Brynäs IF

731144 inlägg · 7961 ämnen

Final

« · 1824712 · » Till forumet

Sv: Final
Jesse100: Apropå det att vara ödmjuka som du skrev om tidigare: Inför denna final uttalade sig rätt många HV-anhängare(till o med spelare!) att Brynäs typ(underförstått) inte ens var ens värdig(!) motståndare till HV! Det är väl knappast att vara speciellt ödmjuk, eller hur?
Kommentera

Zappaholic: Precis, hade varit en helt annan sak om Granis hade gett honom en snyting utan handskar, men det där skakade han säkerligen av sig snabbt. Och när man ger sig in som tredje gubbe får man ta sånt. Men som sagt, märkligt att det var en fjunis som försvarade "stjärnan Tedenby" och ingen äldre spelare. Säger antingen mycket om Lias eller mycket om de äldre...
Kommentera

7225:
Jag är inte säker som sagt, men tyckte det såg ut som Granis började och lias kom in som 3e gubbe.
Nu när granis är i vårt lag tycker jag hans sätt bara är bra. Hade jag varit HV supporter hade jag varit helt vansinnig.
Kommentera

Jesse100:
Tyvärr är det en del av spelet, jag hade gärna sett att man tog bort den i mina ögon löjliga tuppfäktningen. Samma med alla crosscheckings framför mål i ALLA situationer. Hade domarna dömt utvisning på det tramset så hade det vart borta efter en tid... spelet är ju oftast avblåst när gruffet börjar, onödigt!
Kommentera

Jesse100: Men snälla. Du får det att låta som ett överfall. Lias lirar med de stora grabbarna nu. Bara att tugga i sig och svara med samma mynt.
Kommentera

SnowKing:

Persson borde ha åkt ut men slipper nog straff då Lindbom reser sig upp igen och spela vidare. Tyvärr spelar det in och vi kan nog vara överens om att domarna och situationsrummet inte har lyckats speciellt bra under slutspelet. För båda lagen.

Förstår att man kan vara enögd som supporter men inte kan du väl se att det är Tedenby som ger sig på Granström? Granström gör det han är bra på och försöker sätta motståndare ur balans. Han försöker ge sig på HVs bättre spelare och får då en knuff av Lias. Sen ger han tillbaks med en ganska hård vänster.

Det är väl egentligen skitsamma och sånt som händer. Men hade exempelvis Persson i HV gjort så mot Granström så hade jag nog bara gillat det, då de båda är sådana typ av spelare. Men hade nog inte hyllat det om han hade gett sig på en junior.
Kommentera

Peja:

Ok, tack för förtydligande.

Såg faktiskt inte mycket av serien mot Frölunda men har hört att de spelade extremt fult. Vi hade en liknande serie mot Malmö där bl.a. Hardt satte in många tveksamma huvudtacklingar.
Kommentera

Jesse100: Ta och veva sekvensen i spelargången igen så ser du att det är Tedenby som knuffar Granström som knuffar tillbaka, då träder Lias in och ska backa upp Tedenby varpå han får en liten knuff av handsken i ansiktet. Omoget? Kanske det...

På uppvärmningen för två matcher sen åker Alcén över på er sida av planen för ett kort ögonblik varpå Berglund crosscheckar honom över armarna och sen crosscheckar han även andre brynäsaren som åker dit (tror det var Blomqvist).

Du glömde visst nämna att även HV-spelarna delar ut tjuvsmällar innan matchstart. Inte så klädsamt direkt att kasta sten i glashus....

Det här är också ett mentalt spel, man vill krypa under skinnet på sina motståndare.
Kommentera

Horace76c: Vad jag hörde så var det Tedenby som började och Lias kom in som tredje man...
Kommentera

Horace76c: Det som man kan undra är ju varför ingen av HV:s rutinerade spelare försvarade "småglinen". Men C.Persson kanske bara är tuff i intervjuer och när han tacklar spelare mot huvudet 'blindside'?
Kommentera

SnowKing:
Nu var det ju granis som började genom att knuffa spelaren framför lias pm jag inte såg fel
Kommentera

Jesse100:
Hur skulle Granström hanterat knuffen som han fick av Lias då?
Den som ger sig på Grana i spelargången får nog förvänta sig en reaktion!
Såklart synd om Thörnberg som är en härlig spelare... men hur uppfattade du C Perssons tackling på Oskar Lindblom i första (?) matchen?
interference, blind side, checking to the head? ingen utvisning.
Kommentera

Jesse100: Det som Granis gjorde är en del av spelet. Er junior gav sig på Granis och fick stå sitt kast, han verkade inte vara särskilt ur över det heller. Har svårt att se varför någon supporter skulle fortsätta vara sur för det.

Nja, jag är inte glad över att Thörnberg är skadad. "Skrattet" är mest eftersom det är en så pass bisarr skada och att jag TROR att det inte är någon fara med hans allmänna hälsa. Det släpps ju inga detaljer, men jag har en bekant som råkade ut för någonting som skulle kunna vara en liknande skada, det var obehagligt för honom men ingenting som gav några bestående men efter operationen. Det jag menade var att en hjärnskakning, som ni antagligen hade fått flera i en finalserie mot ett fult spelande Frölunda, hade varit mycket värre att råka ut för.

Sen tror jag fortfarande att HV har möjligheter att vinna guldet. Det är korkat att ta ut någonting i förskott oavsett vilken sida man står på. Det vore dock jävligt kul att ta revansch för 95' som ni ju vann pga en skada på Micke Sundlöv.
Kommentera

Jesse100: Vad hände med Blue Bulls?
Kommentera

7225:
Väldigt intressant att ta del av andra supportrars upplevelse. Jag är inne på forumet nästan varje dag, backar tillbaka och läser ALLT det jag ev. missat. De flesta av oss får väl kallas nördar, fanatiker eller bara fans.
Jag blir otrolig glad när Brynäs vinner... tar en förlust med fattning OM dom förlorat mot ett bättre lag.
Skador, otur, formsvackor och olyckliga domslut påverkar ganska ofta... men det jämnar i allmänhet ut sig i längden.
Efter att det gick oväntat lätt att slå ut Linköping skulle vi ta oss an Frölunda... och Sören Persson.
Tycker normalt att det är lite simpelt att skylla på domare när det är våra spelare som skall klara uppgiften... MEN... när våra spelare togs av plan efter våldsamma tacklingar som inte resulterade i nån utvisning så misströstade även jag... efter sistaminutendebaklet i Scandinavium var jag helt säker på att Sören satsat stora pengar på att Frölunda skulle gå till semi. Som jag sagt förut, utvisningar kan missas av domarna... men nån j***a ordning får det va!
Kommentera

Peja:

Det var nog ytterst få som trodde att vi skulle köra över Brynäs. Tycker att Brynäs är klart det bästa motståndet hittills och spelar en rolig hockey.

Men att du skrattar åt att en spelar har fått sin pung skadad och behövde operera säger en del om dig. Du tycker säkert att det är moget att en vuxen man som Granström ger en junior en feg höger innan match också?

Ödmjukhet. Fundera på det i några minuter.
Kommentera

Jesse100: Jag tror att många retade upp sig på att ni HV-fans var så tydliga mer att ni trodde HV skulle köra över Brynäs i finalserien och att ni mycket hellre ville ha Frölunda. Klart det var provocerande när Brynäs verkligen lirade mot ett fult spelande Frölunda, självklart borde Brynäs rent hockeymässigt vara den roligaste motståndaren. Ni hade säkerligen fått flera hjärnskakningar i en matchserie mot Frölunda men å andra sidan fick ju er bästa spelare pungkulorna sönderskjutna nu, hehe...
Kommentera

6984: Fantastiskt märkligt, jag har aldrig hört talas om en supporter som inte är nervös.....oro över andra allvarliga saker i livet är inte samma känsla, det är någonting annat.
För mig så är nerven/nervositeten det som gör att jag dras till sporten tillsammans med glädjen, adrenalinet vid segrar...
Kommentera

7225: Inte ett dugg nervös. I slutändan är det "bara" sport. Det finns så mycket annat i livet att vara nervös över. Själv har jag haft svårt att klara mitt jobb på grund av en tennisarmbåge och har gått sjukskriven sedan 21 februari och vet inte om jag kommer kunna jobba kvar på grund av hälsan. Sånt befogar en viss oro. Inte om Brynäs sätter kronan på verket på en väl genomförd säsong med ett Guld. Givetvis hoppas jag på det men sett till så mycket annat är det helt oviktigt.
Kommentera

6984: Inte nervös? Lyllo dig då...jag är helt ur form, jag sover knappt och arbetet och även familjelivet blir lidande då jag är frånvarande.
Nu är nervositeten otroligt hög för mig, fan om vi bränner detta då är det tungt alltså för det är inte många gånger under en livstid man har chans att uppleva guld...
Kommentera

Jesse100: Det är så man spelar modern ishockey. Jag tror inte att något av våra lag ens hade varit i final om vi försökt spela på ett annat sätt. Det handlar om anpassning och att få in den svarta trissan i mål fler gånger än de man spelar mot. Svårare än så är det inte.
Kommentera

mattiask:

"Pigalle: Läste lite på det forumet du skickade och skrattade till lite för en stund..

"4. Brynäs spelar bra. Och efter sin förmåga."

Ja det tror fan att vi spelar efter vår förmåga - annat vore väl konstigt. Men likväl som vi spelade igår, defensivt och gick på kontringar. Exakt likadant spelade Hv i lördags. Vad är skillnaden? Jo att man aldrig vill tänka så om ens eget lag.
Man kan inte åka till Jönköping, Göteborg, Skellefteå osv och tro att man kan spela en superrolig offensiv, fantastisk hockey. Man måste spela för att ta tre poäng.
I många lägen blir det defensivt och kontringar.
Men som sagt, exakt samma för Hv OCH Hv kommer spela exakt likadant på torsdag!"

---------------------

Det var jag som skrev kommentaren ovan på HVs forum.

Tror du helt missförstår inlägget då jag enbart berömmer Brynäs. Att spela efter sin förmåga är enbart positivt. Ni gör det enkelt och utnyttjar HVs misstag, precis som man ska spela på bortaplan.

Har varit fantastisk roliga matcher hittills och vi har nog en grym match att se fram emot imorgon.
Kommentera

Peja: Faktum är att jag inte har varit nervös någon gång under slutspelet. För mig så har Brynäs redan gjort en kanonbra säsong och jag försöker njuta av frukterna av denna nu.
Givetvis så skulle ett Guld vara helt underbart att vinna men ändå inte hela världen m det inte blev så. Insatsen den här säsongen kvarstår ändå. Vist blir man förbannad när Sören Person letar fram förseelser från regelbokens mest obskyra delar som i princip aldrig används. Vad kommer härnäst? Mätning av utrustning? Det skulle inte förvåna mig i alla fall.

Nej, oavsett vad den pajasen hittar på så kommer jag att njuta i fulla drag resten av slutspelet.

EN match, EN jävla match till behöver vi vinna. Något säger mig att vi fixar det i morgon.
Kommentera

Brynäsgubbe: Äh, inget blir ju bättre av att vara nervös. Brynäs är i final och har goda möjligheter att vinna guld - passa på och njut. Det är ju i den här sitsen som man vill vara varje år.
Kommentera

Brynäsgubbe: Fett lååååååång väntan till finalernas final
Kommentera

Zappaholic: Det är korrekt.
Kommentera

6984: Man kanske inte ska diskutera det här och då behöver du ju inte svara men är Rodrigues banned for life härinne?
Kommentera

Så fort jag tänker på matchjäveln imorgon går pulsen igång och man blir smått illamående. Fy satan alltså.
Kommentera

Inkazar: Det kan vi säkert men skitsamma. Det får vara kvar. Jag känner Rodrigues personligen och vet hur han funkar.. Som jag skrev. NOLL impulskontroll.
Kommentera

6984: gör som du vill. Borde kanske ha redigerat den först. Kan admin redigera inlägg?
Kommentera

Inkazar: Det ironiska är att de är precis lika glada nu som alla andra Brynäsare runt om i landet. Skillnaden är att de helt saknar impulskontroll. Jag vet inte om det är något som gör dem till "Rikspuckon" eller om de skall hängas ut här under det epitetet för den sakens skull. Speciellt när de inte kan försvara sig. Rodrigues är som bekant permbannad här för diverse hot mot andra skribenter så han kan definitivt inte försvara sig. Så jag är lite kluven till om jag skall låta den här uthängningen få vara kvar...
Kommentera

Man mår gott när man tänker på dom här rikspuckona just nu!
Uppladdat:

450x600-img_0139.pngimg_0139.png

Kommentera

atilla: Nu verkar ju moderator tagit bort ditt inlägg till svar!
Jag skrev ju att det säkert inte va illa menat men ditt hehe och haha retade jag mig på (då va det inte illa menat och då ber jag om ursäkt isf) MEN det va ju det senaste inlägget som nu är borttaget där jag svarade som jag gjorde!
Kommentera

Forsberg 1978: Hoppas du får sitta själv ensam hemma gråtandes utan biljett när du beter dig så jävla drygt!

Att du ska klaga på "haha" och "hehe" visar enbart på vilken bitter människa du är. Skrev ju till och med att jag hoppas att du får tag på biljett och när du svarade som du gjorde så kände inte jag något för att vara trevlig tillbaka heller.
Kommentera

Forsberg 1978: atilla verkar ju bara vara glad, slappna av.
Kommentera

atilla: Hoppas du fått tag på en fejkbiljett när du beter dig så jävla drygt!
Kommentera

Forsberg 1978: Mhm okej? Hehe tråkigt dårå haha
Kommentera

Hej Forumet
Eftersom det är så lång tid till nästa match så måste jag göra något och väljer att hylla två spelare som jag tycker har betytt mest för att vi nu har skaffat oss en avgörande match på hemmaplan.
Egentligen så kan man nästan lyfta fram samtliga spelare eftersom jag tycker att så många spelar sin bästa hockey just nu. Några som särskilt sticker ut och som jag också hade kunnat välja av olika skäl är; Linus Öhlund, Jacob Blomqvist, Oskar Lindblom, Daniel Paille, Ryan Gunderson och Kevin Clark. Men det är inte någon av dessa som är på min två-i-topp lista. Här kommer de som jag valt ut och det som förenar dem är att båda har starka rötter i föreningen.

Min nummer 1 är Johan Alcén som är en riktig hockeykrigare som aldrig viker ner sig med ett enormt hjärta för klubben. Jag tycker att han hade en avgörande effekt på matchserien mot Frölunda när deras fysiska spel och attityd gjorde oss små och vi var definitivt nere på knä. Jag kommer t ex ihåg stämningen på detta forum där många började göra bokslut över säsongen. I det läget klev Johan in med hjärta och mod, visade noll respekt och smällde på de elaka indianerna överallt på planen. Jag tycker att det lyfte hela laget i ett mycket tufft läge och jag tror inte vi klarat Frölunda utan detta. Sen tycker jag dessutom att ju längre slutspelet går desto bättre hockey spelar Johan och visar nu prov på både spelsinne och teknik. Kanske inte så konstigt då han ju var väldigt lovande som junior. Faktum är att han fortfarande är den Junior som gjort överlägset mest poäng i J20. Just nu ingår han i Brynäs klart bästa formation tillsammans med ytterligare en spelare som inte var ordinarie vid start. Anmärkningsvärt och mycket glädjande.

Spelare nummer 2 är Felix Sandström som nu visar precis de slutspelsegenskaper som vi alla hoppats på, även om många rätt öppet visat sina tvivel. Jag hoppas nu att somliga lär sig att det är skillnad på serie och slutspel och att statistik mest kan förklara historien och har svag koppling till vad som komma skall. Felix fick nu kliva in i slutspelet när det gällde som mest och ersätta en lysande Rautio vid sjukdom.
I de tre matcher som betytt allra mest för Felix och Brynäs under detta år (två ”måste-matcher” mot FHC och ”matchbollsmatchen” mot HV) har Felix släppt in ett mål på 95 skott. Målskillnaden till Brynäs är 11 – 1 på dessa matcher med en skottstatistik på 67 – 95. Det gör att Felix i dessa matcher har en räddningsprocent på 98,9 %. Snacka om att vara bäst när det gäller!
(Så här långt ska jag lägga till för att inte jinxa för mycket).
Kommentera

SHL-final... hur väljer man domare till detta viktiga uppdrag?

Jag förstår att det är svårt att va konsekvent med vilket som är en tripping o vilket som inte är det över en matchserie. Men, Sören drar sig inte för att döma för saker som INGEN annan blåst för på flera säsonger... hur ser domarbasen på en domare som älskar att sticka ut och ta plats?

Finns det verkligen inte två domare o två linjemän som anses bättre än Sören i hela riket?
Kommentera

atilla: Ditt hehe och haha var säkert inte illa menat men gjorde mig förbannad iaf med tanke på att jag sökt med ljus ock lyckta efter biljett!
Kommentera

Rumpelstiltskin: Fick tag på en biljett idag åt mig själv hehe. Hade tänkt skippa matchen då jobbet egentligen inte ger mig förutsättningarna till att se den men nu blev det som det blev haha. Hoppas ni två får tag på biljett med i alla fall
Kommentera

Rumpelstiltskin: Nej jag var först :-)
Kommentera

Om det är någon som har en biljett över eller som inte kan gå. Får gärna bubbla mig! :-)
Kommentera

Brynäsgubbe:
Så länge pungen läker som det ska så kommer jag inte att sakna honom denna final.
Kommentera

5504: Haha. Vilket troll.

Du kopierar in 2 meningar som båda har positiva synvinklar trots att det såg ut som det gjorde.

"(Det är också en av de sämre matcher jag sett, men vad gör det när vi vinner.)
(Vi var minst dåliga denna gång och vi har skapat oss 2 matchbollar. )"

Bra försök Dennis men fortsätt du med silly season för din del!
Kommentera

Brynäsgubbe: Vi får se om dom mörkar eller om det stämmer.
I övrigt har de varit mycket snack om HV's alla skador men jag skulle säga att vårt tapp av Bertil motsvarar hela deras skadelista tillsammans. Så viktig är han för Brynäs.
Kommentera

Horace76c: jojo, men det jag skrev var ett svar på ett annat inlägg du inte var med på från början därför kändes det avigt med det svaret, no more no less...Brynäs krigar till sig guldet på torsdag, tror jag ;)
Kommentera

SH:
Kan tänkas...
Kommentera

Pigalle: Haha...inget förvånar när det kommer från HV håll.
Kommentera

« · 1824712 · »