Brynäs IF

727959 inlägg · 7962 ämnen

Linköpings HC - Brynäs IF 29/1-15

« · 1657362 Till forumet

Linköpings HC - Brynäs IF 29/1-15
Blir att gå o lägga sig förbannad IGEN😠. På torsdag är det noll poäng, det är jag helt säker på😢.

Tips: 5-2
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Brynäs IF 29/1-15
Nån som vet när Enterfeldt väntas tillbaka?
Kommentera

Dallemas: Nästa säsong.
Kommentera

Dallemas: Räknar med nästa säsong.
Kommentera

bradberry: Tack för snabbt svar. Då får vi hoppas på att dem tar in nån annan med liknande kvaliteer för nu ser det riktigt mörkt ut.....
Kommentera

Dallemas: BIF har haft hela säsongen på sig att ersätta Ollas med misslyckats helt, skandal
Kommentera

70 Rodrigues: Så...då var det onsdag och man sitter och läser tabellen och lite forum. Fan så irriterande med 1 pinne av nio på de tre senaste matcherna. Vi kanske skulle haft åtmindstånde 2-3p till sett till matcherna. Men det är inte dessa tre matcher vi är förlorade för. Det är säsongen i stort. Det är i princip uddamålsförluster alla tre och visst har vi varit bra nära att ta poäng i samtliga.

Samtidigt sitter man och läser folk som skriver "vi behöver bara plocka tre poäng mer än lif i sista 14omg" "lif har bara mött lätt motstånd" -my ass!

Nu är behöver vi "bara" ta 5p mer än lif på sista 13omg och på torsdag kväll behöver vi kanske "bara" plocka 8p mer än lif på sista 12omg....det går undan... Jag har sagt det förr. År efter år så krävs runt 70p för säker mark och det blir lika i år. vi behöver alltså ta 21p på resterande 13 omg vilket i praktiken skulle vara 7 3poängare av 13 dvs mer än hälften, vilket vi troligtvis inte gör...hoppas jag har tok-fel!

LHC-BIF slutar 4-1 målskytt blir någon av våra jänkare som trots nederlag gör skäl för sin lön i nästintill varje match.

Kommentera

brynäs08:
Honken står imorgon.
Kommentera

Som jag förstått det ställs 11:an i SHL mot laget som blir 3:a i allsvenskans "kvalserie" . Trean i denna serie är ju i praktiken Lag 5 då ettan o tvåan redan mötts i final. Är det möjligt för Brynäs att förlora en matchserie över bäst av 7 mot Allsvenskans femtelag...?

Det här löser sig!
Kommentera

Det ser ju faktiskt mycket bättre ut spelmässigt, med reservation för effektiviteten.

PP - Djoos måste bort där, tempot o kvaliteten i passningarna sjunker så otroligt på hans position, SLOVAK IN!

BP har ju också repat sig ngt (ex Lif), vi dödade alla 3 BP mot både Vxj o HV

Men, om inte Scott-line vinner matcher åt oss snart måste Sweatt lyftas ut för att lyfta en till kedja

Mannberg bra injektion igår!

Gillar mkt av det som Petter & Bulan säger, känns uppfriskande m nya toner i mina öron, säker på att spelarna känner likadant

Bulan; "vi ska gå ännu hårdare mot LHC"

Petter; "De vill ha en tydlig spelidé som de ska spela efter."

"Motståndarna kommer inte vara lika förbered för match som vi kommer vara."

Se fram emot att se matchen live imorgon...inga jävla spelare o åkningar som går in o ut i bildkanterna, perfekt möjlighet att överblicka spelet

Kommentera

bradberry: trean, fyran, femman,sexan, sjuan eller åttan i Allsvenskan kan Brynäs få möta i ett eventuellt kval.Just nu ser tabellen ut så här gällande dessa platser:

3: Karlskrona

4: Karlskoga

5: Rögle

6: Mora

7: Vita Hästen

8: Björklöven

Rår vi på dessa lag?

Kommentera

bradberry: Jo ,men om det "löser sig", som du uttrycker det, är det verkligen så här det ska behöva vara - se vårt kära, anrika Brynäs behöva kvalspela för att hålla sig kvar i högsta hockeyserien? 
Kommentera

tjugo8: Håller med, skifta om i pp. Vill ha in tvillingarna där också, de hittar varandra enormt bra när de får ytor,

Vi behöver mer muskler i första och mer fart i andra. Förslag:
Rödin, Scott, Brodin
Sweatt, Nordan, Brodecki
Wallace, Blomqvist, Mannberg
Lindgren, PaW, PoW
(Lindblom)

Kommentera

Clarence: Håller med dig till 100%. Det är in i helvete tråkigt att se hur en av sveriges största klubbar genom tiderna inte klarar av att leverera en inte ens halvmedioker produkt. Vi tog SM-guld så sent som 2012 och har misshandlat klubben fruktansvärt sedan dess. Men det är var det är.

Sen är det obergripligt för mig hur lugna folk är inför en ev kvalserie. Underskattning kan vara den mest kända faktorn i historien till varför lag i olika sporter har åkt ur sina högsta ligor och gör man det, finns det många exempel på att det inte bara är att kliva upp igen, saik-16år, leksand, timrå, rögle, ssk, aik, västerås, dif, mora, m.fl

Skrämmande resonemang enl mig.

Kommentera

Carl Lejonkräk:

Om den där rankingen blir den slutliga.
Då kommer vi att få möta Rögle.
De har många spelare med SHL-/elitserierutin.
Och de kan vi definitivt förlora mot.
De är det lag jag helst ser att vi inte möter av de här 6 lagen.

Helst Björklöven eller Vita Hästen.

Mora och Karlskoga tror jag vi också får besvär med.
Karlskoga har väl en hel del gämla Färjestad-spelare.
Och Färjestad är ju ett lag vi alltid haft problem med.

Karlskrona vet jag för lite om.
Men de ser ju ut att vara bra, om man ser till tabellen.
Men jag vet inte om de spelar på ett sätt som vi har svårt att möta. 

Kommentera

Huss: Jag hade tagit Lindblom före Lindgren alla dagar i veckan. Lindblom kanske inte alltid syns så mycket, men han är en potentiell matchvinnare. Lindgren åker mest omkring och trampar vatten.
Kommentera

Peja: I vanliga fall håller jag med dig. Men det känns som om Lindblom skulle må bra av att vila någon match. Lindgren passar deesutom rätt bra med tvillingarna.
Kommentera

brynäs08: Och jag håller å min sida med dig till 100 %. Ett (troligt) kval blir inte att leka med, som vissa tycks tro. Visst kan det sluta lyckligt, men lätt? Icke!
Kommentera

Dominik Granak fri. Kompetent och en lämplig kompis till landsmannen Brynäs redan har.

Kommentera

Clarence: Köp
Kommentera

Carl Lejonkräk: Visst är det så att dessa först ska spela en kvalserie om de slutgiltiga platserna, och plats 1-3 kommer vara med och kvala i bäst av 7?
Kommentera

Huss:
Såhär vill jag ha femmorna,

Andersén - Bertilsson: Andersén känns lite osäker och trubbig numera. Tror han skulle må bra ihop med Bertil.

Djoos - Slovak:Slovak känns stabil och ger Djoos lite mer utrymme i offensiven.

Eklund - Kilström:Jag har ingen koll på deras +/- men efter dessa herrar parats ihop så känns det som dom varit inne på få baklängesmål. Sen känner jag mig mer trygg när dom är på isen än tidigare gjort. Kilas gillar kanske "Luleå" hockey...?

Rödin - Scott - Wallace:Att splittra på Rödin och Scott vore tjänstefel. Av Wallace hade jag hoppats på bättre spel. Varför inte ge han en chans ihop med dessa produktiva lirare?

Sweatt - Blomqvist - Brodin:Blomman tycker jag verkligen passar som center. Det känns som att han kommer till sin rätt det defensiva spelet bättre och dessutom tekar han mkt bra. Brodin med Sweatt funkade utmärkt ihop i början av säsongen. Testa igen, så kanske Sweatt kan få det att lossna för Brodin i målskyttet.

Brodecki - Nordquist - Lööke:Här vet vi att det funkat tidigare. Var ju till en början av säsongen en av våra bättre kedjor.

Mannberg - Westerholm - Westerholm:Tvillingarna har verkligen ryckt upp sig!! Och Mampa gjorde en mycket lovande debut tycker jag.

Extra:Lindblom/Lindgren&Westlund:Den enkla anledningen till att dessa ej spelar är att jag tycker alla andra spelare har bättre form. Bäst lirar, det är iaf jag uppväxt med i diverse lagsporter. Lindblom har sett väldigt trög ut efter Jvm och Linkan tycker även jag bara trampar vatten. Westlund platsar ej.

Honken och Starky kör 2 var typ.
Kommentera

Carl Lejonkräk:Vi kan få möta 1an eller 2an också!

En av 1an och 2an går upp direkt, den som blir kvar kan bli vår motståndare.

Om vi nu hamnar i kval, jag är inte helt säker på det.

Kommentera

Honken: Typ..., om du går ner och läser Lunkans inlägg från 10.46 blir allt solklart. ;-)
Kommentera

I pp gäller det att göra om innan det är försent. Att Djoos, Nordan & Blomman under så väldigt lång tid fått förtroende känns mer än galet. Nu har Bulan plockat bort #44 men det räcker inte. Det ser vi ju alla. PP är ju extremt viktigt.

PP1:
Slovak på blå
Scott till vänster
Wallace i en såkallad Silver position samt i slottet
Rödin till höger
Sweatt framför kassen samt avlastning på höger kanten

PP2:
Eklund på blå
Westerholm till vänster
Brodecki i slott samt avlastning på vänster kanten
Pa.Westerholm till höger
Brodin framför kassen

Dessa konsultationer tror iaf jag stenhårt på!!
Kommentera

Pettisbif: Bra där !
Kommentera

Pettisbif: Vilka har du konsulterat under dina konsultationer?
Kommentera

Pettisbif: vet inte om jag vill ha slovak och djoos ihop känns lite som kaka på kaka och vill få ut slovaks offensiva kvaliteter även i 5mot5 spelet
Kommentera

Lunkan: Nej!

Tror du har fel här! Ettan möter tvåan. Vinnaren går upp. Förloraren möter vinnaren av Allsvenskans slutspelsserie. Tvåan i den serien ställs mot tolvan från SHL och  trean ställs mot elvan från SHL.

Stämmer detta är ju SHL-lagen förskonade från att behöva mötà lag ett och två från Allsvenskan...

Kommentera

Äh sluta snacka kvalspel redan. Vi kan fixa det här.
Kommentera

bradberry: Teoretiskt är det lag 5 i Allsvenskan Brynäs möter. Då är allt klart, va?
Kommentera

bradberry:Aha BIF kan inte komma tolva?
Kommentera

bradberry:hmm du har nog rätt, jag trodde det fanns en fallskärm till, men laget som inte vinner bäst av 7 mellan vinnaren av slutspelsserien och förloraren 1-2 är alltså ute ur leken !?

Glasklart, tänk om man ändå kunde komplicera kvalet lite.

Kommentera

honken21:  ellerhur lägg ner kvalsnacket.. 39 poäng kvar att spela om finns tre svajiga lag ovanför oss som vi mycket väl kan nå alla tre

Redigerad kommentar

Kommentera

Bratwursten: Det är idrott. Allt kan hända. Men inte med samma sannolikheter.
Kommentera

Jajjen: får vi bara lite mer ordning på bortaspelet så tror jag vi kommer lösa detta , känns som Bulans sätt att spela är perfekt för stt Gneta hem poäng på bortaplan , skulle inte bli förvånad om vi plockar lika mycket eller nästan lika mycket poäng på bortaplan under resterande matcher som vi har gjort under resten av säsongen , hemma kommer poängen att komma !
Kommentera

Lunkan: Nej förloraren i allsvenska finalen får en chans till. Mot vinnaren i allsvenska slutspelsserien. Nu tycker jag oxå vi slutar upp med kvalsnacket. Har bara ett behov att reda ut när folk missförstår...
Kommentera

Kollade lite närmare på spelschemat och vi har tyvärr rätt så många tuffa bortamatcher framför oss i slutskedet av serien .. Men tror bortaspelet är en väldigt stor nyckel , och jag har större förtroende där för bulans sätt att spela än TJ
Kommentera

Framförallt i detta utsatta läge
Kommentera

Bratwursten:
Enligt Bulan ställer dom upp såhär,

Holmqvist (Starkbaum)

Andersén Slovak
Bertilsson Djoos
Kilström Eklund
Westlund

Sweatt Scott Rödin
Brodin Nordquist Wallace
Brodecki Blomqvist Lindblom
Westerholm Westerholm Lindgren
Mannberg

Sen hoppas jag PP femmorna är omgjorda. Där jag vill få in Slovak och tvillingarna på nått sätt. Gärna ge Wallace mer istid också!
Kommentera

Bratwursten: Hade Bulan, eller nån annan, haft 30 matcher på sej att börja om hade vi kanske fixat det här. Bz:s största misstag...
Kommentera

Jajjen:

Wake up! Du vet väl att TJ var en styrelsefråga? Misskreditera inte Bz!

Kommentera

Jajjen: Mm möjligt men det snackas ju om att subdköv lämnade för att han inte ville ha Tj kvar men att det fanns andra krafter inom klubben som ville det .. Sen vet jag inte hur mycket sanning det är i detta heller .. Men om detta är sant kan BZ:s händer varit bakbundna en längre tid möjligt att han velat se förändring tidigAre.. Mycket spekulation här dock , men inte roligt att få skit och bära ansvaret och samtidigt känna sig bakbunden i sin beslutsfattarroll.. Det som får mig att också fundera kring detta är att BZ verkar vara en mycket handlingskraftig person i övrigt . Generellt sett är det oftast fler som bär ansvar men det är också enklast att peka ut en enskild individ, framförallt utifrån eftersom man sällan har helhetsperspektivet , återigen ursäkta Wall of text men datorn har gått sönder så får hålla mig till telefonen ett tag -.-
Kommentera

Nån AB-skribent som skriver lite om Brynäs. 

"Gävle som stad andas inte någon större framtidstro runt sitt sportsliga flaggskepp. Bara 3 851 åskådare kom för att se Thomas Berglunds hemmadebut som tränare och det säger en del om hur svalt intresset är. Något det för övrigt varit under stora delar av säsongen."

Vad fan är grejen med Gävle? VAD HÅLLER DE PÅ MED?
Kommentera

Brynäsgubbe: Känns som att intresset att se Brynäs live är generellt lågt. Hur många hockeysnackare brukar åka till Gavlerinken? 

Gävle som stad växer men hockeyintresset växer verkligen inte, men om man ser över längre tid sticker den här säsongens publiksiffror ut väldigt negativt sedan arenan byggdes om. Därför är det väl egentligen svårt att säga om dippen är tillfällig eller inte. 
Kommentera

tjugo8: Och styrelsen skulle inte lyssna på den sportsligt ansvarige?
Kommentera

Peja: Klubben kommer gå samma öde tillmötes som Timrå om inte folk börjar gå på matcher. Hade gått på varje match om jag bott där...
Kommentera

Brynäsgubbe: På lång sikt kanske publikintresset skulle öka om Brynäs gjorde något/ några år i allsvenskan och sen tillbaka till Shl tyvärr.. Ligger nog rätt mycket i när folk säger att Gävleborna är bortskämda och mätta .. Inte svårt att hålla på ett lag i medvind som spelar rolig teknisk hockey , då kommer folket oavsett , nu testas Gävle som stad rejält och blir tyvärr underkända
Kommentera

Klassiska " man vet inte vad man har innan man förlorat det "
Kommentera

Brynäsgubbe: Eller så är bara detta en tillfällig dipp? Eller så talar Brynäs sanning när de säger att den stora skillnaden i jämförelse med förra säsongen beror på färre fribiljetter? Jag har inte superkoll på alla fribiljetter, men jag vet med all säkerhet att det delas ut färre än tidigare. Under alla föregående år på 2000-talet har jag kunna skaffat fribiljett till varje veckomatch, men det går inte längre på samma sätt. Erbjöd för övrigt fribiljetter till en del hockeysnackare som bodde i Gävle vid tidpunkten och de tackade nej. 
Kommentera

« · 1657362