Brynäs IF

728194 inlägg · 7961 ämnen

Laget säsongen 2014/2015

« · 1632257 · » Till forumet

Sv: Laget säsongen 2014/2015
tjugo8: Så är det säkert, men märkligt ändå om Sundqvist ska ha mer istid än Bertilsson.
Kommentera

Zzz:
Men har inte Andersén o Djoos gått före Eklund i PP de senaste 2 matcherna...?
Kommentera

tjugo8: Fast även Eklund spelar en hel del PP också och då borde rimligtvis Sunkens speltid också ligga lägre. Kan inte tänka mig att Sunken går före Bertilsson i något skede så därför funderar jag om han inte har någon känning.

Redigerad kommentar

Kommentera

Zzz:

Vaken iaktagelse

Var ju mkt PP i de matcherna...kan ju påverka speltiden

Samt att hans partner Djoos spelat mer PP o därför kanske han suttit en extra gång när Sunk-Ek o Kilas-Dubblerande Andersén gått in o lirat efter PP:t...

Tycker Bertil lirat stabilt på sistone, ej gjort mkt väsen av sig...o då är väl han som bäst...

Kommentera

Någon som vet om allt är som det ska med Bertilsson? Han har haft mindre speltid än normal, särkilt mot Modo (13,24 min) och mot Djurgården senast (15,27min).
Kommentera

honken21: Det kan vara bra att avlasta Löken och Brodden lite, det sliter att sin första säsong med elitspel spela var match. Lite j-20 för dem under säsongen kan göra dem gott och kanske nån match på bänken.

Redigerad kommentar

Kommentera

70 Rodrigues: Ok så nu är Ollas tillbaka. Hur ska femmorna se ut?

Det mest naturliga är kanske att kliva in på Löökes plats, i mina ögon. Ollas-Nordquist-Brodecki känns spännande. Men även ge Lööke lite speltid då Ollas inte verkar vara redo för 60 min.

Kommentera

Powerfade: jag skrev typ samma som dig bara så att du vet.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Givetvis. Men så länge källanvisningen är "ett rykte från twitter" så är det inte ens ett rykte utan bara ogrundat skit.
Kommentera

Powerfade: Om ryktet gick att spåra till ett specifikt twitterkonto så hade det kanske kunnat vara ett rykte med lite mer värde (beroende på vem som i så fall skulle stå bakom twitterkontot) men detta rykte är inte ens ett rykte utan ett dåligt skämt.
Kommentera

Brynäsgubbe: Så länge det är ett rykte som härstammar från twitter så kan du ta det med en nypa salt.
Kommentera

Brynäsgubbe: Lander blev uppsatt på waivers (eller hur det stavas) och eftersom han lirat tre år i ahl kanske han är sugen att vända tillbaka till Europa. Han har dock ett år kvar på kontraktet så,möjligen att han testar sista året.

I vilket fall är det nog önsketänkande från oss ;) rimlighet i en värvning är låg i nuläget. Framförallt när vi nu är inne i en positiv trend och Ollas är på väg tillbaka.

Men Lander är en "unik" spelare på så sätt att han är en ung svensk toppcenter som kommer lira en hel del i landslaget. Också ett bra namn som som lockar lite extra uppmärksamhet bland media, fans och parters.

En sån spelare av denna kvalité tror jag inte vi kan få efter nästa säsong. Gäller dock att vi kan få ett tvåårskontrakt.
Kommentera

Har ite hängt med i svängarna de senaste par dagarna, så jag måste fråga - varifrån kommer ryktet om Lander och är det trovärdigt? Är en värvning verkligen realistiskt att förvänta sig? 
Kommentera

HappyX3: Jag hoppas du har rätt och respekterar din åsikt. I mitt tycke måste dock för många bitar falla på plats denna säsong för att vi ska vinna SM-guld, även om Lander skulle ansluta. Brodecki har varit fantastisk hittills, men kommer kanske inte kunna hålla denna höga nivå hela säsongen (hoppas jag har fel). Samma sak med Lindblom och Lööke. Dessutom kommer ett slutspel sätta saker på sin spets på en helt annan nivå än tidigare. Jag tror inte att junisarna kommer vara tillräckligt mogna ännu för att kunna vara bra på den nivån också. Åtminstone kommer det bli en viktig erfarenhet till nästa års slutspel, där jag tror att vi har alla möjligheter till att ta guldet.

Jag hoppas givetvis att jag har fel och att vi kan nå final redan denna säsong, men den realist som jag är, vågar jag inte ha dom förväntningarna.

Redigerad kommentar

Kommentera

HappyX3: Ja, om Brynäs inte värvar Lander så kommer ju någon annan klubb att göra det. Även för nästa säsong vore det ju inte helt fel att kunna inleda den med en inspelad toppkedja, bestående av förslagsvis Brodecki, Lander och Lööke eller någon annan skicklig ytterforward.
Kommentera

Skrubben: Jag förstår ditt resonemang och visst tror jag att Brynäs kommer vara en större utmanare nästa år (och framförallt om två säsonger när 97orna är uppe på riktigt).  Men jag tycker faktiskt ändå att Brynäs har pusselbitar för att utmana om ett guld, det jag tycker saknas är en förstacenter som kan dra en leadingline.

Lander är den pusselbiten som saknas, kan han få ihop en förstakedja med Rödin och Ollas(?) kommer vi ha en förstakedja som kan gå in i landslaget rätt av. Vi har också en andrakedja med Brodin-Enterfeldt-Sweatt som börjat komma igång ordentligt. Vårt PP har blivit otroligt mkt bättre när Brodecki och Djoos klev in, tänk en Lander i PP också så lär vi ju faktiskt bli bättre där. 

Håller helt med att vi troligen kommer bli en större kondender nästa säsong MEN tycker ändå att vi, med en första center av rang, kan utmana även i år. 

Och som ni säger, att knyta upp honom på ex. två säsonger? klart vi ska ta chansen!

Sen vet jag inte hur Timrå spelarna ser på Brynäs, länge sen en TIKare flyttade ner till oss väl? Sebbe Erixon drog ju till Småland istället. Finns det en rivalitet klubbarna i mellan? jag tycker inte riktigt det? :S

Men jag hoppas iaf på Lander! =) 

Kommentera

Davey_22: Man kan ju drömma :)

Men det kommer aldrig hända...
Kommentera

Skrubben: Fast får man ett läge att knyta upp en spelare som Lander på mer än en säsong så kan det ju såklart vara värt att slå till med en gång. Annars är han nog "fetborta" sen.

Om man nu ska leka med tanken att Lander vore aktuell/intresserad av Brynäs. Vilket jag har svårt att se ska hända.

Kommentera

Peja: Det råder inget snack om att Lander skulle tillföra väldigt mycket för Brynäs. Frågan är om det är värt att lägga ut den löneposten med tanke på hur mycket laget egentligen förstärks. Brynäs kommer inte behöva kvala eller komma längre än semi med eller utan Lander i laget. Därför kanske det inte är försvarbart att göra en sådan satsning då Brynäs trots allt måste fokusera på att göra ett plusresultat i år efter förra årets ekonomiska förlust.

Tråkigt för oss supportrar som vill se ett så bra lag som möjligt, men ser man ur ett längre perspektiv kommer alla som hejar på Brynäs bli nöjda då vi förmodligen kan satsa mer nästa år när vi ska gå för guldet på riktigt
Kommentera

honken21: Real Modo har väl Nylander och Lööv på lönekontot snart, deras ekonomi är sämre än vår så låt oss hoppas.
Kommentera

Tror en värvning av Lander är otänkbart just nu..med dåliga publiksiffror och en säsong 15/16 som ser ut att bli året man ska satsa mer.
Kommentera

Peja:

Äsch pettisbif levererar ett lag med Lander ;)

Starkbaum(Johansson/Sandström)

Andersén - Kilström

Djoos - Bertilsson

Eklund - Westlund

Sundqvist

(Nörstebö)

Blomqvist - Scott - Rödin

Ollas - Lander - Brodecki

Sweatt - Enterfeldt - Brodin

Olden - Nordquist - Lindblom

(Lindgren - Westerholm - Westerholm)

Extra:Lööke

Kommentera

Skrubben: Jag tror att en svensk tvåvägscenter av VM-klass skulle bli en stor förstärkning. Lander skulle ju dessutom göra 'sina' ytterforwards bättre. Brynäs har ju egentligen bara en center (Greg Scott) som håller hög klass åt båda hållen. Enterfeldt är mer en karaktärsspelare, Lindgren en utfyllnadsspelare och Nordan vet man inte riktigt vad man får ut av. Westerholm har visat positiva (men även negativa) tendenser men jag vill se mer innan jag bedömer honom... Junisarna är ju målvakter, backar och ytterforwards. Min poäng är att en högklassig center verkligen vore bra att få in.

Redigerad kommentar

Kommentera

honken21: Om vi ska värva Lander kan vi räkna med en till lönepost på minst 200 000 kr. Jag är realist, medan många andra kanske inte är det. Vilka resultat kan vi nå med honom i laget jämfört med utan? Vi kanske tyvärr inte kan vinna sm-guld trots att han skulle ansluta.

Ser man över ett längre perspektiv, ska detta lag vara som bäst nästa år. Bara ett fåtal spelares kontrakt går ut (ex. Rödin,Kilström) och junisarna kommer bara bli ännu bättre nästa år. Är det kanske inte nästa år vi verkligen ska gå för guldet, med den här lagstommen? Är det inte då det kan vara värt att bränna på lite extra med lönebudgeten för att verkligen kunna gå hela vägen?

I mitt tycke är det kanske inte värt att offra en sådan tung lönepost, om vi ändå inte kan gå hela vägen. Givetvis hoppas jag att jag har fel, jag stöttar laget i vått och torrt och lider under varje match. Men om man ser ur föreningens perspektiv har man kanske inte råd att bränna 200k i månaden (med vikande publiksiffror osv) då vi ändå troligen "bara" når semi.
Kommentera

Powerfade och Peja: Trodde inte min ironi kunde bli mer tydlig... ;-) Vilda spekulationer, det erkände jag, men långt ifrån en otänkbar värvning.
Kommentera

Peja: Precis. Folk kan skriva precis vad som helst, allt för att få retweets, och allt annat som ger dem uppmärksamhet.
Kommentera

Powerfade: Twitter är ju ingen källa överhuvudtaget. Ungefär som att säga att google är en källa. Man bör redovisa den specifika tweeten i så fall, så att andra kan bedöma. 
Kommentera

honken21: twitter och "säker källa" rimmar inte i mina ögon ;)
Kommentera

honken21: hade kunnat tänka mig både lander och järnkrok😃
Kommentera

Twitter (säker källa.... ;-)), Brynäs är dock inte enda SHL-klubben det snackas om. Men Gävle och Örnsköldsvik ligger väl närmast till hands om han vill ha närhet till hemorten Sundsvall. Vilda spekulationer men men... Hade hellre sett Järnkrok.
Kommentera

honken21: Ja, källa på det?
Kommentera

honken21: Hade ju inte gråtit direkt😃. Var har du hört/sett/ läst det?
Kommentera

Sett att Anton Lander kopplats ihop med Brynäs. Vad tror ni?
Kommentera

micke63:

Kroken klarade fredags-cuten o är nu bland 16 forwards, varav 3 är skadade...

Nhl startar tors o just nu har Preds i stort sett bara 4 kedjor, och där Calle då ingår...

Kommentera

Davey_22:Instämmer bra jobbat. Synd att BZ inte agerar på samma vis för Ollas.
Kommentera

Davey_22:

Revansch Lif-Bif 28 okt?

Kommentera

Sjukt trist med dessa skador och nu även sjukdomar. Jag tycker det är rätt att BZ agerar snabbt och plockar in Gistedt som ändå har bra med rutin från högsta ligan och säkert är rejält revanschsugen.

Utgår dock från att Starky spelar så mycket som han själv känner är möjligt.

Kommentera

1 månad m Gistedt

Vi får hoppas att Starsky står allt el att Appelgrens farhågor var överdrivna

"Vad gav Salo dig för motivering?

– Salo sa att tränarna inte ville spela mig så då fanns det ingen anledning att jag var kvar."

Kommentera

tjugo8: Till skillnad från dig så är jag inte så övertygad om att Calle tar en tröja i Nashville. Tror han är lite för tunn och inte tillräckligt tuff för NHL.

Han lär nog hamna i AHL han också tror jag.

Kommentera

Potus Åberg, Viktor Arvidsson, Patrik Cehlin och Magnus Hellberg får följa med till AHL.

Däremot är backen Johan Alm fortfarande kvar i Nashville – tillsammans med mer givna kvartetten Viktor Stålberg, Calle Järnkrok, Filip Forsberg och Mattias Ekholm.

Vi gör nog bäst i att glömma Järnkrok...
Kommentera

tjugo8: Jag tror inte att han tänkte alls. Ollas och Brodin i all ära men det är inte alls samma spelartyper som Granis. Ollas och Brodin står fr en.mer frejdig ishockey med fart och fläkt. Grythunden Granis är ingen speedkula. Men däremot en envis och i allra högsta grad en "finne i röven" framför kassen. Det är inte vackert men ack så viktigt. Speciellt i ett slutspel.
Kommentera

Peja:

Mmm...kan stämma

Det jag sett hittills är väl mer att han hittar lägen att komma t skott nära mål

Det jag far efter är väl spelartypen som kan parkera vid mål alt bryta sig in o förbi 190cm/100kg- back...

Lindblom ska bli skitintressant att följa...

Redigerad kommentar

Kommentera

tjugo8: Lindblom är också bra runt kassen. 
Kommentera

Powerfade:

Thure, Harju, Granis var ju faktiskt starka runt/mot mål...

Där har vi ju faktiskt INTE ersatt m samma spelartyper (möjligen Olden)

Ifjol var ju också problemet att komma in på mål, Lex-Leksand, Lex-FBK...

Hur fan tänkte Sundlöv här???

Kommentera

70 Rodrigues: Josefsson är totalt värdelös, nej tack!
Kommentera

bradberry:Brynäs ska nog hålla ett extra öga på både Järnkrok och Johan Larssons utveckling over there. Bägge känns väldigt intressanta! Kanske även Wänna..
Kommentera

bradberry:

Tror du inte Calles .75 poäng per match (Bäst i Predators, visst bara 12 matcher...men ändå) o 1.5 i Admirals räcker t en tröja?

Jag tror även Calle kan tänka sig att underkasta sig en roll i 3-4 lina...o vi vet ju att han kan göra det jobbet också...

Tror han kör Predators ända in i kaklet denna sässe...skiter det sig så kanske vi kan hoppas på honom som första center 15/16...o Larsson som andre center...;)

Kommentera

bradberry: Hoppas din känsla stämmer. Vore mumma...
Kommentera

Enaranger: Har sagt det förr. Känslan säger att Järnkrok spelar i Brynäs innan säsongen är slut. På lån...
Kommentera

« · 1632257 · »