Brynäs IF

731055 inlägg · 7961 ämnen

Final

« · 1824927 · » Till forumet

Sv: Final
Tyvärr är jag dålig på att länka, men ni har väl sett artikeln i Sportbladet om Tomas Sandström och hans vurm för Brynäs inför avgörandet.
Hans två säsonger i klubben 1982-84 var under de mer mörka och svaga Brynäs-åren. Märkligt dåligt det gick de där åren med tanke på de ändå rätt bra spelarna laget hade.
Kommentera

KalleTeodor: Riktigt bra skrivet. Stefan Bengtzén - Brynäs IF kan inte ha en bättre sportchef. Hans jobb med spelartruppen efter fjolårssäsongen kan inte nog berömmas. Och jag både hoppas och tror att hans försäsongsarbete nu i år blir lika framgångsrikt inför 17/18.
Kommentera

KalleTeodor:
Du fick nog med alla:) Själv har jag fallit lite för Zaborsky, tkr han varit riktigt bra, skapar mkt både åt sig själv och sina medspelare. Även Paille tycker jag har varit riktigt bra, spelar slutspelshockey på "rätt nivå" bidrar över hela banan. Men som sagt en laginsats.
Kommentera

7720: efter att ha sett videon kan jag aldrig acceptera att Bertil lämnar Brynäs. Vilken kung han är. Måtte han stanna för alltid hos oss.

Blandade känslor idag, otroligt ångestfull och ledsen över att inte kunna se matchen på plats, samtidigt sjukt taggad inför matchen!

Grattis till er alla som får uppleva en magisk kväll som denna på plats.

Nu gävlar kör vi.
Kommentera

7225: jag tror att lagets resultat i grundserien hade varit bättre om juniorerna, särskilt ölund som var hur redo som helst, hade fått chansen tidigare. Den bilden förstärks av att laget kom ur formsvackan så fort de fick chansen, och deras spel var den största enskilda faktorn till att laget vände en negativ trend till en positiv dito. Alla som såg j20 visste att ölund var redo långt innan, tyvärr är det ju nästan ingen här som ser de matcherna.
Angående mannberg, så passar det honom bra att bara spela bp. Det är ju bara där som han tillför.
Kommentera

Peja: Jag tycker att allt gått exemplarisikt till, det finns ingenting att klaga på. Öluund mådde nog bra av att matchas in långsamt med utlåning och sporadiskt med istid till en början, det har varit perfekt för honom. Mannberg har gjort ett bra jobb och är framförallt bättre i defensiven än Asklöv.
Att Thorell fick förtroende från start känns rimligt då han var ett nyförvärv och inte avsedd att matchas in lika lugnt och metodiskt som en junior, ibland fungerar det och ibland inte för nyförvärv helt enkelt.
BZs plan var ju hela tiden en bred trupp som skulle klara skador och det har ju gått riktigt bra mycket på grund av spelare som mannberg, Ancén, Thorell (från start) och våra juniorer.
+++++ från mig för lagbygge och matchning !
Kommentera

bradberry: Om du kollar på kvartsfinalerna så petades asklöf för mannberg rakt av, så bestod fjärde av mannberg, ölund och boqvist. Sedan har kedjorna ändrats under resans gång.
Kommentera

Peja: På ämnet juniorkedjan så tycker jag det är märkligt att man kan kritisera dess upplösning. Vår nuvarande fjärdekedja är ju nästan vår leeding-line nu och slutspelshockey är ju något annat än grundserie... Personligen står jag 100% bakom bulans beslut att ställa över Boqvist/Asklöf. Deras tid kommer. Förmodligen mycket snart...
Kommentera

KalleTeodor: Fast om man ska vara ärlig, så var det skadorna som gjorde att tex ölund fick chansen. Han hade tillfört långt innan han fick möjligheten att göra det. Bulan har envisats med att låta mannberg gå före juniorerna hela säsongen, och även Thorell innan han släpptes. Och så fort de skadade spelarna kom tillbaka hamnade asklöf på läktaren, helt oförtjänt. Succékedjan med ölund, boqvist och asklöf har väl inte fått ett enda byte i slutspelet?
Kommentera

Hej, idag är det en alldeles underbar dag och hur den än slutar så är vi nu i den kanske bästa stunden för en hockeyälskare. Vi ska få se en match där Brynäs kan vinna SM Guld. Härligt!
Jag hyllade tidigare under veckan ett par spelare som jag tycker har bidragit extra för att sätta oss i detta härliga läge. Jag tycker också att man måste lyfta fram Stefan Bengtzén som inför säsong och under säsongen fattade så många bra beslut för att göra oss till ett slutspelslag. Inte alla beslut var hyllade i förväg men har visat sig vara rätt. Här kommer några sådana beslut som gjort oss till en slutspels-tiger

Elias Fälth, många (däribland jag) tyckte att det kanske hade varit bättre att satsa på Nörstebö istället för en stabil spelare som passerat Zenith. Inget ont om Nörstebö men i ett slutspel är det bara att konstatera att Fälth är bättre. Check på den!

Daniel Paille, behöver knappt ens motiveras. Kanske var han allra viktigast i serien mot Linköping där det var han som direkt visade laget vad som gäller i ett slutspel. En riktig slutspelstiger. Check!

Zaborsky, som kanske inte primärt togs in för att spela slutspel men man ska ha tur som sportchef också. Det visade sig bli en slutspelsvärvning. Check!

The return of Granström har gjort oss till ett obehagligt lag att möta inte bara för våra giftiga spelvändningar. Brynäs mår bra av att ha en arg Granström som visar vad slutspelsattityd handlar om. Check!

The return of Gunderson utgör väl ungefär 30 % av vårt backspel och det är klart att vi inte tagit oss till final utan honom. Check!

Felix som joker i ett slutspel var väl minst sagt en chansning men som hittills varit klockren. Har varit makalös i de viktigaste matcherna och kollega Rautio har varit den perfekte, i serien något bättre, sparringpartnern. Check!

Ikkonen kom in och helt plötsligt hade vi fått ihop 4 kedjor (tillsammans med Zabs återkomst) som var väl sammansatta där samtliga har förmåga att snabbt skapa farliga lägen. Check!

Fingertoppskänslan i värvningarna av Clark och Jensen visar på Bengtzén förmåga att förstå vilka kvaliteter som behövs för att prestera på topp i SHL och Brynäs. Check!

Behålla Bulan trots avslutat kontrakt. Många, t ex jag ifrågasatte om Bulan var rätt ledare efter att han valt att inte förlänga kontraktet. För egen del så tyckte jag att det under några matcher saknades passion och energi från Bulan. Kvar var bara professionalism vilket inte räcker för att vara en guldcoach. Det vände i bortamatchen mot Luleå (omg 41) där jag tror att det var Juniorlinans skicklighet och entusiasm som kickade igång energin och passionen igen. Efter det så har det aldrig varit något snack och jag tycker dessutom att han utvecklat sin taktiska sida i slutspelet. Check!

Fortsatt satsning på egna talanger. Det gick förstås inte att förutse att Linus Öhlund skulle kliva fram i finalspelet och vara MVP. Men om man satsar på unga talanger så är det nästan alltid någon som tar större kliv än förväntat och blir etablerad. Extra roligt när det sker och det stärker lagkänslan ytterligare några hack. I år har väl i stort sett alla Juniorer som fått chansen gjort bra ifrån sig. Asklöf, Ersson, Boqvist (förutom Lucas, Linus, Felix) har alla visat att man kan vara en del av nästa års A-lag. Check!

Finns säkert mer att nämna som jag glömt i hastigheten. Men tack Stefan Bengzén för att du gett oss en gulddoftande match att se fram emot”
Kommentera

7225: det vet du!
Kommentera

Bratwursten : Ni som är på plats ikväll, ge nu gärnet på läktarna oavsett stå eller sittplats....
Kommentera

Inkazar: verkligen och vad som än händer kommer jag göra mitt på läktaren för att lyfta killarna på isen. Stämbanden skall få veta att de är en final där Brynäs kan ta guld.
Siktar på att inte kunna prata på en vecka...

Go for it Brynäs!
Kommentera

Lunkan: Ja, jag med faktiskt, det brukar gå bra då :-)
Kommentera

370:

"Förstår er exalterande inför kvällen , det blir inte många guld man har glädjen att uppleva under sitt liv."

Den mentaliteten är jag livrädd för. Dehär är inget vi ska hämta. Det här är fortfarande något vi ska TA. Mycket hockey kvar. MYCKET hockey.
Kommentera

370: Tackar!
Kommentera

7225: Härlig dag och solen strålar. Ett väder som gjort för guld!
Förstår er exalterande inför kvällen , det blir inte många guld man har glädjen att uppleva under sitt liv.
Själv har jag haft ynnesten att upplevt sex stycken på plats och några framför tv-skärmen , man får se till att njuta varje sekund sitt lag spelar på denna nivån. Man vet aldrig när man får uppleva det igen.

Njut av dagen, och lycka till
Kommentera

Forsberg 1978:
Vid 16 kommer det inte vara några problem att parkera vid arenan. Däremot att komma ut därifrån efter matchen kanske du får kämpa med.
Har lite tips om du enkelt vill komma iväg utan att trängas med 2 miljoner andra.
:)
Kommentera

Brynäsgubbe: Såklart att vi kan torska men bara möjligheten att vi kan bli mästare ikväll är ju otroligt härlig att suga på fram till matchstart när nervositeten kommer att kicka in ordentligt...
Kommentera

7225: Om ett dygn kan vi också inte vara det. Tror jag måste undvika detta forum idag.
Kommentera

Thias30: Fast det var inte så många biljetter som gick till medlemmar ändå tydligen utan många fick inte köpa trots förköpserbjudande. Hoppas att du får tag på en biljett i alla fall..
Kommentera

7225: jo jag vet.
Fick möjlighet att köpa i lördags kväll efter matchen.
Är medlem och fick förköps erbjudande men eftersom jag trodde det var på onsdag och då hade jag förhinder.
Så då köpte jag inte.
Är sååå arg på mig själv...
Kommentera

Thias30: Biljetterna släpptes i söndags och tog slut på ett par minuter
Kommentera

Biljäveln gick igenom besiktningen nu på morgonen, det måste väl vara ett tecken på guld va?
Kommentera

mk: hallå alla!
Är också i knipa inför ikväll 🤔 skaknar biljett..
Hade inte koll på matchdagarna🙁 trodde att dom skulle spela onsdag och då var jag upptagen, sen när jag upptäckte att det var torsdag då var det försent 😖 fanns inga biljetter kvar då.
Så jag provar här är lite ute i sista minuten men hoppet är ju det sista som överger en.
Mathias.
Kommentera

Forsberg 1978: läste att det är trav ikväll oxå så det kommer nog att bli jävligt trångt!
Kommentera

Stormen kommer...
Kommentera

mk: Tack är så jävla taggad! Kl 11:30 stämplar man ut och drar upp!
Någon som vet om det är någon idé att parkera vid arenan eller ska man ställa sig någon annanstans, räknar med att jag är uppe kl 16.
Kommentera

GAME DAY!!!
Kommentera

7720: Stämningsfullt! Tack! #Nu17tarvi14
Kommentera

ellis: Men ellis, du har väl redan inlett din depression. Bara för ifall att...
Kommentera

Största lokala idrottshändelsen på fem år å Gefle Dagblad har lyckats sjabbla bort H E L A sportdelen ur papperstidningen. Inte ett ord inför matchen. Det blåser motvind för pappersjournalistiken.... KÄMPA!
Kommentera

Var tvungen att göra en film inför kvällens match. Så jävla laddad, Nu17tarvi14!!!
(Se den i högsta kvalitet)
Kommentera

mk: Japp, idag smäller det rejält. Det gäller att göra säsongens bästa match!!!

13h20min kvar.
Kommentera

mk: Game day, äntligen !!!
Kommentera

ellis: GAMEDAY !!!!!!!!!

Idag smäller det!!

Det enda jag vet är att Brynäs kommer att sälja sig dyrt idag.
Finns ingen som tar ut nått i förskott.
Sen kan vi bara hoppas på det bästa.

Det var oerhört roligt att läsa igår att Du fick tag på en biljett Forsberg 78.
Man kan se glädjen framför sig.

NU KÖÖR VI !!!

FORZA VÅRT ÄLSKADE BRYNÄS❤️❤️❤️❤️
Kommentera

Skrubben: "en vecka"? Ett halvår här...
Kommentera

5915: Jag utgår alltid ifrån att det går åt helvete, ett slags självförsvar.
Kommentera

Dallemas: Precis gjort...😄👍
Kommentera

Har man tråkigt kan man se repris från i måndags på cmore hockey
Uppladdat:

450x600-img_4174.jpgimg_4174.jpg

Kommentera

Charles: Och torskat fyra och "bara" vunnit två. Jag tänkte tidigare att det "problemet" att torska så många finaler är ett lyxproblem (vilket det också är), men när man blivit så här fartblind under slutspelet som brynäsare så skulle jag gå i depression i en vecka om vi inte ror hem guldet nu.
Kommentera

man måste endå gå Skellefteå supportrarna lite cred, att överleva denna nervositet 5-6 år på raden
Kommentera

Lunkan: Utgå från att det går åt helvete. Sen kan allt bara bli bättre. Vill man va med om det här på lördag igen?
Kommentera

Bratwursten : Kan bli sjukt grymt i år om det går som det ska. Senaste guldet firades också i Åre ett gott omen?
Kommentera

Lunkan: Åre är grymt denna tid på året , snyggt!
Kommentera

Jan Grismöbel: Tidigalägger Åre resan, så matchen hinner ses på O'learys Åre.
Kommentera

moment22: gjorde ungefär samma igår :)
Kommentera

Bratwursten : Har kollat highlights från alla 18 matcher idag. På något sätt måste man stanna upp och försöka njuta av det som faktiskt händer nu! Sen kollade jag guldDVDn från 2012 och youtubade allt om Brynäs tillbaks till typ 2012, molinpasset etc:-)
Kommentera

5915: Om ett dygn kan vi vara svenska mästare grabbar, sug på den!!
Kommentera

Qvarre: På kort sikt vore det bra för hälsan att skita i att spela final. På lång sikt är det tvärtom.
Kommentera

« · 1824927 · »