Brynäs IF

727618 inlägg · 7962 ämnen

Karjalainen - Varför inte?

« · 107781 Till forumet

Sv: Karjalainen - Varför inte?
Arthur Dent:
Du är rätt ute men samtidigt lite fel. Det är ju inte Brynäs IF som har beklagat sig i detta fallet med Kösa utan Kyösti själv personligen vad jag förstår. Brynäs vet nog att det kan komma att kosta en del, frågan är bara hur mycket man är villiga att ge....
Kommentera

micke: Gick tyvärr inte SÅ långt tillbaks i arkiven som 11 juni (var det bronsålder eller järnålder??) för att se om ngt avhandlats om
Djoosen. Borde ha fattat att du redan hade koll på läget (som vanligt) ;-))
Kommentera

*asg* .. läste det här på AB:

"Kyösti kom till Djurgården utan att kosta en enda krona för stockholmsklubben. Han har inget kontrakt med Djurgården, ändå har klubben rätt till utbildningsbidraget om han ska spela för Brynäs.
- Det är helt horribelt, det hindrar ju folk från att arbeta. "

Tyckte det var rätt underbart att se att nu är Brynäs less på utbildningsbidraget som citat "hindrar folk att arbeta"!?
Är inte det en ganska liknande sak som Bissett är gramse på Brynäs för. Snart kan vi väl se att Bissett stämmer Brynäs, Kösa Djurgården, någon okänd parvel Modo m.m :) Lite katten på råttan o råttan på repet...

Nä nu ska jag stämma mitt jobb för att jag inte får tillräckligt i utbildningsbidrag jag med :D
Kommentera

Hugin:

Varför värva KK? Jo eftersom han är medveten om att han kommer in i laget på ett bananskal, så är han samtidigt medveten om att han kan åka ur laget med en spark i arslet,

Man kan jämföra värvningen av KK med värvningen av Magnus E och Jens Ö förra säsongen.
KK är en helt perfekt nödlösning i mina ögon. Man behöver inte riskera att han spelar för NHL kontrakt eller liknande.
Vi kan säkert räkna med att han får en djävla nytändning av att komma hem till gävle området. Vad jag erfar så är han inte så skadebenägen heller? rätta mig om jag har fel.

Sedan tror jag som många andra att Bäcksktröm och co. kan jobba lite ostörd med en senare värvning.

Det är absolut ingen fel att spela in juniorer, vi har redan dem starkaste juniorerna i truppen redan. Den som står närmast är Niklas Danielsson, men han mår nog bästa va en säsong till i J 20, liksom Östlund mådde bra av det förra säsongen.
Kommentera

Huge: Att Djoos är frisk och kry har inte riktigt gått spårlöst förbi ändå. Den 11:e juni skrev jag i tråden "Djoos Hälsa?" följande :"Jag har hört att Djoos aldrig känt sig så bra som han gör nu, varken urinledarna eller knäna smärtar".

Trevligt att det visade sig stämma! :)
Kommentera

prosten: Och nu rasar jag i säng...... Go´natt (gäsp)
Kommentera

westerlind: Hockeyfebern rasar!
Kommentera

Huge & prosten:
Visst känns det bra? Längesen jag känt mig så förväntansfull inför hockeysäsongen - Just nu känns det som Brynäs har något stort på gång.

Men som andra redan sagt, vi ska inte få hybris för några betydelselösa försäsongsmatcher. Jag står fast vid mitt tips att Brynäs blir sexa. Sedan krossar vi naturligtvis allt motstånd i SM-slutspelet.

Gärna final mot MoDo och gärna samma finalserie som sist.
Kommentera

Huge: Tack för att du tar upp min gamla käpphäst ! Djoos i samma gamla fina passningsform som -99 , det låter som ljuv musik i mina öron. Enligt honom själv så känner han sig frisk från sina njurproblem vilket verkar vara grunden till det onda. En frisk Djoos=många fina poäng till oss.
Kommentera

P.S

F.ö kommer Jamie Ram att bli årets värvning i ES, alla kategorier.
(kom ihåg var ni läste det först.....)
Kommentera

Naturligtvis skall vi ta emot Kyösti med öppna armar. Han är en riktig matchvinnartyp med aviga dragningar och ett mkt bra skott.
Som straffskytt tror jag dessutom att han är oöverträffad i ES.
(fråga DIF:arna efter guldet senast.....)
Vet inte så mkt om hans defensiva kvaliteter men Esko lär nog
sätta blåslampan under baken på ALLA som inte tar sitt defansvar,
så jag är inte så orolig över saken.
En annan sak som för övrigt verkar ha gått lite spårlöst förbi är ju
att Djoosen är frisk och kry för första gången på mkt länge.
Han verkar dessutom vara ruskigt spelsugen. Anger är ju rent lyrisk över Djoosens passningar och börjar redan yra(?) om SM-guld. Försvaret överlag verkar f.ö vara ordentligt på tårna. Det var tydligen tvärstopp för TPS anfallare i åtminstone 2 perioder men
Esko var ändå inte riktigt nöjd. Låter som ljuv musik i mina öron...
Kommentera

dapietro: Först och främst måste BIF värva Kösa för att kunna låna ut han till Valbo :)

Hoppas att samarbetet med Valbo kommer fungera bra, det borde ju bli lättare än med Tierp ifjol med tanke på avstånden. Säkert kommer flera spelare få gå mellan organisationerna. Jag är skitkasst insatt i junior och div.1 serier. Är det stor skillnad på att spela junior i Superelit eller seniorhockey i ettan?
Kommentera

Smurfen:
Håller med eran kommentar.'
de flesta i alla fall.
det enda jag undrar är att om Brynäs har skrivit farmaravtal med Valbo måste väl det finnas en tanke bakom det. Rätta mig om jag har fel men visst har det stått att Brynäs vill ha upp Valbo i allsvenskan. vi såg alla tiden med Team Gävle vilka lirare man fick fram.
Mattias P är ett bra steg fram. Blev glad när jag såg det. Om Valbo kommer till kval kan han bli en viktig spelare.
Varför inte ta KK till Valbo.
Kan använda han när man vill nästa.
Vi vet hur skade benägna Brynäs är, med Solings knä, Danielsson osv.
Upp med Valbo
Kommentera

Hugin: Käre nätkompis, du ska då alltid överdriva. Kyösti är nog åtminstone i mittzon när de andra kommer över offensiva blå... Men allvarligt talat så är jag av den åsikten att en ren bolibompa-kedja knappast håller för elitserien. Det måste till en mer rutinerad kraft också som tredje länk för att få lite tyngd framåt. Rent allmänt när det gäller Kyösti Karjalainen så tror jag att han fortfarande är en god hockeyspelare som knappast gör bort sig. Men det bör finnas andra alternativ att lägga huvudenergin på för de värvnings-ansvariga.
Kommentera

Jag tidigare inte alls varit intresserad av att få hit Kösa, men köper Mickes resonemang med hull och hår - kostar Kösa inget eller näst intill inget kan det kanske ändå vara en god idé...
Kommentera

Bättre att satsa på nå´n som kan platsa nästa säsong. Slutar Larsson, Djoos och Sjödin samtidigt är det då pengarna och elitseriemeriterade juniorer behövs. Karjalainen platsar säkert i en tredje-fjärdekedja, men det gör en handfull billiga juniorer också.
Kommentera

prosten: Nu känns det som om laget verkar komplett. Vi blir livsfarliga i år!
Kommentera

P J Davydjoos: Håller med fullständigt, Kösa blir kanon som komplement !
Kommentera

micke: Ja, Kyösti kommer ju inte kräva någon orimlig lön, tvärtom, han bryr sig inte om pengarna, han vill bara avsluta sin elitkarriär i Brynäs. Så det handlar som sagt att få Djurgården att inse att de enda pengar dom kan få för Kyösti är det som Brynäs är villiga att betala, en symbolisk summa.

Är helt inne i din linje, vi ska inte stå handfallna för skador, det vet vi hur det blir. Och sedan värva klokt om det behövs senare.

Jag välkomnar gärna Kyösti hem till Gavlerinken i brynäsdressen.
Kyösti är väl inte alltför skadebenägen själv, eller?

Det skadar ju inte att fylla ut truppen med en billig lösning av kvalité och rutin - den mest prisvärda i mitt tycke.
Kommentera

micke: Klokt och förnuftigt skrivet....håller mig på din bana...att kösa kan vara en sån spelare som fyller ut truppen i sånna fall om han blir billig vid säga....för mårtensson måste vi ha en mycke bättre ersättare enligt mig....DÅ hinner styrlesen leta på o inte göra nåt nerköp heller...smart av dej micke...!
Kommentera

gordo: Du har rätt i att truppen har 14 forwards kontrakterade, liknande antal har de flesta elitlag. Tar vi dessutom med alla forwards som finns i organisationen i A-jun. och B-jun. så förfogar vi (och de andra ES-lagen) över minst 35 anfallare, snacka om bredd! Det jag menar med tunn trupp är 1) Vi har bara 10 seniorforwards under kontrakt. Endast Frölunda och MIF Redhawks har lika få, Frölunda har ett av Sveriges bästa juniorlag och ett par av dessa grabbar var med i hetluften ordentligt redan förra året och MIF Redhawks är ute efter en ny forward. Resten av Elitserielagen har mellan 11-13 seniorforwards under kontrakt och fyller sedan på underifrån med juniorer. 2) Flera av våra forwards är skadebenägna. Luovi, Danielsson skadade just nu. Soling måste vila sitt knä med jämna mellan rum. Bacon har väl en axel som brukar hoppa ur led om jag inte minns fel. Vi får väl bara hoppas att Kyrös knä och Molins axel räcker säsongen ut.

Tanken har hela tiden varit att ersätta Mårtensson. Det håller jag med om fortfarande. Men OM vi värvar Kösa (han värvas förutsatt att det blir billigast möjligt) kan Mårtenssons ersättare gärna vänta tills att vi kan plocka en utländsk spelare på artistskatt. Visar det sig att spelarna forwardserna håller sig friska, Kösa gör det man kan förvänta sig av honom samt att junisarna klarar sig hyffsat i ES-tempot kan Mårtenssons ersättare gärna vänta tills den 31:a januari för min del. Om det å andra sidan skulle visa sig att Kösa gör dundersuccé samt att Bolibompa slår världen med häpnad behöver man inte värva en ersättare för Mårtensson, detta tror jag dock inte kommer inträffa.

Alltså kortfattat: Värva Kösa OM det blir tokbilligt för BIF. Kösa ska inte bli istället för Mårtenssons ersättare utan enbart bli en försäkring (ett anderum) tills ersättaren kommer. Med Kösa i truppen kan sportkommittén i lugn och ro scouta fram den absolut bästa spelaren för laget (så det inte blir som för Linköping och Kapus :) och kontraktera honom på artistkontrakt (det blir mkt billigare för BIF då). Om laget skulle spela kanonbra och det visar sig att vi inte skulle behöva ersätta Mårtensson så gör vi inte det helt enkelt. Hur som helst skulle jag inte vilja inleda säsongen såsom truppen ser ut idag, dvs. med åtta seniorforwards samt en renodlad juniorkedja som aldrig känt på tempot i elitserien ordentligt, det verkar tunnt i mitt tycke...

(Som bonus kan ju tilläggas att Kösa kan vara den straffskytt vi idag saknar. Vi brukar ju kunna förlora många bonuspoäng på straffar annars...)
Kommentera

Ford Prefect: Han var snabb ja.....tror inte han har samma speed under skrillorna nu för tiden ärligt talet, om så är fallet så tycker jag det e skumt att inte fler lag har visat honom intresse.........
Kommentera

Jag undrar hur Karjalainen ligger till i träningen?
Kommentera

gordo: Jag har då iofs för mig att Brynäsledningen sagt att man ska ha 15-16 forwards i truppen och det tror jag ärligt talat att de flesta lag har.

Till de som hävdar att Karjalainen skulle vara långsam: Om jag inte minns fel så är han rätt snabb. Vore han inte det skulle han väl inte ha varit torped i dif?
Kommentera

Ärligt talat så tycker jag inte karjalainen kan erbjuda så mycket för vår snabba hockey, han håller helt enkelt inte längre enligt mig. Många håller nog inte med om detta men jag som supporter inser att vi måste ha en kvickare o yngre spelare som kan jämföras med vår egen "bolibompa kedja" om Mårtens saknad inte ska bli allt för stor!!
Kommentera

gordo: Bulls eye!
Kommentera

Hugin:
Det här handlar inte om tålamod modell större/mindre eller finska/svenska herrars beskaffenhet, det här handlar om att som coach för ett lag vid en tidpunkt ha ett tillräckligt antal tillgängliga spelare med en viss kapacitet för dagen i en tävling över minst 3 x 20 mot ett lag av i stort sätt samma kaliber.
Det handlar om ett krig för att vinna poäng. Det handlar om att vinna, inte att spela snyggt eller med ett ungt och lovande lag.
Det handlar om att överleva som förening. Det handlar om att överleva som spelare. Det handlar om att överleva som tränare. Och det är inga stora marginaler!
Tålamod vinner inga matcher, det är bara kampen för att överleva som leder till vinst och inkasserande av de i sammanhanget svårflirtade poängen.
Poäng, poäng...
Kommentera

gordo:

Ditt sista konstaterande var helt rätt. Däremot är jag övertygad om att Esko N. ( är inte så familjär som du ) har större tålamod än Melin, som å andra sidan inte hade något tålamod alls.
Har Esko N. sagt att de skall spela i början av serien, då spelar de i början av serien.
Detta är en finsk herre, som inte är som di svenske.
Kommentera

micke:
Truppen består av fjorton forwards, det är alltså en kort för att köra på fem linor. Vi har när alla är krya två forwards för mycket innan ev Karjalainen skriver på. Skulle det bli fler skador så kommer Esko garanterat inte att köra med en ren juniorkedja, speciellt inte om det finns färre än tolv forwards att tillgå totalt. Då blir det tre femmor som gäller. Fyra kedjor är inte heligt för nåt lag i den här serien!
Att lova Bolibompa kedjan istid nu betyder ingenting när det börjar spelas om poäng den 23 september. Några missar i några matcher och det blir one-way ticket till bänken...
Återigen: vilka lag har fler än 14 forwards kontrakterade?
Om 14 forwards pekar på en tunn trupp då finns det inget lag som har en bred trupp i Elitserien!
Kommentera

Bright:

När juniorerna hunnit till anfallszon, så torde KK fortfarande befinna sig i egen zon. Låt dessa herrar som börjat säsongen bra få de chanser de är värda. Räcker de inte sedan till då, men först då, behövs det åtgärder. Om det sen skall vara KK är jag oerhört tveksam till.
Kom dessutom ihåg att KK varit inriktad på spel i Skutskär och tränat därefter.
Kommentera

KentaK: :) Det gör dom fortfarande, men det ändrar inte det faktum att vi har en skadekänslig trupp och Kösa skulle vara pricken över i:et för att råda bot mot det. (Förutsatt såklart att Kösa blir tokbillig)
Kommentera

Satsar Brynäs på Karjalainen, och tvärtom, så anser jag att han kan va´ lämplig att gå in i den s k bolibompa-kedjan. Jag tror nämligen att den kedjan inte håller om man inte kompletterar två av ungtupparna med rutin av Kyöstis slag.
Kommentera

micke: Bolibompakedjan regerar, eller hur hette det?? =)
Kommentera

gordo: Hur skulle han kunna bänka Bolibompakedjan? Esko ska ju köra med fyra kedjor och utan juniorerna har vi inte tillräckligt med manskap till det. Blir det ytterligare någon skada så får vi börja plocka upp ytterligare spelare från A-, eller B-juniorerna. Detta faktum anser jag göra vår trupp tunn...
Kommentera

Smurfen: Det var ungefär som jag skrev tidigare. Kösa värvas som en försäkring mot ytterligare skador nu när läget är som det är. Men framför allt därför att det blir en BILLIG (förutsatt att DIF släpper honom gratis/väldigt billigt) försäkring, man får mycket spelare för pengarna. Kösa ska inte ses som en satsning åt något håll utan enbart som back-up.

Med tanke på att Esko gått ut med att man ska köra med fyra kedjor iår så är det ingen risk att juniorerna inte får någon istid, även om Kösa och/eller en Mårtenssonersättare skulle värvas. Skador och sjukdomar kommer alltid öppna platser i laget. Dessutom, visar det sig att ngn junior helt enkelt är bättre än Kösa så spelar han istället, den bäste spelar helt enkelt.

Jag ser Kösa som en försäkring - inte en förstärkning...
Kommentera

Ford Prefect:
Om jag förstår dig rätt så har därmed alla Elitserielag för tunna trupper, eller?
Kommentera

KentaK:
Karjalainen brukar sköta sommarträningen på egen hand och funkade det i Skansen så funkar det säkert i Brynäs!

För övrigt vore det tjänstefel av Esko och SK att sätta Bolibompa-kedjan på bänken efter den här starten på säsongen.
De kommer att fortsätta att växa in i kostymen för varje spelminut. Låt dem spela 0-0 då, om de inte ännu klarar att leverera 100% i offensiven!
Kommentera

gordo: Den är för tunn. Ett par skador och det faller samman som i fjol.
Kommentera

KentaK: Jag behåller gärna en ren ungdomsline och spelar Karjalainen med Kyrö och vem mer det nu blir, med tanke på att både Luovi och Danielsson är skadebenägna.
Kommentera

Smurfen:
Skall SK ersätta Mårtensson duger Kösa mycket väl. Danielsson lär tex inte kunna spela bort Kösa från en plats i laget när han väl blir frisk igen och det måste i så fall betyda att laget förstärkts om man plockar in Karjalainen till förmån för Danielsson.
Kösa-Kyrö-Luovi är en förträfflig kombination...
Sedan förstår jag inte riktigt snacket om att Brynäs har en tunn trupp. Vinsten i Lugano pekar i omvänd riktning?
Kommentera

Smurfen:
Vrakdel = Jeff Williams? =)

Visst Karjalainen e en bra utfyllnad, ända frågetecknet är väl hur han har skött barmarksträningen i sommar.. Inte allt för bra om du frågar mig..

Men jag hoppas, och det verkar inte som att jag är den enda som vill behålla en bolibombakedja???
Kommentera

Karjalainen - Varför inte?
Plötsligt får vi signaler om att Brynäsledningen öppnat en tidigare stängd dörr mot Skutskär och Kyösti Karjalainen. Nu duger han, spelaren som tidigare ratats. Nu kan han åter få chansen att göra nytta i ES. Och förklaringen ligger förstås i Brynäs något tunna trupp.

Jag har därför full förståelse för hur Brynäsledningen resonerar. Karjalainen är naturligtvis ingen framtidman i Brynäs. Han ska ses som en tillfällig förstärkning. Om han blir aktuell går han alltså in i tredjekedjan. Några ändringar i de andra formationerna har man säkert inte tänkt sig. Redan nu vet vi ju att Danielsson blir borta i flera veckor - kanske drabbas Luovi av samma öde. Och när serien väl drar igång kan fler skador tillstöta.

När Danielsson och Luovi är återställda får Karjalainen rimligen återgå till Skutskär. Varför inte ge KK ett kontrakt som gäller under de första 10 omgångarna? Är skadeproblemet löst återgår han till Skutskär. Skulle han ligga överst i den interna poängligan får han kontrakt för hela säsongen - måhända en sporre även för en 35-åring!

När det gäller ersättare för Mårtensson håller jag för troligt att Brynäs, precis som förra året, avvaktar resultaten under hösten. Går det bra (som nu under försäsongen) blir det helt enkelt ingen ersättare. Går det knackigt letar man säkert i NHL:s skrothög och försöker hitta någon vrakdel som blivit över...
Kommentera

« · 107781