Brynäs IF

724837 inlägg · 7958 ämnen

Kan 2004 bli Brynäs IF:s år??

« · 362152 Till forumet


Kan 2004 bli Brynäs IF:s år??
Sitter och spånar lite på hur nästa års trupp kan se ut och så här vill jag ha det:

Målvakter: Korhonen(Lundström)

Backar: Casselsthål, Andersson, Kuparinen, Karlsson samt 4 nya.

Forwards: Soling, Malmström, Molin, Dackell, Wahlberg, N Danielsson, B Danielsson, Lind, Rönnqvist, Miettinen, J Johansson, Nylander samt ytteligare 2 nya av klass förutom Dackell och Wahlberg. Gunnar Persson ska också bytas ut anser jag.
Kommentera

Sv: Kan 2004 bli Brynäs IF:s år??
70 Rodrigues: Kan även se ut som följer :

Målvakter:Sundlöv,Lundström.

Backar:Karlsson,Andersson samt 6 junisar.

Förwards:Molin,Rönnkvist,J Johansson samt 9 junisar.

Om dom inte ser till att vinna tillräckligt för att slippa kvala.
Kommentera

Sv: Kan 2004 bli Brynäs IF:s år??
70 Rodrigues: Jag har inte kontraktsläget klart för mig. Björne Danielsson har väl två år kvar, Molin också flerårskontrakterad. Miettinens kontrakt går väl ut till sommaren, jag tror vi kan få svårt att behålla honom. Dackell och Wahlberg ingår väl i planerna, men det är långt ifrån säkert att de kommer hem. Wahlberg är nog mer sannolik än Dackell.

Jag tycker inte vi ska förnya med Soling, om det är så att hans kontrakt går ut. På de dryga 30 matcher vi spelat har han tillsammans med Anger varit den stora besvikelsen. OK, vi hade stora förhoppningar på honom men han har inte varit i närheten av att nå upp till ens genomsnittlig elitserienivå.

Jag tycker det är enormt viktigt att lille-Daniel och Rönnkan finns kvar i A-truppen. Båda har stor potential.

Scoutingen inför den här säsongen var kanonbra; Korhonen, Lind, Cassel, Kupan, JJ, Malmström. Jag tror och hoppas att Djoos, Sjödda och de andra i de inre cirklarna har några bra värvningar på G. En intressant fråga är hur mycket vi ska anstränga oss på att få hem Honken. Korhonen verkar gärna vilja stanna.
Kommentera

Sv: Kan 2004 bli Brynäs IF:s år??
Jompe: Dackell kommer nästa år,om det fortfarande är ES som gäller.
Kommentera

Sv: Kan 2004 bli Brynäs IF:s år??
Jompe: Jag är heller inte helt säker på kontraktsläget och debatten kanske är lite väl tidig att föra. Men eftersom den nu dragits igång, är mina synpunkter följande:
Korhonen skall kontrakteras så fort som möjligt. Han trivs tydligen på alla plan, och ju fortare det blir klart desto lättare tror jag det blir att ordna det övriga försvaret.
Det som enligt min mening mest bidragit till att defensiven blivit bra är 3 faktorer: Korhonen, Kupan och Björck. Dessa måste vi förnya med, och tror inte att det blir några problem. Undrar dessutom om inte Björck har 1 år kvar. Samma gäller med Kyrö, och att ersätta dessa båda innebär att man måste ligga ute med dubbla löner för bägge två.
Inte realistiskt och inte heller önskvärt rent sportsligt.
Sjödda bör övertalas att fortsätta 1 år till.
Förläng med Soling om han vill själv. Skadan tror jag har påverkat honom mer än man tror, både mentalt och fysiskt. Här finns mer att ta av.
Som sagt, ogillar att spekulera så här tidigt, men nu blev det ändå några rader...
Kommentera

Sv: Kan 2004 bli Brynäs IF:s år??
Huge m.fl. Brynäs kontraktsläge finns att beskåda på officiella hemsidan.
Tycker att det är lite för mycket fokus på hemvändare a 30++.
Försök att rikta in scoutingen mot talanger som Beck och Liwing i AIK,
Johan Andersson i Troja, Falk och Kalgoum i Huddinge (som lämnat farmaråren med DIF med en bitter eftersmak). Mora har ett par lovande backar och så Lövens back Sondell (fostrad av Mellinder i Modos ungdomsverksamhet). Bland dessa namn finns det återväxt och ett par-tre NHL namn. Lägg till Bajens Paulsson, plocka hem Rudslätt och sen ersätter Micke Wahlberg stackars Roger Kyrö som lägger skridskorna på hyllan nu när inte knäna håller längre.
Kommentera

Sv: Kan 2004 bli Brynäs IF:s år??
och förläng med Kupan, Korhonen och Nylander hyfsat omgående.
För Sjöddas del skulle det vara bra om han slutade medans han är på topp. Lägg pengarna på Boumedienne och Niclas Wallin istället.
Kommentera

Sv: Kan 2004 bli Brynäs IF:s år??
Huss:

"Huddinge (som lämnat farmaråren med DIF med en bitter eftersmak)"
Vad menas? Med tanke på det stora antal spelare de fick ut av samarbetet och att DIF inte fick ut en enda elitseriespelare som man inte redan ägde, så borde du snarare skriva "lämnat farmaråren med en ljuv eftersmak"...

"plocka hem Rudslätt"
Finns nog goda chanser till detta. Rudslätt sitter gissningsvis på en hög lön i DIF eftersom han signade med två raka 30-poängssäsonger i bagaget. Det han presterat hittills motiverar inte en speciellt hög lön, och personligen ser jag ett så stort antal spelare som är betydligt mer intressanta nästa säsong att jag (om jag vore DIF:s sportchef) skulle skeppet Rudan även om han haft lust att gå ned 75% i lön...
Kommentera

Sv: Kan 2004 bli Brynäs IF:s år??
Här har ni kontraktsläget:

Målvakter:
Joakim Lundström utgående kontrakt, med 1 år på option.

Backar:
Daniel Casselståhl 1 år kvar.
Jesper Björck 1 år kvar.

Forwards:
Nicklas Danielsson 1 år kvar.
Mikael Lind 1 år kvar.
Jacob Johansson 1 år kvar.
Henrik Malmström 1 år kvar.
Roger Kyrö 1 år kvar.
Björn Danielsson 2 år lvar.
Ove Molin 2 år kvar.


Tränare: Gunnar Persson utgående kontrakt, med 1 år på option.
Michael Sundlöv utgående kontrakt, med 1 år på option.


Saknas:
1 målvakt
6 backar
5 forwards.


Saknar kontrakt:

Målvakter:
Markus Korhonen

Backar:Tommy"Sjödda"Sjödin(blir sportchef efter denna säsong.)
Mikko Kuparinen
Veli-Pekka Laitinen
Henrik Petré
Adam Andersson
Mattias Karlsson
Daniel Johansson

Forwards:
Jonas Soling
Peter Nylander
Patrik Rönnqvist
Tommi Miettinen.



Intressanta spelare:

Pierre Johnsson back från Mora, med i JVM-truppen.

Henrik Blomqvist Växjö Lakers back, med i JVM-truppen.

Kristoffer Persson forward i Björklöven, född 1984.


Peter Nolander back, aktuell för både Brynäs & Djurgården förra året. Men stannade i Mora.
Klipp från Mora IK:s Svenskafans.com sida:

Längd: 177 cm
Vikt: 88 kg
Född: 1981
Moderklubb: Arvika HC
Statistik 2003/2004
Mål: 3
Assist: 10
SF-poäng: 26
Styrkor
Offensiv back som finns på rätt plats vid rätt tillfälle.
Svagheter
Brukar stundtals vara helt osynlig.



Johan Lindström Mora IK, en gammal hårding i Brynäs.
Kommentera

Sv: Kan 2004 bli Brynäs IF:s år??
Josefsson: Tänker snarast på kontroverserna på ledarnivå samt de ersättningskonflikter som DIF haft efter det avbrytna samarbetet.
I det senare fallet hade väl även Mora krav på DIF kring Patrik Nilsson om jag inte missminner mig. Lite väl långsökt av herr Simons kan tyckas.
Kommentera

Sv: Kan 2004 bli Brynäs IF:s år??
Larry m fl: Ser inte nånstans bland prospect någon Egen produkt. Har inte BIF nån som helst ungdoms-verksamhet? Kör Ni vidare med att värva 'färdiga' spelare från andra klubbar?Brukar kosta en slant,sånt.
Kommentera

Sv: Kan 2004 bli Brynäs IF:s år??
zigge: Vi har Jocke Lundström (mv), Mattias Karlsson (b), Adam Andersson (b), Niclas Danielsson (fw) OCH Partik Rönnqvist (fw) I A-laget. Sen så har vi några fler spelare som har spelat för sveriges juniorlag samr så har vi även två riktiga bra lag, j-20 och j-18 laget...

Så vi kan och kommer att fortsätta att producera egna produter till vårat A-lag.
Kommentera

Sv: Kan 2004 bli Brynäs IF:s år??
Lothar: Å andra sidan har inte dom nämda spelarna Brynäs som moderklubb... :-)

Dom har visserligen fått skolning i Brynäs junior-verksamhet, men mkt av sin skolning i sin moderklubb... Fast, jag kan sträcka mig så långt att jag kan räkna spelare med moderklubbarna Strömsbro och GGIK nästan som egna produkter, då det är Gävle-klubbar...
Kommentera

Sv: Kan 2004 bli Brynäs IF:s år??
p j davydjoos: Typ som Modo,som dammsuger halva Sverige på ungdomar,och sen kallar dom egna produkter.
Kommentera

Sv: Kan 2004 bli Brynäs IF:s år??
p j davydjoos: Adam Andersson kan väl inte ens med bästa välvilja påstås ha fått sin skolning i Brynäs juniorlag? Han värvades som påläggskalv och meningen var att han skulle lånas ut till Tierp, men han fick hoppa in i A-laget direkt på grund av alla skador. Och där har han blivit kvar, förutom när han lånades tillbaka till Mora.
Kommentera

Sv: Kan 2004 bli Brynäs IF:s år??
Ford Prefect: Sant, han har inte spelat mkt i juniorlaget, fast nog har jag sett honom i vissa av J20's matchprotokoll på swehockey's online-tjänst, om jag inte missminner mig, men där har du rätt i att han inte fått mkt skolning där innan A-laget, i dom andra fallen har dom spelat i juniorlagen innan uppflyttning.
Kommentera

Sv: Kan 2004 bli Brynäs IF:s år??
sylf: Om man upprepar en lögn tillräckligt ofta, KAN den sen anses som sanning...??Titta gärna på Moderklubb, o Du ska se, att det är ganska blandat i MODO, just nu.Tyvärr har vi ju väldigt många av 'de våra' på andra sidan pölen, så att säga. För att räknas som Brynäsare räcker det tydligen 'att vara aktuell' för BIF ett tag...:-D
Nä, försök gärna 'lotsa in' lite eget folk.
Kommentera

Sv: Kan 2004 bli Brynäs IF:s år??
zigge: Själv tycker jag det är ganska tröttsamt och ointressant med det evinnerliga gnället om vilka som är ÄKTA egna produkter och inte. Vitsen med en egen produkt för mig är att det är någon som senast som junior har kommit till laget efter att ha blivit uppfostrad i någon klubb i föreningens naturliga upptagningsområde - i Brynäs fall Gästrikland, i MoDos Ångermanland och Timrås Medelpad.

En egen produkt har därför antagligen ett hjärta som klappar lite extra för klubben och är dessutom en spelare som supportrarna känner lite extra för: Det är lättare att engagera sig för en spelare som man "känner" - spelare som är t ex grannens pojk, någons skolkompis eller arbetskanrat.
Kommentera

Sv: Kan 2004 bli Brynäs IF:s år??
westerlXnd: Ja just det!! Hur mycke klappar de finska hjärtorna för BIF?
Dvs, hur många Gästringar spelar i BIF?
Du kanske känner Soling elr Molin elr nån, 08:or som Ni alla är?
Min första fråga var ju med tanke på sk Prospects, hur många där var ur BIF's/GGIK osv J-led elr motsvarande.
Ähh, frexten, Du som är smyg-xxxxxx bryr Dig väl inte.
Kommentera

Sv: Kan 2004 bli Brynäs IF:s år??
zigge: Nu får du faktiskt översätta det du skrivit.
Kommentera

Sv: Kan 2004 bli Brynäs IF:s år??
zigge: Går man å andra sidan in på Modos officiella juniorsida så verkar ju övervägande delen av spelare inte vara "äkta" egna spelare. Av de 38 spelare där moderklubb är angiven har 30 en annan moderklubb än Modo...
Kommentera

Sv: Kan 2004 bli Brynäs IF:s år??
zigge: Antagligen lika mycket som de danska och finska i Övik klappar för MoDo.

Jag har inte benhård koll på var alla kommer ifrån, men säkerligen kommer många utifrån. Jag tror stenhårt på att Brynäs ska försöka hålla en hög nivå av egna produkter: Värvningar kommer alltid att behövas för att skapa ett elitlag, men de ska komplettera truppen - inte utgöra stommen i den.
Kommentera

Sv: Kan 2004 bli Brynäs IF:s år??
Josefsson: Kanske behövs en geografi_lektion? Järved är en del av Ö-vik, HKH, Härnösand , Antjärn,Sollefteå,Kramfors är väl 'Närområdet', sk 'naturligt upptagnings-område'.
Frisco: Till vilket språk? Serbo-Kroatiska? Polska? Hindu?
Kommentera

Sv: Kan 2004 bli Brynäs IF:s år??
westerlind: Tänk, jag tycker precis tvärtom. Egna produkter ska komplettera medan nyförvärv, bra sådana, ska bära och spetsa laget så att det kan hålla bra klass. Alltså, värva först - komplettera sen. Det är så Brynäs ska jobba. Fast problemet är ju att man i Brynäs inte har råd att först värva utan man arbetar i motsatt turordning - med kompletteringarna före värvningarna. Säger sig självt då att man aldrig kan få de bästa tillskotten utifrån. Tycker i och för sig att värvningarna -03 inför den här säsongen hittills skött sig något bättre än väntat. Men vill Brynäs bli ett absolut topplag igen går det inte att blunda för att man måste få resurserna till att värva bättre namn än man gör. Att tro att man i första hand ska kunna konkurrera bra med den egna återväxten är att överskatta föreningens resurser på den yngre spelaravdelningen. Sanningen är ju tyvärr den att det inte kommer fram tillräckligt många förmågor som har den kvalitén att de kan slå sig in ordentligt i A-laget och därmed göra kompletteringar före värvningar OK.
Kommentera

Sv: Kan 2004 bli Brynäs IF:s år??
Bright:

Jag misstänker att vi menar ungefär samma sak:
- Truppen ska så långt det är rimligt bestå av spelare fostrade i klubben och närområdet: Dels pga ekonomiska skäl, dels för att bygga laget långsiktigt. Slutligen är det också för att publiken känner mer för ett lag där de kan se "sina" spelare som de många gånger har följt och hejat på sedan ungdomen.

- För att skapa elitklass värvas ett antal toppspelare som höjer laget ytterligare några snäpp.

Att däremot värva medelmåttor känns som slöseri med pengar. Det finns ett visst antal hockeyspelare att tillgå i Sverige och om Brynäs värvar från Göteborg och Frölunda från Gästrikland, så får bägge klubbarna slanta upp en massa pengar för spelare som de kunde hämtat "gratis" ur egna led.

Tyvärr då utan att få klubbkänslan på köpet.
Kommentera

« · 362152