- Jag hade på känn att vi skulle uppträda lite spänt idag, säger Brynäs tränare Tommy Jonsson till C More efter matchen.
Okej, om tränaren inte tror på oss så är det ju ganska kört.
Steenm:samtidigt säger han detta
– Tankeverksamheten är på högvarv. Jag känner samtidigt att vända det här till något positivt är oerhört viktigt för mig som ledare, säger Brynäs tränare Tommy Jonsson till C More.
Men, hur f-n ska de kunna vända detta efter uppehållet?
När är DP tillbaka? Hur viktig är han i dagsläget?
Kommer Jacobsson "komma in" i Brynäs spelsätt (hur f-n nu det är) till efter uppehållet?
Redigerad kommentar
Tycker Tommy ger en väldigt bra intervju och låter inte ilskan och besvikelsen ta över. Tyvärr räcker det dock inte med att vara bra i media. Laget är inte tillräckligt bra.. Jag ser dock inte någon vits med att spela i slutspel då det är helt omöjligt att vi tar någon match mot Skellefteå.
Redigerad kommentar
Huge: Men att gå ut i media och leverara sådan osäkerhet när läget redan är som det är känns inte som det smartaste man kan göra. Och vad i helvete har de att vara spända över? De har spelat som (##=#%#€€#) den senaste månaden och går in i en tuff bortamatch mot Luleå och har allt att vinna - det kan ju inte gå sämre än mot Färjestad precis.
En osäker tränare är ingen bra tränare - de ska ha gnuggat det där jäkla försvarsspelet så mycket att det borde sitta som sten. TJ uppvisar otrolig uppgivenhet och verkar inte ha en aning om vad som är fel. Det visades verkligen upp idag då man inte såg en uns av förbättring.
Det känns så sjukt uppgivet.
Huge: "Rejäl förbättring"? Vem har krävt det? För mig hade det räckt med tecken på förbättring åtminstone. Och jag tror att TJ är osäker, vem skulle inte vara det i den sits han sitter i. Han har försökt med en hel del grejer utan att det har gett resultat.
Jag tror inte att det måste vara ett krav på att ha självförtroendet på topp för att gå ut och försöka spela avslappnat. Har man nu haft en rejäl genomgång om hur saker och ting ska förbättras borde spelarna få en boost av detta, annars är det något som är väldigt fel. De ska gå ut och bevisa vad de kan. Inte åka runt som rädda små junisar.
När nu laget gått så pass uselt så förstår jag att killarna kanske inte mår tipptopp - men jag tycker man borde kräva att de ska ut på isen och göra allt de kan. Inte åka runt med en pinne i röven och vara rädd för misstag.
Peja: Nä men du är inte som alla andra så räknade inte med det heller.
Klart det är ett fiasko, att som regerande mästare och med en solklar slutsspelsplats sedan tappa detta enorma försprång och klappa ihop totalt.
Stor skillnad på att helt enkelt vara ett för dåligt lag som inte räcker till under en hel säsong
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Peja: I mina ögon är att gå från ett guld, till att ha en kassaskåpssäker slutsspelsplats för att sedan tappa den det största fiaskot i 100åringens histora. (om det inträffar)
Vet att du söker saker att ifrågasätta, men vet du, låt bli.
Redigerad kommentar
Ang försvarsspelet och ändringarna i försvarsspelet:
– Det var små detaljer bara, men vi kan inte skylla på att det inte har hunnit sätta sig än. Försvarsspel ska vi kunna spela ändå.
Bra där Harju!!!
Gurra88: Själv tycker jag ett större fiasko var den säsongen Boork ville experimentera med en enorm trupp, det gick åt pipan, man tog in Östblom, man tog tillbaka Boork i kvalet. Helt åt helvete-säsong.
Sen kan man framföra sin kritik mot sitt eget lag på olika sätt. Jag tycker det är för jävligt att man som supporter kallar sitt eget lag för äckellag, fittor etc.
De kan själva dra åt...
foppa78: Vända kommer det inte göra. Däremot kan vi skrapa ihop poäng så vi tar oss till ett slutspel. Även om det blir skit och pannkaka där, ger det värdefull rutin till våra unga spelare till kommande säsonger.
Så ser jag på saken...
Zappaholic:Då var man mer förberedd på det, samma hopp fanns inte då.Vi har lyckats gå från elitseriens bästa till elitseriens sämsta lag, på 1 (!!) säsong.
Vad ja vet har jag aldrig kallat någon fitta? Men det va kanske inte riktat till mig:)
Gurra88: Nä, det var inte riktat till dig.
För övrigt är vi inte sämsta laget, utan blott det femte sämsta ;-)
Ja, vi är sämst just nu och har varit det ett tag.
Nej, vi är inte det sämsta laget sett över hela serien eftersom vi ligger på åttonde plats.
Tycker man annat har man fel.
DavyDjoos: De 10-12 senaste matcherna är det sämsta jag sett ett brynäslag prestera. Och då har jag ändå upplevt alla kvalseriesäsonger. Nu handlar det inte längre om dåliga värvningar eller för dåliga spelare. Årets värvningar tillhör överlag de bästa spelarna. Och de som är kvar från förra årets lag spelade sitt livs hockey så sent som för 8-9 månader sen.
Varför får inte Tommy Jonsson stopp på raset? Varför finns inget grundspel att falla tillbaka på? Varför har spelet i egen zon de två senaste åren varit uselt?
Om laget avslutar säsongen med det här spelet kan Jonsson omöjligt sitta kvar. Vilken trovärdighet skulle han ha inför spelare, sponsorer och fans?
DavyDjoos: Att lagbygget har brister är tydligt men det förklarar inte nivån på uselheten den senaste månaden. Har Brynäs nånsin varit så utspelade som den här månaden, bortsett från TIK och AIK-matcherna? Brynäs hade väl 8 raka förluster i inledningen säsongen 07/08 men så här utspelade var man aldrig.
Nu måste allt handla om att inte ta med sej det här spelet till nästa säsong. Om det 20-tal spelare som är kvar då, börjar tänka på de här matcherna vid första baklängesmålet...
Jajjen:Jag hoppas vid alla helgon och allt som är heligt att det blir korsdrag i truppen till nästa säsong. Jag hoppas även att Sundlöv försvinner.
Alla år av uppbyggnad raserat på en säsong. Ett lag byggt på övertro, hybris och naivitet.
Redigerad kommentar
Jajjen: det är inte som så att jag gillar Boork, men jag nämner honom en gång till.
Boork uttryckte något i stil med att Brynäs unga backar är utbrända i skallen, inte vet hur de ska bete sig i egen zon, då de har fått för stor börda på sina axlar, fått ansvaret att bära laget, inte att fylla ut och i lugn och ro växa in i ES-kostymen... Att de troligtvis kommer att få nytta av denna erfarenhet kommande säsonger etc.
Jag tycker i grunden att det är en ganska korrekt analys, och att det förklarar att motståndaren får komma in för nära och avsluta för lätt, kampen i egen zon tas inte på rätt sätt... Även om försvarsspel är hela lagets spel, egentligen över hela isen...
Vill minnas att 07/08 så var det de s.k. "hedersamma" förlusternas tid!?
Precis, nästa säsong är fokus, balansera upp lagdelarna, de som är kvar ska kunna bidra... Och de som ska växa in ska få göra det i trygghet, inte med flera ton ok på sina axlar...
Jajjen: det är alltid bra att förlägga spelet i anfallszon, men då krävs det rätt material på rätt positioner. Ett jäkla pussel att lägga för sportchefen, som såklart bör ha koll på vad tränaren vill spela för spel — enligt hur det fungerar i Sverige... I NHL kan det vara som så att man anlitar tränare etc. som ska se till att genomföra och spela det spel som bestämts om inom organisationen, vad är bäst?
Nej, tror inte heller på det, tror dock att bättre balans ger lite bättre möjligheter att dels ge laget självförtroende, och därmed möjlighet att flytta upp spelet med lite mer trygghet ryggen...
Peja: man borde kanske också nämna Johan Larsson, eftersom han var viktig i många lägen av serien och i slutspelet, även om han hade en down-period efter J-VM...
Redigerad kommentar
Peja: det är dock lite svårt att säga vem som är ersättaren för vem... Harju ska då axla Sllfverbergs fjolsäsong, det blir svårt... Det är ju mer Lindholm som fått ta Silfverbergs plats bredvid Järnkrok... ;)
Sedan DW-JN-SL som producerade förra året är ju under isen i år, svårt att ersätta de som blev kvar, då lagledningen trodde deras produktion skulle fortsätta, försäsongen antydde ju det lite svagt... Nästa säsong får vi se vad som händer med de som underpresterat i år...