1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446869 inlägg · 7963 ämnen

Kvartsfinal 3: Malmö - Brynäs 2025-03-24

2849410 · » Till forumet

Sv: Kvartsfinal 3: Malmö - Brynäs 2025-03-24
Peja: Undrar hur länge ledningen i FBK kan leva kvar. De har verkligen urusel slutsspelsstatistik senaste 10 åren. Har för mig att de på 11 år gått vidare från kvarten 2 gånger (gick igenom det förut, orkar inte dubbelkolla igen).

Spelar ju ingen roll om de kommer topp 4 säsong efter säsong om de ändå åker ur slutspelet direkt "varje" år.

Gavve: Det känns som att Färjestad kommer att ryka mot Skellefteå och som att det till stor del beror på att Wallin har klantat till det med sportcheferiet.

Tufft för FBK om de får Nygren skadad. Såg inte alls bra ut när han hoppade på ett ben ut.

Peja: Efter vad jag såg gick Södergran med fontanellen först rätt in i planket med avsevärt mer fart/kraft. Kommentatorns (Edholm?) utsagor ger jag inte mycket för.

Zappaholic: Haha ok, det är ju du som inte klarar av enkla tydliga resonemang som att man ser till helheten istället för enstaka händelser.

Så, nu kan du få sista ordet om du vill. Ta det lugnt med utropstecken och frågetecken bara.

Cardigan Daffipoff: Det är skillnad på att få en smäll mot huvudet och att göra illa armen. Apropå att spelarna reagerade på olika sätt.

Sen tycker jag det är bra att domarna släpper tacklingen på Fisker. Det gjorde säkert jäkligt ont men han får tyvärr skylla sig själv i den situationen.

Zappaholic: Jag skulle säga så här. Konsekvenserna och fokuset på inkorrekta domslut blir större ju sämre laget som drabbas är. Modo hade goda chanser att spela sig ur situationen där de släppte en tydlig icing, men tog den inte. Samma sak om man drabbas av en felaktig utvisning, konsekvensen och fokuset blir inte detsamma om man städar av efterföljande BP-spel.

Sett över hela matcherna tycker jag inte att Modo har fått allt emot sig heller som det framställs ibland. Jag tror inte att deras till synes stora fokus på domarna har varit till deras fördel, snarare tvärtom.

gwl: Hur vet du det? Nyfiken fråga. Eftersom sjukdomar (ja, alkoholism och drogproblem räknas in där) hanteras mellan arbetsgivaren och den anställde så är jag rätt säker på att Brynäs gjorde precis vad som krävdes och förväntades av dem. Att inget läckte ut om det är ju helt rätt också.

Att han arbetsbefriades säger väl att Brynäs gjorde rätt (nej, det är inte samma sak som att han blir avskedad, alkoholism är inte ett skäl för uppsägning ens). Om han sen erbjöds behandling eller inte vet ju ingen här men OM Brynäs inte gjort det hade det förmodligen blivit ett jäkla liv eftersom det inte bara är "fel" utan även olagligt. Arbetsgivaren har nämligen en rehabiliteringsskyldighet (sen kan den anställde så klart tacka nej och då är det något helt annat).

OveJärnkrok: HV är ju i grunden ett bättre lag och borde spela slutspel i stället för Malmö. Jag har inte diskuterat styrkan över matchserien. Men att du inte klarar att förstå betydelsen av domslut i en enstaka match förstår jag inte riktigt.

Svårbegripligt…

Zappaholic: "Hv är ju i grunden ett mycket bättre lag".

Hmm..det jag försökte förklara för dig.”

Har aldrig påstått Modo är bättre. Lägger ner eftersom enkla åsikter blev svåra att förstå…

lapad: Södergran tar sig ut i båset efter en betydligt värre smäll. Fisker-Moelgard lägger sig och piper.

Kom igen nu Öhlund. Du tänker väl inte släppa in Modo i matchen?

Zappaholic: "Hv är ju i grunden ett mycket bättre lag".

Hmm..det jag försökte förklara för dig.

lapad: Inget värre än den Trivigno åkte på igår.

Mycket bra att zebrorna inte tar utv där iallafall, otroligt fin tackling! Man kan inte vända huvet in ner i sargen som nåt jävla pucko

OveJärnkrok:
Vilket jävla sänke han är A.L ......
Stackars FBK.

Rödin1912: HV spelaren lägger sig utan vidare anledning, jävla kärring

Vilken gåva där, inte ens Modo missar så öppet mål.

gwl: Brast Brynäs i stöttningen av Limpan? Jag känner inte till det, så upplys mig gärna. Däremot så brast Limpan tyvärr kraftigt i sin yrkesroll och det skadade föreningen. Sen hoppas jag att människan Lindbäck mår bättre.

Zappaholic: för kännedom: SAIK mål efter retur rakt ut av Lindbäck

Komigen nu modo!

Peja: HV är ju i grunden ett mycket bättre lag. Tycker däremot inte man ska underskatta betydelsen av domslut i en enstaka match.

Zappaholic: Du verkar fortfarande uppjagad, förstår faktiskt inte varför. Svårt att diskutera sansat för vissa kanske.

Jag upprepar, dåliga domare kan påverka såklart. Enligt mig så är den avgörande faktorn att Modo är för dåliga sett över matchserien.

Varför det är så svårsmält för dig förstår jag inte.

OveJärnkrok: Vilket jäkla stöd han fick av brynäs.

Zappaholic: Det är väl ganska tydligt att HV är det bättre laget i detta kval. De är bättre i varje lagdel och har mycket bättre spets. Med ett bättre kollektivt spel hade de förmodligen gått hårda kvartsfinalbataljer nu.

OveJärnkrok: Hade Brynäs råkat ut för det så hade jag varit upprörd. Du får tolka frågetecknena som du vill. Bryr mig inte.

Jävligt dålig spelförståelse att inte förstå att domslut kan påverka resultat. Och märk då att jag inte säger att hv inte vinner ändå!!

Oj, två utropstecken…hur ska det tolkas?????

Modo ger mig samma känsla som Brynäs när de inte kommer göra mål.

Gavve: Gillar ditt sista förslag.

Har alltid förespråkat direkt uppflyttning av vinnaren i HA och direkt nedflyttning av den som kommer sist i SHL. Sen är det rimligt att 2:an i HA och den som kommer näst sist gör upp om ytterligare en plats i SHL.

Då är det säkert många som har åsikter om att vi då går miste om ett antal slutspelsmatcher som inbringar både intresse runt sporten och tv-pengar.

havre: Precis så, jag ser väldigt liten underhållning i kvalet. Kanske för att vi själv varit där.

För mig är det mest plågsamt.

Gavve: Jag tror att många klubbar vill ha slutspel istället för direk ned- eller uppflyttningar. Fler matcher genererar större intäkter. Särskilt i HA dansar många klubbar på en skör ekonomisk tråd. Ur ett spelarperspektiv skulle det också vara mer eller mindre värdelöst att skriva på flerårskontrakt med SHL-klubbar på den nedre halvan om flera klubbar åkte ur, stor risk att kontraktet inte är vatten värt efter första året. Skulle skapa en stor osäkerhet.

k1modoo: Efter straffar.

gwl: Varför hoppas du att Limpan skrattar åt oss? Brynäs svek inte honom, han svek Brynäs.

Peja:
Håller med. Slutspelet är givetvis en helt annan fråga. Men i kvalet tycker jag nästan direkt-upp/ner-flyttning är mer rättvist. Klubbar eller spelare har inget att vinna på det. Sport ska ju ändå vara roligt både för supportrar och spelare. Kvalet är inte kul för någon.

Lunkan: Som supporter hade jag nog också varit arg, men som neutral ser jag att Modo faller av naturliga orsaker i denna matchserie. Man måste t ex göra mål i hockey, inte ta hjärndöda matchstraff och dribbla framför egen kasse o s v.

Zource: haha, det blir nog mysigt. så kanske man får se vinst också ;)

Inte för att kasta skit på Lindbäck.
Men helt ärligt nu, vem såg Lindbäck spela ett SHL slutspel säsongen 24/25?

Hoppas han ändå på sitt sätt skrattar åt oss fans lite
"nudå? Kolla vart jag är? Det trodde ni inte va? Hahah"

havre: Finns ju andra alternativ man kan prata om också (nej, säger inte att det är realistiskt för det).

Sista laget åker ur direkt. Nästa 2 eller 4 före det har en miniserie om vilket till lag som åker ur (2 lag klarar sig och 2 åker ur totalt av botten 5 t.ex.).

Sen går 2 lag upp från HA varje säsong. T.ex. de som kommer etta och de som vinner slutspelet.

Säger som sagt inte att det är ett realistiskt förslag. Utan mer att man kan tänka på det på andra sätt också. Eller att 1 lag går upp direkt, 1 åker ned direkt och sen blir det en kvalserie mellan HA och SHL där 1 lag går upp och 1 åker ned (2 upp och 2 ned totalt alltså).

Finns nog många förslag kring hur man skulle kunna göra det.

parks: mycket märklig värvning i mina ögon, känns inte FBK direkt ..

BIF Kungen: färjestad måste vara blinda som inte ser som alla andra ser..

k1modoo: Vi kommer gå till play in i HA. Jag kommer stå på Vimmerbys bortastå med en korv i näven. 😊

Horace76c: FBK är som bra men med
Lindbäck i kassen blir det svårt, släpper extremt många returer ikväll och tidigare.

Senast gjorde SAIK tre mål på returer.

havre: Ja, på ett sätt, men samtidigt är alla införstådda i förutsättningarna och det är inte säkert att tabelljumbon hade agerat likadant i grundserien om det bara varit ett lag istället för två som de måste gå förbi för att undvika nedflyttning/kval.

Det som jag tycker är lite knepigt är de åren det finns en superjumbo som laddar inför kvalet i veckor, ibland i månader, och ställs mot ett lag som fått reda på sitt kvalöde efter omgång 52. Då blir det ganska orättvisa förutsättningar i uppladdningen inför kvalet.

k1modoo: Varför inte kung i båda? 😉

BIF Kungen:
Har faktiskt sagt hela tiden (sen det blev klart att vi blev ett topplag i år) att jag är nöjd med semifinal.
Jag tror faktiskt vi knäcker Malmö, men jag kan inte se att vi kommer ha nån vidare chans mot varken SAIK, FBK eller Timrå som dom 3 lagen spelar nu.

Peja:
Tycker jumbon har lite för stor "livlina" i kvalet. Hemmafördelen är inte tillräckligt värdefull för den som kommer näst sist. Förtjänar man BO7 när man kommer sist över en säsong?

Borde det vara bäst av 6 där näst-jumbon får börja med 1-0 i matcher?

Zappaholic: "Så inga enstaka bedömningar påverkar totalen alltså. Tack då vet jag"

Alltså det Ove menar är att man inte bara kan lasta dagens domares felbeslut för att Modo åker ur i år. Det är ju inte dagens domare som gjort att Modo inte gjort ett enda mål i 3 (inklusive denna match) kvalmatcher.

Självklart kan ett felaktigt beslut bli förödande när det är rätt korta matchserier. Men det är inte dagens domare som "skickar ut Modo" i och med icingen, det tror jag ingen tycker även om beslutet var helt felaktigt så klart.

OveJärnkrok: Hade varit helt vansinnig om jag höll på modo, Nivån på domarmissar mot dem är brutala. Helt oförsvarligt i så viktigta matcher

OveJärnkrok: Använder man fem st frågetecken så tycker jag att man verkar lite upprörd. Tror du att en perfekt domarinsats hade gjort att Modo vunnit denna serie? Det tror inte jag. Modo är för svaga.

Peja: ligger mycket i det.

BIF Kungen: Förstår varför man har kvalmatcher, men för spelarnas och supportrarnas mentala hälsa hade det varit bättre om tabelljumbon hade åkt ur direkt istället för att spela de här kvalmatcherna.

2849410 · »