Brynäs IF

727635 inlägg · 7961 ämnen

Hockey ligan slopar derby grupperna!

« · 641828 Till forumet

Hockey ligan slopar derby grupperna!
Hockeyligan slopar derbygrupperna

Styrelsen i Svenska Hockeyligan fattade idag det formella beslutet att slopa derbygrupperna genom att utöka Elitserien till 55 omgångar nästa säsong.

- Det känns mycket bra att vi kunde klubba igenom det här beslutet, säger Peter Gudmundson VD i Svenska Hockeyligan. Vi har haft intensiva diskussioner om derbygruppernas vara eller icke vara och jag anser att denna lösning är mer sportsligt rättvis.

Beslutet innebär att alla lag möter alla fem gånger i en rak serie över 55 matcher. Lagen kommer att få en extra hemmamatch vartannat år. Det är lag 7-12 aktuell tabell, dvs Mora, Brynäs, Timrå, Djurgården, Södertälje och Leksand, som börjar med en extra hemmamatch.

- Över en tvåårsperiod utjämnas skillnaden mellan antalet hemma- respektive bortamatcher, säger Peter Gudmundson,

Elitserien 2006/2007 startar den 18 och 19 september 2006.
Kommentera

Sv: Hockey ligan slopar derby grupperna!
79 Andersson: Om Leksand ska få en extra hemma match nästa säsong så blir ju det orättvist mot dom andra lagen i Allsvenskan. :-)
Kommentera

Jävla pajas förbund, bra att de slopade derbry grupperna, men alla möter varandra fem gånger? 7-12 en extra hemmamatch nästa säsong, jäkligt löjligt.
SLOPA DERBRY GRUPPERNA OCH SPELA 44MATCHER ALLA MÖTER VARANDRA FYRA GÅNGER LIKA MÅNGA HEMMA OCH BORTA MATCHER!
Kommentera

85E-Martinsson: Eller plocka upp lag så det blir 14 lag och 52 matcher.
Kommentera

85E-Martinsson: varför skrika så mycket? Tror du dom hör dej ända till hockey förbundet?
Kommentera

85E-Martinsson: Upp på barkiaderna med dig.. att skrika här funkar inte ;)
Kommentera

GävleLasse: Håller med,HÖR DU DET LASSE?.......:-)
Kommentera

44 matcher är en ädel idé men det funkar inte eftersom lagen har budgeterat för 50 i några år nu och det skulle vara en stor omställning till 44 rent ekonomiskt...

Jag vill ha 14 lag.
Kommentera

Peja: Jag vill ha 44 lag och 14 omgångar. Lag 1-4 (1983 års sluttabell) möter lag 5-8 (enligt IIHF´s ranking) två gånger, lag 9-12 (fairplaytabellen -92) en gång och avslutar med att möta sig själv två gånger på neutral plan.
Kommentera

Äntligen!!!
Kommentera

Jag vill ha 13 lag och 48 omgångar. 1-8 till slutspel, 9-10 semester, 11-12 kvalar och 13:e laget åker ur.
Vi slipper derbygrupperna, fler viktiga matcher spelas och det är enklare att komma tillbaka om det går åt fanders.
1an från allsvenskan till elitserien och 2:an och 3:an kvalar.
Kommentera

arnio: Jag vill ha 14 lag och 52 omgångar.Lag 1-6 till kvartsfinal,7-10 åttondelsfinal,11-13 kvalar och lag 14 åker ur.
Kommentera

svennis:Nej,nej,nej 12 lag annars får vi ju inte uppleva kvalserienerven!!! 
Kommentera

66Berglund: vi får visst uppleva kvalserien.Om det är 14 lag i serien så skrev jag ju att lag 11-13 skulle kvala,så visst kommer kvalserien vara kvar.
Kommentera

svennis: Okey,men hur ska det gå med bara 52 matcher?
Kommentera

svennis: En fråga till ,hur många lag blir det i semifinalen?Om det är 6 lag i kvarten!!
Kommentera

svennis: En till fråga 8:ondelsfinal?(fräck stavning va)
Kommentera

Gusten: "Jag vill ha 44 lag och 14 omgångar. Lag 1-4 (1983 års sluttabell) möter lag 5-8 (enligt IIHF´s ranking) två gånger, lag 9-12 (fairplaytabellen -92) en gång och avslutar med att möta sig själv två gånger på neutral plan."

Skulle man inte kunna skita i matcherna mot 83:orna och IIHF, och möta sig själv 14 ggr istället.Alla matcher på Gotland så man sprider hockeyn lite?
14:e matchen dock i Läkerol arena,då man tar det hett efterlängtade SM-guldet.
Kommentera

sylf: "Skulle man inte kunna skita i matcherna mot 83:orna och IIHF, och möta sig själv 14 ggr istället"

Jovisst, huvudsaken det är logiskt och att det faller Glennert i smaken.
Kommentera

Gusten: Den självgoda muppen Glennert:-)
Kommentera

66Berglund: 14 lag alla möts 4 ggr då blir det 52 matcher.Din fråga om 8ondelsfinalerna det spelar lagen mellan 7-10 om två platser till kvartsfinalerna i en serie om bäst av 2.Precis som de har i Finland.Dessa 2 + med de 6 första och då har vi kvartsfinalerna klara och det besvarar din sista fråga att i semifinalen blir det naturligtvis 4 lag,precis som vanligt.
Kommentera

Nån som vet varför Brynäs var tveksamma till 55 omgångar?
Om ni nu inte redan tagit upp det...

För övrigt så är man nöjd med att Brynäs Fotboll hamnade i samma serie som VIK, Skiljebo och Syrianska. Det betyder tre stycken matcher med Brynäs på hemmaplan det..
Kommentera

Clubsport: Det är väl inte bara Brynäs som är tveksamma till det nya seriesystemet. Ännu en nödlösning för att ha minst 50 omgångar med 12 lag. En ekvation som inte går ihop...
Kommentera

Det händer lite uppe vid rinken .. Fått dit några till takstolar nu =)
Kommentera

okänd: Nu väntar vi bara på att JanT och Huge klättrar upp så vi får ett par "Takstollar" med ;)
Kommentera

GävleLasse:
Jo, det var flera lag som var tveksamma, Leksand med vad nu dom har att invända mot. Dom slipper spela 55 omg i allsvenskan nästa säsong, he he.

Djurgården var också emot som vanligt, motvallskärringar!

Gillade Linköpings förslag. 66 omgångar, då börjar vi prata business!
Kommentera

Clubsport: 66 omgångar? Näe, här är mitt förslag:

Krymp elitserien till fyra lag (Link ping, Frölunda, Färjestad och HV) och stäng serien.
Serien ska spelas i 87 omgångar; Lagen möts inbördes 29 gånger, Färjestad får alla extra hemmamatcher för de har så fin arena.
I slutspelet spelas omgångarna sen i bäst av 23, eller tills dess att ingen orkar titta på skiten längre...
Kommentera

Clubsport:
Ja, va fan, vi har ju världen längsta försäsong. Det är ju matcher vi vill se!

Ropen skalla, 66 matcher åt alla!
Kommentera

Joshua_Tree:
Anar jag lite ironi, eller anar jag lite avundsjuka?
Den som först kommer på svaret får själv komma fram och landa...
Kommentera

rackham: Jag förstår bara inte varför sportslighet och rättvisa helt tagits bort som faktorer när man bestämmer hur serien ska utformas.
Kommentera

« · 641828