Brynäs IF

727710 inlägg · 7961 ämnen

Gameday

« · 2238284 · » Till forumet

Sv: Gameday
Huss: Första 5 matcher levererade Rödins femman men nu är det ingen som sticker ut i laget.

Vi saknar bra backar i Brynäs. Målvakter ska vi inte ens nämna, katastrof… besvikelse,…

Den som såg till att Mannberg fick så lång kontrakt måste antingen vara hans nära vän eller en totalt inkompetent figur.
Kommentera

Om man kollar på backarna så är Genoway och Björk inne mest på baklängesmål. Nyberg är inne på minst mål och ligger på +5 på ca 13 min/match.
Genoway behöver en stabil städgumma bredvid sig och byt mellan Björk och Nyberg. Gunler i 2a är för mjuk och hittar inte mål. Sedan kanske man skulle prova Eklind bredvid Rödin och Scott.
Kommentera

Huge: Jag sitter lugnt i båten, säsongen är lång.
Kommentera

Rumpelstiltskin: Jag med, vi ses i finalen!!!
Kommentera

En tröst i sammanhanget när leksingar börjar höra av sig efter matchen med gliringar är att påminna dem om att när Leksand senast vann något gick Ove Molin på dagis.
Kommentera

Huge: Stängde av o såg inte intervjun, så tack Huge för det. Bra svar från en bra karl. Klarsynt och ärlig.
Kommentera

Peja: Offensivt ser det ändå Ok ut, en Melart eller liknande skulle kännas bra och vettigt just nu.
Hoppas Alcen får mandat att handla, borde finnas nåt nu när NHL spikar sina trupper.
Eklind en riktigt bra värvning iaf, den får vi nytta av.
Tror på bra chans mot Luleå. Brukar göra bra matcher mot dom och dags att stoppa blödningen nu.
Kommentera

Huge: ” Gäller att ha tålamod och inte få panik, vi gör ändå mkt rätt jämfört med förra säsongen.”

Jamen du tycker ju alltid att Brynäs ska ha tålamod om man så förlorat 20 matcher idag.

Gör vi verkligen mkt rätt jämfört med förra säsongen? Vi har färre poäng, släppt in 40 (!!!) mål och precis åkt på den största förlusten mot vår värsta motståndare på 40 år.

Men fortsätt ha huvudet i sanden du. Skrattretande inlägg
Kommentera

Ove Myling: När du lärt dig lite mer om hockey så kommer du att förstå lite bättre.
Kommentera

Huge: En klassmålvakt. Minst en klassback. Minst en vass rightare som kan skjuta i powerplay om man nu inte litar på varken Gunler eller Danielsson där. Kanske kan Wännström bli den spelaren men det skulle inte lösa några av de defensiva problemen.

VV har gjort sina bästa år i ett överlägset Kärpät. Han är ju en målvakt med stor uppsida men att briljera i ett topplag och att briljera i Brynäs är två olika saker. Precis som det är svårare för Manner att få alla att må bra efter fem raka torskar, det hände antagligen aldrig i Kärpät.
Kommentera

Huge: Ja, du får förklara vad som hände nästa gång vi är i kvalet! Ska bli väldigt intressant!
Kommentera

Rumpelstiltskin: Yup, det är i mars/april vi ska vara som bäst.
Kommentera

Peja: varför har vi gått ifrån det strikta styrspelet kan man fundera. Vi spelar som motståndarna önskar att vi ska spela.
Kommentera

Peja: Vad finns det för klassmålvakter på marknaden nu tro? Antar att det är såna som inte får plats i NHL nu som eventuellt är tillgängliga. Någon som har något specifikt namn?
Kommentera

Borde inte rubriktråden vara "Domeday"?
Kommentera

Peja: Vi kräver mer här i Brynäs, sagt efter två vunna matcher varav en hållen nolla borta. Sjödin, som hade något på gång, får sparken och raset ned i helvetet började för Brynäs. Högmod går före fall. Den totalt felaktiga mentala överlägsenheten, storhetsvansinnet och resan upp i det blå håller på att totalt sänka klubben. Hur ska man hitta tillbaka? Först staga upp försvaret och kanske en ny målvakt? Ta in Palushaj? Spela bortaspel hela tiden fem på rätt sida och snabba kontringar?
Kommentera

Asterix: Exakt - där påbörjades raset! Firma Campese & Dackell........

BTW - är det någon som är förvånad över tabelläget?

Ganska väntat i min bok...
Kommentera

Huge: ” När du lärt dig lite mer om hockey så kommer du att förstå lite bättre”

Vad är det jag ska förstå?

Största torsken på 39 år mot leksand. Hur du kan hitta något som är positivt med det får du gärna förklara. Eller 40 insläppta mål på 10 matcher.

Vad pekar mot att Brynäs ska bli bättre enligt dig som kan så mycket då?
Kommentera

Asterix: Palushaj är välkommen varje dag i veckan.
Kommentera

Forsberg 1978:
Men kan du inte bara ge dig, alla vi Brynäsare lider så vi behöver inte läsa all din skit efter varje förlust. Byt lag eller var tyst.
Kommentera

JanT: Hade man behållt Sjödin hade vi sluppit hela den förbannade soppan med tränarbyten och hela cirkusen vi bevittnar nu. Vet inte hur detta ska räddas, om det ens är möjligt? Kanske bäst att lägga ner Shl och satsa på damerna, de verkar ju fatta att i hockey gäller det att vinna. Så slipper man detta hemska lidande varje eländig matchdag. Det sliter enormt mentalt.
Kommentera

Asterix: ”Brynäs kan bättre”! Kan Brynäs bättre? Jag undrar……
Kommentera

Jag får ta och erkänna att jag var ute och cyklade när jag optimistisk nog trodde att Brynäs skulle vinna ikväll.
Får väl ta och inse att hur fantastiskt Manner än är, så kan han nog inte trolla, som någon skrev härinne nyligen. Även om 6-1 inte speglade matchbilden helt rättvist.

Klart VV ska ha kritik inget snack, frågan är ju vad som förväntas av Henning Sohlberg som Wikegård var inne på?
Är det stor skillnad för en målvakt när det gäller skottvinklar från is med finska mått vs svenska mått?
VV var ju rätt styggt felplacerad vid första målet.
Det kanske inte har något samband öht, bara en fundering.
Kommentera

Guldet är BIF : fan nu är man sugen på en vinst igen. Jag tror att vi har hyfsad chans mot Luleå!! Nu ser vi framåt.
Kommentera

Ove Myling: Som sagt: om du hade kunnat lite hockey så hade du förstått.
Kommentera

Ove Myling: Ja Bagdad Bobbare behöver knipa igen nu…

Våra sportchefer behöver kliva fram nu. Medel behöver frigöras, omfördelas etc.

En målvakt och en toppback måste in. Rensa ut Björk och Mylläri…
Kommentera

Någon presskonferens ute? Hittar ej.
Kommentera

Peja: Ja det här snacket att ”nu ska vi få alla att må bra” låter konstigt i mina öron. Är laget helt enkelt dåligt så kommer förlusterna staplas på hög och då blir även humöret sämre i spelargruppen. Vad är hönan och vad är ägget? I min värld låter detta som att man försöker bota symtomen istället för att ta tag i grundproblemet i sig. Har man en rostig Toyota så är det inte mycket man kan göra. Att tro att det löser sig genom ett par nya fräscha däck och en ny backspegel är naivt.
Kommentera

Treklövern1912: Spelarna försöker förstås ha mer tålamod och göra bättre avvägningar och det finns ju där nånstans, det har vi sett i ett par matcher.
Verkar som att spelarna fortfarande har lite av PA:s överambitiösa höga presspel kvar i generna och det kan ta lite längre tid än 10 matcher för Manner att ändra på. Speciellt när vi kommer i underläge och vill för mkt i jakten på att utjämna.
I övrigt blir man mest full i skratt när kraven på tränarbyte redan kommer.
Det är inte seriöst nånstans öht.
Kommentera

Den är hittad nu.
Kommentera

Brynäs 5 0 0 1 4 10-26 - 16 1p

26 mål i arslet på 5 matcher med en målskillnad på -16. Bra jobbat.. Nog speglar inte alla resultat matcherna men vi släpper in billiga och enkla mål konstant. Sedan har vi svårt att förvalta våra egna chanser.
Kommentera

Guldet är BIF : Ja, Wikegård är igång igen och kommer med nya påhopp – nu på Henning Sohlberg. Min uppfattning är att han medvetet underminerar Brynäs och att han gick i bräschen för förra säsongens drev mot Brynäs. Jag är sååå glad att han inte blev GM. …Och platsar han på Cmore? OK, att Brynäs inte hade så många rätt ikväll – men Wikegård var sämre!
Kommentera

Jag tar hellre ett styggt kompakt och hårt jobbande försvar som möter upp vid halvplan och lever på motståndarnas misstag som första matcherna än att spela snabbt, tajt och rappt och 5+ mål i baken. Spela efter förmåga (just nu kan vi inte spela både anfall och försvar!) Då skapar vi bättre förutsättningar för icke storspelande målvakter, och ligger trögt och stabilt i mitten av tabellen.
Kommentera

Mycket besvikelse och ilska i kroppen nu, att det skulle bli en tuff säsong var man inställd på, men förnedring är alltid svårt att ta.

De andra bottenlagen kommer inte förlora resten av säsongens matcher, nu gäller det att resa sig och fortsätta vara rätt sida strecket. In med nytt blod, helst målvakt och back antar jag.
Kommentera

Ove Myling: Men även om spelet skulle sitta bättre, så kan vi inte ha målvakter som tappar in puckar. Alla kan göra misstag, men inte näst intill varje match. Det gör att det blir en osäkerhet i hela laget. Lider med grabbarna som står mellan stolparna, men det måste bli bättre.
Kommentera

SGR:
Ja, men förklara hur det kommer sig att spelarna kör på motsatt gameplan: let's spread out? (sånt man ser i gamla skräpfilmer/skräpserier och vet att nu blir det blodbad)

När poängen kommit på att tighta ihop femman från mittzon och hem och kontra samt spela tight runt egen kasse?

Det är fan omöjligt att förstå att vuxna män (?) inte klarar av att kontrollera sina impulser bättre utan "vill mycket mer" trots vetskapen om att man är lätta byten för i princip alla övriga lag?

Alltså... prestera eller spela i Almtuna.

Markera, Manner!
Kommentera

Är nog bara att ringa monitor och böna och be, VV är en bra målvakt, hans meritlista visar det. Men när han inte är på rätt nivå måste det finnas någon som kan utmana honom på riktigt. En målvakt och en back (skulle behövas fem) så kanske vi kan stabilisera skeppet.
Kommentera

Det största misstaget var att låta Andrén få stå mot OIK.
VV hade varit med och vunnit 2 raka matcher mot 2 topplag i SHL. Att då byta målvakt till Andrén som inte spelarna haft förtroende för sedan hälften av fjolåret är för mig Manners största misstag. Efter den petningen så har inte VV varit lika bra. Det ser alla som har hockey IQ.
Sen kan man ju undra vad Manner ser i Björk och Mylläri?!?!? Björk är ju så jävla klappkass så det finns inte. Mylläri ÄR inte bättre än varken Berglund men framför allt inte Nyberg!!! Vafan håller han på med i uttagningarna kan man ju också undra.
Varför får Björk spela PP...?
Varför får Gunler spela så högt upp i hierarkin..?
Varför får Olesen spela med Rödin och Scott...?

Jag har sagt att man ska formulera laget rätt.
Och att Manner inte verkar kunna ta nån time out är också konstigt.. väldigt konstigt! Och hur fan kan han splittra på finnarna?!

ALCEN MÅSTE VAKNA NÅN GÅNG!!! INNAN DET RINNER IVÄG FÖR MYCKET OCH LAGET BLIR KROSSAT PSYKISKT.

SNÄLLA GÖR OM GÖR RÄTT!!! (NÅN JÄVLA GÅNG!!!)
Vehviläinen (Andrén)

Genoway - Bertilsson
Hedberg - Bergman
Nyberg - Westerlund

Rödin - Scott - Danielsson
Sallinen - Palve - Eklind
Olesen - Ölund - Gunler
Ljungkrantz - Pettersson - Kvist

PP1:
Genoway blå
Danielsson vänster
Scott slott
Rödin bakom mål
Palve höger

PP2:
Hedberg blå
Gunler vänster
Eklind slott
Ölund bakom mål
Sallinen höger

Efter Rödins två fina målchanser tog Björn en time out för LIF. Så agerar en bra tränare. Synd att Björn valde LIF.
Kommentera

Pettisbif: Bara att ställa sig i båset....
Kommentera

JanT: jaha haha fick jag bara chansen så skulle jag inte vara sämre än dom senaste 6...
Kommentera

Honken72: Jag är kanske inte världens bästa hockeyanalytiker men jag ser att Brynäs förlorar när man låter motståndarna komma med fart genom mittzonen, som det var ikväll. Det som var så kompakt mot Frölunda i premiären är som bortblåst. …Och att alla tränare och målvakter blir värdelösa så fort de kommer till Brynäs är ju knappast troligt. Det kan inte vara lätt att vara målvakt när motståndarna får komma med sån fart som Leksand fick ikväll. Kvist och Björk var inte ens nära att hinna med. Som jag ser det är det framför allt centrarna och backarna som måste göra ett bättre jobb för att ”täta mittzonen”. Tycker Manner gör ett jättebra jobb – men är inte Nyberg värd en chans högre upp i backhierarkin? Spelade för all del inte mycket men står kvar på +5 i +/-.
Kommentera

Den där uslingen Peter Holland i Djurgården kan ju ta sitt pick och pack och åka tillbaka till Kanada. Han sliter av hjälmen på Fredrik Styrman som nu är på sjukhus efter att ha fått 2st uppercuts utan handskar mot huvudet. Fy fan säger jag bara.
Kommentera

Guldet är BIF : Ja, det var inte snyggt gjort. Dessutom ett tydligt slag mot huvudet när Styrman redan är nere och och inte kan försvara sig.

Tycker det borde straffas hårt. Men blir väl en standard 3-5 matcher, om ens det.
Kommentera

Davey85: Snart vänder det grappar.
Kommentera

Auchinleck: Niclas Andersén finns tillgänglig i stan, han är absolut ingen frälsare men går utan problem in bland 6 backar i dagens trupp.
Kommentera

Skrubben: Peter Andersson fick otroligt mycket skit förra säsongen, men ju fler tränare som Brynäs betar av, ju mer verkar det vara spelartruppen som inte klarar av att följa taktiska riktlinjer. De senaste matcherna är det uppenbart att Manners taktiska direktiv inte efterföljs. Om spelarna hade följt Manners direktiv hade man aldrig fått så många spelvändningar mot sig som igår.

Ta bara målet där Leksands gör mål på friläge. Sallinen har ett helt galet pucktapp, men Bergman stormade också fram i anfallet på rena Erik Karlsson-manér, och Kvists defensiva instinkter var inte tillräckligt bra.

Det var bra att Kangas nämnde juniorverksamheten i gårdagens avstämning. Just nu tillför ju inte juniorerna/förstaårsseniorerna någonting överhuvudtaget. Det är väldigt stor skillnad mot exempelvis Örebro där deras unga forwards kan få igång laget.
Kommentera

Malken: Håller med i dina tankar.
Det som såg så bra ut de första fem matcherna med samlad hög press på felvända puckhållare för att i nästa läge ha ett samlat lag vid röd linje och egen blå när motståndaren har puckkontroll är som bortblåst.
Nu är vi tillbaka i det totalt osynkade presspelet, enligt mitt sätt att se det, där enskilda spelare jagar utan att få med sig resten av laget. Det mynnar ut i ett långt lag där lag som Leksand åker rakt igenom med några avvägda passningar.
Mycket märkligt, tycker jag, när det såg så bra ut i början..
Kommentera

Vuollerim: Konstigt att den finska taktiken är helt borta faktiskt, mycket märkligt.
Kommentera

Vuollerim: Jag tycker ändå man håller ihop laget skapligt i mittzon när man väl backar hem. Skillnaden är väl som Peja är inne på att disciplinen inte är lika god som första matcherna. Vissa spelare chansar i anfallszon och jagar puck i 50/50 situationer, inte minst kapten Rödin, istället för att backa hem. Sen har vi ett antal spelare, inte minst våra rutinerade spelare, som tappar puckar i kritiska zoner i anfallszon vilket leder till att vi åker på omställningar.
Kommentera

« · 2238284 · »