Brynäs IF

724847 inlägg · 7958 ämnen

En julsaga

« · 355864 Till forumet


En julsaga
- "Farfar, farfar, berätta om Brynäs igen".
- "Jamen, mina kära barnbarn, jag har ju berättat om Brynäs så många gånger...vill ni höra allt det där igen?"
- "Jaaaa!!"
- "Ok då, det var så här...", sade farfar och lutade sig tillbaka i fåtöljen. Och så berättade han ännu en gång historien om Brynäs. Den sanna historien om Brynäs.

- "Det var så här. Det var i början av 2000-talet och Brynäs hade svårt att vinna matcher och halkade efter i serien. Jo, det är sant--på den tiden hände det faktiskt att Brynäs förlorade matcher. Man hade t ex förlorat mot Färjestad, som laget hette innan det gick samman med Frölunda och bildade Västalliansen. Så man bestämde sig för att bli bäst i Sverige igen. På den tiden spelade man ishockey i det som idag heter Hoover Heaven. På den tiden hette hallen Gavlerinken..."
- "Spelade man ishockey i Hoover Heaven?", sade lilla Lisa, med rösten full av tvivel. "Där finns ju bara en massa kylskåp och dammsugare och..."
"- Jo, Lisa, men innan det blev ett varuhus för vitvaror spelade man faktiskt ishockey där. Låt mig fortsätta. På den tiden hade man en ordförande som hette Hedin--ja just det, han som sedan blev ambassadör på Island--och han, må ni tro, lyckades övertyga alla företagen i Gävle om att Brynäs ska ju inte förlora några matcher, så de måste pumpa in pengar i den fina klubben. Och jösses, vad glada alla företagen blev! Morgonen efter stod det en lång kö utanför klubbens kansli på Sätraåsen..."
" - Men farfar, Sätraåsen finns ju inte mer, den försvann ju när man byggde Nisse Smeds Arena..."
" - Jaja, en sak i taget. Jag har inte kommit till Nisse Smed än, barn. Vi var alltså på Sätraåsen och vartenda företag i hela Gävle stod i en lång, lång kö och ville ge pengar till Brynäs så att klubben aldrig mer skulle behöva förlora någon match.

Sist i kön stod Nisse Smed. Han var sämst klädd av dem allihop. Ingen kostym hade han, han stod där i läderförkläde med sot i ansiktet. När han äntligen kom fram till kansliets dörr sade Nisse Smed: Får en annan lägga in en slant också? Jag har gjort några fördelaktiga placeringar i Rysslandsfonderna och nu sitter jag med smedjan full av pengar och tänkte att ni kanske ville bygga en ny islada att spela i... Grabben min tänkte att Gavlerinken skulle vara bra att kränga frysboxar och kylskåp i, så ni lär väl behöva nå' nytt...

Hedins haka föll till bröstet. Styrelsen kallades in med blixtfart, och redan före lunch hade man tackat ja till Nisse Smeds förslag. Man skulle bygga en ny, gigantisk arena som skulle stå där Sätraåsen en gång legat. Nisse Smed hade bara ett önskemål--arenan skulle uppkallas efter hans företag. Det hade Brynäs-styrelsen inget emot. Luelå spelade ju i COOP arena, Färjestad i Löfbergs Lila Arena, och Djurgården skulle snart döpa om Johanneshov till Finnair Stadium, så varför inte?

Så Brynäs byggde Nisse Smeds Arena, och det blev den finaste arenan i hela Sverige. Och trots att man byggt hallen alldeles själv så hade man massor av pengar över. Då kom det en massa duktiga hockeyspelare till Brynäs. Det kom en spelare som hette Wernblom från en klubb som fanns då som hette Modo. Just det, Lisa, det är dom som heter Övik Truckers nu. Wernblom ville gärna spela i Brynäs. Och från Linköping kom en tränare som hette Melin. Han hävdade att han en gång varit tränare för Brynäs, men det var ingen som trodde honom, så Jonas Johnson fick fortsätta som tränare.”

“ – Men var blev de gamla spelarna av, farfar?”, frågade lilla Lisa.
“ – Tja, Lisa, “sade farfar”, de försvann på en massa olika håll. Tommy Sjödin bildade partiet Hockey-Demokraterna (HD) i Gävle…”
“ Ååå, var det han som grundade HD?!”, suckade lille-Daniel, (döpt efter en spelare som en gång i tiden ansågs lovande i Brynäs).
“ – Ja, det var det, sade farfar. Han grundade HD för att få kommunen att stötta Brynäs, men partiet fick bara 0.000003 procent i kommunalvalet så det blev inga pengar från kommunen. Det var väl därför Sjödin gick tillbaka till att spela back.

“ – Farfar, berätta om alla supporters—det är det bästa av allt”.

“- Vi kommer dit. På den tiden fanns det folk som höll på Brynäs, alltså inte som nu när sportpreferenserna mäts digitalt var tredje sekund av Sports United. Dom hette en massa konstiga namn som aphac och ravenlord och noden och Jompe och Huge och Clarence—fanns till och med en som hette Rodrigues. Just det, han som bildade optimistkonsultföretaget Victory Forever.

“ – Men farfar, farfar, är det sant allt det Du berättar?”
“ – Så sant som mitt namn är Mikko Kuparinen, mina kära barnbarn."
Kommentera

Sv: En julsaga
Jompe: Tack Jompe för en bra berättelse. Det är det bästa jag har läst....
Kommentera

Sv: En julsaga
Jompe:
*asgarv*

snacka om att ha tullat på glöggen *s*

kanon :-)
Kommentera

Sv: En julsaga
Jompe: Du glömde berätta för barnen att Wernblom inte fick skriva på trots att han erbjöd sig att betala en fin summa för att få spela i Nisse smeds arena.....Han slutade sedan med hockeyn den säsongen efter att ha fått en bröstvärmare av kupan.
Kommentera

« · 355864