Brynäs IF

727764 inlägg · 7961 ämnen

Leksands IF - Brynäs IF 2020-12-03

« · 2107303 · » Till forumet

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2020-12-03
bradberry: Mmm en förändring illa kvickt måste ske (helst för ett par veckor sedan)! Ledarskapet är horribelt jävla illa!
Låst ämne

Blå grottan: Det är klart att på några år sikt skulle Brynäs dominera HA rent ekonomiskt, men 21/22 skulle kunna bli en väldigt tuff säsong. Det är också väldigt svårt att säga vilka publiksiffror laget skulle kunna ha i Allsvenskan i och med att vi aldrig har spelat där.
Låst ämne

Mattson: Nu laddar vi om till Skellefteå borta ☹️
Låst ämne

Blå grottan: Intressant att se hur Sanny nästan mår fysiskt dåligt när han skall kommentera Brynäs insats efter andra perioden, lika intressant är att se hans förbehållslösa hyllning efter första perioden. Han har investerat mycket cred i PA....."en av SHL´s bästa tränare". Wikegård ser mer nyktert på det hela och ordinerar grishockey. PA verkar helt paralyserad när hans spelsystem krackelerar ännu en gång.

Igelkotten nästa!
Låst ämne

Enaranger: Jag är uppriktigt förvånad att Brynäs öht spelar i högsta ligan. Vilka ledare och spelare Brynäs än har ska de alltid sågas av vid fotknölarna. Skulle världens bästa tränare och spelare spela i Brynäs skulle samtliga idiotförklaras omgående av alla tyckare. Med inställningen att allt är skit och alla ska sparkas och/eller avgå finns inget syre och inget utrymme för någon. Aldrig har jag läst något stöttande eller positivt i dessa forum. Supportstödet som ges borde räcka till sista plats i korpserien. Men grattis, snart kanske ni kan fortsätta klaga och gnälla ned laget i ännu lägre serier på väg ned i seriesystemet. Med sådana vänner behövs inga fiender.
Låst ämne

Forsberg 1978:
"Blå grottan: Förklara jag tror inte ett skvatt på detta!"

Ska jag förklara? Du tror inte ett skvatt på det alltså?

Ok,
För det första så får man en ganska rejäl fallskärm när man ramlar ur. (6 miljoner?)
Vidare så har Brynäs en ganska bra sponsorintäkt.
Samt man har en publikintäkt som slår konkurrenterna.
Slutligen så har Brynäs ett underlag med fans (du och jag Forsberg) som har visat att man kan samla in miljoner om det behövs.

DÄRFÖR - tror jag att man har bättre möjligheter än de allsvenska lagen att ta sig tillbaka till SHL. Och jag ska se Brynäs möta Almtuna i deras plåtarena om det krävs.

Brynäs forever!
Låst ämne

Asterix: Det är ingen förmildrande omständighet att man slantar in 10-12 tusen per år till föreningen?
Låst ämne

JanT: Tror att det Wikegård sa om Brynäs på slutet av sändningen, är vad som krävs för att kunna börja ta poäng. Mer defensivt, mindre aggressiv forecheck och gå för kontringar.

Känns som att Brynäs behöver rätta munnen(spelidén) efter matsäcken (spelartruppen).

Jag har inte givit upp hoppet än, och tänker inte göra det heller.
Det är inte kört, men någon form av ändring i spelet behövs nog göras väldigt snart.

Länge leve hedgehoge'n
Låst ämne

Huss: "Nja, jag hade tippat oss som 11a i år (LHC, OIK och Malmö bakom oss). Men jag tror tyvärr att vi efter flera år av misskötsel får tacka för oss i hockeyns finrum.
Något vi förmodligen samlat ihop till."

Amen broder - jag är helt enig med dig om detta.

Kommer definitivt inte som en överraskning för mig. Just nu finns det ingenting som pekar på att vi skall lycka kravla oss över strecket och ånyo landa i ingenmansland.
Låst ämne

Guldet är BIF : Håller med. Tillbak till igelkotten... Sen om vi håller oss kvar så kan vi återgå till ursprungliga plan när vi kanske kan få spelare som mer kan hantera det. Just nu är vi inte i närheten att ha de.
Låst ämne

Peja:
såg, eftersom du nu tog det privat så antar jag du vill hålla det där.

Men jag känner tyvärr inte att jag blev motbevisad om jag säger så.
Låst ämne

Läst vad Berra sa. Lyssnade på pk.n. Det känns uppgivet redan från början. Nu måste väl för tusan Rödda, Bulan Berra och de andra äldre ta tag i det. Det ser ut som de inte tror på detta överhuvudtaget. Varför är det så fruktansvärt tyst från Sundlöv / Campese?
Låst ämne

Guldet är BIF : Visst är det så - för vilken gång i ordningen? Visst är det 4:e säsongen på raken som spelsystemet totalhavererar vid den här tiden på året.

Kommer PA få ordning på detta haveri till lag?

Jag är skeptisk och tror vi är cementerade i botten resten av säsongen tillsammans med våra olycksbröder från Skåne....
Låst ämne

Mattson: Det är väl fantastiskt bra, men kom ihåg att alla är människor. Sågas man dras självförtroendet ner och man agerar sämre än man kan. I detta läge måste man nog försöka bygga laget mentalt än att riva och sänka dem än mer. De enda som vinner på det är motståndarna.
Låst ämne

Asterix: Och du menar att det är vi härinne som ska leda det arbetet?
Låst ämne

xxx BIF xxx: Vi förstår att du gått en ledarskapskurs. Tagga ner nu. Eller sök jobbet kanske? Du är säkert en bra chef.
Låst ämne

Chanzone: Jodå, och betydligt mer än så..
Låst ämne

Mattson: Nej, men det är väl aldrig fel att sprida positiva vibbar? Man behöver inte knallhårt såga folk till höger och vänster? Tänk om du hade ett jobb där du gjorde ett misstag och genast skulle folk skrika att du borde sluta att du var värdelös osv.
Låst ämne

JanT: Det är ju inte bara de fyra senaste säsongerna. Det här har varit ett återkommande scenario i årtionden nu. Vi har blivit 10:a eller sämre 9 gånger de senaste 20 säsongerna, kryddat med 3 kvalspel. Brynäs problem är större än en enskild sportchef eller klubbdirektör.
Låst ämne

Asterix: Tycker att kritiken mer riktar in sig mot de som byggt ett undermåligt lag. Så länge de i laget gör sitt bästa och får rätt ledning så kan man kanske inte kan förvänta sig mer men att ett vinglöst plan skall lyfta via peptalk tror jag är att hoppas på för mycket. Problemet är inte bara mentalt.
Men du pekar på en punkt som är intressant, var är Brynäs mentale coach i det här läget? Finns hen? agerar hen? Behöver hen bytas ut?
Sen läser de personer berörs av kritiken inte här...
Låst ämne

Asterix: Fast det är väl det du har MÅLsamtalet till.
Låst ämne

xxx BIF xxx: Sorry, bara allmänt leds och förbannad.
Låst ämne

Asterix: Att diskutera laget här är väl en sak, det är syftet med sidan, men att vråla ut aggressioner är en annan sak, särskilt på sociala medier när det riktas direkt mot spelarna. Det är bara fult. Att ingen skriver pep talks här kan jag köpa i och med att det ändå skulle ha noll effekt, det är ju inte så att någon sitter och läser upp hockeysnacks inlägg i Brynäs omklädningsrum.
Låst ämne

Peja: Problemet är att aldrig någon spelare någonsin dugt till. Alla är värdelösa inkl tränare och ledning. Det konstiga är att sedan lyckas de sk värdelösa personerna när de kommer till andra föreningar, ex vis Bengtzen. Då är det väl bara att slå igen butiken och lägga ned?
Låst ämne

Mattson:
”Brynäs problem är större än en enskild sportchef eller klubbdirektör.”

Både ja och nej.

Tex åh ena sidan så är tex Sundlöv inne på sin 12de säsong som GM i Brynäs under 2000-talet.
Oh andra sidan är det många fler som kanske inte varit 100%iga under sin tid i klubben. Rekryteringsrutinen borde kanske tex ses över?
Låst ämne

Asterix: Det stämmer inte, spelare och ledare kan höjas till skyarna här inne, även om det oftast sker efter att de lämnat. Bulan är fortfarande en husgud hos många.
Låst ämne

ETT KUNGARIKE FÖR ETT STYRSPEL!!!!

GE MIG 1-3-1!!!!!!! NU!!!!!

Tryggt styrförsvar och blixtsnabba spelvändningar kryddat med ett bra PP.... Det är medicinen nu. För Anderssons process måste nog revideras lite. Göra tillfällig halt...
Låst ämne

Peja: Snabb gallup typ.
Överlägset mest gillade inlägget idag: Beröm över Berglund som gjorde en kanonmatch.
To prove your point...
Låst ämne

Peja: Exakt vad jag tänkte skriva, spelare och ledare är bara bra när de lämnat. Alltså lägg ner hela verksamheten. Vi kan aldrig lyckas med den inställningen.
Låst ämne

Huss: Vi är svältfödda men Bulan var bra idag, viktigt att han håller och får med sig Rödin (har han ont?)
Låst ämne

bradberry: Ja, läste med fasa om återgång till igelkotten. Men med detta stabbiga, ålderstigna lag skulle vi inte nå anfallszon många ggr. Stäng mittzon och vänd där.
Läskigt att bandylyrorna på Forslund blivit nostalgi. 😉
Låst ämne

bradberry: Nej för fan ingen igelkott! Vi må vara sämst men vi är i alla fall inga hockeymördare.
Låst ämne

Asterix: Det är väl framförallt under match, eventuellt efter ett antal öl, som folk skriver sånt. Sammantaget ganska få personer.
Låst ämne

Huss: Laget är inte undermåligt, då slår man inte serieledarna med 7-1. Med rätt mental inställning kan detta lag gå hur långt som helst. Tror benhårt på dem, men gör de det själva? Gör fansen det?
Låst ämne

Mattson:

"Känner inte till nån förening som konkat i samma veva som de åkt ur."

Det är ju heller aldrig någon förening som åkt ur
under den här säsongens förutsättningar.
Det vill säga en hel säsong utan publikintäkter.

Den förening som åker ur den här säsongen,
kommer få svårt att undvika konkurs.

FHM tror ju på fortsatta restriktioner ända in på hösten.
Så efter ett rejält minus i kassaboken, plus alla miljoner
som tappas i TV-pengar. Ja då får man nog räkna med
att åtminstone inleda säsongen med ytterst lite publik.
Så de 6 mkr som fås som fallskärm, de kommer nog
inte räcka långt. Möjligen att det kan användas som
spelarbudget. För det är nog max 5-6 mkr det på sin
höjd, kommer finnas utrymme för, om konkursen
kan undvikas. Och det lär inte bli mycket till lag
för de pengarna. Det blir mer ett lag för att undvika
att ramla ur en serie till, än att tampas om att gå upp.
Det är ju inte en budget som kommer kunna konkurrera
med lag som Timrå eller Björklöven (vilket av de lagen
som nu blir kvar i allsvenskan).

Sponsorintäkterna kommer ju bli betydligt lägre i allsvenskan
än i SHL. Det finns säkert inskrivet att vissa sponsorkontrakt
rivs om laget åker ur. Kanske vi även tappar miljonerna för
försäljningen av arenanamnet. Det beror ju på om det är
skrivet att det kommer gälla även i allsvenskan.
Monitor har ju t.ex. börjat sponsra skidskyttelandslaget nu.

Om publik släpps in till slut.
Då kan ju det bli ett plus mot denna unika säsong.
Men gentemot en normal säsong i SHL. Då lär ju
spel i allsvenskan generera på sin höjd hälften
av intäkterna som i SHL. Billigare biljetter och ett
snitt på typ 3000 (en normal allsvensk säsong).
Då är det ju bara att räkna lite.

Så det blir oerhört mycket utgifter som måste kapas bort.
Och inkomsterna kommer vara betydligt lägre (även än
en sån speciell SHL-säsong som denna).

Jamen se på Timrå och Björklöven kanske många invänder.
De har ju inte kommit dit där de är nu i allsvenskan över
en natt. Det har även för dem varit många säsongers
harvande med dålig ekonomi i allsvenskan, innan de
kommit där de är nu. De var definitivt inte på den nivå
de är nu, säsongen direkt efter de åkte ur. Utan det har
tagit ett antal säsonger.
Låst ämne

Asterix: Tabellen ljuger inte. Rätt mental inställning är bra men det krävs mycket annat också,
Låst ämne

Enaranger: Vi ska f-n inte åka ur, vi har tillräcklig hockeykompetens och tillräckligt bra lag för att stanna kvar i Shl. Nu stöttar vi laget!!
Låst ämne

Peja:
Hockeykänslan

Någon mer härinne som tog del av intervjun med Leksands lagkapten, Zackrisson?

Hörde jag rätt så talade han om, att de kom fel när de var för mycket koncentrerade på själva spelsystemet och att det gick bättre med lite mera av HOCKEY SENSE.

Om jag hörde rätt så kändes det i alla fall som att han talade både för Leksand och Brynäs i en och samma mening.....
Låst ämne

Huss: En bra början är att vi börjar tro på laget. Vi är också en del av det mentala. Varför är det alltid lättare att klaga än att vara konstruktiv?
Låst ämne

spolaisen: Vill avsluta kvällen med ett citat från Sannys krönika, som idag var helt och hållet ämnad för anrika BIF;
"Ikväll, mot Leksand, förväntar jag mig därför ett Brynäs som kommer att spela enklare och rakare med större marginaler i spelet med puck.
Då kan man som medspelare lita på att tex Anton Rödin inte åker och dribblar mot samlat försvar som senast.
Jag förväntar mig också att Brynäs kommer vara mycket tightare i spelet utan puck för att på så sätt minimera de individuella misstagen som varit så pass kostsamma för dem på slutet."

Vi kan väl nöja oss med att konstatera att hans förväntningar ej infriades....

Förövrigt var dagens andraperiod något av det sämsta jag någonsin sett BIF prestera, och det vill inte säga lite.

God Natt (med en önskan om en snar återgång till Sunkens klassiska igelkott)
Låst ämne

Asterix: Är det? Kriktik är neutralt, det kan vara både positivt och negativt. Det är väl snarare så att många har svårt att ta till sig kritik för att det kan innebära att förändring krävs.
Låst ämne

Läste någon intressant på twitter, kanske det var någon här inne som var med i den tråden.
När Robert Olsson kom in i DIF och de tränade hårdare gick det sämre och de fick släppa lite.
När Abbot kom in i RBK och ökade träning gick det sämre i början.
Stämmer det? Någon här som har koll?
Låst ämne

JanT: Nostalgiker där 😉
Låst ämne

Huss: Alla är alltid värdelösa och ska avgå är ju en fantastisk konstruktiv kritik som borde locka många till vår klubb, med många sm-guld i framtiden.
Låst ämne

Huss: Stämmer bra härinne.
Många gnällspikar och medgångare har svårt att ta till sig kritik för att det kan innebära att förändring krävs i deras supporterskap. 😂
Låst ämne

Asterix: Det är alltid lättare att klaga än att vara konstruktiv och presentera en lösning. Detta gäller generellt och absolut inte bara för Brynäs.

Det är lätt att peka på ”vad” som är fel men ”hur” det ska lösas är bra mycket svårare!
Låst ämne

JanT: Med Magnus igelkott var man inte ens glad när det togs poäng, man skämdes.
Låst ämne

Asterix:

I och med att vi har en så dålig målskillnad, så har vi i praktiken sju poäng
upp till platsen ovanför kvalstrecket. Ett sånt glapp är svårt att hämta in
för alla lag, över tid. Så att det blir kvalspel är ju i princip klart nu.
Det enda som skulle kunna ändra det, är väl att vi tar trepoängare
i 5 av de 6 kommande hemmamatcherna. För jag räknar kallt
med att det tyvärr bli noll poäng borta mot Skellefteå.

Men utan Scott, så känns det som en utopi, att vi ens ska
lyckas vinna hälften av de kommande 6 hemmamatcherna.
Och att bara vinna hälften av dem. Det är tyvärr inte tillräckligt,
med tanke på den obefintliga poängutdelningen borta.

Säg att vi kan lyckas gneta oss till 9 poäng på de återstående 15 bortamatcherna.
Då kommer det krävas att vi tar minst 39 poäng på de återstående 20 hemmamatcherna.
Alltså nästan två poäng per match hemma. Hårda bud.

För övrigt såg jag att det skrevs att det var noll personer i publiken i Leksand.
Då måste vi också skaffa såna där pappersfigurer som rörde på sig och lät.
Och var helt verklighetstrogna. Man kunde svära på att de var riktiga människor.
Mycket välgjorda må jag säga. Rätt många såna "rörliga pappfigurer" hade de
också. Undrar om de pappfigurerna är dyra? De måste vara gjorda i Japan
eller så.
Låst ämne

Enaranger: Extra jobbig dessutom när både LHC och HV ovanför strecket börjat vinna.
Låst ämne

Huge:
Huge, ser du det stora mönstret?
Illavarslande.
Det är många "inte tillräckligt bra" beslut som ligger till grund för dagens utsatta läge.
Tyvärr får man sota för sina misstag till slut.
Här är vi nu.
Vem samlar styrkorna likt en Maximus Decimus Meridius?
Låst ämne

« · 2107303 · »