Huge: Jag har läst det här forumet länge och brukar faktiskt hålla med dig rätt ofta, men när du säger att man inte kan tycka att en spelare borde få mer speltid än vad han får utan att man anser sig veta bättre än TJ tycker jag du är helt fel ute. Det jag har gjort då är att utefter de kunskaper och insikter jag har, uttryckt min åsikt (inte nödvändigtvis rätt men ändå vad jag tycker). Det är inte att anse att man vet bättre än TJ, utan det är att säga "Hallå alla brynäskompisar på det här forumet, jag tycker att Järnkrok borde få spela i stället för Huge, vad tycker ni om det?" då kan man få en intressant disskussion och få reda på vad andra "mindre vetande" personer tycker i frågan. Skulle alla bara sitta och säga "TJ vet bäst, jag har inte kunskapen som krävs för att ha en annan uppfattning" skulle det inte bli mycket till disskussioner i detta forum. Man kan ha rätt ibland utan att "veta bättre" än nån annan.
Förresten, regerande svenska mästare... det låter bra i mina öron :o)
Horace76c:
På något sätt så har denna diskussion blivit aningen snedvriden. Det handlar inte om att man inte får kritisera Brynäs, deras spel, spelare eller ledare. Självklart så är det ok att tycka att Ollas är dålig men inte ok att anspela på att han inte gör sitt bästa eftersom att han hellre skulle vilja spela för Leksand (som att han inte skulle spela för dem om han nu ville det). Det var också ok att kritisera NC när han tränade Brynäs men det var inte ok att kalla honom för varken ”polacken” eller för ”idiot”. När det gäller Lars Jonsson och Micke Sundlöv så är det ok att ge dem en slev av negativ kritik också. De har båda haft mogångar och gjort saker (på isen eller på kontoret) som kanske inte alltid utförts på ett perfekt sätt, men de öknamn och direkta påhopp som riktats mot dem är inte ok. De som kritiserat Sundlöv som mest kanske sitter därhemma med dumstruten på liksom de som sågat Hansen vid fotknölarna och även många andra. Nog sagt, det handlar om respekt för Brynäs, deras spelare och deras ledare och att man inte bespottar dem man älskar när de har det svårt eller gör fel. Stötta i med och i motgång måste vara supporters uppgift (därav ordet supporters).
Om nån ska till Fjällräven Center i morgon så kanske vi ses där…
Huge:
"Ja, det var exakt vad du sa.
Du har inte de kunskaper och övergripande insikter som krävs för att avgöra vilket beslut som är bäst ur statsekonomisk synvinkel.
Det har dock Anders Borg, alltså vet han bättre än du vad som förmodligen är bäst.
Vad DU personligen sen anser vara det bästa ur DIN synvinkel är fullständigt ointressant när det gäller sakfrågan."
Du måste skämta med mig.....
Menar du att bara för man har en åsikt så har alla andra fel?
Det skulle ju iofs förklara varför du håller med TJ i vilket beslut han än tar, för du kan ju inte ha fel...
Huge:Vitsen med ett forum är väl ändå att diskutera? I detta fall hockey i allmänhet och Brynäs IF I synnerhet.
Det skulle bli aningen enformigt om man inte fick framföra synpunkter på laguttagningar, komponerande av femmor mm utan istället alltid hänvisa till att TJ vet bäst!?
Anders Berg: "Jag är inte ute efter att klaga på Brynäs eller tycka illa om dem. (Läs om, läs rätt). Det handlar om att få tycka och att få tycka precis som jag vill, i detta diskussionsforum."
Jaha.
Är det nån som hindrat dig från att tycka eller i övrigt anser att det är fel att ha åsikter i ett diskussionsforum?
Bäste Herr Huge, jag anser mig inte veta bättre än Tommy Jonsson när det kommer till ishockey. Han ser spelarna hela dagarna på träningar, luncher och allt vad det kan vara. Han vet hur de mår - även utanför ishockeyn. Han vet bäst vilka som ska spela. Absolut är det så.
Om jag tycker att någon ska spela istället för någon annan så betyder inte det att jag anser mig veta bättre än Tommy Jonsson och inte heller att han har fel! Jag tycker bara inte alltid som han gör - nu var det dock länge sen jag var av annan åsikt än Tommy. (Ollas kontra Lavander var ett exempel).
Snälla förstå detta. Kan nog inte vara mer tydlig än så här.
Redigerad kommentar
Huge: Oj oj oj... Jag skriver, eller säger, inte att någon bör få spela i stället för någon annan. Å även om jag gör det så antyder jag ändå inte att jag vet bättre än någon annan, exempelvis Tommy Jonsson. Vad är det du hakar upp dig på eller missförstår?
Jag anser mig aldrig veta bättre än Tommy Jonsson när det kommer till ishockey. Försök att få in det nu så slipper jag tjata.
Anders Berg: "Jag kan väl "gilla" Ollas mer än Lavander, anse att han är en bättre spelare etc."
Absolut, du får gilla vem fan du vill.
Har dock inte ett skvatt med sakfrågan att göra, vi talar om vem som vet bäst när det gäller ex en laguttagning: du eller TJ.
När du säger att ex Ollas bör få spela istf Lavander, trots att TJ med sina kunskaper och insikter väljer den senare, så antyder du faktiskt att du är bättre än TJ på att avgöra vilken av de båda som borde få spela.
Att du sen FÅR tycka att Wiklander är bättre än Custemo eller att Ollas är bättre än Lavander är väl underbart.
Eller att JAG får tycka att du har fel när du anser dig veta bättre än TJ, det är ju så det funkar i en demokrati...
Redigerad kommentar
Horace76c: "JAG anser att det är bättre för småföretagare att sänka arbetsgivaravgiften istället för att sänka bolagsskatten som vi kommer göra vid årsskiftet.
Sa jag precis att jag vet bättre än AndersBorg?"
Ja, det var exakt vad du sa.
Du har inte de kunskaper och övergripande insikter som krävs för att avgöra vilket beslut som är bäst ur statsekonomisk synvinkel.
Det har dock Anders Borg, alltså vet han bättre än du vad som förmodligen är bäst.
Vad DU personligen sen anser vara det bästa ur DIN synvinkel är fullständigt ointressant när det gäller sakfrågan.
Huge: Jag börjar bli lite ställd, måste jag säga. Jag vet inte om det är jag som är dålig på att uttrycka mig i skrift eller om det är du, och vissa andra, som inte förstår vad jag skriver?
Jag kan väl föredra en spelare före en annan utan att anse att jag vet bättre än Tommy Jonsson? Jag kan väl "gilla" Ollas mer än Lavander, anse att han är en bättre spelare etc. Det handlar ju fortfarande inte om att jag anser mig veta bättre än någon annan. I ett diskussionsforum kan man diskutera och tycka på olika sätt och vis - en del kör "The Northkorean style" och tycker att ledaren har alltid rätt och får aldrig ifrågasättas. Inga problem för mig. En del andra väljer att ha en egen åsikt - MEN - de säger aldrig att de vet bättre.
Sen att "jag inte är ute efter att klaga på Brynäs", det skrev jag till Jajjen som inte är direkt läskunnig.
Jag kanske tycker att Mikael Wiklander var en bättre back än Andreas Custemo. Ketola bättre än Malmström. Lundström bättre än Thuresson. Jag FÅR tycka så - å det är det som är så underbart i en demokrati! Jag får till och med tycka att jag vet bättre än Tommy Jonsson - men det tycker jag inte - åtminstone inte gällande ishockey!
Anders Berg: "Jag är inte ute efter att klaga på Brynäs "
Varför gör du det då, i stort sett varje gång du loggar in?
Den där meningen borde man också rama in och hänga upp tillsammans med Gurras berömda citat om det sämsta lag som Sundlöv nånsin ställt på isen....
"Jag har dock aldrig påstått att jag vet bättre än Tommy Jonsson."
Nähä.
Märkligt.
Om du anser att Ollas ska spela och TJ anser att Lavander är ett bättre val, är inte det en antydan om att du vet bättre än TJ?
Eller hur menar du?
Barn förstår inte ironi förrän runt 12-års ålder och därför ska man försöka undvika att vara ironisk mot barn yngre än 12 år. Sen blir det givetvis ännu svårare att förstå ironi i text, ja ibland blir det till och med svårt trots att man lägger till en smiley. Det är lättare när man talar då det även går att läsa in kroppsspråk, minspel mm. Så jag ska tänka på att vara sparsam med mina ironiska inlägg, de kan ju vara svåra att tolka för vissa.
Hur började då allt detta? Ja, arnio skrev att ingen som själv är hockeytränare (ungefär så) får heller inte kritisera Tommy Jonsson. Även Huge är inne på denna linje - man får tycka - men veta bättre än Tommy Jonsson, nej det gör nog knappast ens Sandlin där uppe i hockeyhimlen. Jag har dock aldrig påstått att jag vet bättre än Tommy Jonsson. Men jag måste ju få tycka i detta diskussionsforum. Annars kan vi verkligen snacka Nordkorea.
Jajjen, kära du; Du jobbar inte inom något människovårdande yrke, ej heller inom socialt arbete märker jag. Läskunnig verkar du inte heller vara - eller du visar då att du åtminstone inte orkar läsa en tråd från där det aktuella ämmet startade. Synd, för dig. Jag är inte ute efter att klaga på Brynäs eller tycka illa om dem. (Läs om, läs rätt). Det handlar om att få tycka och att få tycka precis som jag vill, i detta diskussionsforum. Okej, Jonsson (Tommy) anser att Lavander ska spela, jag kanske tycker att Ollas ska vara på hans plats. Får jag inte tycka så? Självklart får jag det. Jag säger därmed inte att Jonsson har fel för det.
Så, arnio, Huge, Jajjen - upp på banan nu va!
Barn förstår inte ironi förrän runt 12-års ålder och därför ska man försöka undvika att vara ironisk mot barn yngre än 12 år. Sen blir det givetvis ännu svårare att förstå ironi i text, ja ibland blir det till och med svårt trots att man lägger till en smiley. Det är lättare när man talar då det även går att läsa in kroppsspråk, minspel mm. Så jag ska tänka på att vara sparsam med mina ironiska inlägg, de kan ju vara svåra att tolka för vissa.
Hur började då allt detta? Ja, arnio skrev att ingen som själv är hockeytränare (ungefär så) får heller inte kritisera Tommy Jonsson. Även Huge är inne på denna linje - man får tycka - men veta bättre än Tommy Jonsson, nej det gör nog knappast ens Sandlin där uppe i hockeyhimlen. Jag har dock aldrig påstått att jag vet bättre än Tommy Jonsson. Men jag måste ju få tycka i detta diskussionsforum. Annars kan vi verkligen snacka Nordkorea.
Jajjen, kära du; Du jobbar inte inom något människovårdande yrke, ej heller inom socialt arbete märker jag. Läskunnig verkar du inte heller vara - eller du visar då att du åtminstone inte orkar läsa en tråd från där det aktuella ämmet startade. Synd, för dig. Jag är inte ute efter att klaga på Brynäs eller tycka illa om dem. (Läs om, läs rätt). Det handlar om att få tycka och att få tycka precis som jag vill, i detta diskussionsforum. Okej, Jonsson (Tommy) anser att Lavander ska spela, jag kanske tycker att Ollas ska vara på hans plats. Får jag inte tycka så? Självklart får jag det. Jag säger därmed inte att Jonsson har fel för det.
Så, arnio, Huge, Jajjen - upp på banan nu va!
Det handlar väl om två olika diskussioner, som jag ser det.
Jag inkluderar ju självfallet mig själv i skaran av dom som tror sig veta bättre än ansvariga, när jag ex hävdar att Rahm borde stå istf Honken.
Jag är mer ute efter föreetelsen att man bara gnäller och inkompetensförklarar ansvariga, utan att ha nån förståelse eller insikt i deras arbete och vilka förutsättningar dom har.
Som jag redan påpekat: låt kritikerna få jobba sida vid sida med de man kritiserar, så är jag rätt säker på att det blir annat liv i skällan.
Då skulle förmodligen den som alltid kritiserar så tvärsäkert från läktaren, istället försvara det beslut man tidigare hade kritiserat.