471 – UNDERKÄNNANDE AV MÅL – Disallowing a goal
Inget mål skall godkännas:
4 - om en anfallande spelare står i eller har sin klubba i målområdet när pucken går i mål, utom om han blivit fysiskt hindrad av en försvarande spelares
agerande som orsakat honom att vara i målområdet,
ok. alltså inte mål. korrekt domslut.
för inte blev han fysiskt hindrad från att lämna målområdet?
och inte ett ord om vem som är först inne i målgården, den offensiva spelaren eller pucken.
Frisco:
Framgår det av din regel om spelaren just denna gång är tillåten att befinna sig i målgården.
Jag tror på att regel 471 gör overrule på din 470.
sargad:
Det funkar på samma sätt som vanlig offside, om pucken är i målgården först så kan det inte bli offside i målgården.
Robban74:
Ni får ta och prata med förbundet att det där finstilta i regelboken, som vi vanliga aldrig får läsa, plockas bort.
Robban74:
Kalla det "halv sju" om du vill, du förstår ändå vad jag menar.
Huge:
Men det måste väl finnas en regel om att "pucken före offensiv spelare in i målgården så är mål tillåtet", om den ska gälla. Jag vill se en override på 471.Robban74:
Så istället för byte eller spelarbyte säger du "Byte av spelare och målvakter från spelarbänken under pågående spel"?
Metal Guru:
470 är override. Att göra mål går alltid före underkännande av mål. Och i regel 470 står det:
om pucken ligger lös i målområdet och sedan spelas i mål med klubban av en
anfallande spelare
arnio:
Återigen, regel 470 går före. Om pucken är före spelarens klubba in i målgården och spelaren petar pucken i mål så ska det dömas mål.
Som gjort för egna tolkningar av domarna.