Brynäs IF

728193 inlägg · 7961 ämnen

Chatta med Bengtzén idag 25/1

« · 1793229 Till forumet

Sv: Chatta med Bengtzén idag 25/1
Carl Lejonkräk:
Närå, jag är nöjd utifrån förutsättningarna.
Man får tolka allt BZ inte svarar på så får man en hygglig bild över hur läget är... = )

D e n i a l... är ett ord jag tänker på.

"vi tränar hårt hela året"...

Många små godbitar.
Åtminstone två oroande. Hockeyskolan och ekonomin.

SAIK i kvarten är ett annat orosmoln.
Kommentera

Auchinleck: Vi har ju 1 seger på de senaste 16 matcherna mot Saik. Jag tror vi kan ha ett litet mentalt övertag på dem. Ett litet.
Kommentera

Carl Lejonkräk:

= )
Vi säger så.

Huvudstatusen är jag mer bekymrad för.
Kommentera

munkas:

Ja, vi tränar hårt hela året och så kör de specialträning på U16, J18 och J20.
Det känns som att det ger ett övertag.

Men allt kan hända, pucken är inte bara rund och platt, den är puckad också...
Kommentera

Auchinleck: ja, det var igelkottförsvar över BZs chatt. Å andra sidan dåligt modererat då det var många upprepande frågor om Bulan, twinsen och Pudas.
Kommentera

Auchinleck: Det var inte tal om en Andreas Larsson set up eller att Ågren har konstant dialog med Ultimate Performance eller PT Öhgren för inspiration. Tror Brynäs resonerar så att spelarna är färdigutbildade och all träning är kollektiv. Individuell utveckling får de sköta på fritiden.
Kommentera

Auchinleck: ja, målet måste vara plats 4 eller 5. Då har vi en chans att nå semifinal. Växjö, SAIK och Frööölunda känns övermäktigt motstånd även om vi skulle återkomma till en nivå över nuvarande svacka. Ekonomisk framgång (plusresultat) är prio 1 i år.
Kommentera

Huss: Johan Alcén sa i en podcast att Brynäs gör ingen individuell träning på is under säsong. Sånt får spelarna göra på egen hand, och Alcén är en av dom.
Kommentera

Huss:
Vet inte om man kan dra de slutsatserna baserat på chatten. Igelkottsförsvar i kombination med svacka (vi tränar hårt hela året) mitt i säsongen plus krav på att lyckas bättre än tidigare får väl vem som helst att svara kort eller inte alls.
Han hänvisade ju å andra sidan specifikt på frågan om utveckling till specialträningen på U16-J20. Lagträning där också, med mer individuellt upplägg på gymnasietimmarna.
Det är ju det här med att leda utvecklingen...?
Kommentera

Huss: Det kan säkert svänga en del sista matcherna också för de flesta lagen runt strecken. Men det underlättar nog att prestera bra/bättre om man inte väljer strategin att sticka huvudet i sanden...
Kommentera

Huss:
En diskussion som borde upp på bordet är varför det är spelarna som kommer utifrån (Falun, Uppsala, Stockholm) till juniorverksamheten som blir uttagna i landslagen. Kollade snabbt Team 16, 17, 18 och 19 som skall iväg i februari. En från Gästrikland (Skutskär, Team 16), resten utifrån.
Gästrikemodellen...?
Ett av syftena var att platserna på gymnasiet inte skulle tas av spelare utifrån.
Eller?
Kommentera

Auchinleck: Det jag undrar är vem som inte kan hålla tyst om dessa eventuella övergångar inför NÄSTA säsong. Agenter? Klubbarna som värvar? Känns som om några vill skapa oro i Brynäs och nog verkar dom lyckas. Så förbannat oproffsigt.
Kommentera

dacke72: tror det är spelarna som gör det. De pratar med sina fruar som pratar med sina kompisar som pratar med sina kompisar osv osv osv
Kommentera

dacke72:
Spelare, agenter och media tjänar väl på rykten... sen pratar väl spelarna med varandra och så är det igång...
Kommentera

dacke72: Att spelarövergångar läcker ut i förtid är knappast unikt för Brynäs. Nu blev det dock lite olustigt att både Pudas och Westerholmarnas övergångar läckte ut i media inom väldigt kort tid.
Kommentera

Skrubben: Pudas har dessutom gått till tre olika klubbar.
Kommentera

dacke72: Varför skulle en tidigt överenskommen övergång NÄSTA säsong skapa oro i truppen? Det är NU som gäller. De enda som kan påverkas av sånt är supportrarna. Vilket i sig känns väldigt onödigt.
Kommentera

Powerfade:
Ja, eftersom supportrarna "tränar hårt hela året"... 😃
Kommentera

Auchinleck: ja på att bygga upp en massa skit att oroa sig över typ
Kommentera

Powerfade:
Kallas väl engagemang det. Och intresse. Annars är det bara att stänga butiken...
Kommentera

Powerfade: tror inte riktigt jag håller med... Det är klart att spelarna kan påverkas av det. Nu tror jag inte denna svacka är pga rykten osv. Men självklart kan det vara en bidragande faktor. Kanske ännu värre nu om ryktet kommit ut innan bulan/spelare sagt det till truppen. (Man vet aldrig...) klart det kan bli en liten splittring i truppen då. Vi kommer nog dock aldrig få veta vad som händer bakom dörrarna.
Kommentera

JawKee: Men det är 11 spelare i truppen som inte har kontrakt nästa säsong. Ett faktum jag är rätt säker på de vet om ;-) Att spelare och ledare börjar se om sitt hus är vardagsmat i sportvärlden. Så att detta skulle vara en bidragande faktor till svackan så tror jag att du behöver tänka om. Sedan kan man givetvis fundera på den etiska biten med att bli klar för en konkurrent mitt under säsong. Men det kan vara en följd av att man börjat förhandlingar med Brynäs. Pudas agent har sagt att de fått bud i från andra klubbar och BZ har inte ansett att det är värt att lägga ett motbud. Han kanske till och med har funnit en ersättare som han jobbar på att få in.

Svackan då? Ja, man har tränat hårdare för att rusta sig för slutfasen av serien och det kommande slutspelet. Inget är ju klart än men jag är övertygad om att Bulan lägger upp allt under förutsättningen att vi tar oss till slutspel. Sen har man förlorat en radda matcher och hamnat i den här svackan. Spelet har hackat och till följd av det så har spelarna börjat hålla lite hårdare i klubban. På det så har sjukdomar härjat i laget. Jag är säker på att flera spelare inte kunnat ge 100% i matcherna just på grund av att de varit lite hängiga. Men inte sjuka nog för att stanna hemma.

Det kommer att vända, jag lovar...
Kommentera

Powerfade: Ärligt talat så tror jag att spelarna skiter blankt i vad Bulan har för planer till nästa säsong, detta handlar om proffs som lirar hockey som jobb och om de nu är så att det skulle vara en ny tränare på ingång till nästa säsong så är det nog mest spännande.
Spelarna snackar nog rätt gott inom gruppen också och har nog hyfsad koll på varandras framtidsplaner.
De som lirar och tränar hockey älskar att vinna och brinner för det och i brynässpelarnas skallar just nu finns nog bara denna säsong.....jag tror att du är rätt ute, vi skall inte oroa oss över lite skriverier.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Precis min mening. Sen är det ju ingen omöjlighet att det är Pudas agent som läckt, allt för att öka marknadsvärdet på Pudas.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Det handlar också om människor. De är inga robotar, bara för att jag är "proffs" inom min bransch så betyder det inte jag är helt opåverkad av saker som sker i min omgivning.
Kommentera

Brynäsgubbe: Jag tror att människor fungerar som jag beskrev, jag tror till och med att en grupp kan stärkas om man vet att den skall splittras efter säsongen, det är nu eller aldrig som gäller för denna grupp.
Kommentera

dacke72: Fast han säger ju att det inte är ett problem utan att det är helt normalt att spelare och ledare byter klubbar men att det finns en risk för energiläckage.
Kommentera

dacke72: Det är normalt att spelare skriver på för andra klubbar mitt under säsong.
När Someruori sköt hem SM-guldet till Färjestad var han redan klar för Brynäs.
När Brynäs tog SM-guld senast var massvis med spelare klara för andra klubbar.
Det som är annorlunda här är ju att tränaren är klar för annan klubb. Jag tror att spelarna fortfarande ger 100%, men att de kanske ser på Bulan på ett annat sätt än tidigare. Han bör ha tappat lite i respekt och auktoritet.
Kommentera

Peja: Glöm inte att allt fortfarande är ett rykte, om Bulan var klar för Luleå kan man tänka sig att han redan meddelat BZ att han inte vill förlänga istället för att vänta till landslagsuppehållet. Jag tror att ingenting är klart.
Kommentera

Nån som har koll på vilka som saknas ikväll?
Kommentera

Bellman 6,0: dom 3 vanliga plus mannberg, Johnson, Bertilsson och Ölund
Kommentera

Peja: Det är ju ganska logiskt egentligen.. de har ett jobb. Man vill ju gärna ha klart med sitt nya jobb innan man blir uppsagd eller säger upp sig från sitt nya? Inte så att man börjar söka ett nytt jobb när ens nuvarande jobb tagit slut. Absolut inga konstigheter, visst är det en sport, men det är ju deras jobb!
Kommentera

Powerfade: Ja, helt rätt! Inga konstigheter att spelare/tränare byter lag och så vidare, absolut inte, Och inget ont emot dom! Och jag vet att det absolut kommer vända, jag menar inte att verka negativ. Vi kommer börja vinna matcher. Antingen den här veckan eller nästa tror jag. Jag menar bara att jag inte håller med om att dessa rykten och om spelare och tränare ska byta lag, att det inte har någon påverkan ALLS. För jag tror helt klart att det KAN ha en påverkan, hur liten påverkan det än är så tror jag att det påverkar truppen på något sätt. Absolut inte att det är det som gjorde att vi hamnade i den här svackan, utan mer att det kan ha en liten påverkan.
Kommentera

JawKee: Visst KAN det ha påverkan, speciellt när laget är i en svacka. Men i såna lägen är det tusen saker som kan ha påverkan just på grund av att laget inte är på topp mentalt, eller självförtroendemässigt. Men du kan vara säker på att agenterna till samtliga 11 spelare utan kontrakt jobbar för fullt nu för att säkra framtiden. En del har redan bestämt sig, andra inte.
Det som däremot skulle kunna påverka enskilda spelare negativt och få dem att lacka ur och kanske inte offra en hörntand för en poäng är spelare som fått veta att man inte kommer förlänga eller erbjuda ett nytt kontrakt nästa säsong.

Jag tror snarare att det är supportrarna som blivit extra känsliga på grund av svackan...;-)
Kommentera

Jag tycker ändå det är helvetiskt fel och omoraliskt att det är framkomligt för spelare och ledare så långt på förhand få göra klart med nya arbetsgivare mitt i säsong så här. Inte tusan gör du eller jag klart med en ny arbetsgivare ett halvår innan tillträdesdag...
Kommentera

ellis: I NHL är sånt här förbjudet i alla fall. Sen kanske man inte kan jämföra riktigt med det vanliga arbetslivet heller då likheterna är få. Det finns nån form av gentlemans agreement men jag vet inte hur bra det funkar.
Kommentera

Carl Lejonkräk:
Gäller att jobba med rätt agenter som sköter sånt här snyggt.
Kommentera

Powerfade: Självklart är det så! Jag håller med fullt ut. Det enda jag menar är att det helt klart kan ha en liten påverkan på truppen. Även in i det minsta :) Men absolut ingenting som orsakat svackan. Alla har ju en svacka, så är det ju bara, inte direkt något konstigt eller något som är en "Skandal" tycker jag. Sen precis som du säger, håller jag med om. "Jag tror snarare att det är supportrarna som har blivit extra känsliga på grund av svackan" , haha jag tror inte truppen känner av det där lika mycket, med en "svacka". Truppen verkar vara väldigt framåttänkande. Det är ju bara att köra på och göra det bästa av det, nu kan det bara gå uppåt! :) Tror helt klart att det finns en liten risk att till viss del att truppen blir lite "Splittrade" , men samtidigt så är alla professionella.

Nej nu jäklar kära vänner, nu kör vi på! Nu är det dags att vinna! Vi fixar det!
Kommentera

Carl Lejonkräk: nä jag tycker mer man kan jämföra med hur det är för egenföretagare som jobbar för uppdragsgivare:

När uppdraget börjar närma sig sitt slut letar man efter nya uppdrag.

Enkelt och logiskt.
Kommentera

Inkazar: Fast nu börjar det ju närma sig slutet på uppdraget för många, 3 månader till slutet av april.....
Kommentera

Carl Lejonkräk: ja? Vad har det med saken att göra? Jämförelsen stämmer ändå bättre än en arbetstagare.
Kommentera

Inkazar: Precis, alltså inget konstigt att spelarna vill säkra framtiden nu när det närmar sig slutet på nuvarande uppdrag. Jag håller med dig ju.
Kommentera

« · 1793229