Brynäs IF

727952 inlägg · 7962 ämnen

Elitserien 2007/2008

« · 885995 Till forumet

Elitserien 2007/2008
Med tanke på hur trupperna ser ut just nu så rankar jag lagen så här:

1.Färjestads BK
2.Linköpings HC
3.Frölunda Indians
4.HV 71
5.Timrå IK
6.MoDo Hockey
7.BRYNÄS IF
8.Skellefteå AIK
----------------------
9.Södertälje SK
10.Djurgårdens IF
11.Luleå Hockey
12.Mora IK
Kommentera

Sv: Elitserien 2007/2008
70 Rodrigues: Å min ranking.

1. Linköping
2. Frölunda
3. Modo
4. HV 71
5. Färjestad
6. Timrå
7. Brynäs
8. Mora
-------------------
9 Luleå
10. Djurgården
-------------------
11. Skellefteå
12. SSK
Kommentera

GävleLasse: Ja, men din är ju fel :-)
Kommentera

GävleLasse: Å andra sidan så är väl min ranking fel den med :-)
Kommentera

70 Rodrigues: Jag tror inte att FBK kommer att vara lika bra som man vant sig att de är. Jönsson och de andra "stjärnorna" börjar bli till åren. Man märkte ju tendenser redan den här säsongen.
Kommentera

GävleLasse: Vi har iaf Brynäs på samma plats :-) Vi får verkligen hoppas att nyförvärven levererar, annars så ligger vi risigt till.
Kommentera

GävleLasse: så här kommer det ju att bli.

1. Hv71
2. Linköping
3. Färjestad
4. Brynäs
5. Frölunda
6. Modo
7. Timrå
8. Mora
9. Skellefteå
10. Djurgården
11. SSK
12. Luleå

Brendl gör 18 mål och Boork placerar Kankanperää i frysboxen tillsammans med Ove Molin.
Kommentera

Ja vafan jag har inget bättre för mig :)

1. MoDo
2. Linköping
3. Frölunda
4. Timrå
5. Färjestad
6. Luleå
7. HV71
8. Mora
----------------------
9. Djurgården
10. Brynäs
----------------------
11. Skellefteå
12. Södertälje
Kommentera

Gusten: Hur fan kan du sätta Luleå så högt upp?? Brynäs lär ju ta Luleås plats där uppe, bytt plats på dem 2, så ser det vettigtt ut...
Kommentera

Jonte321: Luleå blir bättre utan Surberg. Dom har en mäktig backuppsättning och ett koppel unga forwards med Omark i spetsen som bara kommer bli bättre och bättre.

Jag sörjer fortfarande att vi inte värvade en Jonas Nordquist-typ. Är inte helt nöjd med centeruppsättningen...hoppas jag får fel.
Kommentera

Gusten: Trodde du höll på Brynäs...
Kommentera

Jonte321: Är inte förvånad över din kommentar...troll!
Kommentera

Gusten: Vilken av dem? :p
Kommentera

Jonte321: Precis...
Kommentera

Lite tidigt kanske,men jag hakar på;)

1. Linköping
2. Modo
3. Frölunda
4. Hv71
5. Timrå
6. Färjestad
7. Brynäs
8. Luleå
---------------------
9. Mora
10 Djurgården
---------------------
11 Skellefteå
12 Södertälje

Kommentera

Gusten: Hur gammal är du? säg vad du menar om du nu ska vara med i det här forumet... :p
Kommentera

Mitt tips inför säsongen 07/08:

1. MoDo
2. HV 71
3. Linköping
4. Färjestad
5. Brynäs
6. Timrå
7. Frölunda
8. Skellefteå
9. Mora
10. Djurgården
11. Luleå
12. Södertälje
Kommentera

Varför inte..

1. Linköping
2. Färjestad
3. Modo
4. HV71
5. Timrå
6. Brynäs
7. Frölunda
8. Södertälje
9. Skellefteå
10. Djurgården
11. Luleå
12. Mora
Kommentera

Jag har ändrat mig, nu är detta mitt tips:

1. Brynäs IF
2-12 Övriga

Brendl gör 43 mål och Boork får fredspriset.
Kommentera

70 Rodrigues: Jeg strunter i vägförvaltinga i Skultörp!!!
Kommentera

1. Linköping
2. Modo
3. Frölunda
4. Mora
5. Hv71
6. Färjestad
7. Brynäs
8. Timrå
---------------------
9. Södertälje
10 Luleå
---------------------
11 Djurgården
12 Skellefteå
Kommentera

Ungefär så här:

1. Hv71
2. Linköpings HC
3. MoDo Hockey
4. Brynäs IF
5. Färjestads BK
6. Frölunda HC
7. Timrå IK
8. Södertälje SK
--------------
9. Skellefteå AIK
10. Luleå HF
--------------
11. Mora IK
12. Djurgårdens IF
Kommentera

1. Linköpings HC
2. HV71
3. MoDo Hockey
4. Brynäs IF
5. Färjestads BK
6. Frölunda HC
7. Skellefteå AIK
8. Djurgårdens IF
9. Timrå IK
10. Södertälje SK
11. Luleå HF
12. Mora IK
Kommentera

1. Hv71
2. Färjestad
3. Modo
4. Brynäs If
5. Linköping
6. Frölunda
7. Djurgården
8 Timrå
------------------
9 Luleå
10 Skellefteå
------------------
11 Mora
12 Södertälje
Kommentera

Det är lite intressant att läsa era tips, och se att ni tippar TIK mellan 9-6e plats ungefär. Trots att de inte tappat egentligen nåt, bara Warg till oss, men ersatt med bra och rejäla namn. KLart Challe är väl en försämring, men ifjol var de ju överlägsen i elitserien till de fick en massa skador. OCh jag tycker nog också att MODO får överdrivet stort förtroende, lite för många gamla för min smak.
Kommentera

spud: Men det finns fortfarande många frågetecken kring TIK. Hur blir det med målvakterna?

Att de var överlägsna i ES var ju lite väl tilltaget. Visst de var bra, men det var i början på serien då många av lagen inte hade kommit igång än. HV, FBK, LHC för att nämna tre.
Kommentera

GävleLasse: Du tycker inte det finns frågetecken i MODO? Krizan och Timander?

Ja lite överdrivet var det, men de var bäst ett tag. Och om challe inte är en fullständig flopp kommer tik inte hamna under 6e plats.
Kommentera

spud: Hur är det med backspelet då? Får ni klara er utan Strålman? Det finns fortfarande frågetecken som kan vara avgörande. Ni har inte nåt bra djup i er roster. Visst, skadefria har ni några vassa spealre men skadorna kommer, speciellt om man nöter mycket på de bästa spelarna.
Kommentera

GävleLasse: För det första är jag MODOit.
Jag menar bara att TIK inte kommer hamna på den undre halvan.

Ja vi har olika uppfattningar gällande tik, jag ser en tung motståndare, och du ser 2 vassa femmor men inte så mkt mer..
Kommentera

GävleLasse: Undrar hur andra lags supportrar uppfattar Brynäs och våran trupp :-)
Kommentera

GävleLasse: "Hur blir det med målvakten?", ska det väl heta? Magnus Åkerlund är ju klar, det är väl Johan Backlunds ev. kontraktsförslag från Nashville eller Pittsburgh som kan tänkas ställa till det en del.

"..det var i början på serien.."

Efter 17 omgångar ledde Timrå tabellen med 10 poäng före tvåan Linköping. HV71 var 14 poäng efter, och Färjestad 16 poäng efter. MoDo, som även de var före oss när grundserien var färdigspelad låg ytterligare en poäng efter. 
Nu låg förstås fokus väldigt annorlunda för varje lag vad gäller inprickande av formkurvor och dylikt. Men vad gäller upplägg på säsongen så törs vi nog påstå att det inte är helt idealiskt att nå den absoluta formtoppen redan under senhösten. Sedan vet vi väl inte riktigt hur det hade kunnat se ut om Timrå hade klarat sig utan de skador man drog på sig.
Kommentera

spud: Som jag ser det så spelar det ingen roll vad du håller på för lag. Modo har värvat bra spelare i Warg och Wernblom på forwardsidan så där ser det lite för bra ut, sen har ju Hållberg skrivit på och han håller hög ES klass. Visst finns det frågetecken kring MODO, precis som det gör för de flesta lag.
Kommentera

Dream Team: Nej, ingen vet hur det kunde ha blivit. Men jag kan bara konstatera att man nötte väldigt mycket på Hedström, Pärssinen och Hahl i början av serien. Och detta straffade sig, vilket det ofta gör när man matchar ett fåtal spelare mycket.

Sen är det som du säger olika med vilken satsning man gör i de olika skeden under serien. LHC är ett ganska bra exempel på detta. mediojer säsong om man tittar på hela säsongen men ruggigt bra om du tittar på de sista 10 omgångarna av ES och på slutspelet.
Kommentera

GävleLasse: Jag vet inte om det går att relatera Timo Pärssinens ljumskproblem och handledsskadan på Riku Hahl till att man nötte för mycket på just dessa spelare. Jonathan Hedström spelade samtliga matcher utom en under den förra säsongen, plus att han även var uttagen på  landslagsuppdrag. I såna fall borde väl även Jonte ha drabbats av detta "fenomen"?
Kommentera

Dream Team: Ljumskproblem är precis vad som drabbar spelare som slits mycket. Vi har Micke Lind som slits på samma sätt. Handledsskadan kan visserligen ses som en tillfällighet, men jag hävdar att den "tillfälligheten" ökar markant om spelaren befinner sig på isen mycket. En hård slashing och sedan är det färdigt, såna får man inte i avbytarbåset.

Sen att Jonte klarade sig från skador är lika mycket undantaget som bekräftar regeln så att säga. En del har otur andra inte.
Kommentera

70 Rodrigues: Eran målvaktssida tror jag blir något bättre, kanske jämnare framförallt. Håller Korhonen som bättre, än er förre förstekeeper. Så där är det utan tvekan +.
På backsidan är jag lite kluven. "Sjödda" är ju tveklöst erat tyngsta namn, men han börjar ju bli lite till åren. Därmed förlorar han lite intensitet och skridskoåkningen är väl inte vad den en gång varit. Kankanperää kan troligen vara ett lyft. Men annars så tror jag att backsidan kan vara er svagaste del kommande säsong. Om inget förbättras innan seriestart.
Där är det nog ett -.
På forwardsidan o centrar är jag åter igen lite kluven. Värvningen av Brendl ar ju vid första tanken ett lyft. Men så tänker man till. Kan han lyckas lika fantastiskt bra en säsong till? Hur är det med Boorkens tankegångar? Kan han acceptera och ge Brendl den speltid som behövs. Men framför allt. Misslyckas Brendl i början. Får han då den tid som krävs av Boork?
Mattias Månsson känner ju jag sedan länge och har vetat hans kapacitet.
Men han är beroende av en spelskicklig passare och har ett lynnigt humör.Det kan gå hur som hellst. Det troliga är att det går bra om han får spela med Dackel eller Lind. Då fortsätter han att producera.
På forwardssidan får ni +
Kommentera

GävleLasse: Man kan förmodligen relatera alla skador som inträffar till för mycket speltid. Det är dock lite fascinerande att du verkligen vill få skadan på Riku Hahl att bero på för mycket speltid.. 
Men visst, om en spelare slits onaturligt mycket så är det förstås så att det visar sig på ett eller annat sätt. Vad beträffar Micke Lind så har han haft besvär med sina ljumskar under i stort sett alla år. Även under tiden i Timrå så var det en regel att han inte höll för spel under hela säsongen, utan det kunde bli tal om några matchers vila kring juluppehållet.

Ja, och Jonte som inte under någon gång under säsongen varit vera sig fulltränad eller i 100% fysisk form. Han, om någon, borde väl ha fått betala priset.

"En del har otur andra inte."

Så du menar att det var en del otur inblandat iaf då, eller?
Kommentera

Dream Team: Byt ut "vera" mot "vare" i mitt inlägg så blir det mer lättläst.
Kommentera

El Aka Ali: Brynäs styrka är LAGET, visst har vi en del spelare som sticker ut och har potential att göra det där lilla extra men det är endast bonus. Vad gäller Brendl vs. Boork så är det många spekulationer om att de kommer att skära sig. Skulle det göra det så är frågan om VEM som får flytta på sig. Skall man "elda för kråkorna" och betala lön till Brendl under 3 år eller Boork under ett år. Skulle det skära sig totalt så är mitt tips att man gör sig av med Boork, annars lär det bli ett väldigt dyrt misstag och frågan är om Sundlöv kan sitta kvar som sportchef i så fall.

Målvaktsfrågan är något man kan ställa på vilket lag som helst. Frågan är vilken målis som kommer att floppa och vilken som kommer att överaska. Chechmanek vs Pitkämäki, typ.

Jag tycker att Brynäs backbesättning ser intressant ut men den är väldigt tunn. För att det skall funka så MÅSTE något av de nyförvärv vi gjort leverera annars är det allvarligt, givetvis finns det folk som hävdar annat men jag måste ju skriva vad jag tycker.

På forwardsidan så ser det intressant ut. Främst då med Brendl men även några fler spelare. Hauthonen hade en väldigt jobbig säsong med skador och lite matcher i AHL. Han kommer nog att vara lite alertare den kommande säsongen. Han kom till Brynäs och fjorde ett par bra matcher innan Boorken fick för sig att träna ner laget inför slutspelet. en annan forward som jag har höga förhoppningar på är Widing som även han var över pölen efter att ha kört sommarträningen på egen hand. Jag tror det finns ett sparkapital där. Det är centerpositionen som oroar men håller Lind och Hauthonen så är det ingen större fara. Hansen är duktig defensivt och kommer att göra sitt.
Kommentera

Dream Team: Givetvis så finns oturen med som parameter men jag hävdar bestämt att ju mer man spelar desto mer exponeras man för skaderisken. Så är det normalt i alla fall. Vad är det för speciellt med Hahls skada, jag är inte 100% påläst i saken och utgår från att skadan uppkommit genom ishockey och inte genom något annat.

Det är ett känt faktum att har man en gång fått problem med ljumskarna så är det något som kommer att följa med resten av karriären, Micke Lind är ett bra exempel på det även fast Lind verkar vara extra skadebenägen.
Kommentera

GävleLasse: Ja, och detta "ljumskfaktum" inverkade kanske inte så mycket på just Timo Pärssinen då han aldrig hade haft problem med just ljumskarna tidigare i karriären.
Kommentera

GävleLasse: Som vanligt kommer jag kommande säsong att åka ner ett antal matcher och kolla in hur det går för laget. Jag ser inte bara Timråmatcherna utan det kan även vara andra. Då får vi se hur fel jag hade i mina bedömningar.
Det kommer med all sannolikhet att bli en intressant inledning. Är inte så säker på att Modo blir det topplag som alla vill göra dom till. Däremot Frölunda kommer att bli farliga. Brynäs kommer i min tabell att bli som i fjol mellan 5-7. D.v.s samma som jag tippade i fjol.
Kommentera

El Aka Ali: Ja det finns en del frågetecken inför nästa säsong. Ett av de största tycker jag är målvaktsfrågan i FBK. Jag tror att frölunda blir att räkna med den här säsongen, men man vet ju aldrig. När det gäller MODO så får vi se om de blir av med Timmander och Krizan. Skulle de bli det s får de ut och handla, och pengar verkar de ha fått ihop. Det blir ju inte sämre av att de vann SM guld och lär hitta en hel del pengastinna sponsorer som ökar lönebudgeten ytterligare. Med Werna och Warg så har de material till att skapa väldigt bra kedjor så forwardsbesättningen ser bra ut. Modo BLIR farliga.
Kommentera

GävleLasse: Att ett mästarlag osvuret blir lika bra säsongen efter en titel står väl inte precis skrivet i sten. För MoDos del har åren av finalförluster givetvis byggt upp en revanschkänsla som då tillslut gav utdelning den förra säsongen. Detta i kombination med att man givetvis fick in rätt spelare i laget.

Frågan som jag känner det är väl om spelarna har riktigt samma driv och fokus inför kommande säsong. Risken att det infinner sig en viss mättnadskänsla hos spelarna är nog ofrånkomlig. Men Lückner vet säkert hur han ska hantera situationen.

Frågan är väl också om MoDo törs bli ett "köplag", som det så populärt heter, som handlar spelare utifrån bara för att de nu har blivit ekonomiskt köpstarka? Parollen "Heart of hockey" vill man säkerligen hålla fast vid i det längsta.
Kommentera

Dom som kommer att vara i
-->Toppen
Brynäs
Färjestads
HV 71
Linköping
MoDo
Timrå
-->Mitten
Djurården
Frölunda
Luleå
-->Ingermansland
Skellefteå
-->Jumbo platserna
Mora
Södertälje
Kommentera

1. Hv71
2. Modo
3. Linköping
4. Frölunda
5. Färjestad
6. Brynäs
7. Timrå
8. Mora
--------------------------
9. Djurgården
10. Skellefteå
--------------------------
11. Luleå
12. Södertälje
Kommentera

Dream Team: Ja man har målat in sig i ett hörn med epitetet man lagt sig till med. Men samtidigt så tror jag att man har plats i truppen för förstärkningar utifrån. Hur som helst så blir det en väldigt spännande säsong.
Kommentera

Custemo lagkapten 2009 :-)
Kommentera

79 Andersson: Slänger in den här;

1. FBK
2. FHC
3. LHC
4. HV71
5. BIF
6. MoDo
7. TIK
8. SAIK
9. LHF
10. DIF
11. MIK
12. SSK

LHC lär förstärka defensiven med 2 man till, då Junland/Gunnarsson/Fransson/Ekbom inte håller som ordinarie en hel säsong om man vill tillhöra toppskiktet. Ramlar däremot Fernholm + en klassback till in blir LHC livsfarliga....

I övrigt känns det väldigt jämnt bland lag 1-7. Lag 8-12 tror jag blir avhängda.
Kommentera

GävleLasse: Lite tankar från Boork o co.

Se länk!
Kommentera

70 Rodrigues: Jo jag såg det.. inget nytt under solen...
Kommentera

« · 885995