Rodrigo: Om du inte ser en trend så är det för att du inte vill se det.
Titta på den Tjeckiska hockeyn från mitten av 2000 talet fram till nu. Alla talanger sticker över tidigt till AHL eller juniorligorna och hur många lyckas? Har Tjeckisk hockey någonsin varit så frånvarande? Nu är den förvisso på väg tillbaka, men under lång tid har inte profilerna i den tjeckiskaligen bestått av spelare som är 35+?
Redigerad kommentar
J F K: "Näslund åkte över direkt. Spelade mycket i farmarligan"
mycke å mycke, han spelade 12 matcher i IHL under 2 säsonger
Rodrigo: Inget fel på svensk juniorhockey uppenbarligen eftersom NHL plockar så många. Men inte det som det handlade om. I länken ser du Sveriges förtrupp till OS. Är väl egentligen bara Ekman-Larsson, Landeskog Marcus Johansson och Erik Karlsson som kan känna sig givna av 90-talisterna. Alltså fyra spelare i under 24.. Detta trots att vi har några av dom bästa årgångarna någonsin Svensk hockey i åldern 20-24.
foppa78: Ingenting, egentligen. Men jag är riktigt rädd för att han kommer med i truppen i slutändan. Pär Mårts tror mer på att han är en "kulturbärare" än att faktiskt ta någon av dom 60 NHL-spelarna som skulle kunna göra jobbet 10 gånger bättre än J. Lundqvist.
Helt ofattbart är det.
Men med Pär Mårts skulle lika gärna Jimmie Ericsson, Niklas Persson och Staffan Kronwall också kunna ta plats i truppen. Men visst, vi är bara det europeiska land med flest spelare i NHL... känns riktigt värt att ta med en spelare från vår egen liga då, som inte ens är bäst i Europa. SUCK!
Carl Lejonkräk: "Jag anser att vi ska lulla på som vi gör..."
Typ, allt som går att uppfinna är redan uppfunnet. Jag tror inte du förväntade att Sovjetstaten skulle kollapsa heller. Allt är möjligt om tillräckligt många drar åt samma håll. Varför skulle inte Europa kunna etablera en hockeyliga a lá NHL? Men med den vackra europeiska ishockeyn i centrum.
Rodrigo: Det handlar också om vems perspektiv man snackar om. Om det är bra för individen är omöjligt att förutspå (och ärligt skiter jag i det perspektivet - om det inte är en brynäsare förstås). Men är det bra för svensk hockey? Knappast, va.
Rodrigo:Joel Lundqvist är en utmärkt "finne i arslet" som kan spela på gränsen i en roll i en fjärdelina. En sån som är jobbig att möta. Till skillnad från andra spelare med samma roll. Exempelvis Ledin, Jämtin etc etc så ha Lundqvist en "kyla" vilket innebär att han inte åker ut lika ofta på dumma tilltag.
På så vis är han en tillgång.
Redigerad kommentar
Jag förstår inte snacket om att Järnkrok ska/borde komma hem. Han har börjat gå bra i AHL nu oc verkar vänja sig vid spelet därborta.
Han sköt två slagskott i krysset för nån match sen. Old time Järnkrok-style.
Jag hade älskat att se Calle i Brynäs igen, en av mina favoriter genom tiderna.
Men att han kanske får ta 1-1,5 säsong i AHL tror jag nog han själv är beredd på.
Långt ifrån alla stora talanger som går rakt in i NHL och levererar.
Linus Wickman: Jag säger inte att han kommer bli en NHL-spelare. Det är som du säger mycket möjligt att hans egenskaper inte kommer komma till sin rätta där borta. Kanske,kanske inte.
Men att han inte skulle köra minst en full säsong innan han kommer till Brynäs igen känns ju osannolikt.
Man har ju läst på vissa håll att "han borde komma hem nu "ungefär.
Det är väl liiiite väl tidigt att säga om Järnkrok har något att hämta eller inte i Nordamerika. Det finns vissa som inte slår in sig i NHL förrän 24-25.
Järnkrok har inte ens lirat en halv säsong i AHL.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Jajjen: "Fanns ju "experter" som sa samma sak om en annan Brynässpelare. Han som gör Ovetjkin till en världsstjärna."
lär nog va tvärtom :P
Jajjen: "Lär nog inte va det :O"
jodå, vem som helst kan lägga en ok passning, men det är inte vem som helst
som sätter större delen av avsluten i mål ;)
Jajjen: " Inte vem som helst som får pucken på klubbladet varje gång"
spelar ingen roll om man inte kan avsluta? :P
sära på dem och sätt Ovetjkin i typ Florida så får vi se vem som lyckas bäst utan den andre ;)
känns lite som en icke-diskussion? Bäckström är en av världens bästa spelfördelande centrar, ovie en av världens bästa målskyttar. tillsammans utgör de en av värdens bästa kedjor? Vad är problemet i er kukmätartävling?
Zzz: Hmm? Finns det verkligen fler som har "misslyckats" av att åka över tidigt än spelare som har lyckats? Tror nog inte det. Som sagt; det finns ingen genomgående trend här. Hade det varit så hade antagligen NHL-klubbarna också sett detta mönster hos spelare som åker över tidigt och därför, antagligen, låtit många spelare stanna kvar ett år. Precis som det finns många exempel på spelare som misslyckats när dom drait tidigt finns det otroligt många exempel på spelare som har lyckats med: Hampus Lindholm (som drog direkt efter att ha blivit draftad, spenderade en säsong i AHL och nu har imponerat stort i NHL), Gabriel Landeskog, Douglas Murray, Viktor Stålberg (spelade i NCAA), Carl Hagelin, Robin Lehner, Mika Zibanejad (började svagt i AHL men snittade nästan 0.5 poäng/match i NHL förra säsongen), Erik Gustafsson (inte ens draftad), Alexander Edler.
Dessutom, hur många är det som stannat det där extra året och sen misslyckats i NHL? Antagligen fler än dom som har misslyckats när dom dragit över direkt. Men hör man någon någonsin säga att en spelare borde dragit över tidigare? I princip aldrig. För det är enkelt att peka på den enkla anledningen att man borde stannat en säsong till i Sverige när någon misslyckats, när det antagligen inte alls är anledningen, då otroligt många misslyckas trots att dom stannat ett/ett par år