Brynäs IF

728190 inlägg · 7961 ämnen

Lars Jonsson

« · 1039359 · » Till forumet

Sv: Lars Jonsson
Peja: Ser man på resultaten och hur den senaste säsongen gick så var det ju knappast offensive som brast. Men iom värvningen av en dyr offensiv back så räknar väl Sundlöv med att vinna matcherna med 7-6, 6-5 och liknande.
Kommentera

GävleLasse: Jo det behövs en defensiv back. Det är ju backarna och målvakterna som vart dåligt hela säsongen. Hoppas verkligen att Markström håller en hel säsong. Men utan bra backar är det svårt att va bra målvakt.
Kommentera

Gusten: "Tänk om vi spänt musklerna och satsat på kvalite istället för kvantitet förra säsongen."

Blev kanske lite tufft läge iom att Brendl kostade rätt så mkt pengar.
Kanske inte så konstigt att det sen inte blev några fler i samma klass och nog tycker jag att ex Angell, Hietanen och Månsson i det läget kändes som kvalitetsspelare, om än inte i samma klass som Pavel förstås.
Känns intressant inför hösten om vi nu som Lasse säger kan få ytterligare en defensiv back.
Och där räcker det gott och väl med nån i Pierre Johnsson-klass.
Men jag tackar inte nej till nåt ännu bättre....
Kommentera

Hoppas hoppas nu att dom har letat i varje vrå på asken så vi kan få in en defensiv back.
Gärna nån stor å elak...
Kommentera

Lindström: Synd att Kankaanperä inte är kvar då.
Kommentera

GävleLasse: Det finns helt klart en poäng i att signa Jonsson, speciellt med tanke på att Sjödda och Angell lämnar. Brynäs har saknat en riktigt skicklig leftare på backsidan. Brendl-Jonsson på blå i PP blir fint, då kan inte motståndarna bara koncentera sig på Brendl.

En defensiv klippa måste in. Idiotiskt att släppa Kankaanperä. Att Pierre Johnsson, som knappt platsade i Mora, nämns som en potentiell ersättare är skrämmande. Likaså att både Danielsson och Molin kommer att vara ordinarie en säsong till.
Kommentera

Peja: Idiotiskt vet jag inte Det kan ju finnas anledningar till att Kankki ville lämna  ;)

Just nu så känns en defensiv klippa mer behövlig än en förestecenter. I första hand måste defensiven säkras innan man kan sätta igång att vässa offensiven.

Svängdörrar i LA nästa säsong?
Kommentera

GävleLasse: "Men Michael Sundlöv säger att det inte är aktuellt att plocka tillbaka Almtorp, som kan spela både center och ytterforward..
– I dagsläget har vi ingen plats för honom. Vi letar efter en förstecenter och möjligen en femte-sjätteback."

Det där med en defensiv klippa kan vi glömma.
Kommentera

Peja: Ja, det blir svängdörrar i LA...
Kommentera

GävleLasse: Det blir väl typ Emil Axelsson, Andreas Lindahl eller Christoffer Persson.
Kommentera

Tror att Lasse Jonsson kanske blir A-kapten...
C-Dacke
A-Lind
A-Jonsson
Kaptener måste leda i spelet också, bye bye Hansen o Danielsson

Starkt av Sundlöf att få den back som man allra helst vill ha!
Kommentera

sylf:

Lycka till med Lasse. Själv var det inte direkt oväntat att han skulle välja ES spel före Leksand. Det är inte lika attraktivt längre att spela i Leksand eftersom vi inte längre spelar i ES. Många jag pratat med tycker att klubbvalet är konstigt eftersom de flesta jag snackat med är övertygade om att Brynäs spelar Kvalserien även kommande säsong och därför är förvånade över klubbvalet.. Skall tilläggas att jag inte är av dom som tror ni hamnar i KS.

A Kalrsson i Frölunda och Hermansson Widing Sunken Lasse Jonsson i Brynäs.

Det lönade sig att spela i Leksand en gång i tiden.
Kommentera

mattias - 74: Jag tror inte heller att Brynäs spelar i KS nästa vår. Helt grundat på att det var 2 st såll till målvakter som såg till att det blev så i år. Det är som Brendl säger " hade vi haft Markström i mål hela säsongen hade vi spelat slutspel".
Dom 2 herrarna kostade oss minst 15 poäng plus ett darrigt försvarsspel p.g.a sitt usla agerande. Håller våra målvakter i år så går vi till slutspel!
Kommentera

sylf: Redan börjat smutta på helgspriten? Inte för att jag säger emot men som sagt det gäller att Markström håller, vilket jag tror/hoppas att han gör.
Kommentera

sylf:

Trist och se på diverse forum hur Lasse Jonsson blir behandlad. Judas Svikare Hockeyhora m.m För mig är det inte konstigt. Killen vill spela ES hockey och då är det så. Det som folk är upprörda över också är att det är tydligen Ok att vara med på Leksands sommarträning och sedan skita i klubben när säsongen startar. Kan tyckas lite märkligt kanske? I min ögon är han ingen svikare. Bara en av många som väljer spel i en bättre klubb och dessutom får bra betalt. I Detta fallet alldeles för mycket betalt.
Kommentera

sylf: Med bättre målvakter, några bra nyförvärv och en mindre trupp ("lean and mean") blir Brynäs ett bättre lag. De spelare som har lämnat truppen var inga nyckelspelare förra säsongen. Förhoppningsvis kan också Czarnecki få ihop laget bättre än Doffe kunde. Men de andra lagen förstärker också. HV och Frölunda lär bli särskilt svåra att möta nästa säsong, men det gäller också flera av de lag som hamnade på nedre halvan förra säsongen.

Aldrig får man vara glad.
Kommentera

Lunkan: Näe, helgspriten lyser med sin frånvaro, däremot hög feber och ont i kolan som kanske gör att jag yrar!
Men jag vidhåller vad jag skrev även efter ett paket alvedon, Humle&Dumle var anledningen till att vi spelade KS, nu är dom tack å lov borta och jag tror att det kommer att se helt annorlunda ut i år.
Kommentera

Jompe: Mycket fokus på lagbygget, man har införskaffat en offensiv försteback och flaggar samtdigt att man skall "förstärka med en femte- eller sjätteback". Ett lag som hade stora problem i defensiven senaste säsongen borde ha satsat på en defensiv klippa istället för ett offensivt vapen.

När det gäller målvakterna så får man vara försiktigt hoppfull. För varje superlativ som skrivs/sägs om Markan så ökar pressen automatiskt. Hans insats under slutet av serien och under KS kan ha varit mer av en chockartad företeelse än att han skulle ha mognat så pass på några veckor. Nu får han en hel sommar att "tänka" och det vore inte första gången som en ung målvakt faller igenom i Brynäs. Jag hoppas naturligtvis att jag har fel men man får vara försiktig när man haussar Markan.

Snart är VM över och besked om AJ lär komma. Personligen är jag lite skeptisk till honom och han har massor att leva upp till när man hör honom resonera och ge sina synpunkter som "expert"i TV'n.

Men den svåraste och viktigaste fajten sker inte på isen utan på årsmötet. Det måste  bli ett slut på stålbaden och alla felräkningar. 
Kommentera

GävleLasse: Även om Markan skulle ha nåra dippar under säsongen så är han klassen bättre än Sperrle/Korhonen. Han är helt enkelt en mycket bättre målvakt i grunden. Skulle han falla ihop totalt finns Lindbäck som också är Klassen bättre än sina föregångare.
Kommentera

sylf: Jag hoppas att du har rätt. Sperrle 06/07 var även han klasser bättre än Sperrle 07/08.
Kommentera

GävleLasse: De "stora problem i defensiven" du talar om gällde ju nästan uteslutande målvaktssidan, vilket sylf helt riktigt är inne på.
Markan gick direkt in och visade från början att han är ngt utöver det vanliga. Om han nu skulle ha varit i nån sorts chocktillstånd så måste jag säga att chocken verkade sitta i djävligt länge: ända från att han fick chansen till den sista matchen i Rocklunda.
Markan verkar ha ett järnpsyke vilket är enormt viktigt. Lägg till hans övriga kvaliteter och jag är inte ett dugg orolig för hans vidkommande.
Vi kommer att ha en riktig matchvinnare som dessutom ger trygghet åt uteförsvaret.
Får vi sen in ytterligare en hyfsad defensiv back så ser det bra ut.
Kankan må ha varit en defensiv klippa men det hjälper ju inte om han inte trivs eller har svårigheter med spelet i ES.
Andersén har fått ett lyft och varför skulle han nu inte kunna växa ut till den defensiva klippa vi letar efter, om man nu inte lyckas hitta något som motsvarar det som förväntades av Kankan?

Kan man sen locka hit AJ så är det jackpot, enligt min mening.
En riktig ledartyp och hans expertkommentarer i TV tycker iaf jag vittnar om att han har rätt så bra koll på det här med hockey.
Vilket han även visat på isen när han fått vara frisk och hel.
Det är väl isf skadebenägenheten som är ett frågetecken, som jag ser det.
Kommentera

Huge: Visst visade Markan upp ett fint målvaktsspel under de matcher han spelade men jag håller fortfarande upp ett varningens finger. Det ÄR skillnad att komma in som en joker och göra succé och att ha förväntningarna på sig att följa upp bedriften. Enorm skillnad.

Kankki började säsongen lovande men förändrades till det sämre under säsongen. Vissa matcher så satt man nästan och saknade Kupan.

Andersén kommer att fortsätta att utvecklas men det finns en anledning till att han är bra mot de "sämre" lagen.
Kommentera

Huge:

Att spela ett ES-lag i Allsvenskan (Kvalserien) säger inget om kommande säsong.
Markström är bra och kan bli ännu bättre. Men han är inte ensam i laget.
Andersén bidrar inte till lugn och ro i egen zon, han flänger få rätt bra.
Andreas Johansson kan jag tänka mig i brist på annat, men är man beredd på en spelare som suger energi av laget när man precis sagt upp bekantskapen med en annan (Mördarn)?

Lasse Jonsson är väl nummer två (efter Brendl) på ett gäng år där Mormor & Co försöker fylla på truppen ovanifrån istället ifrån bänken.

Med lite fler spelare av den kalibern (och lite färre bänknötare) så kan vi börja hasa oss upp i tabellen igen.

Säsongens viktigaste förstärkning är dock förlusten av Boork och hans kontrollbehov. Bara där har vi 20 poäng...

Ankan - försiktigt optimistisk
Kommentera

GävleLasse: Han gjorde ju ingen succe direkt, i sin första match mot VF hemma var han ju en bidragande orsak till att vi torskade. Däremot lät han sig inte nedslås av det utan blev bara bättre ju längre det gick. Han höll nollan i de 2 sista matcherna, varav en inför 8200 i en måstematch på hemmaplan, dessutom i den sista där VIK inte alls var dåliga till en början. Självklart kommer han att ha djupdykningar, det har ju alla. Men det kommer att gå fan så mycket bättre än med Piff och Puff.
Kommentera

sylf:

Vi gör väl som för alla andra, vi låter honom visa det först... ;-)
Kommentera

rackham: "Säsongens viktigaste förstärkning är dock förlusten av Boork och hans kontrollbehov. Bara där har vi 20 poäng..."

Åsså Sperrle/Korhonen, där har vi ytterligare 20 poäng! 40 pinnar till alltså! Ser bra ut det här:-)
Kommentera

rackham: "Vi gör väl som för alla andra, vi låter honom visa det först... ;-)"

Han har redan gjort det:-)
Kommentera

sylf:

Ang poängen:
Ja, jag skrev ju att jag var försiktigt optimistisk... ;-)
Kommentera

sylf:

Om jag kommer ihåg rätt hade Markström samma räddningsprocent som Humle & Dumle i ES.
Spel i allsvenskan med ett ES-lag går inte att jämföra med spel i ES.

Vi har fortfarande våra balettdansörer på backen som skall dansa undan motståndarna från att ta returer...

Däremot har Markström ett kroppsspråk, storlek och en aktionssnabbhet som (på samma sätt som Honken agerade/agerar) skapar en bild av lugn och förtroende. Han gör dessutom samma resa ut i hörnet som Honken. "Dumpa all mental skit i hörnet och ta nästa puck-resan"
Förebild, någon...
Kommentera

Nu är det klart enligt AB:

www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/elitserien/article2482028.ab

Gôtt moos som vi säger här nere.
Kommentera

Pelle Borås: Var klart på Brynäs hemsida igår ;-)
Kommentera

Duktiga man är att hålla sig till ämnet i tråden här
Kommentera

RavenLord: Jisses! Det låter som ni har värvat Kenny Jönsson.

För övrigt så tycker jag karbonlikt som Laban.
Kommentera

73Sjöbba:

Är det verkligen såna Superlativ i GB:n över Lasse Jonsson?
Klart vi är nöjda,med tanke på hur backsidan ser ut......
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Sjöbba: Du lär få se Jonssons defensiva kapacitet i Leksand om du vågar dig utanför Matfors ;-) Förövrigt så lär Kenny få sluta om denna huvudvärk återkommer oftare och oftare. Han är iaf en grym back.
Kommentera

65selander: Nja, jag stannar nog hemma. Annars lär man väl hamna på bild på någon skum hemsida drickandes öl med någon gammelfarbror :)
Kommentera

65selander:

”Var klart på Brynäs hemsida igår ;-)”

Jag såg inte det under toppnyheten att webshopen stänger………

Dessutom är jag inte van vid att de uppdaterar två gånger samma vecka………… =)
Kommentera

73Sjöbba: Ja själv har man blivit idiot förklarad av vissa här inne när jag påstod att Timrå förmodligen ansåg att Jonsson var för dyr, och man undrade om jag suttit med vid förhandlingarna.

I Philadelphia tjänade Jonsson 600 000 US/ säsong vilket blir drygt
3 miljoner.

Om man jämför att Kenny Jönsson tjänar 1,2 milj så... Jodå, han spelar i allsvenskan men han är en världsback.
Kommentera

Tikinmyheart: Din poäng?
Kommentera

73Sjöbba: Vem fan är Kenny Jönsson? Han med huvudvärk varje kväll?
Kommentera

Tikinmyheart: Kimmo Timonen, gammal brynäsprodukt, tjänar 39 miljoner i Philly. Med din logik betýder det att Brynäs betalade lika mycket?
Kommentera

Jajjen:

Vet du inte vem Kenny Jönsson är?
Du vet han i Clerasilreklamen......;)
Kommentera

Tikinmyheart: Kenny kanske är världens mest underbetalda hockeyspelare. Och som sagt, vad är egentligen din poäng...?
Kommentera

Peja:

Hur mycket är en hockeyspelare egentligen värd ? Heatly tjänar 33 mille om året i Ottawa, är det rimligt för honom ? Är det rimligt att Lasse Jonsson har en månadslön på 250 000 ?
Kommentera

Tikinmyheart: "Ja själv har man blivit idiot förklarad av vissa här inne när jag påstod att Timrå förmodligen ansåg att Jonsson var för dyr, och man undrade om jag suttit med vid förhandlingarna.

I Philadelphia tjänade Jonsson 600 000 US/ säsong vilket blir drygt
3 miljoner."

Ledsen, men "idiotförklaringen" (din egen anm.) är isf ännu inte hävd.
Menar du att jämförelsen med Jonssons lön i Philadelphia skulle visa på att du har rätt i dina antaganden att Timrå backat pga de höga lönekraven?
Sorry, men hans lön i NHL säger inte ett jota om varför han valde Brynäs före Timrå.
OM det nu var så att han valde mellan dessa båda klubbar.
Det vet vi inte heller med säkerhet.
Kommentera

mattias - 74: Är en idrottsman värd så mycket överhuvudtaget, tänk på fotbollspselare, basebollspelare o s v
Kommentera

65selander: Man är värd vad marknaden anser vara rätt pris.
Svårare är det inte.
Och det är ju du och jag som trots allt är marknaden.
Så vi har bara oss själva att skylla om lönerna anses vara för höga.
Kommentera

65selander:

Nej men nu var det hockey vi diskuterade. För mig borde det införas nån slags prestationslöner eller nånting som gör att spelarna verkligen är värda de här fantasisummorna. Eller vad skall man göra ?
Kommentera

Huge:

Det är väl Spelaren som helt och hållet styr sin lön. Om Lasse tycker att 250 i månaden är för lite så letar han väl en annan klubb eftersom han då anser att han är värd mer.
Kommentera

mattias - 74: Visst har alla spelare ett val men det var väl inte det saken gällde?
Selander ifrågasatte ju många spelares värde, underförstått: hur fan kan man vara värd så mkt pengar?
Kommentera

« · 1039359 · »