Brynäs IF

727764 inlägg · 7961 ämnen

Gameday

« · 2238486 · » Till forumet

Sv: Gameday
Stenis: Nick var också på problemet "– Jag vet inte om det är dålig kommunikation mellan spelare. Det är svårt att säga. Men vi ska vara fem som anfaller och fem som försvarar.".
Verkar som om alla inte arbetar tillsammans som ett lag.
Kommentera

Manner är rätt tränare och när laget spelade efter gamplane så kunde vi slå alla lag. Felet nu är att vi gett bort mittzon vilket gör det svårt för backarna att få den tid dom så väl behöver.

Det som förvånar mest är väl att laget inte fortsatt med styrspelet när dom varit framgångsrika innan.
Kommentera

Huge: Tyvärr har man ju försökt påtala detta under flera år, men det verkar vara ett vedertaget faktum hos en del härinne att gnäller man inte ihjäl sig så fort det går dåligt så är man en ja-sägare/struts
Kommentera

Zappaholic: Jo, jag håller med dig att det såg så ut.
Men jag har samtidigt svårt att tro att det professionella spelare gjorde bra då, klarar de inte av nu. Eller tappar. En lina kanske, men inte alla rakt av.
Vi gjorde också mer mål i början än nu,
Det jag menar är att det kanske inte bara är Brynäs som spelar mycket sämre nu än då, det kan ju vara så att de andra lagen börjar hitta rätt nu också. Och följden blir att upplevelsen är att vi går bort oss mer nu pga slarv eller något annat?
I början var kanske alla lag mer likvärdigt fel i position och det gynnade oss.
Nu har de bättre lagen satt spelet och hittar mer rätt och då förlorar vi på sämre byggt lag.
Säger inte att det är så, utan mer ”kan det vara så”?
Och om det är lite så, hur hittar man då tillbaka?
Kommentera

Zappaholic: Vi spelade riktigt tätt och bra första matcherna men som sagt det är som bortblåst nu. Manner måste få laget tillbaka till styrspelet som vi hade mot ex Skellefteå. Om det finns dom i laget som inte ställer upp på det så ska dom upp på läktaren oavsett namn på tröjan.
Kommentera

Zappaholic: Leksingarna hade nog lirat allsvenskt om det inte vore för corona, men det är ändå bara en tidsfråga innan tjommen sticker och då blir de ett bottenlag igen.

Om man kollar på tabellen i SDHL är Leksand fortfarande lillasyster.
Kommentera

lapad: Trot eller ej, men man kan faktiskt inse att vi har ett lag för nedre regionerna UTAN att grina som en tjurig 8-åring som tappat sitt lördagsgodis, i varje inlägg.
Om det förvånar dig så hör du förmodligen till ovanstående kategori...
Kommentera

Hahaha, läser i Leksand forum på HS där vi benämns lillassyster och de storebror. Jag köper att de kan vara lite stöddiga nu och att de har ett bättre hockeylag för tillfället. Men beaktar man historiens vingslag så har de varit bättre än oss i några få säsonger sen senast de vann någonting...dvs när Ove gick på dagis.

Storebror är vi, men för tillfället blir vi uppiskade av lillasyster...
Kommentera

Zappaholic: precis! Och jag ser att inte spelarna gör det jobbet..slarv och massa dåliga beslut hit o dit. Fattar inte hur denna trupp med all den rutinen kan tappa allt jädra förstånd och hockeyns ABC. Att man tappar det i någon period, match det må så va men match efter match år efter år. Vad står det för? Är spelarna lata? Ej kompetenta?
Vill för mycket ? Vill inte följa direktiv? Vill inte spela det? Jag blir förvånad...
Kommentera

Axle San: Och där blev Händemark klar för Malmö?
Brynäs svarar med att plocka om i backparen inför Luleå. Kanske finns det nån kombo som ännu inte spelat ihop?
Kommentera

Tigerhjärta: Otroligt så svårt vi här när våra backar checkas hårt.
De första matcherna där vi spelade bra fick vi tid till att ta burskydd till och med men det är slut med det nu.
Kommentera

Zappaholic: Är det inte så att vår kapten egentligen vill spela på ett annat sätt. Det har han visat många gånger under matcherna genom att inte följa Manners styrhockey plan. Genom sitt agerande ger Rödin indirekt tillåtelse att andra gör likadant.
Nu borde sportcheferna ha ett "kvartssamtal" med kaptenen men är de kapabla till det.
Kommentera

Stenis: Ja men vi hade ett klart tätare försvarsspel med ett tiotal färre skott per match mot oss, dit vill jag tillbaka
Kommentera

Huge: Vi är för en gångs skulle överens om att vi inte ska sparka tränaren. Manner ska fixa oss kvar i Shl eller följa oss ner i HA. Det som är förunderligt med dig är att du efter 10 omgångar i 3 år nu har sagt samma sak och vi har ju ALLA andra har sett vart det lutar åt. Manner har en helt annan ledarstil som får spelarna med sig även när det går dåligt, det fick inte PA och MS.
Det som inte du ser men många av oss andra är det enorma slarv, brist på kompetens och disciplin hos många av våra spelare och framförallt hos våra rutinerade. Jag blir så jädra provocerad av röding slarv vid blåa linjerna, berras stil att inte åka in i stationerna, björk som inte förstår att ta några snabba skär och att inte träffa målet( likt Kennholt) det blir hårt skott men ofarligt. Vad VV gör ibland är förunderligt? Felix Sandström gjorde en del misstag men fixade många poäng åt oss.
Det finns ingen Messi i detta lag just nu. Inga storstjärnor. På med blåstället, ödmjukheten och följ gameplan. Manner är rätt man för jobbet men in med lite nytt blod och konkurrens. Han behöver få lite mer verktyg.
Kommentera

pastorn: han som alla hyllar. Tycker att han och björk har varit genomgående våra sämsta backar
Kommentera

Zappaholic: majoriteten av leksingarna var inte ens födda när de vann senast
Kommentera

Zappaholic:
” Se hur den fungerade i början av serien. Det är dit vi ska tillbaka. ”

De första matcherna är som försäsongsmatcher. De kan gå lite hur som helst.
När torskarna radar upp sig som nu är det nog inte bara att hitta tillbaka till något heller. Man får nog titta på att bygga jaget lika mycket som laget.
Kommentera

Malken: som vanligt med cmore gänget, är väl bara tornberg, krowall och sanny som är något att hänga i julgran
Kommentera

Zappaholic: Kan hålla med om att 6-1 inte speglade matchen, men samtidigt var det ett av lagen som klarade av att följa sin gameplan och ett av lagen som hade ett acceptabelt målvaktsspel. Det laget var inte Brynäs. Att målvakter har dåliga dagar är väl sånt som händer, men att utespelarna i match efter match inte har disciplin/tålamod/kunnande nog att följa gameplanen tycker jag är mer oroväckande. Det är alldeles för många spelare som tar dåraktiga beslut för att man ska ordna till det genom att bänka någon enstaka spelare.

Målvaktsproblemet går ju att lösa relativt enkelt genom att VV antingen spelar upp sig eller en värvning, problemet bland utespelarna är ju ett större och djupare problem.

Är även lite oroad för powerplay där Molin men också Patrik Berglund saknas. Man undrar hur lagbyggaren har tänkt där med de olika rollerna, jag har svårt att se hur man ska få ihop det om varken Danielsson eller Gunler ges en framträdande roll i den första uppställningen, särskilt eftersom Genoway är mer av en playmaker än skytt. Det är väldigt lätt för motståndarna att försvara slottet om Brynäs skytte inte utgör ett hot.
Kommentera

Otroligt frustrerande att vara Brynäsare just nu. Våra målvakter läcker och backarna är otroligt uddlösa, vilket resulterar att vi ens ges chansen att spela anfallshockey... Visst att Manner och Pajen är ansvariga över eländet men vilken jävla pisstrupp de fått ärva, tycker genuint synd om dem! Jag tror och hoppas verkligen att Manner & co kommer hitta ett grundspel som anpassats efter spelartruppen. Vi är i stort behov av en stabil målvakt och en stabil back, men i störst behov att hitta ett tryggt grundspel. Som folk tidigare varit inne på så gav nog starten oss lite falska förhoppningar. Vi alla vet vad det är för trupp vi besitter, 2 lag bakom and thats it!
Kommentera

Axle San: Vad gör Porseland nuförtiden? Han skulle lätt kunna ta en plats utan att behöva skämmas.
Kommentera

Axle San: Manner kanske tycker det finns ett signalvärde i att bänka Nyberg och Berglund.
Kommentera

Zzz: Nyberg och Berglund går för mig före Mylläeri och Bergman alla dar i veckan nästan.
Kommentera

Huge: ”Du ser att vi är ett bottenlag men grinar och blir förvånad när vi emellanåt spelar som ett bottenlag och förmodligen kommer att få slåss för att undvika kvalspel.”

Huge, nu blir jag förvånad. Vad har hänt med dig? Det är inte ofta du erkänner att Brynäs är ett bottenlag… Jag tolkar det som du äntligen börjat titta på matcherna och inte följer resultaten via Text TV.
Ha en trevlig fredag och helg
Kommentera

Ove Myling: "Återigen, vad ska jag förstå?"

Tja, du kan ju börja med att försöka fatta och dra slutsatsen av dina egna påståenden om att vi är ett bottenlag med ny tränare som håller på att få ordning på spelet från förra säsongen.
Du ser att vi är ett bottenlag men grinar och blir förvånad när vi emellanåt spelar som ett bottenlag och förmodligen kommer att få slåss för att undvika kvalspel.
Det är väl DET skrattretande och ologiska resonemanget du visar upp, som gör att man undrar om du verkligen förstår så mkt som du påstår att du gör...
Kommentera

Zappaholic:

fem anfaller fem försvarar då finns inte plats för allt egosnurrande med puck
Kommentera

spolaisen: Då får man bänka dessa individualister.
Kommentera

Auchinleck:

överenskommen gameplan blir svår att hålla sig till med ett par individualister i laget ..
Kommentera

Ove Myling: Det stora målet för säsongen är att ha två lag bakom Brynäs. Det är det enda realistiska, tyvärr.

Det går. Med oerhört disciplinerade spelare som följer en fungerande game plan. Som i början av serien.

Auchinleck snuddar på en viktig sak; vilka på isen disciplinerar de som inte håller sig till spelsystemet? Och riktigt illa blir det om ledaren på isen avviker från coachens game plan. Det händer ibland. Det får inte ske.

Vi vet (de flesta) att spelartruppen är för tunn och för dålig, men med hjälp av en riktigt duktig coach som sätter en game plan som alla underkastar sig, kan det ändå gå att ta tillräckligt med poäng för att överleva. Ta OIK de senaste säsongerna. Kass trupp, men de får ut precis allt av sina spelare. Därmed klarar de sig.
Kommentera

Auchinleck: Js visst, men ett stort problem är att vi har två dyra etablerade spelare som Berglund och Nyberg som sitter och tittar på.
Kommentera

Guldet är BIF : Tror det var reptilhjärnan som kickade in för holland. Han fick en crosschecking av styrman framför mål och då slog styrman tillbaka, verkar då som att styrman accepterar en fight och då börjar holland veva. Tycker det är på ett sätt bra att styrman fick tillbaka, backar delar ut så ofantligt mycket skit framför mål. Tråkigt dock att han fick hjärnskakning.
Kommentera

Auchinleck: Det tycker jag, förutom Manner och coacherna, man ska ta på sig om man har ett "C" eller "A" på bröstet. Framgångsrika lag har ofta väldigt skickliga kaptener i laget.

Vad tycker du?
Kommentera

Zzz:
"Men hur komponerar man då ihop övriga backpar som läget är just nu?"

Boumedienne och Per-Johan Johansson tänker att Johan Alcén är svaret på den frågan.
Lägg till Grahm som har självutnämnt sig till att vara en del av lösningen.

Det ligger ett tungt ansvar på deras axlar att hantera Brynäs framtid.
Kommentera

Zappaholic:
Vem i laget disciplinerar övriga när de inte håller sig till överenskommen gameplan?
Nån idé?
Kommentera

mattiask: Den fysiska statusen på Andersen har jag inte koll på. Men av det som GD skrev veckan så lät det som att han hade hållit igång under sommaren och är nu på is med Strömsbro.

Som jag skrev ser jag inte Andersen som en perfekt lösning. Men jag tror han kan bidra i det här läget med tanke på hur backbesättningen ser ut. Vi har ju för få defensivt stabila backar. Mylläri är uppe i första backpar på grund av avsaknaden till bra komplement till Genoway och hans tillkortakommanden defensivt. Björk och Hedberg behöver också en stabil defensiv spelare bredvid sig och det finns ingen förutom Bertilsson som läget är i truppen idag. Vi behöver absolut få in någon bättre spelare än Andersen också, men vi behöver inte bara en back..

Man skulle vilja nå en nivå där Genoway och Bertilsson kan spela tillsammans och tanka 25 min/match Men hur komponerar man då ihop övriga backpar som läget är just nu?
Kommentera

Huge: " Som sagt: om du hade kunnat lite hockey så hade du förstått."

Vilket j-a ickesvar. På gränsen till spam om du frågar mig.

Återigen, vad ska jag förstå?

Sen kan man undra vem av oss som behöver lära sig mer om hockey? Den som ser att Brynäs är ett bottenlag, pga för svag speltrupp, och kommer att fortsätta vara det oavsett coach.

Eller är det den som glömmer föregående säsong/match/period/byte/situation lika snabbt som VV släpper in en enkel puck och stoppar huvudet i sanden och tror att en hög med bajs ska bli guld, säsong efter säsong.

Skrattretande kommentar.
Kommentera

Axle San: Jo men det beror delvis på att spelare inte gör vad de ska i försvarsarbetet och att vi släpper betydligt fler skott mot oss i farliga lägen.

Så håller jag självklart med om att VV måste steppa upp.
Kommentera

Zappaholic: Fast då hade vi bra målvaktsspel, det är stor skillnad där nu. VV måste upp.
Kommentera

Zappaholic:

Manner talar alltid "tålamod", men vissa spelare har inte fattat vad tålamod innebär utan ska SJÄLVA visa vägen..
Kommentera

Axle San: Det är inte alls hopplöst. Se hur den fungerade i början av serien. Det är dit vi ska tillbaka. Det kommer ge oss chans att vinna betydligt fler matcher. Skottsnittet emot oss låg på ca 25 skott. Det har ökat avsevärt och då kan alla med grundskolemattekunskaper förstå att vi också släpper in fler mål.
Kommentera

I morgon tar vi Luleå.. Plötsligt har vi lite medstuds och vår målvakter börjar att rädda puckar då de inser att de inte är konstnärer och slutar upp med att leverera tavlor.
Kommentera

Zappaholic: Tyvärr så är det hopplöst att ha en så pass defensiv gameplan i kombination med totalt klappkassa burväktare.
Kommentera

Zappaholic:
Rangers har ingen spelare med C på bröstet. Däremot sex spelare med A.

Vi har samma problem.

Captain: Vacant
Kommentera

Peja: Det ser ut som om att spelarna vill för mycket i många situationer. De använder hjärtat och inte hjärnan. Första matcherna så följde spelarna Manners game plan men nu känns det som att de frilansar lite och då blir laget straffade hårt eftersom de blottar ytor som Manner stängt av.

Manner har med sig spelarna, det ser man tydligt på kroppsspråket och i intervjuer. De vill spela för sin coach. Gäller för Manner att vrida på rätt skruvar nu, och få spelarna tillbaka till sin game plan. Det tror jag han fixar.

Har tittat på matchen igen, och den är absolut inte så ojämn som siffrorna antyder. Det är några olyckliga situationer som sätter laget i den här positionen. Spelare tar felbeslut, VV släpper någon puck han ska ha och det blir energiläckage.

Jag tycker det syns att spelarna vet vad de ska göra ute på isen, till skillnad från förra säsongen. Problemet är att ibland faller en spelare ur ramen och gör något han inte ska, och då påverkar det resten av laget. Här är ju Bulan extremt skicklig med sina spelare. Få alla på isen att agera tillsammans.

Spelarna överarbetar i flera situationer, får för sig att göra saker som faller utanför Manners game plan. Och då skiter det sig.

Leksand imponerar inte i den här matchen, men de vinner komfortabelt av två anledningar. Vi släpper till för enkla mål och vi sätter inte våra öppna lägen. Laget behöver en stabil målis, en eller två skickliga backar samt en riktig målskytt. Kan vi få något av det?
Kommentera

Mattson:
I HA bryts de flesta kontrakten. En tröst?
Kommentera

Man vet att det blir en lång och deprimerande säsong när Olesen efter 10 omgångar klämmer till med:

"- Först vill jag be fansen som följer och stödjer oss om ursäkt. Det ska inte se ut så här, suckade han."

Du är inte här för att be om ursäkt, Olesen, du är här för du gjorde 53 poäng förra säsongen.
Leverera!
Kommentera

Auchinleck: Både Mylläri och Bergman värvades väl av de som ansvarar för att bygga laget till nästa säsong. Apropå att det är bra att vi har många utgående kontrakt.
Kommentera

Davey85: Det blir inte mer än 3 matcher eftersom det är dif det gäller.
Kommentera

mattiask:
När våra senaste kap heter Mylläri och Bergman och det inte har haft nånsomhelst positiv inverkan på försvarsspelet så blir det jävligt märkligt att diskutera Andersén som en backförstärkning.

Henning Sohlberg, är det han rallyföraren? Ratta puckmotandet verkar han inte jobba med.
Kommentera

Zzz: Andersén otränad/matchotränad går defintivt inte in på 6 backar i vårt lag idag. Man måste förstå vad som krävs för att spela på den här nivån.

Sen att det finns backar i vår trupp som helt enkelt inte håller måttet - är å andra sidan en annan diskussion.
Kommentera

« · 2238486 · »