1150x200-brynasbanner.jpg

Ingen toppforward

« · 285635 · » Till forumet

Sv: Ingen toppforward
P J Davydjoos: Har försökt förklara ett otal gånger, men det verkar inte ramla ner ngn pollett.
Försök med SMHI, dom kanske kan ge en prognos...

Jag tror att nästa års lag kommer att prestera bättre än fjolårets.
Vi kommer nog inte längre än så... :-)
Kommentera

P J Davydjoos:
Man kan ju bara spekulera, men man kan ju ändå göra en bedömning på basis av det mest troliga scenariot.

P3 och Djoos spelade med skador hela resp 2/3 av säsongen.
Vi har fått 3 nya backar med vad som det verkar, låg skadebenägenhet. Björck är enligt många tydligen en maratonman, t.ex. P3 nyopererad och troligen tillbaka lite senare i höst.
Ingen katstrof dock, bra att ngn junior får lite speltid.

På forwardssidan är det lite osäkrare att bedöma.
Trots detta tycker jag det ser lite bättre ut.

Molin har väl spelat nästan hela säsongen, mest småskavanker verkar det som. Lite vila gör susen.
Soling började väl redan i våras med lite träning. Med uppbyggnad under sommaren finns det ingen anledning att anta det värsta, även om det naturligtvis inte finns några garantier.

Kort sagt: Av 7 nyförvärv verkar bara 1 haft problem (Lind)
Vi blir av med ett gäng med dålig eller hopplös prognos.
Kommentera

Huge: Vilka prognoser på Luovi, Djoos och Rehnberg? Före säsongen(inkl. försäsongen), eller nu efter säsongen?
Kommentera

70 Rodrigues: Självklart blir det tungt isf.
Vad jag menade var väl mer att prognoserna på Luovi, Djoos och Rehnberg t.ex, inte var särskilt upplyftande. Nu visade det sig ju att det t.o.m var finito.
Soling och P3 har ju opererats och det ser ju iaf lovande ut, brukar bli bra. Kyrö spelade väl nästa hela tiden efter sin rehabilitering, och inget verkar som tur är peka på ngn försämring.
Lind spelade väl också många matcher, trots problem med ljumskarna. Mer svårbedömt på den kanten.

Om jag räknat rätt så har vi i nuläget 5 spelare mindre i truppen än i fjol.
Ekonomin tillåter väl kanske ytterligare ngn spelare verkar det som. Miettinen, Ram, Laitinen och Anger kostade ju en del att ta hit, med löner som dom naturligtvis bibehåller nästa år.
(Ram borträknat)
Kommentera

Huge: Ser det verkligen bättre ut? Hur då? Innan förra säsongen var vi ju skadefria i stort sett, trodde vi... Solings knä har inte testat på någon högre belastning osv. P3 ÄR skadad... Så hur kan du motivera att det ser bättre ut nu än då?
Kommentera

Huge: Tycker att det räcker med följande spelare som har haft problem o ligger i farozonen: Molin, Soling, Lind, Östlund,Kyrö och P3 som redan är långtidsskadad. Om det blir skador på ett par backar och på ett par forwards som Soling o Molin då blir det jävligt tungt.
Kommentera

P J Davydjoos: Det är inte jag som talar emot mig själv, det är du som nu tar upp ett helt annat ämne, nämligen skadekänsligheten.

Ser man till antalet spelare hittills i årets lag, är vi naturligtvis mer skadekänsliga än fjolårets. (under förutsättning att det blir några skador att tala om)
Ser man dock till antal spelare som kan antas få problem under året, ser väl nästa års upplaga betydligt bättre ut än fjolårets.
Att ha behållit Djoos, Luovi och Rehnberg samt en omotiverad Larsson, hur lovande är det, tycker DU?
Kommentera

DanS: Oumbärlig, vem har sagt det? Han hade dock potential och talang, vägde lite lätt bara... Att han har utvecklats overthere tror jag nog, så han skulle helt klart höja kvalitet och bredd på truppen... Därav att det vore tjänstefel att inte försöka värva honom, hellre han än Peter Nylander om det gick att välja...
Kommentera

edguyen: Att lillnyllet tillhörde BIFs interna top 10 - säger det mest om honom eller om förra säsongens lag?
Kommentera

Anneli S: Jo, självklart får vi hoppas på det bästa till vintern. Slippa skador, ha lite flyt i matcherna osv. Få lite "gratis" s a s. ;Man kan ändå inte blunda för att laget så här på förhand inte ser så bra ut, om man pratar klartext. Men det är ju så att Brynäs m å s t e bli bättre än förra säsongen. Annars går det åt h-te - igen ju. Och man har ju svårt att tro att laget ska kunna överträffa (underträffa kanske man hellre ska kalla det hmm...) senaste vinterns bravader. Beträffande hockeyn förr och nu så är det ju så att spelet har blivit så mycket mer fysiskt och hårt så det går ju inte att sätta in gårdagens stjärnor i dagens verklighet och säga hur de skulle ta sig ut. Man kan bara värdera spelarna i sin samtid och en sån som L-G Nilsson var helt enkelt strålande i sin samtid (60- o 70-talet), precis som t ex Ove Molin var under 90-talet. Förhoppningsvis kan Molla ,efter de senaste årens svacka, komma igen i vinter och visa att "gubben" fortfarande har en del krut kvar i grillor och klubba!
Kommentera

DanS: ja nog är det bra med nyllet, troots allt tillhörde han top tio poängmässigt
Kommentera

Clarence: Helt rätt,han är en av dom bästa nånsin.Grymt bra.
Kommentera

Clarence: Skulle Lars-Göran Nilsson spela idag (eller någon med samma spelstil) skulle han förmodligen utsättas för rätt så hårda tag från motståndarlagen och gå mycket skadad. Precis som just Ove har gjort. Hinner de inte med så hakar, drar och hugger man på den spelaren. Tyvärr! Om Ove inte hade dragit på sig alla dessa skador så kanske han hade varit lika bra än, men jag tycker att man märker en liten rädsla hos Ove som får honom att dra ut mot hörnorna i stället för att gå direkt på mål Och alla som såg Brynäs spela den gågna säsongen kan intyga att anfallen nästan alltid drogs ned mot hörnorna och det passades hej vilt för att ingen ville ta avsluten. Min åsikt om detta är att det saknades själförtroende. Där kan Soling gå in och göra en jätte insats. (Förutsatt att inte också han har blivit skraj efter skadan!) Början på säsongen är också viktig för fortsatt spel. Vinner vi i början så växer självförtrendet och då kommer segrarna lättare och lättare!! Oavsett om vi tycker att värvningarna är skit eller inte, så är det som det är och vi får försöka sporra vårat lag till framgångar.
Kommentera

Lingonben86: När man läser det så här så ser det ju helt klart bättre ut än förra säsongen. Kanske är det inte så tokigt ändå! Vi får de när säsongen drar igång. Och jag håller med den som skrev om att Tony Mårtensson troligtvis inte skulle vara någon frälsare, om han kom tillbaka heller. Nyllet är en kämpe som får helt klart godkänt efter förra säsongen och jag tror att han kan bli ännu bättre.
Kommentera

Sylf: Igår nämnde du nåt om Lars-Göran Nilsson. När jag ser eller hör det namnet blir jag oerhört nostalgisk och upprymd. Samtidigt deppad, faktiskt. Deppad över att Brynäs idag inte har en spelare som kommer i närheten av en sån som Nilsson. Ja, Ove Molin var väl inte så långt ifrån när han var som bäst, men annars nää... OK, hockeyn är så förändrad sen 60- och 70-talet , men ändå. "Virvelvinden från Vuollerim" är min absoluta Brynäs-favorit genom tiderna och det kommer aldrig att mer bli som då han for fram på isen med sin kortskaftade klubba. Det säger jag bara...
Kommentera

P J Davydjoos: Tjena grabbar, finns det nåt kaffe, nu har även vi råkat ut för samma sjuka som BIF. En efter en försvinner utav de *etablerade spelarna och ersätts med frågetecken, och tystnaden är total från styrelsen! Så kvickt kan de gå, e de en ny trend bland styrelsefolk, månne?

* etablerade på vår nivå altså!
Kommentera

wesleyjah: Håller med! Nyllet kommer att göra en kanonsäsong. Varför klassas Mårten som totalt oumbärlig? Högst medioker säsong förutom några matcher på slutet av säsongen innan han stack till NHL.
Kommentera

Det här är vad jag tycker.

Nyförvärv: Förluster:

Joakim Lundström......Johan Asplund Bättre
Markus Korhonen.............Jamie Ram Vet ej
Jesper Björck.............Jussi Pekkala Bättre
Mikko Kuparinen..........Henrik Rehnberg Bättre
Henrik Malmström.........Kenneth Bergqvist Nästa lika
Mikael Lind................Janne Larsson Lika
Jakob Johansson............Kyösti Karjalainen Vet ej
Patrik Rönnqvist.......Kristoffer Jobs Vet ej
Nicklas Danielsson......Jonas Floberg Bättre

Jonas Soling (tillbaks efetr skada)....Daniel Wågström, Mikko Luovi
Bättre en båda

Daniel Casselstål.......Pär Djoos Bättre eftesom Djoos har varit skadad
Kommentera

kacken: Förra säsongens trupp vs kommande säsongs är en OK jämförelse, för man måste kalkylera med att truppen inte kommer att förbli helt skadefri hela säsongen, utan ofta blir någon/några nyckelspelare skadade, likaså någon/några rollspelare... Men att jämföra HELA dagens trupp med den icke-skadade förra säsongens(räknar bort de skadade) är lite felvisande om man vill nå ett bättre eller likvärdigt resultat...
Kommentera

Huge: Nu talar du emot dig själv:

"Allt resonemang utgår från skadefritt lag, ngt annat vore ganska meningslöst då ingen kan veta vilka som blir skadade eller inte."

Om man då ska jämföra lag, så måste man kolla vilken trupp vi hade förra året, och vilken trupp vi har i år. För i ditt resonemang så är vi ju ett flertal gånger mer skadekänsliga än förra årets trupp, hur lovande är det, tycker du?
Kommentera

Huge: Skrattar gör jag för jag sett Gif spela en gång i mitt liv (ingen rolig historia) och den gången just med nämnde "Ruppe"s stadiga gnat på Herr Ütterbom :-) Så jag vet hur dåligt siktat det kan bli...

Vad det gäller "Bacon" så får vi väl se, jag är också förvånad hur mycket engagemang Wikegård lade ned för att få honom till Dif...vi får väl se...
Kommentera

LUNDSTRÖM 6:

Innan Mårtensson stack över pölen så stänkte han bara in 9 mål.
Så Nyllet var faktiskt vassare än den spelaren vissa plötsligt anser vara en målspruta som vi inte bara får missa!!??

Personligen tror jag att Nyllet kommer att lyfta sig ett snäpp, hara han bara bra kondis så. Han är ifall en djävel på att hålla i pucken när han vill...

Och för att det ska lossna för Molin t ex. behövs det någon som leverar till honom så att han kan utnyttja speeden i anfallen (han ska inte behöva driva upp pucken själv för ofta) Förra sässongen var det mest han som fick starta anfallen och då blev han för ensam eftersom inte Kösa och Larsson hängde med.
Kommentera

Lill-Nyllet har skrivit på ett 1-års kontrakt = truppen spikad !.
Kommentera

Zerxes: länktips är spelschemat för 2003/2004
Kommentera

Hoopas nu man är lycklig efter 26 februari 2004......
Kommentera

Huge: Bara han kan sparka igång sina medspelare,
men det kommer han blir ju äldre och en del gammuvar är borta.
Det är bara att ta försej Nyllet, Vi tror på dej.
Kommentera

Huge: Jag hoppas att Nyllet får mera speltid i vinter, det skulle nog få tyst på många har på hs.

Nyllet 10 mål
Molin 8 mål

kää
Kommentera

LUNDSTRÖM 6: Vi har väl Lill-Nyllet som kompensation, i viss mån.
Sitter heller inte lika ofta i syndabåset...
Kommentera

Huge: Eller dom har ätit selleri.
Kommentera

Huge: Vad jag saknar Johans härliga kämpainsatser.
Kommentera

LUNDSTRÖM 6: Deras video måste isf ha låst sig vid uppspelningen. Låst sig på "Fast play".
Förmodligen enda sättet att få fart på Berka...
Kommentera

58 Larsson: Det är ljusår skillnad på Berka och Lindström.
Kommentera

LUNDSTRÖM 6: Då gällde det att vara på allerten för han var väl aldrig ordinarie på hela säsongen.
Kommentera

LUNDSTRÖM 6: Kanske bäst att hålla tand för tunga.
I slutändan skulle det inte förvåna mig om det är vi som står där och gråter.
Dom gick ju på en nit vad gällde Johan Lindström.
Kan blixten verkligen slå ner 2 gånger på samma ställe? :-)
Kommentera

58 Larsson: Dom har tittat på video...
Kommentera

Huge: Vi är fler som undrar hur den scoutingen gått till.
Kommentera

Huge: Där har dom något att gråta över.
Sedan går han på kryckor redan, inte bara i spelet.
Kommentera

Arthur Dent:
Undrar om du skrattar lika mycket åt detta: Berka som torped. :D
Kommentera

ruppe: När jag läste om Nylander vs Ytterbom så kom jag att tänka på den gamle Valbosonen Lasse Ytterbom , han är nog en bättre jämförelse med Nyllet. Sliter och kämpar och är en pina att möta. OK han kan försvinna ur matcherna ibland men han förtjänar inte att bli nedsablad på detta forum, nu har vi de spelarna vi har och dem skall vi stötta kommande säsong.
Kommentera

ruppe: *asg*
Kommentera

tycker att Nylander är brynäs svar på Ytterbom i gif... nylander åker väldigt mycket skridskor men får inget uträttat! iofs ytterbom springer ytterst lite, men målproduktionen är densamma!
Kommentera

P J Davydjoos: Allt resonemang utgår från skadefritt lag, ngt annat vore ganska meningslöst då ingen kan veta vilka som blir skadade eller inte.
Frågan är om laget kommer att prestera bättre nästa år.
Min åsikt är att chanserna är mkt goda att så blir fallet.

Vi får en bättre målvakt, enligt min mening.

Mer tyngd i försvaret genom Kupan och Björck.
Laitinen har blivit varm i kläderna efter sitt rookieår, såg mkt bra ut i KS.
Cassel skridskoskicklig back, längesen vi hade en sån.
Dessutom bra humörhöjare.

Får vi behålla Anger, ser det bra ut på forwardssidan.
Skulle vi mot förmodan få Mårtensson är det en stor bonus.

Juniorerna har fått lite mer rutin och fjolårets övriga manskap vill visa att debaclet inte speglade lagets rätta kapacitet.
Kommentera

Sylf: "" Har du ngt bara förslag hur man skall få en mindre skadekänslig trupp, t.ex?
Gärna ett förslag baserat på hänsyn till nuvarande ekonomi. "

Frågan till P J var av retorisk art, så jag kan väl lika gärna svara själv.
Att träna annorlunda kan iofs hjälpa men är ingen garanti. Det finns bara ett sätt att gardera sig mot sjukan:
Att skaffa sig en mkt bredare trupp.
Problemet i dagsläget är ju att man inte har några pengar.
Trots detta så tjatar de flesta om en breddning och fler toppnamn än de vi nu fått.
Det var dit jag ville komma.
Kommentera

Huge: Men den reella prestationen är likvärdig enbart om man baserar sitt resonemang på att vi slipper skador helt eller framför allt på Soling, Sjödda, Molin, Lind osv...
Kommentera

P J Davydjoos:

Jämför man fjolårets lag innan säsongen och före allt strul, med nästa års lag, är det väl ganska uppenbart att fjolårets lag vinner på papperet.
Hur tycker du 1996 års lag står sig i förhållande till årgång -93?
Eller -99 kontra -95?

Diskussionen gäller fjolårets lags reella prestation mot vad man tror nästa års lag kan prestera. Har laget blivit bättre?

Fjolårets reella prestation gjordes utan Luovi, Soling och till största delen även Djoos.
Det spel man presterade utan dessa avbräck tycker jag är utgångspunkten vid en jämförelse med nästa års lag.

Isf kan man säga att det i princip blir en jämförelse mellan Soling och nyförvärven gentemot förlusterna Larsson, Berka och Wågen.
Larsson är isf det tyngsta avbräcket, även om jag tror att Lind med en "nytändning" i Brynäs, kan uppväga till största delen.
Kommentera

Sylf: L-G Nilsson i all ära, men har du inte hört att hela EK ska spela nästa säsong trots allt? Dom ville hålla det hemligt ett tag till... :)
Kommentera

Natten: I nutid presterar dom ingenting... Men det är ändå den kvalité som lagbygget förra säsongen var tänkt att stå för, som vi måste upp till i år, men den kvalitén kom vi aldrig upp till, men det var tänkt att vara slutspelskvalité iallafall. Den kvalitén om man tar spelare för spelare som Huge nämde, kommer vi inte upp till i år, på papperet... Utan vi får hoppas fru fortuna har oss längst fram i kön denna säsong...
Kommentera

Clarence: Lars-Göran Nilsson med nyslipat skulle höja nivån på truppen.
Kommentera

aphac: Jag vet inte om du minns men i vissa matcher var Mårten rent glimrande under första säsongen (00-01) i BIF. Sen var han ju inte så bra andra säsongen. Så delvis håller jag ju med dig att man inte ska överskatta honom. Men Mårtensson är ju nu det sista möjliga nyförvärvet att hoppas på, så därför måste man väl hålla tummarna för att han kommer. Trots allt skulle han höja nivån på truppen ett litet snäpp. Eller?
Kommentera

P J Davydjoos: Man kan inte räkna med att spelarna du räknar upp ska vara i den nivå dom var på -99 när dom inte varit det sen dess...man ska inte titta på gamla meriter utan vad man presterar i nutid.
Kommentera

« · 285635 · »