Brynäs IF

728231 inlägg · 7962 ämnen

Försäsong 2017/2018

« · 1835061 · » Till forumet

Sv: Försäsong 2017/2018
Mittzon: Fast Boqvist borta länge, Mannberg osäker, kanske något lättare på Palushaj och då Liljewall inte levererat som tänkt förstår jag honom. När vi dessutom har CHL i år som sliter extra så känns detta som en klok värvning.
Kommentera

Huss: Vart stoppar vi in Micke i laget? Han och Blomqvist hade en jäkla kemi i Leksand för några år sedan. Kanske att man petar Liljewall och sätter Micke där?
Kommentera

Skrubben: Jag skulle tro att det är så man gör om man vill få igång Blomqvist målskytte. Liljewall behöver helt klart mer tid att komma in i lagets spelsystem.
Kommentera

Huss: 26 oktober gäller för Johansson alltså. Tja, jag tippar att vi kan "behöva" honom efter det datumet jag. Kanske av lite olika skäl.
Kommentera

ellis: Lite som Abris skriver, MJ har lite att bevisa och har fram till 26/10 att göra det. Om han bidragit till att lyfta sina kedjekamrater så bör det bli förlängning med tanke på hans skicklighet.
Frågan är hur han går ihop med Melin? Med Bulan hade det aldrig fungerat men Melin kan förhoppningsvis få ordning på MJs later.
Kommentera

snor pettis jobb nu med ny spelare

1:A
Clark - Jensen - Paille
Gunderson - Bertilsson
(svårt att placera Paille men känner endå att han kan bli grythunden här var väll inte katastrofal där senast.

2:a
Caporusso - Ölund - Palushaj
Carlsson - Kilström
(Luigi med självförtroende och känner Aaron sen tidigare Palushaj kan ju äga i 1:a kedjan också men känns bättre att få in vassheten i andra.

3:e
Johansson - Blomqvist - Ikonen
Larsson - Ersson
(kan micke och blomman hitta kemin igen så är det en tredjekedja som skulle kunna gå in som andra lags första kedja)

4:e
Alcen - Granström - Liljewall
(brunkarkedja tycker Liljewall ska få sin chans innan vi säger för mycket hårt jobb varje byte)

trettonde forward: Asklöf
Sjunde back: Zanetti
Kommentera

Charles: Helt enig med den uppställningen! Ser riktigt intressant ut! Vill det sig inte för Liljewall får vi väl helt enkelt peta in Asklöf eller Bjurström på den positionen!
Kommentera

Inkazar: Bengtzen är förmodligen den bäste sportchef vi haft sedan nyligen bortgångne Breit Hellmans dagar. Tycks alltid ha ett öra på rälsen och fingertoppskänsla gällande avvägning lagets behov och karaktär/kvalitet på spelaren.
Kommentera

Palushaj-Jensen-Clark
Paille-Granström-Ikonen
Johansson-Ölund-Caporusso
Asklöf-Blomqvist-Alcen

Den här forwardsuppsättningen kommer döda i höst :)

PP1
Clark-Jensen-Caporusso
Palushaj-Gunderson

PP2
Ikonen-Ölund-Johansson
Blomqvist-Carlsson
Kommentera

Värvningen av Micke i all ära. Men det jag blir absolut gladast av dehär är att föreningen verkligen visar att vi tänker bannemig vara i toppen och slåss.

Inget vänta å se tänk som vi blivit ganska vana under lång, lång tid.
Kommentera

Inkazar: Kluven så Bull, men det är bara att kväva känslan av dansband och ge karln chansen i Sveriges (världens! ) snyggaste tröja
Kommentera

Huss: "Bengtzen är förmodligen den bäste sportchef vi haft sedan nyligen bortgångne Breit Hellmans dagar. Tycks alltid ha ett öra på rälsen och fingertoppskänsla gällande avvägning lagets behov och karaktär/kvalitet på spelaren."
Sannerligen. Föreningen är på tå med honom vid rodret. Undrar vart vi stått annars nu?
Kommentera

Inkazar: F-n vad praktiskt det är med korttidskontrakt ibland. Annat var det under lockoutsäsongen när Brynäs kunde ha hämtat hem Bäckis mfl, då var korttidskontrakt livsfarliga för svensk hockeys framtid.

Johansson har mycket att bevisa. Hoppas han förstår det själv också. Med hans CV borde ju SHL-klubbarna kasta sig över honom, men det finns säkert orsaker till att de inte gör det. Det återstår ju att se om han blir kvar i Brynäs, om inte annat blir Brynäs ett bra skyltfönster för honom.
Kommentera

Peja: Sannys tankar om "Magic-Mike".

Lite roliga reflektioner om det som varit bla :)
Kommentera

Huss:
Inga träd växer till himlen i Gävle, Huss... = )
Skulle väl lägga till att det är ett teamwork och kedjan är inte starkare än dess svagaste länk. Det var väl nåt åt det hållet Melin var inne på när han jämförde kvaliteten på organisationen då och nu...
Det gäller väl å andra sidan alla föreningar jämfört med 15 år sedan...
Kommentera

Auchinleck: jo, det är inte som när Sundlöv körde trial & error i gungflyet.
Kommentera

Något som har luftas här inne? Jag hade ivf missat det.
Kommentera

Inkazar: gillar värvningen av Mike tycker där att SB visar något, men är även glad över att försäljningen av säs biljetter ökar det tyder på ökat intresse vilket OM laget presterar att intäkterna ökar.
Kommentera

Peja: korttidskontrakt får man bara skriva om man har en långtidsskada.
Tycker det är bra att inte korttidskontrakt finns på att annat sätt än så
Kommentera

Inkazar: Innan transferfönstret under pågående säsong stänger skriver ju många klubbar kontrakt "resten av säsongen", det är i praktiken korttidskontrakt för alla förutom möjligtvis för de få klubbar som går långt i slutspelet.
Kommentera

Peja:
Laget nu?

Rautio (Ersson)

Gunderson Bertilsson
Kilström Larsson
Carlsson Boqvist
Ersson

Palushaj Jensen Clark
Ikonen Johansson Paille
Asklöf Ölund Caporusso
Blomqvist Granström Alcén
Bjurström

Bästa uppställningen helt klart!

Lika barn leka bäst.
1a kedjan otroligt vass, 2a så byt ut Grana mot Micke som trivs bäst som center. 3e har klickat enormt bra på slutet, dumt att splittra. 4e köttar kedja som spelar emot motståndarens ledande kedja, Jacke kan även måla. Sen förtjänar Bjursa den 13e forwardsplatsen istället för Stoffe. Och Boqvist förtjänar istid istället för dom bägge omorderna rundningsklossarna #22 3.
Kommentera

Peja: ja jo. Men du får inte skriva kontrakt som inte sträcker sig säsongen ut i Sverige om det inte gäller ersättare för långtidsskada :)
Kommentera

Pettisbif: visst håller jag med om att Bjurström förtjänat sin plats.
Men jag tycker det är korkat att sätta honom som 13 men minimalt med istid. Bättre då att låna ut honom till ett lag i HA där han får göra det han ska göra. Dvs vara en top 6 forward och lyfta mycket tid.
Kommentera

Kul med Micke som alltid varit lite av en favorit hos mig. Lite Omark-Light över honom.
Kommentera

Pettisbif: Pettisbif: Hej, så här gissar jag att Melin ser laguppställningen inför säsongsstart:

Rautio (Ersson)

Gunderson, Bertilsson
Kilström, Larsson
Carlsson, Sundqvist
Zanetti/Ersson

Johansson Jensen Clark
Caporusso Ölund Palushaj
Paille Granström Ikonen
Liljewall/Asklöf Blomqvist Alcén

Jag tror Johansson kommer att spela på den plats som Boqvist hade (eller var tänkt att ha). Det finns en del likheter i hur dom spelar framförallt deras spelförståelse. Dessutom så var det nog inte bara en kul ide att låta Bjurström spela i 1:a. Det var helt enkelt den platsen som var "ledig". Jag tror inte att man ställer ”Sunken” utanför laget och jag sympatiserar med att verkligen ge honom chansen att komma tillbaka. Om Johansson spelar i 1:a ger de andra uppställningarna sig självt.

Så här skulle jag vilja se laget formeras utifrån form och stark (över?)tro på våra juniorer:

Rautio (Ersson)

Gunderson, Bertilsson
Kilström, Larsson/
Carlsson, Boqvist
Zanetti/Ersson/Sundqvist (formen får avgöra)

Paille Jensen Clark
Asklöf Ölund Palushaj
Johansson Blomqvist Caporusso
Alcén Granström Ikonen
Liljewall

Denna uppställning skulle ge 3 kedjor som håller riktigt hög nivå och som kan producera. Samtliga blir också tunga att möta då även har fart och tyngd. Fjärde blir extra tuffa att möta och får spelintelligens och förmåga att hålla puck genom Ikonen.
Kommentera

KalleTeodor: Johansson och Jensen är de spelare som liknar varandra mest gällande spelstil och position. Varför ha dem i samma kedja? Sprid på gracerna istället.
Kommentera

KalleTeodor: jag gillar inte Paille, granström ikonen kedjan som man har spelat med ofta. känns som alla 3 är spelare som behöver en som driver kedjan med kreativitet. Ikonen närmast där men något klingar inte för mig med den.
Kommentera

Charles:
Nu såg jag visserligen bara semi och framåt, men där tyckte jag dessa 3 var riktigt bra, kanske därför man låter dem fortsätta. I Brynäs är jag mest spänd över hur stort steg Ölund skall ta, slutspelet lovade iaf gott. Fö har RP skrivit ang Mikael J.
Kommentera

Huss: och Charles
Observera att den första uppställningen i mitt inlägg är vad jag tror att Melin ställer på isen vid seriestart, inte vad jag tycker. Uppställning 2 (längre ner i inlägget om man orkar läsa så långt...) är mer i linje med vad jag tycker.
Varför jag tror att Melin kommer att spela Johansson i 1:a beror dels på hur det sett ut på träningar och i träningsmatcher. Dels för att Johansson är den som är mest lik Boqvist i kvalitéer av potentiella forwards. Och slutligen för att Johansson (potentiellt) är den skickligaste (av forwards) i truppen som är leftare och jag tror att man vill ha en maxad 1:a kedja.
Men som jag skrev längre ned i inlägget så skulle jag personligen också vilja "sprida på gracerna" och sätta upp 3 kedjor med likvärdig slagstyrka.
Kommentera

KalleTeodor: jo förstod det, var bara en liten input från mig att jag inte riktigt köpt den kedjan sen den skapades
Kommentera

Är det någon som har en försäsongs-poängliga?
Kommentera

KalleTeodor:
Melin och staben kommer inte spela Micke med Clark-Jensen. I hökens podd med Bz så säger han klart och tydligt att den platsen är given åt Palushaj! Alltså så som jag skrev:

Rautio (Ersson)

Gunderson Bertilsson
Larsson Kilström
Carlsson Sunqvist
Zanetti

Palushaj Jensen Clark
Ikonen Ölund Caporusso
Blomqvist Johansson Paille
Asklöf Granström Alcén
Liljewall

Så tror jag och hoppas jag Melin och staben ställer upp!
Kommentera

Pettisbif: Ändrat dig på 21 timmar nu?
Kommentera

atilla: Tydligen, men 21 timmars eftertanke kan ju självklart leda till att man hittar lösningar som verkar bättre.
Kommentera

KulaShaker: Nej. Man får absolut inte ändra sig. Då får man Attila på sig😉
Kommentera

Powerfade: Och samtidigt powerfide förälskad i sig 😉
Kommentera

Pettisbif: Samtidigt vet vi inte när den är inspelad.
Kommentera

Pettisbif: Bengtzén sa väl snarare typ "nu testar vi Palushaj där". Podden var inspelad strax före första träningsmatchen mot Djurgården och mycket riktigt hade Palushaj den platsen då.

Men sedan dess har ju Melin testat lite olika konstellationer under försäsongen. Det är nog inget som är spikat i sten, men mycket lutar kanske åt att det ändå blir Palushaj som får den platsen till slut.
Kommentera

SWEATT: ganska tidigt om jag förstått höken rätt. Frågade innan den släpptes om den var gjord innan eller efter boqen skada och han svarade att den var gjord långt tidigare.

Sen sa dom att dom satt på golfklubben, dessutom vandrade Silfverberg å några andra NHL stjärnor förbi. Då kan man teorisera om att dom var där på Brynäs golftävling och den var väl i mitten av augusti.
Kommentera

Pettisbif: Holla! Hoppas du har rätt, gillar din uppställning bättre. Vi får väl helt enkelt vänta och se. Den som får en korv med bröd i en periodpaus nån gång... :). OK?
Kommentera

KalleTeodor: "Den som får" rätt... skulle det vara. Har provat lite för mycket öl från familjen Boqvists hemtrakter...
Kommentera

Skrubben: Precis som med Boqvist. Hans plats bredvid Jensen och Clark var bara ett test. MJ är dessutom en annan spelartyp och borde sättas i en formation där han kan bidra till att lyfta sina kedjekamrater.
Kommentera

Huss: Jag skulle sätta Micke i en tredjekedja med Blomqvist och Caporusso. Seriens bästa tredjekedja.
Kommentera

På expressen står det i stor text "Vilken målshow, Skellefteå AIK!" när man vinner över allsvenska björklöven med 4-0, någon som har hybris månne
Kommentera

Jag tittar på game 7 mot Frölunda.
Herregud vad bra Lindblom är!
Det tappet kan bli hur stort som helst att ersätta.
Kommentera

En anledning till Caporussos lyft?

"Har du förändrat ditt sätt att spela ishockey sedan du kom till Brynäs?

- Kanske direkt när jag kom. Men sedan märkte jag att jag ska spela precis som jag brukar och det spel som har gjort mig framgångsrik."
Kommentera

Tycker MJ är ett bra förvärv, en spelande center som gör att vi får en ruskigt stark centeruppsättning. Hoppas han levererar och får förlängt. Juniorerna ska matchas klokt och ingen av dom är bärande ännu.
Kommentera

Precis det som Sanny skriver om Brynäs idag är jag också orolig för och tänkte när vi värvade Melin. Bulan är den första pådrivaren vi haft på länge och det är ingen slump att vi gjorde vår poängmässigt bästa säsong någonsin förra året.
Kommentera

Förstår inte varför mentaliteten som föreningen byggt upp tillsammans med Bulan skulle kollapsa helt plötsligt på grund av en person.
Kommentera

Brynäsgubbe: Samtidigt är Bulan den coach i SHL som är solklart mest energisk i båset. Titta på t.ex. Hallam och Lindbom. Två framgångsrika coacher som står kolugna i båset.

Jag tror som Sanny skriver att det läge Brynäs var i för 2,5 år sedan så var Bulan perfekt att få in. Det behövdes en tränare av den typen för att få igång laget igen. Men därmed behöver det inte vara så att Bulans ledarstil är den som Brynäs behöver för alla framtid heller. Det finns en risk att spelarna tröttnar till slut. Dessutom har vi ju behållt 21 spelare som redan är präglade av Bulans hårda krav.

Övriga ledare, materialare, fystränare m.fl. är också kvar. Jag har svårt att se att en persons utträde skulle göra att alla spelare blir lata på träningarna igen. Det skulle i sådana fall Bengtzén ta tag i om han märker att det är på väg åt det hållet.
Kommentera

« · 1835061 · »