1150x200-brynasbanner.jpg

Luleå HF - Brynäs IF Torsdag 2/10-08

« · 1070067 Till forumet

Sv: Luleå HF - Brynäs IF Torsdag 2/10-08
Peja: Vi vänder på steken, hur måmga sk hederliga förluster har vi tagit? Vi får passa på och vara glada, vem vet det kan leda till en 6-8 plats. Om några veckor så fylls lagena på med sina säsongsarbetare. Angell till HV. Ang Frölundas Pimenta... eller vad han hette, han löste dom tidigare när de fockade Andreas.H. Får FHC pröjsa full contract då?
Kommentera

Peja: Nä, visst Brynäs kommer helt säkert att åka på stryk, säkert flera matcher i rad i perioder. Samtidigt räcker det att fr.o.m. nu spela som ett mittenlag, för att ändå vara ett topplag, när serien summeras.

Sedan var självförtroendet bräckligt, när de gick in till denna säsongen, som nu inte är kvar, så goda förutsättningar att kunna springa iväg målmässigt också, än att förlita sig på uddamålsvinster.

Dessutom lär spelare som Silfverberg, Thegel, Bertilsson m.fl. komma in ganska snart här och kanske på kort sikt, sätta ner slagstyrkan i laget.

Men en sak är säker, vi har inte sett det bästa av Brynäs ännu, denna säsong. Utvecklingskurvor, tuffare matchning signalerar att det finns fler cylindrar som väntar på att tändas. Men kanske inte förrän runt vårkanten.
Kommentera

65selander:

Artister kostar när de varit här längre än 6 månader. Såg att Ahdrian resonerade att om de går så långt i slutspelet har de råd att betala Volvo Pentas kostnader...
Kommentera

MickeB:

"Samtidigt räcker det att fr.o.m. nu spela som ett mittenlag, för att ändå vara ett topplag, när serien summeras."

Preciiiis,nu har vi skaffat oss en härlig buffert som kommer vara otroligt värdefull säsongen ut.
Det kommer att komma svackor,det är vi nog alla överrens om,men så länge dem inte blir mer än två-tre matcher så är det lugnt..

När Brynäs blir bekväma ska man börja bli orolig,men fortsätter man att kriga i 60 minuter som man gör för tillfället så kommer det inga lååånga svackor som i förra säsongen.

Det känns tryggt......

Kommentera

sylf: "Han har misslyckats med lagbygget i åratal"

Sundlöv har inte gjort fler eller allvarligare missar än vad nån annan sportchef gjort, jämfört med landra lag som haft ungefär samma ekonomiska förutsättningar som Brynäs.

"Kristan var hyfsad men fick inget nytt kontrakt, hade han gett honom det hade det inte blivit KS., som svar på ditt påstående om hur tillgången såg ut gällande målvakter."

Ok, du har tydligen lånat Saidas kristallkula som säger att Kristan hade räddat oss från KS.
Skulle tro att det mer handlade om Kristans alltför höga lönekrav och att dessa inte stod i proportion till det man kunde kräva av en så pass högavlönad och samtidigt relativt orutinerad målvakt.
Han var trots allt inte ngn etablerad ES-målvakt vid den tiden.

"Jag kan tänka mig och tror mig även ha en vetskap om, att det var efter enorma påtryckningar från sponsorer,styrelse,medlemmar etc som Markström plockades in."

Säger kristallkulan det också?
Inget talar för nåt annat än att det var tränarna som i det läget valde att släppa fram Markström, och det pga det man sett av honom dels under träning men även i J20.
Att tränarna till sist valde att ge Markström chansen tror jag knappast berodde på nån sorts chansning för att stryka en massa gapande sponsorer och medlemmars medhårs utan helt enkelt på att man ansåg Markström vara det bästa alternativet som målvakt.
Kommentera

Bissett19: Jo, det känns jättebra att de fått en bra start och en buffert. Samtidigt får vi nog kallt räkna med att Brynäs svajar betydligt mera snart. Laget är ungt och matcherna är många, och även om de, i den åldern, fysiskt orkar spela nästan hur mycket som helst, så är det en mental konst att behärska också, dvs att hålla uppe koncentrationen, låg lägsta niva osv, som mycket kommer med rutin.

Men lagmaskinen ser tillräckligt stark ut, tycker jag, att kunna komma runt detta också, åtminstone att kunna spela som ett mittenlag.
Kommentera

Huge: Ja, hade det inte varit för de unga målvakter vi nu ser hos Brynäs, så hade inte Sundlöv värvat Korhonen heller. En kortsiktig lösning, som bedömdes som tillräckligt bra. Alltså Sundlöv såg helt säkert, det vi ser idag, för ett år sedan, som då gjorde att Korhonen blev ett bra alternativ.
Kommentera

MickeB:

Sedan får du räkna med att lagen som just nu går på tre cylindrar kommer att gasa igång på riktigt framöver...
Med transpiration kommer man en bra bit, men inte hela vägen...

6-7:a...
Kommentera

rackham: Som MickeB säger: vi har heller inte sett den fulla potentialen hos oss själva. Tror absolut det finns mer att ta ut av laget.
Blir en härlig lördagseftermiddag framför teven: först ut är GIF som tvålar dit baddräktslaget och sen följer Brynäs upp med att sänka köpelaget...
:-)
Kommentera

Huge:

Vi får se, Huge, vi får se...
Kommentera

rackham: Nä, men nästan. 4-5, bra så, tycker iaf jag
Kommentera

MickeB: Det är inte säkert att juniorerna sänker nivån på laget om de kommer in. Det beror helt på vilka de ersätter (vilka som blir skadade/avstängda).

Lite synd om en del junisar som ärligt talat förtjänar chansen, men nuförtiden råkar Brynäs sällan ut för skador och sålänge laget vinner ska givetvis inte Czarnecki hålla på laborera med laget. Men de får väl chansen nästa säsong, om inte annat.
Kommentera

Huge: Brynäs hade dock inte dåliga ekonomiska förutsättningar förra säsongen, men eftersom man valde att ha en enormt stor trupp blev det dåligt ändå. Sundlöv misslyckades totalt med lagbygget förra säsongen. Han hade mycket pengar, men Brynäs kom sist i elitserien... Det går inte att misslyckas mer i ES. Som tur var klarade BIF av KS.
Kommentera

Huge: Du har ju nån skruv lös?!
Kommentera

Peja: Nä absolut. Mer en bedömning från min sida, att junisarna behöver tid, som går ut över slagstyrkan, om än kortsiktigt. Spelar ingen roll heller. Det kommer att få chansen, det mår laget bra av på sikt, helt oberoende hur väl junisarna lyckas.
Kommentera

Peja: Förra året var ett undantag och skall inte ses som nån sorts norm för hur det sett ut på den ekonomiska fronten tidigare säsonger.
Boorks lite för optimistiska satsning på både stor trupp och utvecklat offensivt spel var den största boven i dramat.
Men frågan gällde sylfs påstående att Sundlöv skulle ha misslyckats med lagbygget under sina samtliga år som Sportchef, vilket jag inte riktigt håller med om.
Sen är det inte enbart sportchefen som ensam ansvarar för lagbygget utan tränaren har nog det absolut största ansvaret.
Kommentera

Peja: Tippar att inom fem matcher av sett antingen Silfverberg eller Thegel i laget, kanske båda två rent av.
Kommentera

Jag sitter och funderar på hur det kommer se ut här i vår lilla gästbok om nu Brynäs till slut skulle hamna där ändå de flesta av oss och de flesta "förståsigpåare" har tippat, dvs plats 9-12.

Kommer laget sågas återigen för att denna gång ha sumpat chansen till top 4 typ ?
Kommentera

sylf: " Du har ju nån skruv lös?!"

Vi har lite olika syn på saker och ting.
Vem som sen har en skruv lös är lite svårt att säga eftersom sannolikt ingen av oss sitter inne med den absoluta sanningen.
Så oss skruvar emellan: ska vi gänga oss?
Kommentera

Davey_22:
Ser ganska ljust på säsongen trots min traditionelle dyster-kvist syn på brynäs elitserietillvaro. Topp 4 är det bara att glömma, sett över 50+ matcher är vi inte så bra...däremot (det ljusa jag ser), tycker jag det mycket väl ser ut som vi kan klara slutspel, och kvalserien känns riktigt riktigt avlägsen
Kommentera

Bissett19: "Preciiiis,nu har vi skaffat oss en härlig buffert som kommer vara otroligt värdefull säsongen ut.
Det kommer att komma svackor,det är vi nog alla överrens om,men så länge dem inte blir mer än två-tre matcher så är det lugnt.."

Vi har 4 matcher kvar tills 1/5 av serien är avverkad. Plockar vi 4 poäng på dessa har vi nått 21 poäng och lär ligga i topp. Hur som helst så pekar all statistik mot att vi redan nu är klara för slutspel och att LHF spelar i KS.

Det har gjorts åtskilliga kalkyler på hur väl tabellen efter 10 omgångar stämmer överens med sluttabellen. Ligger man i topp blir man oftast kvar där, detsamma gäller i än högre grad för bottenlagen.

Det har vi Brynäsare definitivt lär oss de senaste 7-8 säsongerna!

Även jag känner mig trygg.
Kommentera

Horace76c: Jag vågar fan inte tippa nåt, i ren skrock vågar jag inte uttala mig om lagets framtid just nu, njuter av det här match för match.
Kommentera

Davey_22:
Samma här, har gått och blivit så jäkla vidskeplig att jag inte vågar kolla eller lyssna på bortamatcherna.. (har ju gått bra hittills i år)
Jo man är inte bortskämd med framgångar direkt...njuter här med!!
Kommentera

MickeB: Omöjligt att säga när vi får se junisarna. Jag tror inte att Czarnecki kommer att börja peta A-lagskontraterade spelare, men det kan förstås dyka upp skador, sjukdomar och avstängningar som gör att J20-spelare får chansen i A-laget. Jag hoppas att Anton Persson får spela kontinuerligt i IKO och inte behöver åka emellan Brynäs och IKO om BIF har några spelare borta. Låt honom få lite lugn och ro, och kasta in andra junisar i enstaka matcher när det behövs. Sen tycker jag inte att du ska glömma Rödin när du snackar om J20-forwards - han är också mycket bra, självklart tillsammans med andra namn också såsom de ovannämnda Silfverberg och Thegel.
Kommentera

Peja:
Lule¨är dömt. Osten kommer kliva ner.... mern bara som en slags rådgivare "3:e coach".. Brynäs äe oxå dömt. Dom har inte fått fart på Dixon. Egentlinen är Dixon en Rafalski men det fattar inte Brynäsarna.

Nu gäller bara att h¨lla Dixon och kanskske plocka in en ny Brendl
Kommentera

« · 1070067