

Måste vara 2 säsonger sen Brynäs släppte 7 mål.

Kollar man kvarvarande matcher har Luleå betydligt lättare matcher. Vore ju för jvligt att tappa första seriesegern på nästan 50 år. Vinner vi serien kan jag leva med ett sämre slutspel.

Malken: Tyvärr kan ju självförtroendet fått sig en rejäl törn också. Det blir ju inte bättre av dom hot och tillmälen som han och hans familj fått utstå sista tiden.

Han känner nog att han inte har råd med några misstag över huvud taget och det påverkar nog också hur han agerar i målet om han inte har det lugnet och kanske inte litar på sin förmåga fullt ut.

Det är nog rätt lönlöst att vi sitter på det här forumet och tycker om vem som ska stå eller ej i detta skede.
Jag tror att Gälla och målvaktstränaren har bäst koll på målvaktssituationen. När det blir slutspel och matcher som verkligen gäller så förutsätter jag att man kommer ställa den målvakt som man tror har bäst förutsättningar för att vinna matchen åt Brynäs.

Men det är nog troligt att Ludde står nästa.
Att han inte stod idag med övergången till Växjö var väl knappast konstigt.

Jockster : "Han kommer från spel i AHL/NHL där målvakter generellt spelar aggressivare p.g.a mindre rink vilket leder till mer "kött" runt målet som även de kan täcka ytor osv."

För mig som inte har så bra koll på USAs ligor (under NHL). Gäller detsamma för Ludde? Han har ju spelat i lägre divisioner. Säger alltså inte emot utan är mer fundersam eller nyfiken över varför Ludde inte "är så" om det är så man spelar "over there".

Jockster : "Kör på Persson resten av säsongen & locka hem Markström till nästa säsong."

Minns jag rätt hade Källgren 92% i räddningsprocent när han blev uttagen i landslaget i höstas. Efter det har det inte riktigt stämt för honom över tid. När "Ludde" står lugnt och täcker av jagar Källgren puck. Källgren är ingen dålig målvakt och kan säkert komma igen till nästa säsong - men resten av säsongen bör nog "Ludde" vara etta. Han känns mycket tryggare som det är just nu.

Vet någon hur det är med Trivingo?

Cardigan Daffipoff:
Helt rätt men han har även ett jobb & det är att stå i mål i hockey dvs kan jobba på detaljer varje dag.

Han kommer från spel i AHL/NHL där målvakter generellt spelar aggressivare p.g.a mindre rink vilket leder till mer "kött" runt målet som även de kan täcka ytor osv.
MEN jag upplever också att han blivit mer "flaxig" och ostrukturerad i sitt grundspel och det brukar oftast bara p.g.a att målvakten i sin iver att rädda pucken överarbetar situationerna

Brynäsgubbe: Klart att det inte känns okej att Brynäs förlorar. Men vad hjälper det Brynäs som klubb att Gälla står och är arg och förbannad mot oss fans (inte på oss)? Eller mot den som intervjuar? Det är väl bättre att han riktar ilskan mot de som i så fall förtjänar det, spelarna.

Precis som att han inte står och gnäller på domarna i intervjun även om de kan ha varit helt horribla. Det tar han internt med spelarna medan han behåller lugnet i intervjuerna.

För min del kan man lika gärna ta bort de där intervjuerna. Jag kunde inte bry mig mindre om vad han säger till oss fans. Gälla är inte anställd för att göra mig glad i någon intervju (indirekt gör han ju mig glad ändå eftersom vi ligger etta). Gälla är anställd för att ta hand om spelarna, inte mig. Att intervjuerna är en del av det tycker jag är synd.

Vill man att Brynäs ska förklara sig kan man ju prata med de som jobbar med kommunikationen i Brynäs, kommunikatörerna. Så kan tränaren få sköta sitt (enligt mig) jobb i fred istället för att lägga energi på att göra fans glada.

Edit: Rikta ilskan betyder inte att skrika på eller vara arg på spelarna. Fortfarande viktigt med konstruktiv kritik.

Jockster : Klart att det i viss mån går, men skall man behöva kolla vinklarna, att andelen nät blir mindre ju längre ut du kommer och de där basicgrejerna med en professionell målvakt på denna nivån?! Det har man ju normalt sett koll på när man är typ 11 år. Det är som något som gjort att han tappat grundspelet helt.

Inte bara Källgrens fel, nej, men inte heller bara en slump att Brynäs försvarsspel i regel är sämre med honom på isen. Han ger inte trygghet till utespelarna just nu. Enkelt val att satsa på Persson i nuläget. Till nästa säsong (som vi inte ska tänka för mycket på nu) hinner Källgren ladda om. Skulle Persson tappa form i slutspelet kan Källgren få chansen igen.

Nya tag!

Chanzone: precis

Brynäsgubbe: Han är nog förbannad inne i omklädningsrummet. Du får bara inte bevittna det hur mycket du än längtar efter det. Däremot kommer han inte ta ut sin ilska över spelarna. Det leder ingenvart. Det är ett omodernt ledarskap.

Du vill se Tichonov. Tur du slipper.

Gavve: Jag vet inte var du får "kastar saker omkring sig" ifrån. Mer än något vill jag att han säger något till publiken som betalar för att se Brynäs skämma ut sig såhär, när man är på gränsen att skriva historia. Laget borde ha flugit fram ikväll. Men Gälla var lika trött som spelarna. Det får stå för er om det känns okej.

Brynäsgubbe: Är det viktigt att en tränare skriker och är förbannad och kastar saker omkring sig? Kan inte förstå varför någon skulle vilja ha en sån tränare (eller chef för oss som inte håller på med sport) någonsin. Att vara lugn i alla situationer kan omöjligt vara en dålig grej enligt mig. Herregud, om min chef skulle skrika på mig varenda gång jag gjorde misstag skulle jag inte bli långvarig på mitt jobb i.a.f.

Brynäsgubbe: börja håll på Frölunda isåfall.

Hade kunnat säga Luleå med, men Bulan skickar ju numera bara fram ass tränaren hela tiden

Cardigan Daffipoff:
De går att rätta till med rätt målvaktstränare men problemet är att Källgren gör dessa misstag väldigt ofta och i.o.m att de ofta sker i samband med mål så blir de väldigt märkbara

Gavve: Sylvegård m.fl. dominerade duellspelet idag och vi var bleka även i 5 mot 5.
Sen att dom får en massa PP och även gör mål i PK gör ju inte saken lättare.

Bara att bryta ihop och komma igen. Det kanske är läge att gå tillbaka till grunderna man gick in med i säsongen och trycka på att vara noggrann och fokusera på ett starkt försvarsspel dom matcher som återstår. Är inte orolig att vi kommer skapa framåt precis som vi gjort hela säsongen.

Gälla har nog en hel del och säga laget efter den här matchen som han inte delgav i intervjun.

Zappaholic: Jag är förbannad och vill se en förbannad tränare, det är inte svårare än så.

parks:
78.12% ikväll.
Mål 2 till 5 är direkt svaga i gripanden som han måste ta!!!!

Kör på Persson resten av säsongen & locka hem Markström till nästa säsong.

Brynäsgubbe: Tycker nog också att intervjuarna kunde ställa litet tuffare frågor. Tex varför man låter målvakten förnedras på detta sätt. Borde byts ut efter fyra mål.

Jockster : Det är något i den stilen. Och det värsta är att de allra flesta tillkommer för att han gör fel/missar viktiga smådetaljer. Jävligt oklart om det går att rätta till i vuxen ålder.

Svensson_62: Grattis Tord!
Laget spelade för dig ikväll. De hade t.o.m lånat skridskorna från guldhjältarna -72.
Källgren körde med Jason-mask och miniplock.
Kul.

Brynäsgubbe: jag vet inte. Har aldrig direkt brytt mig om varken intervjuerna eller de ännu sämre presskonferenserna. Gälla ska ju inte motivera mig utan spelarna. Sen kan Brynäs som förening arbeta med att motivera fansen, det ska knappast ligga på tränaren (enligt mig).

ja genomklappningarna mot timrå å växjö samt målvaktsfrågan bekymrar mig faktiskt inför slutspelet, trots en mvg säsong hittills..

Brynäsgubbe: Ta del av Brynäs kanaler, GD och så kan du leva med att Gälla är kort i TV4.

Brynäsgubbe: Gällstedt svarade på frågorna. Han kan inte svara på frågor som intervjuaren inte ställer.

Hoppas Brynäs inte tänker hålla någon ceremoni i slutspelet🤔 dem är ju alltid sämst när dem hyllat någon

Brynäsgubbe: Vad vill du ha för svar 45s efter en match? Du fick ju svar på att de skulle analysera och sen gå vidare. Vad är det du vill höra honom säga?

JanT: Även om han kanske inte kan klandras för alla mål så visar inte han heller att han kan rädda oss i en tight match. Ser tyvärr inte ut som en målis som kna spika igen. Och släppa 7 mål bygger väl inte självförtroende inför slutspel heller.
Även om matchen i sig inte betyder så mycket så betyder ju insatsen allt nu när slutspel bara är ett par veckor bort.

Peja: bra spaning. Och det stämmer. Strax över 5 minuter blev det för honom. Hoppas bara det är en försiktighetsåtgärd och inget allvarligt. Bobby tror jag kommer vara väldigt viktigt i ett slutspel.

JanT: Tyvärr sitter vi i en skitsits i målvaktsfrågan. Källgren iskall men köpt in som vår förstemålvakt och en het Ludde som kommer försvinna efter säsongen.
Vi borde gå med Ludde resten av säsongen men tyvärr tror jag att Källgren kommer vara vår etta.

JanT:
Mål 2, 3, 4 & 5 måste han ta!
Såg highligts nu!!!!

Gavve: Vad är poängen med intervjuerna? Är det inte vår enda chans som fans att få lite svar. Såhär förlorar inte topplag. Nu har vi gjort det två gånger på väldigt kort tid.

Gavve: Gällstedts resultat över tid talar för sig själva. Det går egentligen inte att säga så mycket precis efter en match när de inte har hunnit analysera matchen än.

” Brynäs har vunnit 13 SM-guld. Tord Lundström har varit med och vunnit nio av dem. I dag fyller en av de största i Brynäs historia 80 år.”
Grattis idag Tord! Min idol sedan uppväxten.

Peja: Jävligt bra spaning. Hade huvudet i händerna sedan mitten av första så missat totalt...

Brynäsgubbe: ska han stå och kasta spelarna under bussen tycker du? Tycker det är bra att han står och säger att laget var dåligt när det är dåligt. Ge kritik till spelarna i detalj får han göra i omklädningsrummet.

Tycker det är bra att han är så lugn utåt. Ger inte motståndarna, kommentatorn eller något kring hur han tänker eller känner. Att han kan ryta i vet man om man följer träningarna (på plats eller via GD).

2833597 · »