1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446553 inlägg · 7962 ämnen

Lockout 2012

Sv: Lockout 2012
Västerås betalar alltså inte en krona för Berglund. Ingen lön och en sponsor betalar försäkringen. Jag som trodde att NHL-spelarna skulle ruinera Hockeysverige...

Pettisbif: Ja, fast Hockeyligan har säkert ändrat sig innan november. Loob & co kommer visserligen att kämpa hårt för att motverka att deras guldchanser minskas, men lockouten ser ju ut att bli långvarig samtidigt som allt fler NHL-stjärnor kommer att checka in i de allsvenska lagen. Loob inser att Färjestad inte riskerar att hamna i kvalserien - men att deras guldchanser kommer att minskas drastiskt om NHL-stjärnor förändrar "ligans" dynamik.

Intressanta slutord av Wennerholm:
Jag undrar hur Hockeyligan tänker just nu, när tåget håller på att gå.
De har ju sagt att de kan tänka sig att ta emot NHL-spelare om hela säsongen ställs in.
Men när vet någon det?
Förra gången hela säsongen ställdes in 2004-05 kom det slutliga beskedet först i mitten av februari och det troliga är väl att det blir någon liknande tidpunkt den här gången.
Då är grundserien nästan över här hemma och dessutom stänger transferfönstret redan den 31 januari.
Så står Hockeyligan fast vid sitt beslut, så blir det inga NHL-spelare i elitserien.
Även om hela säsongen ställs in eller inte.
Ett sorts Moment 22 på skridskor.
Undrar om någon av de klubbdirektörer som sagt nej verkligen har koll på det.
Skulle inte tro det.

Gurra88: Timrå är ju ändå 100% körda om de kvalar mot ett Djurgården som har massvis med NHL-stjärnor. Men den ekonomiska aspekten är nog mest överdriven av alla överdrivna argument som läggs fram. Kolla bara på Västerås som får Berglunds försäkring betalad av en sponsor... Om Brynäs betalar 100 000 i månaden (eller vad var den på?) för Bäckis försäkring så är det liksom ingen astronomisk månadsutgift i jämförelse med många andras löner.

Ingen tvingar väl någon att värva.? Tror knappast att någon sportchef kommer sätta sin existens på spel? Möjligtvis Timrå isåfall som nästan ligger på dödsbädden redan. Skulle några lag vara så dumma så får de väl skylla sig själva?

Brynäs kör knappast sin fina ekonomi i botten bara för att man tar hem Bäckis, Lindbäck och eventuellt en back till. Finns nog ett antal sponsorer som är beredda att hjälpa till att betala Bäckis försäkring. 

Åsikterna går i sär.. Dessvärre spelar det nog ingen roll. De som är anti lär nog få vänja sig vid den jobbiga tanken att se Bäckis i Brynäs igen;)

Huge: Fast vad är det egentligen som har förändrats? ES-klubbarna har känt till risken för lockout hela tiden. Nu har risken blivit ett faktum... Du får det att låta som att lockouten kom som en blixt på en klar himmel...

Peja: Och din poäng med det är?

Oavsett om Rahm nu varit avstängd för doping eller inte så var den värvningen planerad utifrån de förutsättningar som rådde innan säsong, dvs utifrån ett normalläge där man inte räknat med en lockout i NHL och de ev konsekvenser en sådan skulle kunna medföra för ES.

Huge: Fast rent historiskt är det ju mycket normalare att en ES-klubb värvar lockoutade NHL-spelare än tidigare dopingavstängda spelare?

Redigerad kommentar

Jajjen: "Vad är en normal värvning? Linköpings värvning av Zachrisson. Brynäs värvning av Rahm? Växjös värvning av Rosén?"

Ja, samtliga dessa värvningar är att betrakta som normala i sammanhanget, om du jämför dom med värvade lockoutare.

Slajsarn: ":Med Huges resonemang så kan vi ju knappast ta in en ersättare för DP för den värvningen var ju inte planerad."

Det beror ju bara på att du inte verkar förstå vad jag menar med "planerad".
DP var självfallet ingen planerad värvning i ordets bokstavliga betydelse.
Jag talar om en normalsäsong där alla värvningar är planerade utifrån behov, ekonomi osv. Där ingår även planering för ev skador, dvs att man kanske lägger undan pengar för ev skador. I vårt fall är det väl dessutom mkt sannolikt att man lagt undan pengar, då LJ varit och fortfarande är ett osäkert kort.

Nu har vi fått lockouten på halsen och den var knappast nåt som ES-lagen räknade med och har planerade för innan säsongstart.

Mao: alla värvningar som görs under en normal säsong är att betrakta som normala i jämförelse med "onormala" värvningar som man kanske tvingas till under ex en lockoutsäsong.

arnio: "nej, övergångar mellan Elitserien och NHL mitt under säsongen på detta vis är ju inte tillåtna och har vad jag vet aldrig varit det heller."

Hur tror du att det gick till under den förra lockouten?

arnio:jag blandade ihop mig lite när det gäller NHL. my bad

arnio: Tack, då vet jag hur du definierar en normal värvning. Intressant att resten av hockeyvärlden anser att du har fel och fortsätter plocka lockoutade NHL-lirare.

Och dina principer är alltså viktigare än att se Nicklas Bäckström i Brynäs.

Slajsarn: nej, övergångar mellan Elitserien och NHL mitt under säsongen på detta vis är ju inte tillåtna och har vad jag vet aldrig varit det heller. Nhl har kunnat låna ut spelare till Elitserien varit slut men i detta fall med en Lock-out så kan de inte låna ut och dessutom så håller Lock-outen på under obestämd tid.

arnio:Typ ALLA kontrakt skrivs med olika klausuler. Typ att de kan lämna om de erbjuds kontrakt i NHL eller KHL...Så det finns inga garantier att de blir kvar, även om de är en "normal" värvning.

En sån värvning lär inte locka mer folk till rinken heller...

Jajjen: En normal värvning är i första hand en värvning av en spelare som inte har kontrakt med en annan klubb. När det gäller normala värvningar så krävs ingen klausul att spelaren kan dra till NHL när som helst under säsongen trots att övergångar mellan NHL och Elitserien eller tvärs om inte är tillåtna efter Juli fram tills Elitserien är över. Sen har givetvis dessa formaliteter att lösa om nu en majoritet av klubbarna skulle vilja det.

Redigerad kommentar

Jajjen:Med Huges resonemang så kan vi ju knappast ta in en ersättare för DP för den värvningen var ju inte planerad. Jag har svårt att tro att Fernholm fanns med i beräkningarna han heller. Även om han valde att gå till HV så har man ju i alla fall budat och visat intresse.

Huge: Vad är en normal värvning? Linköpings värvning av Zachrisson. Brynäs värvning av Rahm? Växjös värvning av Rosén?

Jajjen: "Drabbar juniorer, sabba klubbarnas ekonomi, orättvist, sabbar lagdynamiken, spelar inte hela säsongen…

Om det här är argumenten som gäller för att hindra lockoutade NHL-spelare att lira i Elitserien, då får man nog börja se över alla värvningar inför säsongen."

Skillnaden är ju att normala värvningar under en normal säsong är planerade och nåt som alla lag är inställda på i förhand.
Nu ändras spelreglerna helt plötsligt när säsongen redan startat, vilket självfallet gör att Hockeyligan drar öronen åt sig, av ren självbevarelsedrift sas.
Jag tycker ärligt talat att förespråkarnas enda argument FÖR lockoutare känns magert: att vi får se Bäckis och andra NHL-stjärnor i ES.

Fördelarna med att stoppa lockoutarna i ES så länge säsongen därborta INTE är avblåst för gott, överväger helt enkelt de ev fördelar som det innebär att tillåta välbetalda stjärnor att komma hit och spela.

arnio: Lite. Men jag har i alla fall inte huvet uppe i arslet

Jajjen: Du är väl inte bitter?

Drabbar juniorer, sabba klubbarnas ekonomi, orättvist, sabbar lagdynamiken, spelar inte hela säsongen…

Om det här är argumenten som gäller för att hindra lockoutade NHL-spelare att lira i Elitserien, då får man nog börja se över alla värvningar inför säsongen. Vill ett lag plocka in en spelare, oavsett om spelaren varit dopingavstängd, är lockoutad, har taskig lagmoral, super under säsongen, är skitdyr, inte platsar, då är det väl bara att köra. Varje lag måste få ta fullt ansvar för sina anställningar. Befängt att Hockeyligan ska tvinga t.ex. Modo att avstå från spelare de uppenbarligen vill ha.

Brynäs kan vinna SM utan Bäckström men som brynäsare är det jävligt stort att få se honom i oktröjan igen. Kanske sista gången. Här har folk tjatat om Brendl, Timonen och Phillips men Bäckis vill man inte ha pga av nån jävla princip. Idioti! Ska vi inte införa motboken också? Och tvinga folk å käka 6-8 brödskivor om dan? Sånt som storebror gillar.

Droppen är att Mongo-Loob är mot lockuotade spelare. Nån som tror att han agerar för Brynäs bästa?

Brynäs_89: "loob skiter byxorna av sig!"

varför fokusera på ett sånt skitlag som Färjestad? Låt dom hålla på..

Gurra88: Ja, till skillnad från vissa andra klubbar vet ju dessutom Loob att hans kära FBK inte kommer att hamna i kvalserien heller. Men ES-klubbarna kom åtminstone överens om att ta en ny diskussion i frågan när omständigheterna förändrats.... en ny diskussion närmar sig alltså med stormsteg.

Peja: Haha.. Loob har satt ihop ett bra lag , därför är han livrädd för att hockeyligan ska ändra sitt beslut.
Varför nu någon skulle bry sig om hans sista desperata försök att hindra invasionen i elitserien

Peja: Jo Foppa :-)
Att det sen blev lock-out samma år är en annan femma :-P

Brynäs_89: Det hade låtit annorlunda om Färjestad hade haft en världsstjärna att hämta hem...

Anders Berg: det är sant :D
 tror fbk inte har några pengar för loob skiter byxorna av sig!
http://www.expressen.se/sport/loobs-varning-till-elit--klubbarna-en-otjanst/  

Brynäs_89: Det är skillnad på Nicklas och Niklas...

=)

Enaranger: ledsen men var tvungen att göra det ;)

Brynäs_89:

Vilken luring.
Den ädla konsten att luras med sanning.

Peja: Men Brynäs vill ju helst inte se Bäckis spela i Brynäs?

arnio:

Niklas Bäckström klar för KHL-spel! INTE BRA DETTA

http://www.hockeysverige.se/article/13530524/niklas-backstrom-klar-for-khl-spel

"Peja: Det är skumt att dom försöker skilja på korttidskontrakt och korttidskontrakt. Finns ju många spelare som hinner spela i flera ligor och divisioner under samma säsong."

Skillnaden kan ju vara att detta rör sig om spelare som är kontrakterad av NHL och som vi inte vet hur länge de är tillgängliga. Utlåning blir väl knappast aktuellt under en Lock-Out och fönstret för övergångar mellan NHL och Elitserien är ju stängt.

Redigerad kommentar

tobhund: Nej, det är ingen mänsklig rättighet att spela i Elitserien, men om Brynäs vill ha Bäckström och han vill spela i Brynäs, och det dessutom är olagligt (dock ej helt fastslaget än) att utestänga NHL-spelare, så tycker jag att det vore helt jävla idiotiskt om Bäckström inte spelar i Brynäs...

Nu har Västerås gjort klart med Patrik Berglund.

- Företaget MME Industrial Solutions har gått in som sponsor när det gäller kostnaderna för Patrik Berglunds försäkring, berättar VIK´s marknadschef Anders Berglund för VIK.se.

Redigerad kommentar

Peja: Jag anklagar inte Bäckis för att inte ha Brynäshjärta. Han tillhör de NHL-proffs som hållit en  låg profil och inte stått på barrikaderna och gafflat om "rätten" att spela i elitserien. Låg profil och sympatisk som alltid. Däremot finns det andra"stjärnor" som uttalat sig om att "det är åt helvete att Hockeyligan hindrar dem att komma hem och visa upp sig för fansen".

Det ändrar dock inte faktum: Det är ingen mänsklig rättighet att spela i elitserien, inte ens om du är tillräcklig bra för att göra det. Hade lockouten inträffat för några månader sedan anser jag att det varit en annan situation och klubbarna hade kunnat ta med det i sin planering, men att nu börja riva i trupperna för spelare som kanske försvinner innan de hunnit spela tre hemmamatcher anser jag inte vara rätt.

Angående kontraktslängder/skattesituation: Spelaren som varit hemma sedan början av juni, vad händer om han stannar i Sverige december ut, oaktat lockout eller ej.

tobhund: Om det är ditt kriterie för att en spelare visar klubbhjärta kan jag konstatera att ingen svensk NHL-stjärna någonsin(?) alltså har haft klubbhjärta för sin svenska klubb... Personligen tycker jag att det är både fräckt och okunnigt att anklaga Bäckis för att inte ha Brynäshjärta.

Angående skatterna/kontraktslängd. NHL-spelarna kan skriva på ett kontrakt för säsongen ut som automatiskt bryts om NHLstartar igen...

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Peja: Om en svensk storstjärna vid en förhandling om förlängning av sitt NHL-kontrakt hade sagt till sin NHL-klubb :

Nej, grabbar, nästa säsong är inte aktuell för mig att spela för er. Jag tänker ta ett år hemma i Sverige och visa upp mig för de svenska fansen nu när jag är som bäst. Året därefter är jag dock intresserad att komma åter till er.

Då hade vi haft ett annat läge, det hade varit att visa hjärta för sin klubb i Sverige.

Med tanke på den svenska skattelagstiftningens utformning kan det vara värt att reflektera över beskattningssituationen för den svenska NHL-spelare som nu har firat 3,5 månader semester i Sverige och som tänker stanna och spela hockey i Sverige under lockouten. Hur länge kan han vara kvar i Sverige utan att riskera att hamna i ett minst sagt besvärligt läge, och bli ansedd som fullt ut skattskyldig i Sverige?

Sexmånadersregeln, anyone?

Kan det var så att de måste dra senast om 2,5 månader...

SH: Maila förbundet och fråga!

--------

Boork, några dagar gammalt:

Peja: Ok om man stoppar dem som står under kontrakt med något lag eller att dom inte är tillgängliga överhuvudtaget, skickade till AHL t ex. Men i det här fallet när DP är skadad, skulle man då kunna plocka någon från "Free-agentlistan" utan att Hockeyligans sk överenkommelse gäller?

Mittzon: Det är bara en ursäkt för att försöka undvika NHL-spelare, men det är ju en orimlig och eventuellt olaglig situation som Hockeyligan har försatt sig i nu...

Peja: Det är skumt att dom försöker skilja på korttidskontrakt och korttidskontrakt. Finns ju många spelare som hinner spela i flera ligor och divisioner under samma säsong.

Jag fattar inte varför så många tar upp hur illa andra lag skulle klara av att hantera lockoutspelare. Klarar Brynäs ekonomi av att låta Bäckis spela vore det tjänstefel att inte ta in han. Andra lag kan gärna få förköpa sej.

tobhund: Tror du även att det hade varit negativt för svensk fotboll om Zlatan hade gästspelat i 10 allsvenska matcher för Malmö FF?

arnio: Haha, Bäckis har ett mycket större Brynäshjärta än många i det nuvarande Brynäslaget.

SH: Nej, självklart kommer inte Hockeyligan att vara konsekventa med korttidskontrakt. Brynäs har ju redan haft Alexander Hellström på korttidskontrakt...

tobhund: Man blir tårögd när man läser dina kloka ord.
När man sen läser vad agenterna tycker (se länk), ja då tåras ögonen av en annan anledning: skrattattack.

Pinsamt, säger dom själva om Hockeyligans beslut.
Mest pinsamt är väl ändå att se agenternas enorma dubbelmoral och uppenbara snack i egen sak.
Först ojar man sig över att deras stackars spelare är livegna och inte får välja var dom vill jobb under lockouten.
Samtidigt som man gladeligen accepterar draftsystemet därborta, där spelarna inte har ett skit att säga till om när det gäller val av arbetsgivare.
Varför anmäler inte Bodén och hans agentkollegor NHL för att åsidosätta varje spelares möjlighet att fritt välja var dom vill spela?
Kan det möjligtvis ha nåt med att man isf skulle kacka i eget bo, att göra?
Som sagt; pinsamt var ordet...

Redigerad kommentar

tobhund:

Bäckis är dyrare att försäkra än Karlsson eftersom hans återstående kontrakt är värt ca 10 000 000 dollar mer än Eriks. Men man ska kanske ta Aftonbladets siffror med en nypa salt, de påstår ju t ex att Anze Kopitar skulle kosta Mora 600 000/mån medans Mora själva påstår runt 200 000.

Gissar att AB jobbar efter s.k. worst case scenario och Mora förmodligen kör med glädjekalkyl så jag kan tänka mig att sanningen ligger nånstans mitt emellan. 

tobhund: Det var fan i mig det bästa jag hört sen jag konfimerades! (Jag är dock inte konfirmerad men de flesta vet var jag hämtat uttrycket från).

Jag skulle gärna se Bäckström i Brynäs, OM det vore så att han var intresserad av att spela en hel säsong i laget. Som situationen ser ut nu tycker jag Hockyligans ståndpunkt är helt rätt. Att ta in en massa NHL-svenskar som, även om de är bra spelare, behöver några veckor för att koma in i matchtempo ser jag som rent vansinne. När de väl har funnit formen och kan prestera på den nivå man kan kräva av dem, med tanke på kostnaden för deras försäkringar, riskerar vi att få ett "Tack för den här tiden, nu drar jag hem till NHL igen..."

Såg i dagens Afonbladet att Djurgården måste skaka fram en miljon i månaden för att betala Erik Karlssons försäkring, Bäckis försäkring torde ligga i samma kostnadsregion...  Och då finns det folk som tycker att vi dessutom borde försöka få hit Ovetchkin...

Att en massa agenter och journalister skriker efter NHL-proffs är något som helt kan ignoreras. De har en egen agenda och särintressen som de sätter före svensk hockeys bästa.

DavyDjoos: Jag undrar mest om möjligheten finns. Om man ögnar igenom listan lite snabbt, skulle man kunna skriva ett kontrakt på typ två månader med t ex Jurcina? Ungefär som man gjorde med Kudroc. Tveksamt om Hockeyligan kommer vara konsekventa när det gäller korttidskontrakten.

Peja: På tal om Ovechkin...Man drömmer ju fortfarande våta drömmar om att han skulle hänga med Bäckis till Sverige. Ibland har man dock lite väl bra fantasi:)

Jag kör en Pettisbif

Ovechkin - Bäckström - Silfverberg

Smaka på den. Hur som helst så tror jag vi har en ändring från hockeyligan vilken dag som helst.

SH: om det är så, kanske listan i länken är intressant!?

« · 1517333 · »