Brynäs IF

727619 inlägg · 7962 ämnen

Luleå Hockey-Brynäs IF den 2/2-13

« · 1557614 · » Till forumet

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 2/2-13
Carl Lejonkräk: Ok. Hur står det till med logiken? Om du önskar TIK till ks så är tre p till Växjö supermumma, så varför onda? Jag för min del gottar mig inte alls åt Bifs kräftgång så som du vill framställa det . Jag tänker bara på en bild med ett lagom tyket budskap som man nu bör stå till svars för... Men va fan , det är inte för sent än... Come on you mighty Brynäs!
Kommentera

- Jag hade på känn att vi skulle uppträda lite spänt idag, säger Brynäs tränare Tommy Jonsson till C More efter matchen.

Okej, om tränaren inte tror på oss så är det ju ganska kört.

Kommentera

Steenm:Förvisso men det är ju ändå spelarna som ska göra det på isen.
Kommentera

Steenm:samtidigt säger han detta

– Tankeverksamheten är på högvarv. Jag känner samtidigt att vända det här till något positivt är oerhört viktigt för mig som ledare, säger Brynäs tränare Tommy Jonsson till C More. 

Men, hur f-n ska de kunna vända detta efter uppehållet?

När är DP tillbaka? Hur viktig är han i dagsläget?

Kommer Jacobsson "komma in" i Brynäs spelsätt (hur f-n nu det är) till efter uppehållet?

Redigerad kommentar

Kommentera

Tycker Tommy ger en väldigt bra intervju och låter inte ilskan och besvikelsen ta över. Tyvärr räcker det dock inte med att vara bra i media. Laget är inte tillräckligt bra.. Jag ser dock inte någon vits med att spela i slutspel då det är helt omöjligt att vi tar någon match mot Skellefteå.

Kommentera

Säger det igen; Sparka, låna ut och spela ända in i kaklet.

Sluta vara så jävla mycket kompis TJ med alla i laget, gör ert jobb annars så ryker ni.
Om Bif ska vända skutan och klara slutspel så måste nått huvud rulla. Då först fattar dom att Laget går före Jaget..
Kommentera

Steenm:Vilket understatement han kommer med, det har jag kännt de innan de senaste matcherna utan att blinka. Jag kan inte förstå de som ser allt positivt och tror på vändning, önskar jag kunde. Jag måste ta en annan väg, dvs inte engagera mig, för att jag mår skit när det är på det här sättet. Kalla det medgångare eller vad ni vill, sån är jag!
Kommentera

DavyDjoos: Lite vila under uppehållet, jobba vidare med defensiven och att vi får tillbaka lite skadade spelare är iaf en bra början.
Och har man precis gått in för att införa ett lite annorlunda försvarsspel så är kanske ett kompakt och kontringsskickligt Luleå på bortaplan inte det optimala motståndet, om man säger så.
Å andra sidan hade det känts värre om vi mött nåt av de lag som flåsar oss i nacken och torskat.
Svårt att bedöma Jacobsson, som fick kliva in i hetluften utan att ens ha ett träningspass med laget i benen.
Wänna såg iaf pigg ut och försökte så gott han kunde.
Märktes dessutom hur mkt Järnkrok saknas i offensiven, även om Lindholm väl var den som skapade det lilla vi lyckades prestera i anfallsväg.
Hansen haltade av och ger mig fan på att det är nåt allvarligt, vore bara logiskt och typiskt för den här skitsäsongen.
Enda hoppet nu är väl att vi som sagt får tillbaka lite skadade spelare och självförtroende, sen får vi ta det därifrån.
Vi har iaf inget att förlora, mer än en slutspelsplats.
Tror det ordnar sig och i kvarten börjar alla om från noll igen, ett helt annat spel börjar.
Kapacitet finns i laget för att prestera klart bättre än så här, frågan är om det realistiskt sett räcker till mer än att skaka om vår kvartsfinalmotståndare?
Hoppet är det sista som överger en sann Supporter, vi ska iaf spela om saken.

Redigerad kommentar

Kommentera

Steenm: Märklig slutsats du drar av TJ:s uttalande.
Om man nu har koncentrerat sig på försvarsspelet, analyserat igenom vad som bör göras och sen bestämmer sig för att spela lite annorlunda än vad spelarna varit vana vid, så ser jag inget konstigt i att tränaren känner en viss osäkerhet och att även spelarna (fullt naturligt) kan komma att uppträda lite spänt.
Betyder väl inte att TJ fördenskull har påstått eller tror att det är kört innan man ens spelat matchen.
Kommentera

Huge: Men att gå ut i media och leverara sådan osäkerhet när läget redan är som det är känns inte som det smartaste man kan göra. Och vad i helvete har de att vara spända över? De har spelat som (##=#%#€€#) den senaste månaden och går in i en tuff bortamatch mot Luleå och har allt att vinna - det kan ju inte gå sämre än mot Färjestad precis.

En osäker tränare är ingen bra tränare - de ska ha gnuggat det där jäkla försvarsspelet så mycket att det borde sitta som sten. TJ uppvisar otrolig uppgivenhet och verkar inte ha en aning om vad som är fel. Det visades verkligen upp idag då man inte såg en uns av förbättring.

Det känns så sjukt uppgivet.

Kommentera

Huge: Brynäs boxplay har inte råd att tappa Hansen.
Kommentera

Peja: Nä, Hansen är en av våra viktigaste kuggar, speciellt nu när det gäller att skärpa till defensiven i första hand.
Att ev börja plottra för mkt med försvarsspelet i det här läget känns som lite av en chanstagning men å andra sidan: vad har TJ och GP för val?
Kommentera

Steenm: Beror ju helt på vilka förändringar man gjort i defensivspelet.
Att ex byta ett man/manupplägg mot zonförsvar är väl ändå en jävligt radikal förändring som jag ser det, och att i det läget kräva en rejäl förbättring i första försöket känns väl inte så realistiskt direkt.
Speciellt inte med tanke på att spelarna redan är rejält stukade och totalt verkar sakna det självförtroende som är en förutsättning för att öht kunna slappna av och spela ut.
Tror inte ett dugg på att TJ är osäker på vad han håller på med, däremot osäker på om spelarna hinner ta till sig de förändringar som krävs för att vi ska ha nån chans i slutspelet.
Kommentera

Huge: "Fördenskull"????

- Oväntat från "Magistern"...
Kommentera

Huge: "Rejäl förbättring"? Vem har krävt det? För mig hade det räckt med tecken på förbättring åtminstone. Och jag tror att TJ är osäker, vem skulle inte vara det i den sits han sitter i. Han har försökt med en hel del grejer utan att det har gett resultat.

Jag tror inte att det måste vara ett krav på att ha självförtroendet på topp för att gå ut och försöka spela avslappnat. Har man nu haft en rejäl genomgång om hur saker och ting ska förbättras borde spelarna få en boost av detta, annars är det något som är väldigt fel. De ska gå ut och bevisa vad de kan. Inte åka runt som rädda små junisar.

När nu laget gått så pass uselt så förstår jag att killarna kanske inte mår tipptopp - men jag tycker man borde kräva att de ska ut på isen och göra allt de kan. Inte åka runt med en pinne i röven och vara rädd för misstag.

Kommentera

bradberry: "fördenskull" är enligt SAOL en godkänd variant av "för den skull".
Enligt mitt tycke dessutom en smidigare sådan.
Om du ska slå magistern på fingrarna bör du ha torrt på fötterna.... ;-)
Kommentera

Tycker Tommy sköter media extremt bra. Tyvärr hjälper det inte Brynäs som blir kortvariga i slutspel, mest troligt är väl att de inte ens tar sig dit. Vilket är det största fiaskot i århundradets historia med tanke på vilket försprång man haft på lagen under.
Kommentera

Gurra88: Jag tycker inte att det vore ett större fiasko än de säsonger som har varit genomgående dåliga och har lett till klar kvalserieplats massa omgångar innan serien varit färdigspelad...
Kommentera

Peja: Nä men du är inte som alla andra så räknade inte med det heller.

Klart det är ett fiasko, att som regerande mästare och med en solklar slutsspelsplats sedan tappa detta enorma försprång och klappa ihop totalt. 

Stor skillnad på att helt enkelt vara ett för dåligt lag som inte räcker till under en hel säsong

Kommentera

Gurra88: Ja, det är stor skillnad. Det är ett jävligt mycket större fiasko att bygga ett lag som är så dåligt att man är helt chanslösa under en hel säsong. Säsongen när man sparkade Sandlin var också ett betydligt större fiasko, men då hade väl inte du börjat följa Brynäs än så ursäktar dig...

Redigerad kommentar

Kommentera

Peja: Med tanke på att vi vann guld och nu håller på att tappa ett ointagligt försprång så skiter jag i om du så är från stenåldern
Kommentera

Gurra88: Att du skiter i andras åsikter vet nog redan alla, men vetefan om 95/96 bör klassas som "stenåldern"...

Redigerad kommentar

Kommentera

Peja: I mina ögon är att gå från ett guld, till att ha en kassaskåpssäker slutsspelsplats för att sedan tappa den det största fiaskot i 100åringens histora. (om det inträffar) 

Vet att du söker saker att ifrågasätta, men vet du, låt bli.

Kommentera

Gurra88: "Vet att du söker saker att ifrågasätta, men vet du, låt bli."

Inte direkt. Framför mina åsikter och argumenterar för de, men det är tydligen mer än du klarar av att hantera.

Redigerad kommentar

Kommentera

Peja: Du får tycka vad du vill. Men i MINA ögon hade det varit det störta fiaskot någonsin för Brynäs.
Kommentera

Ang försvarsspelet och ändringarna i försvarsspelet:

– Det var små detaljer bara, men vi kan inte skylla på att det inte har hunnit sätta sig än. Försvarsspel ska vi kunna spela ändå.

Bra där Harju!!!

Kommentera

Gurra88: Själv tycker jag ett större fiasko var den säsongen Boork ville experimentera med en enorm trupp, det gick åt pipan, man tog in Östblom, man tog tillbaka Boork i kvalet. Helt åt helvete-säsong.

Sen kan man framföra sin kritik mot sitt eget lag på olika sätt. Jag tycker det är för jävligt att man som supporter kallar sitt eget lag för äckellag, fittor etc.

De kan själva dra åt...

Kommentera

Zappaholic: Jag har svårt att se hur detta ska kunna vända jag menar vi är ju chanslösa i matcherna från start till slut! Man är ju inte förbannad längre utan ledsen, besviken och psykiskt ur balans :-(
Kommentera

foppa78: Vända kommer det inte göra. Däremot kan vi skrapa ihop poäng så vi tar oss till ett slutspel. Även om det blir skit och pannkaka där, ger det värdefull rutin till våra unga spelare till kommande säsonger. 

Så ser jag på saken...

Kommentera

Zappaholic:Då var man mer förberedd på det, samma hopp fanns inte då.Vi har lyckats gå från elitseriens bästa till elitseriens sämsta lag, på 1 (!!) säsong.

Vad ja vet har jag aldrig kallat någon fitta? Men det va kanske inte riktat till mig:)

Kommentera

Gurra88: Nä, det var inte riktat till dig.

För övrigt är vi inte sämsta laget, utan blott det femte sämsta ;-)

Kommentera

Zappaholic: i dagsläget är vi nog sämst, tyvärr...
Kommentera

DavyDjoos: Vi är fetsämst just nu, tycker man något annat så har man fel :-)
Kommentera

Zappaholic: Nej, serien ljuger för tillfället... Vi är nog det lag som gjort sämst ifrån oss i ett slutspel
Kommentera

Ja, vi är sämst just nu och har varit det ett tag. 

Nej, vi är inte det sämsta laget sett över hela serien eftersom vi ligger på åttonde plats.

Tycker man annat har man fel.

Kommentera

DavyDjoos: De 10-12 senaste matcherna är det sämsta jag sett ett brynäslag prestera. Och då har jag ändå upplevt alla kvalseriesäsonger. Nu handlar det inte längre om dåliga värvningar eller för dåliga spelare. Årets värvningar tillhör överlag de bästa spelarna. Och de som är kvar från förra årets lag spelade sitt livs hockey så sent som för 8-9 månader sen.

Varför får inte Tommy Jonsson stopp på raset? Varför finns inget grundspel att falla tillbaka på? Varför har spelet i egen zon de två senaste åren varit uselt?

Om laget avslutar säsongen med det här spelet kan Jonsson omöjligt sitta kvar. Vilken trovärdighet skulle han ha inför spelare, sponsorer och fans?

Kommentera

Zappaholic: vi får väl hoppas på en uppryckning efter uppehållet...

Se till att ingen slår oss lätt, bygga självförtroende i försvarsspelet... Då kanske vi ges möjlighet att göra något mål mer än motståndaren i någon match...

Men, är tveksam till att det dåliga självförtroendet kan besegras i år...
Kommentera

Jajjen: tycker fortfarande svaret är i ålder/rutin, fysisk byggnad och spelstil hos våra backar, i och med skador en felbalanserad backuppställning...

Man bör ju ha backup:er stöpta i diverse former, tänker att Boorks idé med större trupper, fast i annan tappning inte är en så dålig idé ändå, man har spelare i sin organisation, som man tror på framgent, men som spelar i AS tills laget behöver dem, värvade till organisationen för att täcka upp olika spelartyper, tills de utvecklats för en startplats, lite farmarlagstänk...
Kommentera

DavyDjoos: Att lagbygget har brister är tydligt men det förklarar inte nivån på uselheten den senaste månaden. Har Brynäs nånsin varit så utspelade som den här månaden, bortsett från TIK och AIK-matcherna? Brynäs hade väl 8 raka förluster i inledningen säsongen 07/08 men så här utspelade var man aldrig.

Nu måste allt handla om att inte ta med sej det här spelet till nästa säsong. Om det 20-tal spelare som är kvar då, börjar tänka på de här matcherna vid första baklängesmålet...

Kommentera

Jajjen:Jag hoppas vid alla helgon och allt som är heligt att det blir korsdrag i truppen till nästa säsong. Jag hoppas även att Sundlöv försvinner.

Alla år av uppbyggnad raserat på en säsong. Ett lag byggt på övertro, hybris och naivitet.

Redigerad kommentar

Kommentera

Jajjen: det är inte som så att jag gillar Boork, men jag nämner honom en gång till.

Boork uttryckte något i stil med att Brynäs unga backar är utbrända i skallen, inte vet hur de ska bete sig i egen zon, då de har fått för stor börda på sina axlar, fått ansvaret att bära laget, inte att fylla ut och i lugn och ro växa in i ES-kostymen... Att de troligtvis kommer att få nytta av denna erfarenhet kommande säsonger etc.

Jag tycker i grunden att det är en ganska korrekt analys, och att det förklarar att motståndaren får komma in för nära och avsluta för lätt, kampen i egen zon tas inte på rätt sätt... Även om försvarsspel är hela lagets spel, egentligen över hela isen...

Vill minnas att 07/08 så var det de s.k. "hedersamma" förlusternas tid!?

Precis, nästa säsong är fokus, balansera upp lagdelarna, de som är kvar ska kunna bidra... Och de som ska växa in ska få göra det i trygghet, inte med flera ton ok på sina axlar...

Kommentera

DavyDjoos: Det betyder att när Persson och Bertilsson är tillbaka kommer spelet att fungera igen? Jag tror att Brynäs har större problem än så. Spelet i egen zon var inte bra förra året heller. Skillnaden då var att vi spelade i anfallszon mesta tiden.
Kommentera

DavyDjoos: Det är självklart att de unga backarnas utveckling kommer att gynnas av den här säsongen. Åtminstone för de som har mental styrka. Däremot är det inte självklart att alla dessa unga backar ska få vara kvar i klubben. De måste trots allt vara bättre än backar som Brynäs skulle kunna få in för att de ska vara värda att stanna i klubben. Och somliga måste definitivt börja tävla i varje byte istället för att hänga med huvudet så fort laget blir tillbakatryckt.

Jajjen: Brynäs har haft stort fokus på anfallsspelet och spelet med pucken. Det nuvarande laget klarar inte av att spela den typen av spel. Anfallsspelet har varit väldigt beroende av individuella prestationer av typ Järnkrok och Lindholm, och det håller ju inte i längden. Om man nu inte har överjäkliga spelare i laget, förstås. Jag tror att tränarna måste lägga en annan grund under försäsongen och att man även måste se till att ha fler pålitliga spelare i truppen (i samtliga lagdelar). Det är många som är väldigt ojämna.
Kommentera

Jajjen: skillnaden då var #33(#100).
Kommentera

Jajjen: det är alltid bra att förlägga spelet i anfallszon, men då krävs det rätt material på rätt positioner. Ett jäkla pussel att lägga för sportchefen, som såklart bör ha koll på vad tränaren vill spela för spel — enligt hur det fungerar i Sverige... I NHL kan det vara som så att man anlitar tränare etc. som ska se till att genomföra och spela det spel som bestämts om inom organisationen, vad är bäst?

Nej, tror inte heller på det, tror dock att bättre balans ger lite bättre möjligheter att dels ge laget självförtroende, och därmed möjlighet att flytta upp spelet med lite mer trygghet  ryggen...

Kommentera

Sheena Punkrocker: Det fanns fler skillnader. Svedberg var pålitligare än Rahm. Andersén, Ekholm och Bertilsson var pålitligare än Berglind, Styrman och Djoos. Ej att förglömma att Dackell var en av seriens bästa BP-spelare.
Kommentera

Peja: man borde kanske också nämna Johan Larsson, eftersom han var viktig i många lägen av serien och i slutspelet, även om han hade en down-period efter J-VM...

Redigerad kommentar

Kommentera

DavyDjoos: Helt klart, men jag tycker att hans ersättare (Enterfeldt) har spelat på en minst lika jämn nivå. Enterfeldt har visserligen inte samma individuella skicklighet i spelvändningar etc men tycker inte att Larsson vs Enterfeldt har varit något supertapp.
Kommentera

Peja: det är dock lite svårt att säga vem som är ersättaren för vem... Harju ska då axla Sllfverbergs fjolsäsong, det blir svårt... Det är ju mer Lindholm som fått ta Silfverbergs plats bredvid Järnkrok... ;)

Sedan DW-JN-SL som producerade förra året är ju under isen i år, svårt att ersätta de som blev kvar, då lagledningen trodde deras produktion skulle fortsätta, försäsongen antydde ju det lite svagt... Nästa säsong får vi se vad som händer med de som underpresterat i år...

Kommentera

« · 1557614 · »