Brynäs IF

730577 inlägg · 7961 ämnen

Final

« · 1826366 · » Till forumet

Sv: Final
Tarasov: Stor uppsida att ljuga, det finns personer som alltid vill vara offer. Det är extra praktiskt om personen själv eller hans lagkamrater har sagt massa skit till motståndarna. Då kommer de undan själva och får all sympati. Att många personer som inte har en aning om vad som sagts sitter och tycker synd om honom visar att han har lyckats. Jag vet inte heller vad som har sagts, men tycker principen "oskyldig tills motsatsen är bevisad" bör gälla även här.
Med tanke på Söderströms spel finns heller ingen anledning att tro att han skulle ha blivit särskilt påverkad av de eventuella glåporden. Om han nu är så otroligt känslig skulle hans storspel kunna betraktas som en indikation på att det faktiskt inte har hänt.
Kommentera

Peja:
Vad är uppsidan för Linus? Tror spelare i BIF rätt tydligt skulle förneka om inget sagts. Troligen kommer den/de som sagt "särbarn" göra avbön inom kort. Angående "det som sägs på isen stannar där", så ser jag ingen anledning till att det behöver vara så. Särskilt då vi inte tillåter slagsmål vilket annars skulle vara ett sätt "låta det som sägs....". Vinnarna av den princip är ju alla trashtalkare som inte behöver ta ansvar för vad som sägs, vilket rimligen skall kunna krävas av dem. Nu blir det en diskussion om att det faktiskt finns vissa gränser för vad som får sägas och att man som spelare faktiskt kan få ansvara för det man säger på planen, vilket jag tkr är bra. Att det skulle tas mellan klubbarna är väl ingen dum idé men jag tror inte det skulle få någon effekt i det långa loppet.
Kommentera

Peja: Att Söderström redan tidigare gråtit ut i media säger ju en del. Han vill gärna ha andras sympatier. Alla vi andra som aldrig knystar om vårt handikapp är de riktiga hjältarna.
Kommentera

J F K: Så länge hans anklagelser saknar belägg förstår jag inte varför folk gör så stor sak av det. Du har ju egentligen ingen aning om grabben bara hittar på detta. Och som sagt, det sägs ändå värre saker på isen. Och det finns antagligen fler spelare med olika diagnoser.
Kommentera

Tycker detta är skitlöjligt. Ska man göra en stor sak av det varje gång det snackas skit på isen så kan vi ju lika gärna kolla på Paradise Hotel eller annat skräp.

Linus fick några verbala slag under bältet, troligen i sällskap med en massa andra spelare under säsongen. Gör inte om hockeyn till nån skvallerserie.
Kommentera

vänta bara tills icke-binär kommer in i hockeyn, då kan man inte kalla folk för "han" på planen utan att det är att gå över gränsen?
Kommentera

J F K: Tell me about it... Som högpresterande aspergare har jag rätt bra koll. Söderström är dock inte högpresterande. Då hade vi inte haft den här diskussionen.
Kommentera

5915: verkligen inte, men man är oftast ärlig och säger saker som man borde hållit igen. Dvs, man saknar social intelligens, medan man kan vara oerhört intelligent logiskt. Aspergermänniskor går exempelvis mycket oftare på universitet osv...
Kommentera

J F K: Nä, har man Aspergers så har man förmodligen alltid rätt.
Kommentera

Peja: av samma orsak som han gick ut med det. Jag kanske måste vara tydligare. Linus Söderström har Aspergers syndrom. Han ljuger med extremt stor sannolikhet inte.
Kommentera

Så här då: Hur vet vi ens att Brynässpelaren visste att Söderström har Aspergers?

Allt detta verkar koka ner i att vad man får säga eller inte beror på mottagaren. Du får säga bög till honom, men inte till honom - för han är homosexuell. Hur ska man ens ha all denna kännedom om alla spelare?
Kommentera

Peja:

Det tror jag inte han gör...

Antagligen är det en eller två idioter som provocerats över att Linus är duktig och sagt det i affekt. Linus kan dock mycket väl ha sagt något själv med...

Jag tycker inte sånt här är okej, någonstans... men som sagt, spelarna hatar varandra på plan och andra spelare har säkert sagt värre saker hur många ggr som helst. Men det blir ju såklart förstorat när det blir mot någon som har en diagnos.
Kommentera

J F K: Finns det något bevis för att någon i Brynäs har sagt det? I så fall, vem? Hur vet du att Söderström inte hittar på?
Kommentera

honken21: Det vore förmodligen ok att kalla Söderström för idiot. Kan vi inte bestämma att vi gör det? Eller måste det godkännas av Robert Pettersson och JFK?
Kommentera

5915: personligen tror jag att just Robert P själv har Aspergers syndrom och att han därför reagerar extra. Hade diskussionen gällt rasism hade det låtit ännu mer, så att bara skrika PK känns löjligt. Det gick över gränsen.
Kommentera

5915: Helt rätt. Jag tänkte exakt samma sak när jag läste Petterssons krönika. Tror han skrev så för att provocera. Han gillar sånt. Gärna i sitt kommentatorsfält. Där svarar han surt och otrevligt och beter sig illa.

Avd Kasta spjut i radhus
Kommentera

5915: ja, vem är lämplig att spela i SHL? Man släpper inte upp en kille som väger 40 kg. Många verkar tro att Söderström väger 40 kg mentalt. Uppenbarligen har han kunnat leverera trots att han eventuellt mått dåligt. Jag tror inte han mått dåligt (isåfall har han inte i SHL att göra), tror inte han tycker synd om sig själv. Han sa bara vad som hänt. Men det är tydligen många andra som tycker synd om honom.
Kommentera

7800: Robert Pettersson är ett praktexempel på ett försök att vara PK. Han tycker det är åt hvete att kalla någon för särbarn och samtidigt kallar han en medmänniska för idiot i sitt mästerverk till artikel.
Kommentera

J F K: sen kan alla andra som sagt olämpliga saker också kliva fram, expressen har aldrig varit så tjock.
Kommentera

Bifbiffen: Vad kommer tidningarna göra om någon spelare i Brynäs skulle gråta ut i media om vad spelarna i HV har sagt? Ska dom starta ett nytt upplopp om hur förkastliga spelarna i HV är?
Kommentera

Det här med vad som sagts på isen har gått överstyr, så jävla mycket skit sägs och även om jag håller med om att man inte bör attackera någons funktionshinder eller whatnot, så bryter det ut sådan jävla moralpanik i detta landet över ordet "särbarn". Det är lite löjligt hur alla ska hoppa in och samla PK-poäng så fort något sånt händer. Släpp det och gå vidare förfan, låt SHL sköta det internt isåfall om det skulle vara ett problem, det skulle Linus också kunna ha gjort, lyft det internt dvs.
Kommentera

honken21: Som särbarn har jag inga problem att identifiera mig med Söderström, men som du säger, vem fan bryr sig efter att levt med skiten ett helt liv. Söderström är nog väldigt speciell vilket framgick rätt tydligt i reportaget om hans diagnos. Hur han ska klara sig i stora världen fattar jag inte.
Kommentera

Att det fortfarande pratas mer om oss än om själva guldet får vi se som positivt. Brynäs berör - Hv gör det inte.

Linus är en förbannat duktig målvakt. Dock så sjunker han som en sten efter detta uthängande av Brynäs. Inte läge för Brynäs att droppa alla glopord och påhopp från gullegrisen Thörnberg? Nä exakt, för sånt stannar på isen.
Kommentera

mattiask:

Kan du inte säga vilka då?

Tråkigt att Brynäs ska bli förknippade med sånt här idioti. Riktigt beklagligt beteende.
Kommentera

J F K: Absolut, jag håller med dig fullt ut.
Jag har hört från ganska säkra källor vem/vilka det är som sagt detta.
Ska bli intressant att se om den/de personen gör som du beskriver.
Jag tror att alla personer i detta fall skulle neka in i döden, då står trots allt ord mot ord.
Kommentera

mattiask: den eller de som skrikigt särbarn hade ju kunnat gått ut och erkänt också. Det hade varit rätt snyggt om man verkligen vill försvara sin förening. Gör en pudel och erkänn att det rann över i stridens hetta. Nu är de eller den minst lika skyldiga till svartmålningen...
Kommentera

Brynäsgubbe: Jag personligen skiter faktiskt i om domarna går på fest eller ej. Jag skiter också i om dom var på Brynäs fest 2012 samt på Hvs igår.
Jag tycker någonstans att det är ett bedrövligt beteende oavsett. Anledningen är att dom utan minsta problem kan ha en "firmafest" ändå. Det behöver dom inte ha på samma fest som det vinnande laget.
Kommentera

Det är definitivt inte larvigt av Söderström. Som någon säger, hans utspel stämmer väldigt överens med just den diagnos han har.

Vad som blir larvigt är detta ömmande för honom. ADHD/Aspergers måste kategoriseras som några av de mest "ofarliga" defekterna. Zlatan får höra om sin stora näsa. Alla får höra om sina "defekter". Vem är det synd om, och vem är det inte synd om? Är det synd om alla? Eller bara de som tar illa upp? Handlar det bara om hur stort komplex man har? Eller helt enkelt hur professionell man är i att skaka av sig glåpord? Är det unga spelare man inte får säga saker till?

Att sträcka sig till att svartmåla Brynäs som förening, ifrågasätta Unicef-samarbete m.m, där snackar vi rekord-larveri. Särskilt när föreningen tar avstånd ifrån det som sagts.

Blomqvists uttalande handlar mer om spelare i allmänhet. Och han har helt rätt i att det är fjantigt att gråta ut i media för sådana saker. Men för Söderström handlar det inte om det. Han väger inte fram och tillbaka vad som vore lämpligt att säga, han säger rakt vad han känner och kommer alltid göra det (det är han förvisso inte ensam om i de här direkt efter match-sammanhangen). Det var dock svårt för Blomqvist att veta. Visste han ens om Söderströms diagnoser när han fick frågan? Om ja, så kräver det vidare att han är väldigt insatt i hur diagnosen fungerar. Därför lika larvigt att döma Blomqvist.
Kommentera

Zzz: Jag är med på din linje där i början och har själv som jag beskrev det igår folk i min närhet med asperbergs så jag vet hur man upplever det osv.

Det jag tycker är att Linus kunnat gå till Hvs ledning och berätta vad han upplevet för då hade Hvs ledning tagit kontakt med Brynäs ledning som självklart hade tagit detta på största allvar.
Men som det blir nu så kastar han skit på hela föreningen trots att det finns ett rötägg någonstans.

Sen om någon skulle säga att han inte klarade av detta att ta det med Hvs ledning för att personer med aspergers är väldigt ärliga som också Modo-killen säger tror jag inte på i detta fall. Anledning är att Linus i dom intervjuer jag sett har varit väldigt sympatisk, lugn och samlad. Tror han hade klarat av det utan minsta problem.
Nu säger han det i ett läge där glädjen sprudlar, han är upprymd men samtidigt självklart förbannad på den här typen av skit.
Men media är ju också jävligt duktiga på att måla upp saker så in i helvete. Och det säger jag OAVSETT om detta stämmer eller ej. Det behöver man inte vara raketforskare för att förstå!
Kommentera

J F K:
Morgan hjälpte LHC... Sören var sanslöst dålig i Frölundamatchen. Finalen dömdes helt godkänt tycker jag!
Kommentera

J F K: Deras miss i match 6 var direkt avgörande.
Kommentera

Söderström är bara en unge och därför måste man vårda sitt språk. Men har han varit mobbad hela sitt liv är det svårt att förstå att "särbarn" skulle knäcka honom. Han får passa sig för att åka i Stockholms kollektivtrafik en vardagsmorgon. Där är språket betydligt grövre.
Kommentera

Brynäsgubbe: jag kan köpa att man är besviken på domarinsatsen mot Frölunda. Jag såg ingen match mot lhc så där kan jag inte uttala mig, men menar du på allvar att det var stor orättvisa mot HV? Nu är jag mer nyfiken då jag själv tycker nivån var för hög, men att det inte gynnade något av lagen...
Kommentera

Det här känns så jävla vidrigt med tanke på hur bedömningsnivån varit mot Brynäs i slutspelet.
Kommentera

J F K: Jag har jobbat med Aspergers-barn i flera år. Vet hur diagnosen fungerar. Han kunde alltså hålla sig i sju matcher. Tills matchserien var slut. Så att säga rakt av vad han tycker gjorde han ju inte. Han väntade tills matchserien var över.
Kommentera

Zappaholic: som sagt tror jag att han uttalade sig just för att han har asperger. Hade själv rejäla drag av Asperger som barn och min son ännu mer. Nu har det värsta växt bort för min del, men sonen är på tok för ärlig. Att vara smidig socialt finns liksom inte, utan han säger vad han tycker rakt av. Oavsett om det är "smart" eller inte.

Så de som tycker att det var larvigt av Söderström visar bara att de inte förstår vad syndromet/diagnosen Asperger innebär. Nu kanske ni förstår bättre...
Kommentera

Zappaholic: Vill Linus göra någon skillnad ska han självklart ta kontakt med Brynäsledning och berätta vem spelaren är. Nu kletar han skit på hela föreningen när han pratar om det i media. Han valde det sättet som ger mest publicitet.

Självklart fel att kalla honom särbarn, men allt annat utom särbarn kan heller inte vara ok. Det här är första gången jag hör en spelare klaga i media om tonen på isen, men jag är helt säker på att det inte är det grövsta som sagts.
Härligt fokus av en nybliven svenskmästare. Han väljer dessutom att uttala sig om att han är glad att Djurgården inte valde att satsa på honom så att han fick komma till HV. Han framstår som jävligt en sympatisk person.
Kommentera

J F K: Det är dåligt oavsett logga. Sen att lipa i media tycker jag personligen är onödigt. Ska spelare gråta ut efter varje match de blivit provocerade verbalt?
Kommentera

Zappaholic: är inte så säker på att det är värre i nhl. Här inte fått den uppfattningen av de fd modospelare som varit i nhl. Visst är det en massa trashtalk, men inte att man går över gränsen mer än i Sverige.

Dock kan Linus ändå få det jättejobbigt då man inte alltid tar lika bra hand om spelare utanför rinken och hans Asperger kan bli ett problem för honom.

Och personer med Asperger har i regel dålig känsla i det sociala samspelet och brukar vara "för" ärliga. Därav tror jag att han sa det han sade, dvs att det mycket var en konsekvens av just hans Asperger.

Nåja. Jag tyckte som sagt att det var dåligt - speciellt om man åker omkring med Unicef på bröstet och vill vara föredömen - men det räcker för min del nu. De som däremot tycker att det är helt ok får gärna berätta om det är bra att barnens idoler skriker sådana saker. Jag personligen gillar det alltså inte.
Kommentera

Linus gråtande i media är larvigt.

Är det sant, så är det inte bra givetvis.

Det borde ha räckt för Linus att vinna guld som den ultimata hämnden
Kommentera

Brynäsgubbe: Pettersson skulle kunna mörda och ändå tro att han gjorde rätt. helt meningslöst att ta hans ord på allvar.
Kommentera

Zappaholic: Det är givetvis så att spelare har gått över gränsen. Men samtidigt så tycker jag att Linus gjort fel. Om han har känt sig kränkt så ska han antingen påvisa detta för domarna så att de kan göra en anmälan till DN. Alternativt kan Linus göra en civil anmälan. Men att gå den väg han valt känns fel.
Hur han blir behandlad i AHL eller NHL känns rätt ointressant.
Kommentera

Per HApps: Men orka du oxå!

Blomqvist sa ju att har någon sagt så är det inte bra.

Han kommenterade också att det var " fjantigt" att gå ut i media med det. Förmodligen då nivån på trash talk kanske är någonstans där... Ok eller inte? Förmodligen inte utifrån samhällets normer. Men är det ett givande och tagande på isen så är det ju lätt att någon kliver över gränsen...Försök inte inbilla någon att stygga Brynäsare åkt och dragit sig med påhopp medan välkammade HV-spelare chockat tittat på för att sedan gå till fröken och skvallra... Det är naturligtvis påhopp åt båda håll.

Vill åter understryka att Blomqvist aldrig försvarat något verbalt påhopp på Söderström. Tvärtom har fördömt ett ev sådant. Det han vände sig emot var att man går till media med det...
Kommentera

Per HApps: Tyvärr behöver väl Linus lära sig hur snacket går ute på isen om han vill till NHL. Där är det betydligt värre...
Kommentera

J F K: Pettersson är en av det sämre hockeyjournalisterna. Finns inget han skriver som jag tar på allvar.
Kommentera

Per HApps: det är ändå rätt intressant att det kommer in en massa supportrar till vår bok och ger OSS skit för vad en eller flera spelare gjort.
Om du är upprörd så tycker jag att du tar kontakt med Brynäs ledning.
Kommentera

Skrubben:
Vilket djävla skitsnack. Lagkaptener ska gå före och hålla sig borta från mobbing.

Jag skulle aldrig i helvete anställa en mobbare.
Kommentera

J F K: Ja, de spelare som höll på med det trash talket gick över gränsen. Men som Leman skriver, den gränsen är oerhört hårfin och är man mitt uppe i en finalserie är det inte det enklaste att alltid hålla sig på rätt sida gränsen.
Kommentera

Skrubben: vet inte om du menar Lemans kommentar om domarna agerande eller att håna Söderström för att ha en diagnos. Det känns som Leman för en gångs skull har samma åsikt som mig i bägge fallen. Oerhört onödigt och korkat av domarna. Det har dessutom kritiserats förut och trots det förstår inte Peter Andersson att det kommer att kritiseras ordentligt. Idiot.

Sedan tycker han som jag att den eller de brynässpelare som kallade Söderström särbarn gick över gränsen. Om det nu är så vanligt är det väl märkligt att varken Malmö eller fbk körde sådan trashtalk.
Kommentera

« · 1826366 · »