Brynäs IF

446508 inlägg · 7961 ämnen

Final

« · 1821764 · » Till forumet

Sv: Final
Virvelvinden: avstägning kan vi nog glömma . Dom tog inte upp det med domarna efter match i studion . Så det är ju redan bekräftat . Huvudtacklingar på Brynäs är ok i detta slutspel .
Kommentera

honken21: Idag gjorde nog Felix fler bra räddningar än vad han tillsammans gjorde i match 6 och 7 mot Frölunda. HV skapar mycket mer och är mycket vassare. Så för Felix handlar det egentligen om att hitta en NY nivå som han aldrig varit på tidigare.
Kommentera

Virvelvinden:

De pratar med guldpipan efter matchen.
Men uppenbarligen har inte huvudtacklingen
på Lindblom skett. Inte ett ljud om den.

Lite nordkoreansk TV.
Redigera bort och ignorera det som
inte passar.
Kommentera

Jan Grismöbel:Bedrövligt ! Måste man förstärka, och vrida sig som en mask för att få domarna att reagera !
Kommentera

mk: har det gått en propp?
Kommentera

Peja: Såklart att de skapar mer, de är ju ett oerhört mkt mer effektivare offensivt lag än Frölunda...
Kommentera

Enaranger: vi måste givetvis anpassa oss till reglerna som de andra lagen har gjort. Proppa HV-spelarna i huvudet. SHL skiter i det.
Kommentera

5915: Nä. Jag har inte läst allt idag då jag inte haft möjlighet. Varit på kalas.
Men jag läste lite förut. Och på tre inlägg, så fick jag den uppfattningen av honom.
Har jag fel eller?
Kommentera

mk: vilken honom?
Kommentera

5915: Fan vilken pudel jag får göra!!!!!!
Det var ju riktat mot sheena Punkrocker.

Jösses vad fel det blev😀😀😀
Kommentera

5915: Undrar om mk:s inlägg felaktigt blev riktat mor dig. Kan tänka mig vem han menar och jag tror inte det var du!

Ja, och medan jag skrev så förklarade ju mk det fint utan min hjälp.
Kommentera

Vi förlorar på slarv ju. Kan inte va så dåligt hemåt mot ett så offensivt skickligt lag. Skärp till det så tar vi detta.
Kommentera

Visst, att spela gentlemannahockey är väl beundransvärt i sig, men jag skulle mycket hellre se ett mycket mer vårdslöst och elakt spel nu när reglerna tillåter det. Vansinne att match efter match ta emot huvudtacklingar utan att ge tillbaka och dela ut några med.
Kommentera

Kan inte vara lätt och spela i en arena, som kan bara en "ramsa"
Kommentera

Om hur Philadelphia tänker nästa säsong ang Lindblom och Felix (ej +)
www.gd.se/ishockey/shl/avslojar-nhl-klubbens-plan-for-oskar-lindblom-och-felix-sandstrom#Ishockey
Kommentera

Helt sjukt, om inget görs åt detta kan alla avgå!!
Kommentera

Kopparjimmie: Helt åt helvete . Inte alls förvånad . Är nog dags för Zanetti och Bertil att stäppa upp några nivåer . Jaga Tedenby och Thörnberg sänk dom . Det är ju ok . Det visade sig i semin och nu i första machen i finalen . Förtroendet för Shl och domarna försvann för evigt i semin m
Kommentera

AnteA: Det var samma snack i matchserien mot Frölunda, som enligt min uppfattning spelade mycket fulare än HV. Tror fortfarande att Brynäs bara kan vinna genom att göra det som Brynäs är bäst på. De som vanligtvis är fysiska spelare, typ Bertil, ska förstås spela fysiskt men Brynäs vinner ingenting på att instruera Ikonen etc att åka runt och tacklas. Det kommer bara att ta energi och fokus på att göra sånt som Brynäs är bra på.
Kommentera

Peja: Naturligtvis ska inte småräkorna ödsla energi på att åka omkring och smälla på, men som det är nu så är det ju inte en jävel som tacklas överhuvudtaget.
Kommentera

Kopparjimmie: Verkar som dom inte bryr sig längre. Det enda rätta, för sin egen säkerhet, är att börja ligga kvar på isen. Filma helt enkelt. Farliga moment som felaktiga byten, face wash och abuse är det enda dom tar för nu.
Kommentera

Peja: Sant.
Men man vill ju ge tillbaka med.
Det bästa sättet är ju givetvis att slå dom...
Kommentera

7510: Brynäs har en gameplan som man följer, ett taktiskt upplägg för hur man ska slå HV. Att tacklas bara för att ge tillbaka hör hemma i korpen, det måste finnas en bakomliggande plan. Precis som det ju faktiskt gör i Brynäs fall, där man har en plan att inte tackla vid kortsarg för att hinna hem snabbare i backcheckingen. En backchecking som är hur viktig som helst mot ett HV som vänder spelet blixtsnabbt. Det är när forwards inte hinner hem i backcheckingen som det uppstår renodlade 1mot1-situationer där Tedenby mfl kan briljera. Det hade inte gått om backen de ställs mot fått understöd av backcheckande forward.
Kommentera

AnteA: Brynäs väljer sina tillfällen när man spelar fysiskt. Alcén, Kilström etc sätter ändå in en del tacklingar, men visst saknas Bertilsson oerhört mycket där.
Kommentera

Som utomstående är det är ganska roligt att läsa trådar som denna, och jag har även kollat HV forumet samtidigt. Jag undviker personliga åsikter... vill bara ge en bild från båda sidor:

Sammanfattningsvis så håller kommentatorerna på båda lagen. Båda är överens om att Perssons huvudtackling borde ha gett utvisning, men här snackas det om matchstraff och vedergällning, som att skicka ut spelare att skada HV-spelare, medan HV-fansen nöjer sig med 2 min.

Enligt HV-fans borde en av HVs utvisningar dessutom varit 2 min för diving på Brynässpelare. Här helt tyst om det.

Ni anser att Brynäs är minst lika bra som HV, HV-fansen anser att de gjorde en av sina sämre matcher.

Brynäs-fans tror på 7 matcher, HV-fansen ser max att de tappar två matcher.

Vi får se vilka som får rätt och är gladast inom kort. Trevlig helg på er!
Kommentera

Kopparjimmie: Kort och gott, Pärsson är en idiot.
F.ö så gör dom inte bort sig idag gubbarna!
Bra bortamatch och Hv impar inte.
Kommentera

timothy: Jag köper att domare missar nån utvisning hit och dit, men när det kommer till huvudtacklingar som den idag så ska det vara 5+game.

Domarna tar en slashing på Andersson så det ska vara fem mot tre där.

Möjligt att HV gjorde en av sina sämre matcher. Vi gjorde inte direkt en toppinsats vi heller.
Kommentera

Zappaholic: Detta var avgjort vid 2-0, det håller inte att köra med öppna spläll i inledningen borta mot HV. Ska vi knipa nån match i JKP så gäller det att inte komma i ett tvåmålsunderläge,då är det kört.
Kommentera

timothy:
Håller i princip med dig om att vi fans kan va liite enögda ibland! ;-)
MEN, i just det här fallet får man ta med i beräkningen att Frölunda skickade av två av våra spelare med hjärnskakning utan att domarna höjde på ögonbrynen ens... den här säsongen då man skulle ha klappjakt på huvudtacklingar, därav är vi lite besvikna på domarna, igen!
5 minuter + game kan ju faktiskt vända och avgöra matcher!
Kommentera

timothy: Om Persons tackling klassas som en huvudtackling kan det ju inte vara 2 minuter enligt regelboken, eller hur? Så HV-fansen är lite motsägelsefulla om de tycker det ska vara 2-minutersutvisning.
Kommentera

Jag förstår ingenting. Brukar vara en jävla massa tjat på experter/murvlar när det gäller huvudtacklingar. Men nu är det knäpptyst från alla håll. Det är ta mig fan helt skandalöst. Tre fall som är solklara huvudtacklingar som renderar i ingenting. Assså?!?! Nu vet jag att det finns en oskriven regel mellan lagen.. men Brynäs måste fan anmäla det här själva!! Man har ju varit så jävla petig förr med huvudtacklingar (med all rätt). Det luktar jävligt illa.
Kommentera

Rumpelstiltskin: Har nån länkat denna tidigare?

Våran kapten❤️❤️
Kommentera

timothy:

Det är avstängning på C. Persson. Jag brukar läsa härinne och sista i Gävle mot FHC var det många brynäsare som talade om huvudtacklingar hit och dit, vilka jag själv inte kunde se... men nu,

C. Persson får skylla sig själv när han missar axeln på Lindblom. Om ej avstängning så har dom fjantat till det nästan i klass med när A. Hedman blev avstängd häromåret för en godkänd tackling som jag förvisso drömmer om ännu.
Kommentera

Rumpelstiltskin: Det jag är sjukt förvånad över är hur aftonbladet samt expressen inte skriver en enda rad om tacklingen på Lindblom knappt.
Aftonbladet gör ju däremot en jävla grej. Det sjukaste jag sett på länge..

"Tar sikte - och ger en stenhård smäll. Blir liggandes på isen i SM-finalen - domaren friar".
Man har på aftonbladet istället inte tänkt göra en artikel eller liknande angående att vår faktiskt viktigaste offensiva spelare och en jättetalang åker på en ruggigt ful tackling?
Jag blir fan i mej deprimerad på riktigt.
Detta är för blir nästan en "skämtartikel" där dom nästan hånar Lindblom. Tycker JAG.
Helt jävla ofattbart att dom inte gör en större artikel om just huvudtacklingar och att det trots allt är Oskar som åker på den.

Hur många artiklar hade vi sett som hade handlat om 10 matchers avstängning på CP om denna tackling hade varit på tex Rasmus Dahlin?
Jag gillar Dahlin skarpt - men detta måste fan få ett stopp.
Är det en solklar huvudtackling MÅSTE detta tas upp!
Kommentera

Vet inte vad som skrivits angående Rasmus Dahlin och hans uttagning till landslaget. Ge mig styrka säger jag bara. Talang absolut, landslagsklass nej.
Spelar med huvudet under armen på tok för ofta. Media som gjort denna uttagning. Oseriöst. Avgå Grönborg
Kommentera

Kollade på highlights från HV-matchen. Det är uppenbart att det saknas tyngd i försvaret. Med Fälth och förhoppningsvis också Bertil tillbaka snart blir det lättare att hålla HV på utsidan.
Kommentera

mattiask:
Ang. Huvudtacklingar.
Kan det vara så att den hårda linjen bara var ett experiment som gällde grundserien?
Och nu i slutspelet så vill man inte förstörsöra den vanliga slurspelskampen med ett massa utvisningar som tar bort den halvfula nivån som tidigare hör till slutspelet?
Jag vet ialla fall inte hur man annars ska kunna tolka att utvisningar/avstängningar uteblir....
Särskilt i kombination att media säkerligen blivit "tillrättavisade" om vad som gäller och därav inga krönikor längre.
Men det kanske bara är jag.....
Kommentera

Nån som kan lägga ut texten till klackens ramsa som de mal på med mest hela tiden? Jag ska ju till Gavlerinken på lördag och man vill ju bidra genom att vara med och sjunga.
Kommentera

7225:

”Åh, finns inget härligare
Än att vara Brynäsare
Oh oh oh oh oh oh oh oh
Finns inget annat som jag vill va
För inget annat känns så jävla bra”
Kommentera

timothy: vedergällning? Det handlar mer om att ha samma nivåsom motståndarna och bevisligen är blindside tacklingar mot huvudet helt ok.
Kommentera

Vill se mycket mer självförtroende hos våra spelare. Ett hårdare fysiskt spel. Visa att vi kan TA ÖVER planen och inte bara låna den en stund. HV spelarna visar ett hårdare spel. Skulle vilja se att vi tar kroppskontakt i egenzon istället för att bara försöka slå bort pucken med klubban, att verkligen stoppa HV spelarna! Får vi in ett sånt spel så tror jag vi kan ta över.
Kommentera

kexxet: Har själv en tid varit inne på samma linje, det kan inte vara en slump att man helt släpper tacklingarna på Bertilsson, Ölund och Oskar utan att ens titta på nån av dom.
Samtidigt måste man vara lite objektiv och försöka lägga undan brynäsbrillorna för en stund, framförallt när det gäller tacklingen på Oskar.
På länken från Twitter som nån lade upp härinne får man se den från två olika vinklar. Bakifrån ser det ut som att den tar mot axeln och ingen annat. Framifrån ser det lite allvarligare ut, men samtidigt ser man hela förloppet på ett bättre sätt: den tar initialt i axeln och fortsätter sen sekundärt med att träffa kinden.
Att såna tacklingar kan vara svårbedömda både vad gäller avsikt och hur den tar, kan man förstå. Men som vi båda är inne på: känns samtidigt konstigt då liknande fall har både granskats och lett till fällande dom tidigare under grunsdserien.
Personligen är jag isf mer förbannad över att Persson inte ens får en tvåa för interference då han solklart tacklar en icke puckförande spelare och vi ska spela 5 mot 3 istf 5 mot 4.....
Kommentera

JawKee: Jag är helt övertygad om att vi tar detta, helt övertygad.
Vi hade inte riktigt landat efter att finalbiljetten blev klar tror jag. Laget hade nog likt många av oss fans känslan av att det är inte första bortamatchen vi måste nypa och alla svävade vi nog lite på moln.
Alla blev smärtsamt uppmärksammade på att det är 100% fokus som gäller och HV hade mentalt laddat länge inför final ett och det var absolut det som avgjorde detta.
Kommentera

Huge: En sak som ytterligare lägger på teorin att Cmore inte vågar prata om situationerna, är ju att Edlund? säger, att det är ju en uppåtgående rörelse. Inget svar från Wiken.

Men det bästa svaret är om Brynäs vinner guld.

FORZA BRYNÄS❤️❤️❤️
Kommentera

Huge: det är dessutom en tackling som kommer blindside. Även om den initialt touchar axeln så tar den mesta kraften mot Oscars kind. Horribelt med fega domare
Kommentera

6984: Interference, blindside och huvudtackling...
Kommentera

7510: vet inte om detta är postat tidigare om vad Fälth tycker om huvudtacklingen
mobile.twitter.com/Graham_Falkirk/status/853624802162159616
Kommentera

7510: Snart får vi tydligen läsa vad Sanny tycker.
Kommentera

KulaShaker: Det borde förstå vara givet att tacklingen på Oskar borde renderat minst utvisning men även avstängning. Blindside mot huvudet mot en spelare som inte deltar i spelet... Det som möjligen räddar både CP och Oskar (från att skadas) är att efter att huvudet träffas så tar tacklingen mot bröstkorgen vilket gör att hela kroppen följer med i tacklingen. Man ser det tydligt om man tittar på repriser. Hade bara huvudet träffas, som i Bertilsson fall, så hade Oskar fått utgå.

Det som är otroligt trist med att man nu höjt nivån är ju att Brynäs infört nolltolerans mot huvudtacklingar och har inte fått en enda avstängning. Jämför man det med t ex Frölunda som spelar ett spel som ligger på gränsen så blir konsekvensen av utebliven bestraffning väldigt ensidig. Det var ju närmast ett under att Brynäs med 2,5 spelare borta pga av huvudtacklingar kunde ta hem serien. Vad hade analysen av detta blivit efter säsongen när två såna ytterligheter möts.

Nu är inte HV ett lag som spelar som Frölunda så förhoppningsvis ska detta inte bli ett problem. Tittar man på antalet avstängningar för huvudtacklingar o liknande så sticker Luleå och Frölunda ut under serien med 18 matchers avstängning under säsongen. Hv har 8 matcher och Brynäs alltså inga. CP kommer ju dock från Frölunda och har kanske inte riktigt städat bort det arvet.
Kommentera

KalleTeodor: Ja, det är frustrerande. Domarna ska förstås se till att reglerna följs, men i grund och botten är deras huvuduppdrag att skydda spelarna och där finns stora brister i det här slutspelet. Tacklingen på OL är bara det senaste exemplet. Och spelet kommer inte att bli renare av att spelarna märker att de kan göra nästan vad som helst i tacklingsväg.
Kommentera

kexxet:
Det måste vara som du säger, har tänkt det själv.
Domarna har insett att det har varit parodi i grundserien och vill inte blåsa sönder slutspelet på samma sätt.
(även om Malmö delade ut just en sån bedömd huvudtackling i sin serie som gav 5 minuter)
Kommentera

« · 1821764 · »