Brynäs IF

727855 inlägg · 7961 ämnen

Jaha!!

« · 284290 Till forumet

Sv: Jaha!!
P J Davydjoos: Clarence tycker ju att Brynäs aldrig värvar bättre spelare än de som flyktar. Det är naturligtvis bara dösnack och vanligt gnäll, det var mest det jag reagerade på.

Värvarna måste ju titta både på vad de avgående har presterat, och förväntas prestera, när man skall jämföra med de nya.
Man måste även ta hänsyn till framtida prognoser på spelare som tidigare varit mkt skadade. Skall man chansa och köra ett år till, eller värva nytt?
Det är alltså inte så enkelt som att bara titta på vad t.ex Djoos och Janne presterade i sina bästa stunder.

I stort tycker jag att man lyckats förstärka laget
Kommentera

Huge: Förbättrat gentemot förra årets skadedrabbade lag - eller det lag det hade varit om det inte hade varit skadedrabbat?
Kommentera

Huge: Det Clarence säger stämmer ju.Det faktum att BIF värvat sämre än dom tappat visar ju resultaten sen 4 år tillbaka."Man måste även ta hänsyn till framtida prognoser på spelare som tidigare varit mkt skadade" det snacket håller ju inte heller,dom senaste åren har det ju värvats rejält med porslinsgubbar,nu kommer Lind också,med en sjukjournal som en bibel.
Kommentera

P J Davydjoos:

Det får bli lite "Vi i femman":

På A svarar jag: Självklart förbättrat. Behöver väl inte kommenteras.

På B svarar jag: Vet inte.

Det intressanta är ju om vi kommer att få ett bättre lag nästa år med nyförvärven inklusive Soling, än om Rehnberg, Larsson och Djoos t.ex , hade fortsatt spela.
Isf tycker jag att det ser bättre ut nästa år.
I mitt tycke är de största förlusterna Djoos och Larsson.
Vi vet ju inte hur de skulle lyckas nästa, men prognoserna är väl inte direkt goda, eller...?
Kommentera

Huge: Den s.k. Fråga B är ju den som är av största intresse... Det förväntade slutspelslaget måste ju ersättas, inte KS-laget...

Det handlar det ju inte om att dom skulle fortsätta, mer att dom skulle ersättas på rätt sätt, trots skador och dåligt spel, med spelare kapabla att spela det vägvinnande spel som nämda herrar presterade nått år sedan... De skulle ha ersatts samtidigt som Bissett byttes ut, men Bissett fick ingen värdig ersättare förra året, och varken Janne eller Djoos blir ersatta med den kvalité de stod för två år sedan. Så egentligen skulle Bissett, Janne och Djoos ersättas i år om man vill ha tillbaks ett vägvinnande spel...

Samtidigt blir Ove, Kyrö och framför allt Sjödda ett år äldre... Vi kan inte hålla på på detta sätt längre, frågan är om det håller över kommande säsong, då måste förändringar till, för i år kan vi glömma att vi kommer att slippa ta lugnande piller...
Kommentera

Sylf: Läser dagligen (flera ggr) denna gästbok och blir lika förvånad varje gång. Ni talar hela tiden om att värva spelare, ersätta de som flyktat. Finns inte ekonomi för detta då blir det inga värvningar eller värvningar som ekonomin tillåter. Jag frågar mig ideligen "har Brynäs så dåliga juniorer så att de inte platsar".
Då är ju felet uppenbart.
Det Brynäs som jag lärde känna var känt för att ta fram egna produkter eller också låna från den närmaste omgivningen.
Är de ideerna helt borta nu.
Hade Conny vart coach i Brynäs hade klubbens A-lag drällt av egna produkter. Det första som gäller när man spelar i högsta serien är att se till att det finns egna produkter att fylla på med vid behov.
Om det är dåliga junisar som är det stora problemet så bör ju alla resurser sättas in där för att rätta till.
Sköta ev. värvningar så att inte ekonomin inte raseras och bara se till att bli kvar i högsta serien medans junisarna växer till sig.
Kommentera

Sylf: "Det faktum att BIF värvat sämre än dom tappat visar ju resultaten sen 4 år tillbaka."

Ett dåligt resultat betyder väl inte automatiskt att man värvat sämre. Skador och annat fanstyg (se fjolåret) har väl också inverkan. Sådana saker kan man väl knappast gardera sig mot.

Om din teori stämde, skulle det t.ex innebära att det lag vi hade 1996 (Allsvenskt spel) var betydligt sämre än det lag vi hade året innan.
Lustigt isf att alla tycker att 1996 års lag var en av Brynäs bästa årgångar någonsin.

Man behöver bara gå tillbaka till fjolåret så ser man att ditt och Clarence´resonemang inte håller.
Eller ni kanske tycker att fjolårets lag såg sämre ut än det lag vi hade året innan?
Kommentera

P J Davydjoos:
I den rådande ekonomiska situationen, med elitlicensens bevarande i åtanke:
Hur tycker du att EK isf skulle ha värvat?
Kommentera

Huge:
Generationsväxlingen, Huge, generationsväxlingen!
Det faktum att stommen inte alls bytts ut sedan åtminstone 99 har gett en stagnerande utveckling. Nu kommer pensioneringen av stomspelarna att ske under en eller två säsonger vilket innebär stora problem att hitta ersättare som har förmåga på samma nivå som de som lämnar laget.
Kvaliteten på laget som helhet är en liten annan fråga.
Beroendet av ett fåtal spelare som håller uppe laget är olyckligt.
Nu kommer prövningarna av föreningen, EK, laget och GP...
Intressant att se vilka som står upp i blåsten.
Kommentera

gordo: Ack ja, den generationsväxlingen....
Balansgången är väl alltid svår mellan att slussa in junisar och att satsa på säkra kort.
Junisarna (i den mån man har tillräckligt bra sådana, ngt vi väl inte varit direkt borskämda med i ärlighetens namn)
bör ju skolas in när laget är som starkast. Samtidigt vill man ju behålla slagstyrkan hos ett vinnande lag, inför nästkommande säsong.
Fram till säsongen 01, med semifinal mot MoDo, hade vi ju ett mkt bra lag. Därefter försvann många viktiga spelare.
Vi har sen dess tappat t.ex Tuulola, Wallin, Melker, Kivelä för att nämna några. Dessutom tappade vi Bissett, även om den kedjan redan börjat slira en aning redan tidigare.
I första hand måste man väl försöka att ersätta sådana pjäser med likvärdiga, och då måste tyvärr junisarna komma i andra hand, det är nog verkligheten som den ser ut.
Som sagt, balansgång var ordet...
Kommentera

« · 284290