1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446543 inlägg · 7961 ämnen

Elias Lindholm - Egna tråden

Sv:Elias Lindholm - Egna tråden

DavyDjoos: Ser ut som vi har vår förstecenter.

Släpp pucken!

gevalia: Även om det inte gagnar Modo så hoppas jag att Elias lyssnar på farsan sin. Jag tror att han får det bättre i Brynäs där han kan få mycket speltid i alla moment istället för att åka över och spela några få minuter per match i en fjärdekedja, typ.

Sedan vet jag inte hur Sundlöv kan agera. Låt oss säga att Elias åker. Tror någon att Sundlöv kan värva en förstecenter för samma peng som Elias skulle fått? Jag misstänker att det knappast blir lika billigt att ta en stjärna från AHL jämfört med att behålla en junior. Låt vara att Lindholm är riktigt bra (jämför honom bara inte med Foppa för så bra blir han inte), men han får nog ingen gigantisk lön av Brynäs.

DavyDjoos: Va lite schysst mot Brynäs Elias!...........Bestäm dig nuuuuuuu!!!! ;)

tompap71:Vi har visserligen ett par bra backar rent skottmässigt, jag tänker främst på Gunderson. Hög forchecking och erövra puck djupt i offensiv zon och tillbakapass till backar som skjutar kan vara ett bra vapen. Men samtidigt så måste manha ett eget spel, kunna föra matcher. Scott kanske har lite kreativitet och kanske blommar ut ännu mer på stor rink. Men jag ser helst att man värvar en center som vi VET klarar av rollen som kreatör i främst PP.

EskilstunaLasse:

Nu ska man väl inte döma allt för mycket av TV-bilder men jag har sett Scott spela en hel del i vinter och han är rätt kreativ av sig. Sedan återstår ju att se om han kan översätta sitt spel till stor rink.

Vad gäller Lindholm både håller jag med dig och inte, jag tror det går att få ut mycket mer av honom som center än på kanten, men nej, det är inte lösningen på centerfrågan.

Carl Lejonkräk: Risken är att inget av nyförvärven är speciellt kreativt lagt utan är mer hårdjobbare. Så byggde Timrå sitt lag förra säsongen och det räcker inte med mycket skridskoåkning och fart och fläkt. Man måste ha kreativa spelare (som är bättre än Lauritz) för att få PP att funka bra.

Elias är absolut inte svaret på centerproblemet. Jag ser honom somen större tillgång som wing

tjugo8: Elias bäst på wingen kanske..

tjugo8:FD AHLspelarna kan bli riktigt bra, Rödin inkluderad.

SH:

Klart man hoppats mer på AHL-förstärkningarna...men de kanske ändå visar sig vara good bang for the bucks...låt dem spela först...

Om inte EL hade varit så gott som förlorad hade nog inte Sundlöf agerat något mer...vilket ha nu lovat att han ska...

Sedan förstår jag inte vad du menar med aldrig i närheten av förstacenter...?

EL tror jag under 13/14 kan spela 1 el 2 center i majoriteten av SHL-lag...man borde ha låtit han o Calle leda en varsin lina från januari 12/13...

EskilstunaLasse: Håller med, som jag ser det är det Järnkrok som ska ersättas. Om Lindholm blir kvar/kommer tillbaka kan man se det som en bonus, om han sticker kan man räkna Scott/Sweatt som ersättare till honom. Hårklyverier möjligen men börjar man snacka förstacenter har Lindholm aldrig varit i närheten av den rollen...

tjugo8:Väntar Sundlöv så gamblar han återigen...Vi vet hur det gick förra säsongen med backarna.

Nej, ta in en förstecenter, kommer Lindholm hem så kan han gott kliva in i truppen och peta nån som inte riktigt platsar.

tjugo8: Troligtvis har du rätt!

Dr Spec:
Mmm...men om han ska spela turnering m Carolina t 9 sep så känns ju inte SHL-premiär 14e så sannolik...

Försök t NHL o ev sen utlåning t Brynäs är mitt bet...
Sundlöf avvaktar...vi får magsår...?

tjugo8: Då finns det alltså en liten chans ändå att han blir kvar ett år till?

Mycket om EL om ngn missat...
Bl.a. säger Carolinas GM att det blir NHL eller Brynäs, inte AHL

Viktig veckan annars va...? EL:s framtid, ev ersättare...
Grabbarna åter e sommarledighet...förhoppningsvis inte mätta, medvetet eller omedvetet...

@ice_chip: Ron Francis on Lindholm: "He has high-end speed. Incredible hands. He's extremely competitive."

@ice_chip: Lindholm has not left camp. Will be at Summerfest on Saturday. Also will play for Canes in Traverse City rookie tournament in September.

Pågår 5-9 september...hmmmm...

@ice_chip: Canes Now - Lindholm taken for evaluation after injury | t.co/FBi3QvLjiu blogs t.co/RtScL5pBhH

Enaranger: Låt agenterna grina. Är det några som sysslarr med slaveri (alltså handel med människor) så är det väl dem själva.

Men visst. Det finns inget krav på att skriva på ett sånt kontrakt, men då får de unga spelare helt sonika söka sin utbildning på annat håll. Många skullle nog kalladet riskfyllt att bli av med sina bästa men det får man ta under en övergångsperiod. För ju längre tid det går så blir såna kontrakt helt naturliga.

NHL har säkert råd att betala 10-20 miljoner för en blivande storstjärna i NHL typ Bäckström eller Silfverberg.

Enaranger: Det är knepigt med NHL. Senast ligorna saknade ett giltigt avtal undvek ju talangerna medvetet att förlänga sina kontrakt i Sverige för att kunna flytta till Nordamerika. Jag tror personligen att problemet delvis bottnar i det enormt stora nordamerikanska inflytandet i det internationella hockeyförbundet.

Riv först avtalet med NHL.

Sen skriver svenska ishockeyförbundet in i tävlingsbestämmelserna att alla
spelare som har fyllt 18 (blivit myndiga) måste ha ett kontrakt som gäller tills
de fyller 22 för att få delta i seriespel anordnade av svenska ishockeyförbundet.

De spelare som fyllt 18 (blivit myndiga) och inte accepterar detta får väl
då spela utomlands eller jazza omkring själva i landets ishallar i väntan
på att upptäckas av någon NHL klubb.

Hade det varit en ordförande (typ Fagerlund) som inte brytt sig om
agenters gråtvalser i media; då hade något liknande kunnat bli verklighet.

Då hade NHL fått köpa loss alla 18-22 åringar, efter fri förhandling
precis som inom fotbollen.

EskilstunaLasse:

Nyligen sålde Åtvidaberg Prodell till Mechelen.
Enligt uppgift fick de ungefär 4 mkr för honom.

Ungefär lika mycket har väl vi fått för: Lindholm, Silfverberg och Ekholm
totalt (för vi fick ju bara 25% av övergångspengarna för Ekholm).

Det visar ju hur löjligt lite klubbarna i europa får för att odla fram spelare till NHL.
Någon gång måste de sätta ner foten ordentligt och kräva skälig betalning.

Men varje gång det talas om att kontraktera upp juniorer så gråter agenterna
ut i media och talar om slavkontrakt och liknande.

Lindholm fick väl säkert mer i sign on bonus än vad Brynäs får i ersättning.
Men om agenterna anser att ishockey är en individuell idrott och inte ett
lagspel så får väl juniorerna börja spela själva på bakgårdana då, utan att
vara med i några lag. Men det blir nog betydligt svårare att upptäckas
av NHL om de gör så.

Enaranger: Det är så svagt av IIHF, SHL, HL och alla andra förbund av vika ner sig när det gäller kontrakt.

Det är väldigt enkelt. Har man ett kontrakt med en klubb så måste NHL köpa ut denne från kontraktet. Är det som i Lindholms fall fråga om en förstecenter, alltså en av lagets viktigaste spelare så ska det KOSTA.

Allt under 10 mille Skr är en skymf.

Tänk om allaförbund gjorde som Rysslnd gjorde efter den förra lockouten och helt sonika gav ett långfinger åt det "avtal" som slutits. NHL verkar inte ha mycket till övers för avtal med Europeiska klubbar eller förbund i alla fall.

Givetvis så skulle detta göra att unga spelare väntar med att skriva kontrakt för att inte vara bundna när de känner på sig att de kommer gå tidigt i draften. Men där borde man kunna binda unga spelare till SVENSK ishockey fram till de är 20 år genom juniorkontrakt.

Det måste bli ett slut på att NHL bara hämtar det de vill ha.

Någon som vet ungefär hur mycket vi får i ersättning för Lindholm?

Så här stod det på swehockey.se om det nya avtalet:

I det nya avtalet är NHL:s ersättning för de första tio spelarna 240 000 UD Dollar och från spelare nummer elva och fler är ersättningen från NHL 325 000 US Dollar.

Räknas de 10 första spelarna för Sverige eller hela europa?
Jag antar att något slags snitt räknas ut.
För det kan ju inte vara så att de som har oturen att bli av med spelare
först får en lägre ersättning.

Det är ju ändå en löjligt låg ersättning de betalar.
Mellan 1,6 - 2,1 mkr.

Vad vi än får, så måste i alla fall vartenda öre gå till en ersättare.
Men det räcker ju troligen inte till en ersättare av samma klass.
Om nu inte Lindholm haft en högre lön än vad alla gissat.

Om Lindholm åker över redan där här säsongen, så vore det ju
konstigt om han ska ha någon lön för maj-juli. Så de pengarna
kanske också kan gå till en ersättare.

Sheena Punkrocker: Sundlöv blir ju lika överaskad/förvånad varenda gång en lirare drar och sen kommer klassikern "marknaden är död" ;-)

Sheena Punkrocker:Man kan tycka det. I alla fall så pass bra koll på marknaden så man vet vilka som kan vara intressanta i första hand. Man har ju letat forwards hela våren och sommaren...

Carl Lejonkräk: "Nej. Det är ett knöligt läge eftersom vi inte vet om han stannar eller inte. Men det ramlar in mejl redan nu från agenter."

men ååhh Sundlöv *facepalm*

vore det inte bättre att lyfta på arslet och leta aktivt själv?

Att Elias skulle bli draftad tidigt har ju varit känt sen början av 12/13

så nån sorts reservplan borde man ju rimligtvis ha?

Jag är tillbaka...Den här gången med rätt stad i nicket, det gamla var lite missvisade och slajsen har PRO'n jobbat bort...

Det ska bli intressant att se vad  Sundlöv och värvningsgruppen kan vaska fram. Dt har ju varit många rockader och sånt i NHL i dagarna så det kanske finns en BRA center att hämta där.

Även om jag skulle föredra att man stjäl spelare från andra lag i SHL. Man förstärker sitt eget lag och försvagar en motståndare, that's the way to go.

Men det är lite sent nu så vi får hoppas att det löser sig. Man får ju rysningar när man tänker på "ersättare för tidigt draftade centrar" i Brynäs.

Micke Sundlöv i Aftonblaskan, avdelning vart tog faxen vägen?

Har du redan nu varit i kontakt med en eventuell ersättare?

– Nej. Det är ett knöligt läge eftersom vi inte vet om han stannar eller inte. Men det ramlar in mejl redan nu från agenter.

Zach Boychuk En perfekt ersättare till Lindholm tycker jag

Tänk en kedja med Sweatt-Boychuk-Scott :-)

Redigerad kommentar

Rodrigo: Nej för fan!

Peja: Eller varför inte Mikael Johansson? En defensiv center som är bra i boxplay, precis vad vi behöver...

Rodrigo: När du säger så får du mig att tänka på Niklas Nordgren..

Peja:

Vet inte hur det funkar.
Men jag har ju alltid tänkt att när de blir utlånad så gäller det kontrakt
som de redan har i Sverige. Men det kan ju vara fel.

För när de blir utlånad så börjar ju inte NHL-kontraktet räknas
förrän nästa säsong. Det verkar som att det börjar räknas när
man spelat 9 NHL matcher (eller AHL-matcher?).

Det blir väl någon svensk spelare på nergång som inget annat lag är speciellt sugna på

Steenm: Det är nog omöjligt, men drömma kan man ju alltid göra. Sådana värvningar fixar inte Sundlöv.

70 Rodrigues: Vore en grym värvning, men tvek om vi kan haffa honom.

moment22:........Kan inte vara lätt att skaffa en första-center nu :(

Enaranger: Angående lönen Brynäs vs AHL. Om han lånas ut borde väl Brynäs överta lönekostnaden och således betala exakt samma lön (exklusive eventuellt NHL-bonusar)? Eller tänker jag fel?

Det vore ju ekonomiskt smartare av Lindholm att spela ett år till i elitserien.
Efter ytterligare ett års utveckling här hemma, så har han ju betydligt större
chans att spela hela sin första säsong i NHL (och inte i AHL) och att uppnå
de bonusklausuler som finns.

Det gäller som sagt att tänka långsiktigt.
Jag har svårt att tro att han tjänar så mycket mindre i Brynäs
än vad han får i AHL. Om han ens skulle tjäna mindre i Brynäs.

För Carolinas del är det ju bättre om han åker över direkt.
Då har han ju mindre chans att uppnå bonusklausulerna för år ett,
än om han skulle åka över först nästa säsong (ett år bättre).

Det är inte många spelare som man kan säga ha åkt över för sent.
Betydligt fler som åkt över för tidigt och fastnat i AHL och stannat
i utvecklingen.

Henrik Zetterberg kan väl sägas ha lyckats rätt så bra i NHL.
Han åkte ju inte över förrän han dominerat i elitserien och spelat i A-landslaget.

Sen borde ju Markström verkligen byta agent.
Hur kan man gå med på ytterligare ett år med ett tvåvägskontrakt.
Med större press på Florida så är jag helt säker på att han skulle
ha fått igenom ett envägskontrakt redan första året.

Och om hade han inte fått igenom det så hade han säkert fått
lika mycket i KHL. För med lönetaket i NHL så är ju det inte
längre den guldgruva det en gång var. Så länge det pumpas in
"maffiapengar" i KHL så kan man ju dra nytta av det.

Det här kanske vore något om Lindholm drar?

J F K: Det har du i och för sig rätt i, men jag tror att de flesta som såg Zibanejad spela 11/12 sa att han inte var redo för NHL, och han dominerade ju sanningen inte i Djurgården heller, och borde ha fortsatt utvecklats i Sverige... Men han åkte ändå över och presterar numera på NHL-nivå. Jag tycker att förra säsongens Lindholm överglänste 11/12-Zibanejad rejält.

Skitstöveln: Nej jag tror han är redo för elitseriespel, visst tuffare motstånd men bättre lagkamrater. Vill han gå top 3 i draften så borde han testa på elitseriespel. 

I Williams fall, som jag uppfattat det, handlar det om att han ska skriva på för ett SHL-lag för att sedan lånas ut till Rögle... Magkänslan säger dock att det blir AIK.

TobiasR: Jag tror nog att han utvecklas mer vid spel i HA med Rögle än med Brynäs J20. Tror knappast han skulle ta en ordinarie plats i Brynäs A-lag kommande säsong.

moment22: Jag tror det när jag ser det. Sundlöv har lovat förut utan att leverera. Jag sitter fortfarande o väntar på den utlovade spetsvärvningen.

Skitstöveln: Ja det är väldigt synd tycker jag iaf. Är inte speciellt dyr heller och jag tror han skulle göra bättre ifrån sig än lauritzen tex. Och william själv skulle utvecklas bäst i sveriges bästa talangfabrik.

TobiasR: Tror det handlar om Rögle i första hand och AIK om det blir SHL.

har någon nån aning om hur det blir med William Nylander? Brynäs får inte gå miste om Nylander.

« · 1582233 · »