1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 733258 inlägg · 7962 ämnen

Lockout 2012

Sv: Lockout 2012
Västerås betalar alltså inte en krona för Berglund. Ingen lön och en sponsor betalar försäkringen. Jag som trodde att NHL-spelarna skulle ruinera Hockeysverige...

Pettisbif: Ja, fast Hockeyligan har säkert ändrat sig innan november. Loob & co kommer visserligen att kämpa hårt för att motverka att deras guldchanser minskas, men lockouten ser ju ut att bli långvarig samtidigt som allt fler NHL-stjärnor kommer att checka in i de allsvenska lagen. Loob inser att Färjestad inte riskerar att hamna i kvalserien - men att deras guldchanser kommer att minskas drastiskt om NHL-stjärnor förändrar "ligans" dynamik.

Intressanta slutord av Wennerholm:
Jag undrar hur Hockeyligan tänker just nu, när tåget håller på att gå.
De har ju sagt att de kan tänka sig att ta emot NHL-spelare om hela säsongen ställs in.
Men när vet någon det?
Förra gången hela säsongen ställdes in 2004-05 kom det slutliga beskedet först i mitten av februari och det troliga är väl att det blir någon liknande tidpunkt den här gången.
Då är grundserien nästan över här hemma och dessutom stänger transferfönstret redan den 31 januari.
Så står Hockeyligan fast vid sitt beslut, så blir det inga NHL-spelare i elitserien.
Även om hela säsongen ställs in eller inte.
Ett sorts Moment 22 på skridskor.
Undrar om någon av de klubbdirektörer som sagt nej verkligen har koll på det.
Skulle inte tro det.

Peja: Man undrar ju lite över hur det gick till när beslutet togs, stämde Hockeyligan av med Allsvenskan först? Om de inte gjorde det så var det ytterst klantigt tycker jag eller var det så att Hockeyligan fick ett muntligt löfte från Allsvenskan att de skulle följa Hockeyligans beslut?

Mitt tips i dagsläget är att Hockyligan backar redan innan helgen och tillåter två lock-outade spelare per lag på korttidskontrakt. En rejäl soppa är det i alla fall och det är spännande att följa utvecklingen.

arnio: Jag håller helt och fullt med dig arnio! Två lock-outade spelar per lag vore en mellanväg att gå. Om det nu prompt ska finnas en gräns så säg två då.

Nåt som, i mina ögon, vore bra för Brynäs i synnerhet och ES i allmänhet vore att tillåta två lock-outade spelare PLUS spelare som gjort ett visst antal säsonger/matcher för en klubb i ES och få spela för dom. På så vis skulle Brynäs kunna plocka hem Lindbäck, Bäckis PLUS två till.

Men det är ju förstås om Sundlöv och Huge vill! ;)

arnio: Varför stanna vid två spelare per lag? Ska det va, så ska det va rejält! Ingen antalsbegränsning, ingen nationsbegränsing och inga ekonomiska begränsningar. Det vore väl skoj att se arton NHL-proffs i Brynäströjan samtidigt. Lindholm, Molin, Djoos och femton till kan spela i Valbo och Tierp!

Pettisbif: Värdelös artikel; det är väl självklart att han inte spelar i Brynäs om han förbjuds göra det. Nyhetstorka.

Peja:

Kopitar klar för Mora IK ..

Skaplig värvning men vi får hoppas att det är brorsan som lockar annars har jag svårt och se varför han vill spela i det där skitlaget ;)

Jag såg nyss ett inslag med HGK på GävleDala-nyheterna. Han sa att Brynäs bevkar marknaden och håller koll på vad som händer. Reportern frågade om det även innebär samtal med spelare, då undvek han frågan lite och svarade återigen att "vi bevakar marknaden".

Ganska ointressant kanske, men jag tycker att det var värt att rapportera om i alla fall.

Redigerad kommentar

Peja: 100 000 i månaden? Berglund spelar gratis så VIK slipper lön + soc. avgifter på en 150' men hans försäkringskostnad ligger mellan 500'-600' i månaden för VIK....
Kronwall låg på 900' i månaden och Erik Karlsson över miljonen.
Det blir en publikökning per match med Bäckis och Lindbäck i laget förvisso men frågan är vart smärtgränsen går. Öppnar vi dörrarna lär det bli kapprustning vilket kan urholka plånboken för ett antal klubbar...

Men visst sjutton skulle det vara kul att se dem i Brynäströjan igen, gärna med Landeskog i följe.

Huss: Berglund spelar gratis för Vik och försäkringen betalas av företaget MME industrial solutions, om du missat den lilla detaljen.

Gurra88: Ja det är ju bra att ett gediget företag med ett förflutet som imponerar ställer upp för VIK.

Hmmm, eller kan det vara så att NME Industrial Solutions är ett bolag med ett år på nacken? Om så undrar jag om de har råd att finansiera försäkringen flera månader eller om pengarna tar slut efter en månad...

tobhund: Tror ju knappast att försäkringen betalas månad för månad direkt från MME.. Vik lär ju inte bara ha ett muntligt avtal med MME.

tobhund: Om sen lockouten tar slut efter nån månad, ja då har VIK utnyttjat en sponsor som kanske inte ställer upp när lockoutarna åkt hem och laget åker på nån skada som måste ersättas.
Ibland är det bra att tänka lite längre än vad näsan räcker.

Kan till viss del förstå AS-lagen som inte har så mkt att förlora på att ställa till det för Hockeligan. Om lockouten blir kortvarig så har ingen större skada skett mer än att AS-lagen har kastat ut en massa pengar i onödan på otränade lockoutare som knappast hunnit tillföra så mkt.
Och blir NHL-säsongen inställd så tvingas Hockeyligan ändå att tillåta lockoutare av rättviseskäl, då ett KS annars skulle bli en orättvis historia.

Det viktiga nu är att Hockeyligan inte får kalla fötter bara för att en massa NHL-stjärnor börjar signa för en del AS-lag och media hejar på för att få sälja lösnummer.
Så länge HL håller ihop är ingen skada skedd, läget är det facto status quo ända till det kommer ett besked om en ev uppstart av NHL-säsongen eller om den blir avblåst helt och hållet.

arnio: "Mitt tips i dagsläget är att Hockyligan backar redan innan helgen och tillåter två lock-outade spelare per lag på korttidskontrakt."

Vad är det som hänt i förhandlingsväg eller annat, som får dig att tro att man skulle backa innan helgen?

Huge: Jag tror att de allsvenska lagen är de som har mest att förlora på detta. Om Hockeyligan kan hålla ihop, och det tror jag att de kommer att göra, så kommer inte elitserielagen att tillåta att elvan och tolvan möter "NHL-dopade" motsåndare i en kvalserie.

Den yttersta konsekvensen kommer då att bli att Svenska Hockeyligan klipper banden med förbundet och man kommer att skapa en sluten liga med de nuvarande tolv lagen plus att ytterligare några lag som bedöms som attraktiva kommer att bjudas in till den "Nya elitserien". Kan tänka mig att det blir Malmö, Djurgården ev Leksand och något lag till. Den "Nya elitserien" kommer sedan att knyta banden fastare mot Europa och en europeisk liga.

Tror inte att det är detta scenario som VIK och Mora m fl hoppas på i en förlängning, men jag tror att det är en mycket trolig utveckling!

tobhund: Ja, där har du absolut en bra poäng i ett lite längre perspektiv och som jag inte tänkt på.
Det verkar ju också som om de sämre lagen i AS är de som vågat "trotsa" Hockeyligan i det här fallet, i vetskap om att man ändå aldrig kommer att bli aktuella för en ev stängd liga eller utökad ES där man släpper in ASlag via köksvägen sas.

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Huss:

"Peja: 100 000 i månaden? Berglund spelar gratis så VIK slipper lön + soc. avgifter på en 150' men hans försäkringskostnad ligger mellan 500'-600' i månaden för VIK...."

Du har nog räknat lite fel där, Berglund är inne på sista året av sitt kontrakt vilket är värt 2 250 000. räknat med aftonbladets modell hamnar man på runt 50-55k/mån.

Huss: Man kan ju undra om det inte är olagligt att arbeta gratis. Det blir ett himla gnäll i alla fall när polacker jobbar för 30 spänn, vad säger facket?

tobhund: Med en stängd liga så skulle vi i alla fall vara garanterade att slippa Leksand för all framtid.

arnio: Jag håller med, var finns SICO i debatten? Och vad säger de om detta?

intervju med Andreas "Mustachen" Thuresson ;)

tobhund: SICO har precis tagit ställning emot Hockeyligan.

tobhund:

Det måste väl vara upp till var och en av spelarna att välja vad de skall göra med sin lön? Du och jag väljer väl vad vi vill lägga den på? Om westerling vill skänka delar av den för att sponsra Anze måste det väl vara ok?

mattias - 74: Visst, om Westerling tycker det är OK att avstå en del av sin lön, som jag gissar uppgår till 30 000 kr per månad, för att betala försäkringspremier åt en kille som drar in 6 miljoner dollar per år ska han naturligtvis göra det.

Huge:" Nu har vi fått lockouten på halsen och den var knappast nåt som ES-lagen räknade med och har planerade för innan säsongstart."

Nej Lockouten kom helt oväntat som en blixt från en klar himmel.

Det har ju varit på tapeten hela sommaren och ALLA har förutspått en lockout just på grund av att parterna står så långt ifrån varann.

Undra hur mycket sanning det är i detta:

SPORT-Expressen har tidigare avslöjat att Modo, Timrå, Brynäs och Frölunda var positivt inställda till att släppa in NHL-proffsen på korttidskontrakt, men blev nedröstade av de övriga åtta klubbarna. De fyra klubbarna har spelare som står redo att kliva in i elitserien.

Något som har dementerats under den senaste tiden och i stället kallats för ett enhälligt beslut.

atilla: 100% sanning i Brynäs fall. Ingen aning om de andra.

Slajsarn: "Det har ju varit på tapeten hela sommaren och ALLA har förutspått en lockout just på grund av att parterna står så långt ifrån varann."

Ja, jag sa just det i samma inlägg, att man självfallet har räknat med risken för en lockout. Noterade du inte det?

Det är dock inte detsamma som att sportcheferna har suttit och värvat ihop sina lag inför säsongen med utgångspunkt att det verkligen skulle bli en lockout?
Isf hade väl Sundlöv avstått från att värva ex Harju, Enterfeldt och Rahm eftersom lockouten ändå hade gjort att vi fått hem Bäckis, Silfverberg och Lindbäck?

Samtliga sportchefer har självfallet värvat som inför vilken normal säsong som helst och sen räknat med att ta ställning till hur man ska agera när en lockout ev blivit verklighet.

BIF96: Har inte Johansson ett tvåvägskontrakt? Spelar han inte i ahl då? Eller har han inte blivit skickad dit kanske?

atilla: Se vilka också vill ha Marcus Johansson.

BIF96: Kan inte Bäckström och Johansson ta med sig någon av de stora backarna där från Capitals också. Jeff Schultz eller John Erskine kanske ;)

MarcusElving: Snarare på Alzner eller Carlson.

Peja: Är inte dom lite mer offensiva/tvåvägsbackar. Brynäs behöver defensiva klippor.

MarcusElving: Gärna! ;)

MarcusElving:Helt rätt. Det såg även igår att defensiva backar saknas.

MarcusElving: Som back måste man vara rörlig och åtminstone hyfsad med pucken för att passa in i dagens Brynäs.

Redigerad kommentar

MarcusElving: Alzner och Carlson är bättre än schultz och erskin över alla zoner och alla dagar i veckan :) jag håller dom två som 1a back par i caps...dom passar förbaskat bra ihop åxå då Alzner är lite mer defensiv i sin läggning än Carlson Schultz har haft problem med tempot förra året och Erskin är en elak jävel :)

Hur länge tänker hockeyligan vänta. Ju längre de väntar ju pinsammare blir det. Allsvenskan börjar se riktigt intressant ut..

Gurra88: Själv är jag emot lockouten och det har jag varit hela tiden men kan dom komma överens om 2 max 3 lockoutspelare / lag så är jag beredd att vända på min kappa:-)

Gurra88: Du och många andra är ju helt övertygade om att om man bara tar hit någon eller några "superstjärnor" från NHL (hur många svenska Superstjärnor finns det förresten?) så löses alla problem och människor kommer att köa i dygn för att komma över en hockeybiljett. Det kommer att bli en ekonomisk succe för klubbarna, företagen står i kö för att betala försäkringspremier och alla ropar Halleluja!

I går gjorde en kille debut i Dynamo Moskva. Jag vet, Moskva är en liten håla som inte har samma publikunderlag som Gävle. Jag tror dock inte att de som beslutat att ta hem killen jublade över publiksiffran... (För de som inte orkar läsa länken så kom det hela 4400 åskådare).

tobhund: Nu kan jag bara se till mig själv...
Men om Bäckis, Johansson och Lindbäck och helst nån back också kommer in som lock-outare så skulle då jag åka de 15 milen enkel resa betydligt fler gånger än jag gör idag... Nu kan jag lika gärna följa laget framför TV:n...

Man vill ju se fullblodsproffs såklart, plus att de flesta andra lagen också stärker upp sina trupper så under en match kanske du får se 6-7-8 NHL-spelare. Det tycker jag vore superfränt. Ungdomarnas tid kommer, man får inte stirra sig blind på det. Kolla istället vad Molin, Lindholm och Djoos skulle lära sig av Bäckis och Johansson!!

Sen det ekonomiska... Jag förutsätter att Sundlöv, som har svart bälte i att inte värva sprida pengar omkring sig till spelare, inte värvar några som äventyrar klubbens ekonomi. Varför skulle han börja nu!? Patrik Berglund lirar gratis liksom Murray och Bengan som är på väg till DIF spelar gratis... Gör "våra" grabbar lika så är det försäkringen som ska betalas av klubben. Vad tjänar Harju t.ex.? Ta hans lön och se vad mellanskillnaden är och försök hitta sponsring på den biten. Det är ju självklart så att kommer dessa lirare in så äre lättare för Engwall och grabbarna på Marknadsavd. att sälja iväg lite sponsorpaket som väger upp och plus då en betydligt mer fylld tablettask än idag...

Näe, dags nu för hockeyligan att riva upp det här tramset. Sätt en gräns på antalet lock-outspelare då... 3 eller 4 typ. Men att stänga ligan för korttidskontraktare är bara ett löje. AS kunde ju riva upp beslutet, då måste ES kunna göra detsamma tycker jag sen är det ju upp till varje klubb å bestämma om dom tar in lock-outare eller inte.

tobhund: Det enda möjliga och vettiga skäl till att tillåta korttidskontrakt skulle isf vara en risk för att alla stjärnor därborta väljer andra alternativ än ES och att marknaden skulle vara tömd på bra spelare när NHL-säsongen väl är inställd för gott och Hockeyligan tvingas öppna upp för lockoutare.
Men inte ens DET skälet känns vidare starkt.
För vad brukar ske? Jo, de spelare som väljer ex ett AS-lag, gör det pga sociala skäl och skulle sannolikt ha valt likadant även om dom fått chansen i ett ES-lag.
Varför spelar ex Kopitar i Mora? För pengarna?
Spelarna vet med sig att man inte kan kräva alltför hög ersättning under konflikten och då kan man lika gärna välja av sociala skäl än ekonomiska.
Och dom som ev tittar enbart på pengarna så blir ES ändå inget bra alternativ när det finns mer pengar i ex Schweiz eller Ryssland.

Huge: Jag fick även en kommentar av en gammal polare i dag på morgonen. Han driver sen många år ett företag i Västerås. Varje år när VIK hör av sig anstränger han sig för att sponsra med så högt belopp som hans företag orkar med. Han är kort sagt en av deras trogna sponsorer. Nu har det hänt att ett relativt nystartat företag gick "all in" och lovar att betala Berglunds försäkring. Helt plötsligt är det den nya sponsorn som kablas ut i riksmedia som den som "räddat dagen" för hela Västeråsregionen...

Min polare som troget stöttat VIK genom åren av ekonomisk skärseld säger nu: Nästa år behöver de inte ringa mig...

Intressant.

Huge: Ser du inga fördelar med att hockeyintresset höjs...?

tobhund: Får inte din polare något annat för sin sponsring? "Sponsorpaket"?

Gurra88: Kommer inte många kloka ord från Challe, inte denna gång heller tyvärr.

Peja: Egentligen ointressant beslut, klubbarna är fria att anställa eller icke-anställa vem de önskar. Om några kommer överrens om att inte anställa proffs så finns inget regelverk i världen som kan tvinga dem till det.

« · 1517333 · »