Brynäs IF

723922 inlägg ˇ 7956 ämnen

HV eller VF

« ˇ 675553 ˇ » Till forumet


Sv: HV eller VF
Pelle Borås:
För att svara på din sista fråga, så väljer de Brynäs framför Modo, om det blir slutspel.
Modo har en målvakt i praktslag. VF har betydligt svårare för Modo än Brynäs trots förlusten igår.
Kommentera

Sv: HV eller VF
Pelle Borås:
...hade jag fått välja klubbdirektör Kent-Åke Ericsson ā Hans Crunak, så hade det blivit den sistnämnde...:-)
Kommentera

Sv: HV eller VF
kentalalarsson: En match på 20 försök är inget som skrämmer ihjäl något av topplagen. Vinner Frölunda serien alternativt att de har valet att välja Brynäs så kommer de att göra det. Ett sånt arbete som Brynäs lade ner igår går inte att göra över sju matcher. Däremot så har linköping inte vunnit i Gavlerinken i år. Det kan påverka valet...

Men som Gusten säger. Vi är inte där än. Mycket kan avgöras nästa omgång då ett mycket revanschsuget Frölunda gästar Timrå och Brynäs åker till Axa för att spela mot ett avsågat SSK. Den matchen MÅSTE Brynäs vinna för att ens vara värda ett deltagande i ett slutspel.

Det känns som att det kommer att avgöras i sista omgången då Timrå måste slå oss med X antal mål för att gå om oss. Det kommer de inte att greja.
Kommentera

Sv: HV eller VF
GävleLasse: Det är ju faktiskt så att SSK har en mikroskopisk chans fortfarande. Hallin har ju tidigare tokvägrat att "acceptera" KS, jag tror att han eldar på sina mannar i ett sista försök.
Lägg därtill att Djurgården verkar ha glömt bort hur man gör mål.

Men som du säger, vinner inte Brynäs borta mot SSK så kanske vi inte har så mycket att göra i slutspelet.
Kommentera

Sv: HV eller VF
GävleLasse: "Det känns som att det kommer att avgöras i sista omgången då Timrå måste slå oss med X antal mål för att gå om oss. Det kommer de inte att greja."

Risken för vår del, som jag ser det, är nog att det hela är klart redan innan den sista omgången. Ja, att en seger för vår del inte räcker, alltså. Men skulle vi hamna där trots allt så lär det inte bjudas på mycket från Brynäshåll, nej. Att vi vann med tre mål nu senast gjorde ju en skillnad på sex mål, egentligen. Det är väl vad som kan tänkas skilja, kanske. Men detta är ju om vi ens hamnar i det läget, vilket inte är så troligt. Timrås slutspelschanser försvann förmodligen iom förlusten med 2-5 hemma mot Mora. Vi måste överraska och ni behöver underprestera för at det hela ska kunna bli spännande.
Kommentera

Sv: HV eller VF
Dream Team: Ja er torsk mot Mora kan bli kostsam. Men med vetskapen om hur dåliga Brynäs brukar vara direkt efter uppehåll så är jag långt från säker. Det skulle inte förvåna mig ett dugg om Brynäs gör en plattmatch mot SSK den 28:e, inte för att jag på något sätt hoppas på det. Tvärtom så hoppas jag att Brynäs tar chansen å ger full gas matchen igenom och bättrar på sin målskillnad rejält.
Kommentera

Sv: HV eller VF
GävleLasse:
Fast först blir det OS:-) Hoppas dock att Björne kör lugnt upp till Timrå idag, så det ej händer något med de Brynässpelare som skall vara med i landslaget.
Här är min oro som starkast just nu.
Kommentera

Sv: HV eller VF
GävleLasse: Jag tror inte nåt av topplagen vill ha Brynäs i en ev kvartsfinal.Laget har inget att förlora,spelar bättre och bättre,plus att det finns verkligen folk som kan avgöra matcher och har massvis med rutin.Tror att alla som får välja hellre tar TIK,MIK,DIF före,8 dar i veckan.
Kommentera

Sv: HV eller VF
sylf:
Med andra ord får Wikegård rätt. Inget av topplagen får en lätt resa genom kvartsfinalspelet.
Kommentera

Sv: HV eller VF
Gusten: Däremot så har väl Hallin fått order från Fagerlund att de måste ta sig till kvalserien för att rädda ekonomin en smula ;)

Fagerlund sade ju själv i TV innan matchen mot HV sist att de hellre spelar kvalserien än hamnar i ingenmansland.. ;)
Kommentera

Sv: HV eller VF
GävleLasse: Tror knappast Hallin är inne på samma spår:-)........Men skulle SSK åka ur så finns det ju lite "gotbitar" för Sundlöv att hämta från den truppen.....
Kommentera

Sv: HV eller VF
Bissett19: Absolut... Fagerlund har väl aldrig gjort skäl för att man ska beskylla honom för "smart". Han ser endast kronor och ören i det korta perspektivet som den bilhandlare han är. Kalkylering av risker och långsiktigt ekonomiskt tänkande verkar inte vara hans starka sida.

Oavsett vilka lag som får fortsatt förtroende och vilka som missar elitserien så kommer det att finnas en hel del intressanta spelare att buda på.

Skulle SSK åka ur så vill jag gärna se spelare som tex Bombom, Huokko och Mapletoft i Brynäsdräkt nästa år.
Kommentera

Sv: HV eller VF
GävleLasse: Huokko är en förlorare men bombom och Mapletoft ja tack!
Kommentera

Sv: HV eller VF

GävleLasse: Hur det än går för SSK så kommer nog hallen att ha ett kraftigt underskott. Tror dom var tvungen att ha något på 5000 och dom har i nuläget ca 3700. Ramlar dom ur så kommer spelarna att försvinna som kyrkråttor.

Tror att dom bästa har en ES-klausul, Bommen är hjärtligt välkommen. Justin flyr nog landet.

Kommentera

Sv: HV eller VF
Lunkan: Jo när jag tittar på hans stats så är det ju endast mål/assist som är bra... Jag tror även att Zalesak skulle vara intressant för Brynäs. Vi vet ju inte vilken status Lind kommer att ha i framtiden. Han har varit borta en hel del den här säsongen och har inte levererat speciellt mycket de matcher han spelat. Stjärna? Kanske med Brynäsmått mätt men sett utifrån den övriga Elitserien så är han inte den "stjärna" många vill få honom till.

Det kanske är dags för en föryngring/förbättring på den positionen?
Kommentera

Sv: HV eller VF
Lunkan: Jag säger Bom Bom o Dragan!!
Kommentera

Sv: HV eller VF
Bissett19: Det är ju i första hand backar och centrar vi måste titta på först. Förutsatt att Honken eller Korhonen blir kvar.
Kommentera

Sv: HV eller VF
Bissett19: Tänk att få uppleva Bommens skott från blå igen i den anrika Brynäströjan i en fullsatt sista finalmatch mot Frölunda i Läkerol Arena. Givetvis så placerade vi oss före Frölunda i serien ;-)
Kommentera

Sv: HV eller VF
GävleLasse: Tror nog det kommer behövas ytterforwards oxå,men det var ju SSK som vi pratade om o där ser jag bara BomBom på backsidan o Dragan framåt som skulle kunna vara nåt som förstärkte Brynäs,Huokko har visserligen ett bra skott fortfarande,men han gör för mycket misstag o ser lite trött o gammal ut så han går bort!!
Kommentera

Sv: HV eller VF
Bissett19: Sant. Men jag tycker att Mapletofts siffror är väldigt bra:

27 Matcher: 12 mål 6 assist och 55% i vunna tekningar

Han skulle helt klart bli en tillgång för Brynäs nästa år.
Kommentera

Sv: HV eller VF
GävleLasse: Vi kan väl låta liket svalna först era korpar :-))
Kommentera

Sv: HV eller VF
65selander: Hehe... nope... Jag är Gävles svar på Uncle Fester...Här skall kalasas på allt intressant ;)
Kommentera

Sv: HV eller VF
I går var det tredje gången, sedan säsongen 02/03,
som Brynäs vände ett underläge på bortaplan till seger.

Första segern, på bortaplan, mot ett "topplag", sedan
den överraskande 2-1 segern borta mot FBK hösten 02.
Kommentera

Sv: HV eller VF
Enaranger: Dax att rita om kurvorna, Enaranger. Nu pekar de uppåt.

Segern borta mot FBK hösten -02 avslutade väl den där enormt långa förlustsviten vi hade under Esko. Gunnar Persson kom in och vi vann mot FBK efter utstuderad grishockey i tre perioder.

En del saker glömmer man inte.
Kommentera

Sv: HV eller VF
Jompe:
Nej, man glömmer ej vissa saker:-) Säg det till delar av Brynäs organisation:-) om man får lägga in en brasklapp...
Kommentera

Sv: HV eller VF
kentalalarsson: ???
Kommentera

Sv: HV eller VF
Klart vi vill möte Hv anser jag, de är helt ur slag, och Stefan Liv visar äntligen sitt rätta jag. Som jag alltid har tyckt en slö och överskattad målvakt. Släpper in närmare 5-6 mål nu på slutet per match, inget bra facit för att vara tredje målvakt i OS. Det är vår ända chans tror jag, möta ett Hv med en dallrande målvakt och att vi själva har en målvakt av yttersta världsklass..
Kommentera

Sv: HV eller VF
vart e den där killen som skulle lägga ut filmen då?
Kommentera

Sv: HV eller VF
sylf: "Jag tror inte nåt av topplagen vill ha Brynäs i en ev kvartsfinal.Laget har inget att förlora,spelar bättre och bättre,plus att det finns verkligen folk som kan avgöra matcher och har massvis med rutin."

Ja, bajskorvarna har stigit i graderna.
Prinskorvar?
Kommentera

Sv: HV eller VF
GävleLasse: "Vi vet ju inte vilken status Lind kommer att ha i framtiden. Han har varit borta en hel del den här säsongen och har inte levererat speciellt mycket de matcher han spelat. Stjärna? Kanske med Brynäsmått mätt men sett utifrån den övriga Elitserien så är han inte den "stjärna" många vill få honom till.

Det kanske är dags för en föryngring/förbättring på den positionen?"

Nån föryngring vad beträffar Lind kan jag isf inte se förrän om ytterligare 1 år.
En frisk Lind är en klar tillgång för laget och jag tycker det är lite synd att han inte fått vara med om vändningen och förvandlingen av laget, eftersom han blev skadad lagom till metamorfosen påbörjades. Skulle tro att han enormt spelsugen till omstarten efter OS. Där har vi isf ett bra sparkapital. Frågan är bara om han hinner få upp ngt matchtempo på de få matcher som återstår?
Förhoppningsvis så är tempot tillbaka till första kvartsfinalmatchen... :-)
Kommentera

Sv: HV eller VF
Huge: Med tanke på att Lind redan har missat 12 matcher på grund av ljumskproblem så kan det vara så att han kommer att dras med dessa karriären ut. Just ljumskproblem kan vara kniviga att bli av med.

Vi får se hur Sundlöv och Boork bedömer saken.
Kommentera

Sv: HV eller VF
Om vi skall ta sm-guld måste vi vinna mot alla lag. Men jag tror Hv 71 passar Brynäs bättre. Men båda lagen e ganska lika. Liv och Salo har ungefär samma målvaktsstil, båda har bra stöd på läktaren och är hemmastarka. Men det skulle va roligare att slå ut frölunda, men varför inte ta Hv 71 i kvareten, sen frölunda i semin och sedan Färjestad i final. MEn slutspel är lite tidigt att snacka om, men det är drömmar just nu.
Kommentera

Sv: HV eller VF
Brynäs1912: Tror faktiskt inte Hv 71 kommer att välja Brynäs om vi kommer till slutspel..Dom tar nog Mora..Så vi får väl antingen Frölunda eller Lhc..
Kommentera

Sv: HV eller VF
rodge: Det ska inte spela någon roll alls vilka vi möter. Det skall till ett smärre mirakel för att vi skall gå vidare till semin. Vi hade behövt förstärka truppen med en center och en back för att ha en chans.

Men mirakel har ju hänt förr i Gavlerinken så varför inte i år med ;)
Kommentera

Sv: HV eller VF
GävleLasse:
Ja, hockey är inte alltid så logisk som man vill få den till. Formen hos spelarna och lagmoralen avgör på denna nivå, särskilt en säsong där topplagen darrat mer än lovligt med jämna mellanrum.
Kommentera

Sv: HV eller VF
GävleLasse: Man får vara glad om vi får möta någon överhuvudtaget, vi är trots allt inte där än. Matchen mot SSK nästa mål kom ihåg en match i taget!
Kommentera

Sv: HV eller VF
Lunkan: Helt enig. Vi måste skjuta björnen innan vi säljer skinnet.
Kommentera

Sv: HV eller VF

Jompe: Oavsett vad som händer så får man vara hyfsad nöjd även om vi inte klarar av att hålla 8:e plats. Tippade Brynäs på slutspel inför årets serie och som det har utvecklats sig efter nyår så finns ju chansen som bekant.

Fanns ju en hel del som som sa att vi skulle rasa ner till KS när det var som jävligast med uteblivna resultat samt turbulensen med spelarna. Fast med positivt tänkande så kommer man långt :-)

Vet inte vad ni tycker om Tuulola och Ragnarsson men för mig är dom välkomna iaf.

Kommentera

Sv: HV eller VF
65selander: Välkomna 7 dar i veckan!
Kommentera

Sv: HV eller VF
Det var någon som nämnde Stefan Liv i HV. Snacka om en öm punkt. Ponera att han skulle gå sönder någon match innan slutspelet, eller någon av de första kvartarna.
Snacka om psykologisk och sportslig katastrof för HV.

På samma sätt står både LHC och Färjestad och faller med sina förstamålvakter, medan VF har lite större bredd med Sandberg som dörröppnare.

VF har å andra sidan en betydligt sämre förstmålvakt i Salo. VF har faktiskt släppt fjärde mest mål i ES, och en stark offensiv är sällan något värt om målvakterna darrar och backarna är osäkra.

Men jag hoppas nog ändå på HV med Liv skadad. Dags för revansch för 95 och Lasse Karlssons upprättelse.
Kommentera

Sv: HV eller VF
65selander: Jag tror vi klarar slitspelsplatsen, men jag kan också leva med ingenmansland. det har varit en turbulent säsong. Till nästa säsong vill jag se mer stabilitet i truppen och formationerna. Tuulola och/eller Ragge skulle vara mycket välkomna tillskott.

Boork och spelarna ska ha stort beröm för det stålbad de gått igenom och det spel de presterar nu. Folk som förstår sig bättre på hockey än jag gör säger att det är mer energi än spelskicklighet i laget, och det stämmer. Till nästa säsong ska spelskickligheten förstärkas i laget. Unga gubbar ska mogna till, och nya, meriterade och spelskickliga spelar förhoppningsvis knytas till laget. Det finns spetskompetens, men det behövs mer av den.

Jag tror vi går till slutspel och åker ut i fem matcher i kvarten. Och jag tänker vara otroligt nöjd med det. Vilken vändning jämfört med de senaste 3-4 säsongerna!
Kommentera

Sv: HV eller VF
Pelle Borås: Jag håller både Ersberg (92,11 på 9 matcher) och Fransson (90,86% på 15 matcher) som bättre målvakter än Sandberg (88,96% på 12 matcher).

Men visst Sandberg har mer rutin och Ersberg/Fransson har väl nästan uteslutande mött Djurgården och Södertälje i ett fruktlöst(?) försök att "rädda Stockholmshockeyn" ;)

En revansch för "rånet-95" vore dock inte helt fel.
Kommentera

Sv: HV eller VF

Gusten: "En revansch för "rånet-95" vore dock inte helt fel"

Jo det vore nåt,o i år lär väl inte Lasse"Karlsson stå va?........:-)

Kommentera

Sv: HV eller VF
Indianerna skulle buga och bocka för BIF i kvarten. Dom vinner ju 19 av 20 matcher!! :-)
Kommentera

Sv: HV eller VF
Bonuz: Jo, men inte den senaste... ;-)

HV lär vinna serien och väljer först. Jag tror inte de väljer Mora efter utskåpningen senast utan Brynäs, vilket passar oss utmärkt. Frölunda får ta sig an Mora.

OM vi nu går till slutspel, vill säga.
Kommentera

Sv: HV eller VF
Jompe:
Har det redan spridit sig dystra vindar över Björkö...
Inte skall ni väl behöva konstant förstärkning för att klara av indianerna därnere :-)
Fram med djungelhumöret, Jompe.
Nu har vi 4 matcher där vi helt enkelt går ut och kör över de j.....a!
Kommentera

Sv: HV eller VF
rackham: Asså djungelhumör i skärgårn funkar liksom inte så bra... Men jag gillar Lars-Göran Nilsson-taktiken. Minns en TV-intervju med honom där han sade "tja, vi brukar väl snacka lite grann i omklädningsrummet innan vi går ut..." och sen filmade de honom på väg ut, skrikandes de klassiska orden.
Kommentera

Sv: HV eller VF
Oavsett hur serien slutar så lär väl HV, VF och LHC välja Brynäs, Mora och Modo i kvarten.
Det innebär alltså att Luleå och FBK garanterat kommer att mötas i den fjärde kvarten.
För de två lagen blir slutspurten alltså en fyra matchers lång kamp att komma fyra och få en ev. avgörande match på hemmaplan.
Kan man kalla det för slutspelskval?
Kommentera

Sv: HV eller VF
Pelle Borås: Kalla det hockeyns ilandsproblem.
Kommentera

Sv: HV eller VF
Jompe:
Det behövs inte så mycket krusiduller...
Hockey är en enkel sport med basen i arbetarklassen.
Nu har vi flyttat basen och det torskar vi på i konkurrens med ryssar, tjecker och kanadicker...
Kommentera

« ˇ 675553 ˇ »