Brynäs IF

723689 inlägg · 7956 ämnen

HV 71-Brynäs IF 2/1-06

« · 647109 · » Till forumet


Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06

Poffa:

Å fan.
Så både regel 470 [5 - om pucken ligger lös i målområdet och sedan spelas i mål med klubban av en anfallande spelare] och regel 471 [4 - om en anfallande spelare står i eller har sin klubba i målområdet när pucken
går i mål, utom om han blivit fysiskt hindrad av en försvarande spelares
agerande som orsakat honom att vara i målområdet]
kan gälla samtidigt.

Mål, och inte mål på samma gång, liksom.

Jag har i.o.f.s ett minne av att du tidigare hävdade att regel 470 gjorde override på regel 471. Är inte det att blanda ihop päron och äpplen då. Fruktsallad, liksom?

Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
Jag tänker inte slänga mig i sjön över förlusten igår. Brynäs IF spelar med extrem otur just nu. Förra matchen rensade Sjödin till självmål, igår gjorde Korhonen samma sak. Vi har en svag trupp (Sundlöv!) och Bäckström borta. 3-17 i målskillnad på tre matcher ser ju bara hemskt ut, men låt oss komma ihåg att vi mött Frölunda (hemma), Linköping (borta9 och HV (borta). det finns liksom inte svårare matcher än så i årets elitserie.

Nu kommer några matcher vi bara måste vinna. Jag hoppas verkligen att laget inte gräver ner sig över de senaste tre matcherna utan inser att det är de kommande matcherna som avgör hur vi hävdar oss mot lagen närmast oss i tabellen. Förlorar vi hemma mot Timrå imorgon slänger jag mig sannolikt i sjön (fast det ser rätt kallt ut just nu).

Vill inte gärna bli citerad på den här punkten om det skulle gå så illa imorgon.
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06

GävleLasse:

Vad man glömmer är att det handlar om människor. Människor som du och jag. Alla kan ha en dålig dag, tyvärr är det de små händelserna som blir fel som alla andra kommer ihåg.

Tänk så här istället, en tankeställning som man lär ut vid domarkurser i innebandy bland annat. Som domare i en match som pågår 3x20 minuter tar du ett beslut varannan sekund. Blåsa - inte blåsa, följa pucken med blicken - snegla över resten av banan osv...

Detta innebär att du tar ungefär 30 beslut i minuten, vilket innebär ca 1800 beslut under en match. Om du så väljer rätt beslut i 1799 av dessa 1800 kan du ändå bli hängd av spelare, ledare och publik för att du gjorde ett enda misstag. Du tog fel beslut i en halv promille av tillfällena och blir hängd. Tänk om alla var så kritiska mot de egna spelarna.

Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
Jompe: Enligt GD så blev visst Felsner skadad med en lätt hjärnskakning i går och är tveksam till start på torsdag... *smygpik till Jompe ;)*
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06

Metal Guru:

Du väljer att avsiktligt missförstå saker och ting. Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Skicka ett mail till Peter Andersson så kanske han kan ta dig vidare i livet.

Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
Jompe:
Bra analys!

I övrigt Lunarstorm här....
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06

GävleLasse:

"Du kan inte säga att man skall döma efter regelboken ena gången och inte nästa gång."
Har jag? 

"Det finns inte en enda domare i hela världen som dömer strikt efter regelboken utan det är alltid yttre omständigheter i varje separat situation som avgör."
Yes. Därför måste vi respektera vad domarna dömer. Punkt slut.

 "Att saker och ting jämnar ut sig i längen köper jag inte. Det är allt för mycket på spel för att tänka så. Det är säkert OK med ett sånt tänk inom ungdomstidotten. Men på Elitnivå? Nej."
OK. Hur ändrar vi på det då i det korta perspektivet? Sparka alla domare, och ställa in matcherna pga domarbrist?

Jag vill vara veta vad regelverket säger? Vill inte ni? 

Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
Poffa: I innebandy har du inte möjlighet att se på situationen i efterhand, att tänka efter och värdera situationen. Det har du i ishockey på elitnivå.
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06

GävleLasse:

Det är väl bara mål/inte mål som du har möjlighet att se på i efterhand i hockey?

Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06

GävleLasse:

På elitnivå i innebandy har du också den möjligheten. Spelarna tar felbeslut i ishockey trots att de kan se på situationer i efterhand osv... Oavsett vilket så kommer miljontals timmar av tittande på situationer inte ta bort att den mänskliga faktorn spelar in vid besluten, beslut som ska tas under bråkdelen av en sekund.

Inom flygindustrin har vi den mänskliga faktorn i piloter som styr planet, gör de fel kan det ha dödlig utgång. Men vi kan inte acceptera den mänskliga faktorn inom elitishockey. Märkligt.

Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
Poffa: Men inom flygindustrin har du inte "termer" som "matchbild", "hemmafavörer" och olika bedömning beroende på vem som gjort vad.
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
Metal Guru: Det är väl det vi diskuterar här just nu eller?
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
GävleLasse: Torsdag. I stand corrected.

Såg också att Felsner skadades, men den inputkanal i hjärnbarken som är avsatt för dåliga nyheter om Brynäs är redan överbelastad, trots effektiva buffrar i form av optimistisk livssyn och långsiktigt tänkande.
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
Jompe: Nämnda inputkanal hos undertecknad är helt avstängd. Jag orkar inte längre... Varför ska man bry sig när en hel organisation har blivit förblindad av EN person. Det verkar vara så att allt Boork gör eller säger är helt rätt, allt annat är fel.

Brynäs dansar på en jävligt slak lina just nu och det oroar mig mer än tabelläget och Brynäs dåliga insatser (Huge, JanT läs: OTUR!)
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
Brynäs har nu tagit en (!) trepoängare på de 16 senaste matcherna.
Är det någon som tror att ett lag som uppnår dessa resultat
i n t e kommer att spela i kvalserien?

I kvalserien kommer minst ett, troligen två, elitserielag att åka ur.
I och med att Brynäs just nu och sedan flera omgångar tillbaka har elitseriens klart svagaste trupp så kan ni fundera på vilket av
elitserielagen som står först i kön till allsvenskan.

Varför är spelet i numerärt överläge så dåligt?
Ja, det kan ju alla fundera över, men en anledning kan
ju vara den att man bytt ut skickliga elitseriespelare mot
spelare från ett av allsvenskans bottenlag.

Uppehållen, kan man ju lungt säga, att de inte gjort Brynäs gott.
Att det gick uselt efter förra uppehållet vet vi ju orsaken till.
Det är förmodligen till viss del samma orsak till varför det
nu går ännu sämre efter det senaste uppehållet.

På de tre senaste matcherna har vi i praktiken blivit av
med en poäng (målskillnaden) i stället för att "bara"
ha blivit nollade.

Att en tränare som uppnått dessa resultat under de senaste
16 omgångarna, i det närmaste helt undgår kritik i gävlemedia
är ju i och för sig en prestation i sig. Hans duperingsförmåga
får väl anses ligga på en mycket hög nivå. Synd bara att hans
förmåga att leda ett elitserielag inte ligger på samma nivå.
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
Enaranger: Jag kan bara hålla med. Men nu kommer det givetvis komma en massa snack om att "det inte är de här lagen vi skall vinna över" för folk tenderar att se helheten och bara se till de tre senaste matcherna.

Nej, ekvationen Boork och Brynäs håller inte helt enkelt. Det är nu Brynäs måste välja väg. Lita på Boork och spela kvalserien eller VÅGA göra en förändring och ge sig själva en chans att slippa kvalserien.

Kalla mig dysterkvist hur mycket ni vill men ALLA fakta talar för kvalserien...
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
GävleLasse:

Läste just detta svar, från Keb i hans frågespalt, på frågan
om det vore rätt att sparka Boork.

"Nej, det hjälper inte att sparka coachen. Vad kan en tränare göra, när spelarmaterialet är för tunt, ihåligt och svagt...det går inte att trolla med knäna..."

Tänk att inte fler elitserietränare tänkt på detta tidigare.
Sparka några etablerade spelare. Ersätt dem med spelare
från allsvenskan och vips så kan du leda ditt lag till hur dåliga
resultat som helst utan att riskera den minsta kritik.

Kanske ett tips till Svennis, men kanske ändå inte.
Jag har en känsla av att de engelska journalisterna
inte skulle gå på denna fint lika lätt.
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06

GävleLasse:

"Men inom flygindustrin har du inte "termer" som "matchbild", "hemmafavörer" och olika bedömning beroende på vem som gjort vad."

Nej, de har termer som "stressade flygledare", "slarviga mekaniker" och "fulla piloter". Men sådant är lättare att ta än att en domare råkar döma fel för ens eget lag.

Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
GävleLasse: "det inte är de här lagen vi skall vinna över"

Exakt, varför har ingen berättat det för Djurgården, SSK och Mora.

Vi får skynda oss att berätta det för Leksand, för jag har en känsla
av att de tänker vara ofina nog att besegra ett skadedrabbat Frölunda
i kväll.
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
Enaranger: Att läsa Kebbans spalt är underhållning. Men Keb är en kappvändare av största slag och går ALLTID på den linje som Brynäs ledning valt. Han är för feg för att offentligt gå ut med kritik. Jag har pratat med honom många gånger och det han säger "off the record" och vad han skriver är INTE ens i närheten av samma ståndpunkt.

Nej, till Keb kan man skriva å fråga om gamla saker som hänt, om gamla spelare, matcher och liknande. Nutidshistoria är INTE Kebs starka sida.
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
GävleLasse: Jag förstår dig till viss del, men Brynäs har redan valt väg. Ingen av oss vet dock om det kommer att hålla. Men att ge upp på halva vägen tycker inte jag är någon bra lösning. Det har gjorts förut. Nej, nu skall vi se till att detta laget får fortsätta jobba och löpa linan ut. Om det inte går så blir det kvalserien. Och då får man se vilka åtgärder som skall vidtagas. Dock ligger väl just nu närmare tillhands att förstärka truppen efter vad det verkar.

Såg matchen mot Frölunda och Brynäs var klart bättre i första perioden. Dock utan att göra mål. Och med två fungerande femmor går detta självklart ej mot topplagen. Rapporterna mot HV var ju också att laget gör en hyfsad match. Känslan är helt enkelt att det ej går att vinna mot dessa lagen med 5 spelare borta, och som nu senast med 3-4 spelare borta (N.Anderson ?). Jag hade i princip 0 förhoppningar om poäng igår. Dock har jag mycket större förhoppningar på Torsdag. Om det går illa även den närmsta veckan så blir nog oron så mycket större i truppen och det ger ju inga poäng som sagt var.

Visst det ser prekärt ut, men som ngn klok människa har sagt! De närmsta matcherna är otroligt viktiga!
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
Jonas: Visst såg det bra ut mot frölunda i första perioden. Men varför? För att Frölunda anlände 45 minuter innan match och kom igång först i andra perioden? JA! För att Brynäs än en gång gjorde ett fruktlöst försök att gå på knock? JA! Har Brynäs bredden i lagen för att orka spela i det tempot i 60 minuter? NEJ!

Visst har Brynäs spelare borta, men är Brynäs ensamma om detta? NEJ!

Att lägga alla ägg i samma korg och förlita sig på EN person är livsfarligt. Enligt rapporter så är inte 100% av laget för Boork, en del är tvärt om EMOT Boork. Bara det är allvarligt nog. Det har varit så mycket snack om "filtar" och andra metaforer och om hur man måste säkra defensiven innan man anfaller. Efter sparkningarna så har allt vad defensiv heter försvunnit. I början var Brynäs erkänt svåra att göra mål på, idag skänker vi bort mål i varje match. Kanske skall man stanna upp en smula och analysera VARFÖR detta har hänt.
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
GävleLasse:

Fy vad det luktar illa här inne på Brynäs forum..
....Lukten från dåliga förlorare är outhärdlig.

Hv71 åker runt och fiser i 60 min.Laget går inte
ens på halvfart,gör sin sämsta insats denna säsong.
Men det räcker gott och väl mot en skitlag som Brynäs,
som står och faller med en 18-åring.

Så det var domarns fel att BIF förlorade??...Pajas

PS..Tommy Sjödin är sorglig att skåda,borde ha lagt
rören på hyllan för längesen.
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
Laban: Finns bara en sak som är värre än dåliga förlorare... och det är självgoda vinnare som skall in o grina som dej.
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
GävleLasse: Intressant.

Jag håller fortfarande med dig i många av dina åsikter, men ej slutsatsen. Defensivmisstagen är ju nyckeln. Varför händer detta nu och inte så mycket i början? Det är nog flera delar. Men ett är säkert. Allt hänger ihop. Gär du ej PP-mål eller får utdelning med sådant tryck som i första mot Frölunda så kommer stressen och misstagen. Gör du enkla misstag så missar du när du har bra lägen att göra mål. Och enda boten på detta är att fortsätta jobba. Då kommer utdelningen. Men tyvärr så räcker inte ens detta mot de 4 stora!

Men matcherna mot Timrå o Modo blir ju så otroligt viktiga. OM spelarna slutar att jobba i dessa matcher under alla 60 minuter är nog en resa till Skåne (eller två) oundviklig framöver. Det är det allra viktigaste att vi inte kommer tillbaka till bergochdalbanan från de senaste åren med en bra match och en djupdykning efteråt.

Alla äggen är inte i samma korg. Det är det som organisationen håller på att bygga upp. Men man har nu valt att låta den sportsliga ledningen få förtroende ett tag och det tycker jag är bra. Självklart måste det förr eller senare komma resultat. Annars måste åtgärder vidtas. Och självklart har misstag gjorts. Tror faktiskt att Boorken ångra Walle-beslutet nu när han har skottat snön och fått tänka över det lite i lung o ro! Det var nog lite överilat. Men som sagt ett beslut tar man och står för det.

Och återigen i denna ädla sport så lönar sig hårt arbete och bara hårt arbete.

För mig är Boork som person helt ointressant. Det viktiga är att Brynäs kommer tillbaka till finrummet i hockey. Och fortsätter man på den inslagna vägen så kommer man det förr eller senare. Men som sagt det tar tid och kostar mycket svett.
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
Bäckis borde ju vara tillbaka till spel nästa väcka..så nåt har vi att se fram imot..han var tydligen grym mot Finnarna i natt och spås därborta draftas bland de 10 första i sommar....Passa på att se Bäckis lira i Brynäs medans ni har chansen..det är stort...
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
arnio: Hittade den här lilla pärlan i matchreferatet på Brynäs hemsida:

"Trots tre raka förluster med klara siffror fanns det i går en härlig inställning i laget i varje byte. Det faktum och att de orutinerade spelarna hela tiden växer gör att vi får se vårt lag i slutspel igen för första gången på många år."

Sug på den, dysterkvistar ;-)
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
Tror att Brynäs kommer nu, dom har spelat bra, men har haft väldigt oflyt. Nån gång måste flytet komma, hoppas på torsdag.
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
Brynäs1912: Hv71 var väll dessutom klasser bättre :)
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
Jompe: låter lovande Jompe...eller enögt kanske..
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
Jompe: Frågan är väl vem som skrivit det....Huge?
Även det faktum att man visar bra inställning gör ju dessvärre inte att laget vinner.Jag skiter i vilken inställning dom har,bara dom börjar vinna!
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
Jompe: Jag sög ett tag men spottade ut... Det var en stark bismak av lögner och verklighetsflykt.
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
Laban: Inte kan man skylla på domaren helt. Men förutsättningarna hade varit annorlunda om inte domaren varit så jävla enögd.

Har man domaren på sin sida så behöver man inte ge allt, så enkelt är det.
Att du försvarar domarinsatysen visar bara vilken kunskap du har om ishockey...

Och vad gäller sjödda så kan jag bara hålla med.
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
sylf:
Nu har du blivit väl grinig.
Tycker vi är aningen bättre än föregående säsonger på 2000-talet faktiskt. Tyvärr har de flesta andra, särskilt topplagen, också blivit det. Vi skapar chanser, då lossnar det förr eller senare.

Tidigare skulle vi ha skjutit 11 skott mot HV borta, alltid något att offensiva viljan har förbättrats!
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
claesw: Om så är fallet,va fan säger det??
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
claesw:
Det är intressant att se skottbilden också, claesw, inte bara antalet skott.
Mot Frölunda var majoriteten av Brynäs skott från det som mv-tränarna kallar sektor 1 (ofarligt ute mot sargen vid blå), om jag nu kommer ihåg deras numrering rätt.

Frölundas skott kom mestadels i sektor 2 och 3 (farligt och jävligt farligt läge) mitt framför mål och i det berömda slottet.

Höstlöv från blå har en tendens att motas av duktiga målvakter som dessutom har duktiga och rensande backar framför sig.
Snurr i zon och direktskott med veliga backar framför en stressad målvakt är något helt annat.

Således:
Högre kompetens på spelarna som tas in i laget... både offensivt och defensivt.
Allsvenskan är jättetrevlig, men den skiljer sig från Elitserien av en anledning...
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
rackham:
Det stämmer. Men jag tror skotten kommer lite för snabbt och löst pga stukat självfortroende, man vågar vänta längre med självförtroende...
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
sylf:
Det säger att vi åker inte ur i år heller, trots den ständiga ångesten att så ska ske...
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
claesw: Tror att denna kvalserie blir ännu svårare. Tror Malmö är på g att ta steget upp igen.
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
Helgesen:
Jo, men vi ska inte hamna där genom att slå våra bottenkonkurrenter. Vi KAN ju ALDRIG överraska, vet du väl, och slå topplagen.
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
claesw:
Visst är det så också.
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
GävleLasse: "Efter sparkningarna så har allt vad defensiv heter försvunnit. I början var Brynäs erkänt svåra att göra mål på, idag skänker vi bort mål i varje match. Kanske skall man stanna upp en smula och analysera VARFÖR detta har hänt."

Onyanserat och svartvitt.
All defensiv har inte alls försvunnit, utan man har kanske gått lite på din egen önskan att försöka bli lite mer offensiva och våga mer framåt.
Och då kommer också misstagen bakåt lite oftare. Enkel matematik, och jag tycker du stirrar dig alltför blind på sparkningarna och Boorks roll i det hela.
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
Huge: Ja det var ju verkligen klockrent coachat av Boork. Han kör defensiv och tråkig hockey, tre spelare passar inte in i den nya "profilen" och får sparken. EFTER att han har sparkat de tre som stått för 24% av målproduktionen så tänker Boork, nehej.. nu måste vi börja spela offensivt.

På nåt sätt känns det som att Boork inte har en aning om vad han sysslar med.

Jag ser fram emot nästa krönika av Solleröbon...
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
GävleLasse: Jo du, när skall det här vända då..orkar snart inte mera.
Finns väl e vision nånstans....
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
Tigern: Det var detta jag var riktigt orolig för direkt efter sparkningarna. Skador på "fel" spelare. Nu missade vi att få in en bra center till laget i de två fönster som varit.

Jag undrar om Boork och Sundlöf hade JVM i åtanke när de tunnade ur Brynäsleden. Det skall bli intressant att se hur det går imorgon och på lördag med EN center i laget...
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
GävleLasse: Här har vi en kille jag inte skulle ha något emot att se i Brynäs nästa säsong. Kanske för starkt CV för att falla Boork i smaken, men ändå... Lite tidig dådkraft från mormor, är det för mycket att hoppas på?
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
Jompe: ja han skulle jag oxå villja se i brynäs tröjan men det e väl ingen spelare boorken vill ha
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
Jompe: Nja, för en gångs skulle är jag en smula oenig med Dig.
Han är 35 år och har, i ett topplag där de flesta är poängmaskiner, gjort ungefär lika många poäng som Daniel Johansson (4 år yngre).
Vet inte om han skulle producera speciellt mycket i ett bottenlag som Brynäs och någon framtidsman är han väl knappast.
Men, om det sker i kombination med att Sundlöv plockar in ett gäng unga hungriga backar som Sondell, Ejdepalm m.fl. så kan han stödja dessa.
Troligen blir det väl Djurgården för hans del. Då kanske de släpper AA...
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
Huss: Det är väl föga troligt att han skulle gå till Brynäs..lär nog bli DIF eller AIK för hans del. Däremot skulle AA vara ett bättre alt. tycker jag.
Kommentera

Sv: HV 71-Brynäs IF 2/1-06
Huss: OK, om Du inte håller med mig så får väl jag hålla med Dig! Johansson är förstås ingen ungdom. Jag tänkte mig mer honom som kan bidra till att skapa stabilitet i försvarsspelet. Om vi får AA istället är jag helt nöjd. Men vill han tillbaka till Brynäs?
Kommentera

« · 647109 · »