Brynäs IF

446092 inlägg · 7961 ämnen

Cassel lämnar Brynäs IF

« · 805631 Till forumet

Sv: Cassel lämnar Brynäs IF
65selander: Visst vore det kul, men det skulle förvåna mig mycket. Som det känns så är Brynäs mer intresserade av att visa upp en stor vinst på årsredovisningen än att spendera pengar på att göra laget bättre.

Det har ju varit lite oklart med prioriteringarna.

Så länge de inte presenterat någon mer precis tidsplan så är ju det "långsiktiga bygget" en plan de gärna följer... ;)
Kommentera

GävleLasse: Jo det rimmar ju ila om man ändå inte hade tänkt att använda spealaren men det var väl billigt...

Vore kul om man fick läsa något om att en ny back har köpts in. Timonen eller Kronwall

Kommentera

65selander: Det tror jag med. Frågan är varför man förlängde med cassel förra säsongen överhuvetaget. Casselståhl var ju petad och hölls borta från laget länge förra säsongen med. Denna gång i samband med hans revbensskada som blev väldigt "långvarig" trots full träningskapacitet och spel med J20.

Man kanske skulle ha gjort sig besväret att ta in en ny back till laget istället? Samma sak tycker jag det är i fallet Andersson, förlängning av en spelare som inte hållit måttet vars utveckling stannat.
Kommentera

Huge: "Och det utan några som helst påtryckningar eller pga någon sorts utfrysninga av ngt slag"

Det är din förhoppning i alla fall, för det faktum att Cassel fått väldigt lite speltid trots skador och underleverans från Morin, Lavins och Johansson skulle jag ta som en utfrysning om jag var i Casselståhls kläder.

Utfrysningen är visserligen inte lika markant som i fallet Miettinen och Wahlberg men utfallet är fortfarande detsamma. En spelare lämnar laget för att han inte är nöjd.
Kommentera

GävleLasse: Hade Hulken varit med från början så hade Cassel rykt mycket tidigare.

Lycka till i Alplandet Cassel.

Kommentera

GävleLasse o Makkan:

Boork kan mkt väl ha yttrat dessa ord, men dom är isf sannolikt tagna ur sitt sammanhang. Får man ex en fråga ifall truppen nu generellt sett har försvagats, så är det väl helt korrekt av Boork att isf svara ärligt: "Nä att tappa en 7-8 back är faktiskt ingen större förlust".
Ngt som murvlarna naturligvis väljer att citera selektivt.

Trots allt är det väl inte Timonen vi snackar om? Och vad skulle Boork för övrigt ha för anledning att ge Casselståhl en känga, sas?

Det finns ju de facto EN förklaring som gör att uttalandet är sant och dessutom öht inte kontroversiellt på ngt sätt: att Casselståhl själv är den som främst velat flytta på sig. Och det utan några som helst påtryckningar eller pga någon sorts utfrysninga av ngt slag.
Ibland är som sagt den mest naturliga förklaringen också de rätta.
Försök säg det till murvlarna bara.....
Kommentera

Huge: Journalister har sitt jobb och Boork sitt...

Men OM Boork har sagt dessa ord och inte blivit felciterad så tycker jag att han gjort ett rejält snedsteg. Han har ju en del spelare i sin trupp som inte heller skulle vara någon större förlust att bli av med. Ändå nöter han i matcy efter match med dessa...Kontinutet?
Kommentera

Huge:

Cassel själv gör inte speciellt stor grej av det enligt Svt.
Men Svt behöver ju inte ha sensationsrubriker.

svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=19654&a=728451&from=rss
Kommentera

"Det är ingen större förlust"

Ja, rubrikmakarna gör iaf sitt yttersta för att försöka vinkla till saker och ting, så att det ska låta så kontroversiellt som möjligt.
Att Casselståhl själv förmodligen var den som var mest angelägen om att få röra på sig, är ju inte lika intressant som att antyda att Boork försökt nedvärdera och nästintill inkompetensförklara Casselståhl.
Lägg därtill allt dösnack om frysboxar hit och dit, så blir det som vanligt en aning parodiskt att läsa experternas utlåtanden...
Kommentera

Jompe: Det skulle förvåna mig mycket om Brynäs förstärker med en sån värvning, de facto så skulle en värvning av en back överhuvetaget få mig att höja på ögonbrynen.

Som det känns så håller Boorken på att städa ut bland spelarna som anslöt under tiden när Brynäs genomgick sitt stålbad. Helt rätt att göra så. Det var inget mästarlag man byggde när det begav sig, endast ett lag där de billigaste alternativen valdes och när ambitionen var att hänga kvar i högsta serien.

Men, som jag ser det så blir inte laget ett dugg bättre av att göra sig av med ett antal spelare utan att fylla på med bättre. Den ekvationen går inte ihop. Det vi har nu är en tunnare trupp som är mer känslig för skador. Varken Linus Morin eller Niklas Andersson tycker jag håller för ES. Han skickades till Nybro för att få speltid och jag är väldigt tveksam til att skulle ha blivit elitseriemässig under de fem matcher han spelade där. Höll han inte då när han lånades ut så håller han inte nu heller.

Jag hoppas verkligen att Brynäs ser framåt och tar in en defensiv klippa. Staffan Kronwall skulle vara ett vädigt bra alternativ nu när DIF har "värvat klart". För en gångs skull så är det Brynäs som har lite ekonomiska muskler, i alla fall jämfört med DIF.

Vem blir nästa att lämna Brynäs?
Kommentera

Jompe: Tror du staffan om han nu gör som många andra ahl svenskar å ger upp...väljer brynäs före djurgården?
Kommentera

Bissett19: Det känns logiskt att Cassel lämnar truppen även om jag inte trott att det skulle ske mitt under säsongen. Håller med flera andra här inne att nu skapas det utrymme för en speskicklig defensiv back, som Brynäs behövt länge.

Ge oss en värvning med lite "eyebrow factor", som amerikanerna säger, alltså att ögonbrynen åker upp (av förtjusning, får man tro) när de hör namnet. Ge oss en värvning som visar att Brynäs på allvar tänker vara med i slutspelet.

Ge oss Staffan Kronwall.
Kommentera

Dream Team: Förmodligen en kombination,Cassel har väl ifrågasatt sin speltid o Leffe förklarat att han är 7-9 back.Jag tror dem skjilts åt i samförstånd sas.Som sagt är Salzburg i Österrikiska liga ett hett rykte.Tror knappast nåt lag i ES intresserat av Cassels tjänster.
Kommentera

Bissett19: Frågan är om detta sker på Brynäs/Leif Boorks initativ eller om det är Cassel själv som vill iväg.

För lite istid i Brynäs? Chans till spel som proffs i Europa innan karriären tar slut?
Kommentera

Leffes första kommentar:

– Det är ingen större förlust. Casselståhl var rankad som sjunde, åttonde eller nionde back hos oss, säger tränaren Leif Boork.

Kommentera

Makkan: jo den där Boork brukar veta vad han gör
Kommentera

Bissett19:

Förmodligen hamnar han ute i Europa nånstans !
Kommentera

mattias - 74:

Okay, jag har ingen bra koll på dom.
Jag har inget emot Cassel, men eftersom Brynäs behöver en stark defensiv back så är det här beslutet nog det rätta (om det nu kommer in någon ny vill säga).
Kommentera

mattias - 74: jag tror boork gör plats i truppen för ett mångmiljon bud på Herman Hultgren ja :P
Kommentera

mattias - 74: Det finns inte på världskartan att  han skulle hamna i den klubben du skriver om,jag kan inte skriva klubbnamnet på min dator.
Kommentera

Makkan:

Han är garanterat bättre än Elofsson och kanske Österby :)
Kommentera

mattias - 74:

Inte jag heller ;-)
Kommentera

Makkan:

Skulle inte ha nånting emot att se honom i Leksand !
Kommentera

Makkan: vem vet leksand brukar ju vilja ha gamla brynäsare som är på väg åt fel håll i karriären
Kommentera

Db_04: Nu kommer han nog försöka tjäna storkovan nere i Europa,Salzburg är senaste ryktet,Hårde Hardy är ju coach där,finns ett par svenskar till där tror jag,Pihl o Artursson.
Kommentera

Db_04:

Allt är ju möjligt, men förmodligen inte.
Leksand kanske ?
Kommentera

Makkan: kanske blir timrå igen där då?
Kommentera

Cassel lämnar Brynäs IF
Nu är det officiellt.

www.brynas.se/templates/BIF_NewsPage.aspx?id=1453

Helsida på Aftonbladet ?
Kommentera

« · 805631