GävleLasse:
Jag tycker att Wikegård helt klart hade en poäng där.
Vad gäller domarinsatser, så har jag den default-åsikten att det domaren dömer gäller, oavsett vad han hittat på för tok (vilket jag allt som oftast proklamerar under mina insatser i ungdomsidrotten).
Det är namligen så att allt plus och minus man åsamkas av rättskiparen blir till plus minus noll under en livslång idrottskarriär. En del minus händer vid (för ens egens del) ofördelaktiga moment, och det är tyvärr dessa man brukar komma ihåg.
Nu är det inte detta jag är ute efter, utan hur ser reglerna ut? Var det rätt eller fel att döma bort målet?
En del av er hävdar att om puck går före spelare in i målgården, så är det regelrätt att göra mål. Hjälp mig att hitta detta stycke i regelboken, så blir jag tyst.
Metal Guru:
Det var inga påståenden, det var svammel. Mest för att du blandade ihop äpplen och päron. Det du skriver om ordningsföljd gäller inom en och samma regel, här är det två olika regler som träder i kraft. Målet SKALL godkännas om pucken är före spelaren in i målgården, pucken ligger lös då den spelas och om den spelas med klubban och in i mål.
Tror du mig inte kan du ju alltid skicka ett mail till Peter Andersson.
Poffa:
Jag märker att du har svårt att besvara mina påståenden.
Om det är ironi eller inte kan jag ej avgöra vid denna punkt.
Metal Guru:
Naturligtvis är det som du säger. Svensk domarkår har i 35 år gjort felbedömningar på minst 50% av alla gjorda mål i svensk ishockey.
Märkte du ironin?
GävleLasse:
Framför allt om man ser på det här med klubbans placering blir det löjeväckande.
Men min quest här och nu är just Brynäs bortdömda mål igår versus regelboken - oavsett vad som händer i alla andra matcher i världen. Är målet korrekt bortdömt - ja eller nej.
När detta väl är konstaterat kan man börja fråga sig om vad som händer i alla andra matcher.
Poffa: [Igår kl. 23:10]
"470 är override [på regel 471]."
I svensk regeltolkningar kommer alltid huvudregeln först, och sedan undantagen. Man börjar inte med ett undantag, och sedan visar vilken regel undantaget härstammar ifrån.
Du har läst för mycket Manga, Poffa.
"Att göra mål går alltid före underkännande av mål."
Om jag förstår dig rätt kan bara ett mål underkännas, om pucken inte går i mål..? Det var alltså rätt att inte underkänna målet igår..?
arnio:
Återigen, regel 470 går före. Om pucken är före spelarens klubba in i målgården och spelaren petar pucken i mål så ska det dömas mål.
Metal Guru:
470 är override. Att göra mål går alltid före underkännande av mål. Och i regel 470 står det:
om pucken ligger lös i målområdet och sedan spelas i mål med klubban av en
anfallande spelare
Robban74:
Så istället för byte eller spelarbyte säger du "Byte av spelare och målvakter från spelarbänken under pågående spel"?
Huge:
Men det måste väl finnas en regel om att "pucken före offensiv spelare in i målgården så är mål tillåtet", om den ska gälla. Jag vill se en override på 471.Robban74:
Kalla det "halv sju" om du vill, du förstår ändå vad jag menar.
Robban74:
Ni får ta och prata med förbundet att det där finstilta i regelboken, som vi vanliga aldrig får läsa, plockas bort.
sargad:
Det funkar på samma sätt som vanlig offside, om pucken är i målgården först så kan det inte bli offside i målgården.
Poffa:
Å fan.
Så både regel 470 [5 - om pucken ligger lös i målområdet och sedan spelas i mål med klubban av en anfallande spelare] och regel 471 [4 - om en anfallande spelare står i eller har sin klubba i målområdet när pucken
går i mål, utom om han blivit fysiskt hindrad av en försvarande spelares
agerande som orsakat honom att vara i målområdet] kan gälla samtidigt.
Mål, och inte mål på samma gång, liksom.
Jag har i.o.f.s ett minne av att du tidigare hävdade att regel 470 gjorde override på regel 471. Är inte det att blanda ihop päron och äpplen då. Fruktsallad, liksom?