Brynäs IF

728149 inlägg · 7962 ämnen

Målvakt till nästa säsong

« · 70816 · » Till forumet

Målvakt till nästa säsong
Jag tycker att man ska ha en svensk målvakt.det har ju Brynäs haft nästan jämnt.Och det har ju gåt bra för.men det är ju svårt att få tag i en bra nu förtiden.jag var och titade på mästarcupen i sommras och kollade på Leksand-AIK.Leksands målvakt då var Jimmy Danuelsson.Han var grym.Tycker man kan köpa honom.
Kommentera

Sv: Målvakt till nästa säsong
Han heter Jimmy Danielsson,jag skrev fel.
Kommentera

Det blir intressant att se vilken lösning Brynäs väljer i målvaktsfrågan. Med Sundlövs intåg i sportkommitten borde följa en lösning där en uttalad målvakt står "alla" matcher (jfr tex Sundlöv-Karlsson). Blir Asplund förstemålis eller bänknötare?
Intressant fortsättning följer!
Kommentera

Känns som den viktigaste värvningen på mycket länge!!!!!!!!!
Kommentera

I dagens GD står det om att M Pettersson lämnar Brynäs. Vem får Asplund till kollega...
Kommentera

Ja, Jimmy danielsson skulle väl inte vara helt fel speciellt eftersom han nog inte trivs i Leksand det är ju Jonas
Fransson som spelar mest där!
Kommentera

Timo Leinonen (-76) Kiruna och Tobias Lundström (-77) Modo står som nya rykten hos Brynäs på hockeymagasinets transfersida!!!!!!!!
Kommentera

Tobias Lundström ? Usch nej, dels är han en smula "oborstad" (fast man skall väl inte tro allt som står i pressen iofs) men det värsta är nog att han är lika nervig som Asplund.
Hans spel runt kassen är också klasser sämre än puckmotaren Pettersson.
Kommentera

Fakta om Leinonen: 181 cm och 90 kg 3,54 insläppta mål i snitt och 89,6 i räddnings%.
Kommentera

Timo Leinonen skulle väl vara helt okej i målet.Jag har sett han några gånger i år och han är en av dom bättre målvakterna i Allsvenskan.Och det är väldigt svårt att hitta några svagheter för honom.
Kommentera

Många snackar nyförvärv, och framförallt då målvaktsvärvning..
Det är en viktig del..

Men jag hoppas nu verkligen att Nokelainen är lite medveten om vad han gör och istället för att köpa en massa finnar plockar upp till exempel Simon Östlund i A-laget.. Han MÅSTE finnas i truppen till nästa säsong, annars vet ja inte vad jag gör.. Nog för att det är stor skillnad på U20 och A-lag, men nog fan skulle han göra bättre ifrån sej än många av dagens brynäsare!?

Sen är värvningar viktigt.. Inget snack om det, knyt bara Bergqvist och Olsson till två långtidskontrakt nu, så kanske man kan titta över möjligheterna med Wahlberg och Mattiasson.. Men några andra ordinarie elitseriespelare får man nog inte se, om äns dessa två.. Det blir nog en hel del "etablerade" div1-spelare! Tyvärr...
Kommentera

Om Målvaktssituationen; Med säsongens facit i hand, finns det nån som kan säga att han/hon INTE saknar LillHonken???

De gör då faan jag..
Kommentera

En stabil målvakt skulle kunna vara guld värd nästa säsong!
Kommentera

Jag tror nog dom flesta inte saknar Johan Holmqvist!När Brynäs hade han så var det inte direkt något målvakts-problem!Att få hem honom skulle inte direkt vara helt fel!
Kommentera

Klart honken var en bra målis särsklit i slutspelet 99 men hans
statistik var ju alldrig särklit lysande i elitserien
89,7 var hans bästa räddnings procent vilket vilket Asplund slagit
2 av 3 säsonger , fast honken har kanske utvecklats mer dom senaste åren i hartford, och om han har gjort det skulle han vara en bra nyförvärv. Men jag tycker att om bara Asplund tränar upp sitt klena phsyke så kan ha bli ruskigt bra !
Kommentera

Helt klart att Aspen kan bli fruktansvärt bra..
Men han är så ojämn så det är inte sant...

Visserligen var också Honken ojämn.. Men han hade högre lägstanivå än vad Aspen har.. Och framförallt, han hade högstanivåerna på EXAKT rätt tillfällen!!!
Kommentera

Jag har följt Honken rätt ingående den här säsongen och han har verkligen gått från klarhet till klarhet sedan hjärnskakningen i oktober. Just nu vinner han och Hartford Wolfpack i stort sett varje match. Han har satt rekord i antal förlustfria matcher på rad i klubben, som i och för sig bara är fem år men ändå, och ciachen öser berömmande ord över honom.
Jag tror inte han hittar hem till Gävle till nästa säsong. Som någon skrev tidigare så har han en riktig vinnarskall och är inte den som ger sig i första taget. Han kommer att kämpa på precis som Salo och Hedberg gjort i ett antal år tills han får chansen i NHL. Så känns det i alla fall för tillfället.
Vi får nog se oss om efter andra alternativ.
Men vilka är lediga?
Kommentera

kessler:

FBK har en rätt pricksäker förmåga att hitta bra (färdiga) målvakter:
Ketterer, Russin och Gerber har vunnit SM-guld till Karlstad. De år de försökt hitta lågprislösningar (Gerden m fl) så blir det torsk.
Om FBK hittar bra målvakter så borde Tigers också kunna göra det...
Kommentera

Käre Gordo:

Våra Tigers är vad gäller pengar inte i samma division som FBK.

Det är en viss skillnad på att få in 9,5 miljoner som Brynäs än 34 miljoner, bara i grundspelet, som FBK. Visst finns det bar målvakter, men Tigers budget tål nog inga sådana värvningar.
Det gäller för övrigt andra typer av spelare också.

Vi får finna oss i att vi tillhör en förening som, vad gäller pengar, inte spelar i samma division som FBK, DIF, HV och MIF. Vi får göra som Frölunda, en juniorsatsning - det kan nå långt det också.

Sluta dröm om NHL-spelare eller landslagsmän - till sånt fordras mycket pengar.

Allt sedan Sandlins dagar har Brynäs sålt sig "som den fattige kusinen från landet", en särdeles korkad PR slogan, och intet har ändrats sedan dess.
Kommentera

Hugin

Förhoppningsvis ska vi nu ändra på den inställningen. Föreningens planer om en ny arena mm låter ju verkligen som om de vill tillhöra Sveriges topp, både vad det gäller ekonomi och högklassig hockey.
Det finns fler lag som är fattiga i hockeysverige, men målvakter lyckas de f*n få tag i. Varför ska inte vi lyckas med det. Dumt att tänka att: "ingen bra spelare vill till Brynäs så vi lägger krutet på att värva någon som kanske är lite sämre".
Har vi en fd Brynäskeeper "over there" som dessutom är erkänt duktig ska givetvis han frågas om han är intresserad. men jag tror precis som du att det blir tufft.

Du skriver: "Sluta dröm om NHL-spelare eller landslagsmän - till sånt fordras mycket pengar."
Säger bara en sak. Att drömma kostar ingenting. Inte vad jag vet i alla fall. Jag drömmer fortfarande om att Bissett skall tas till nåder och att Tikkanen gör en säsong i BIF (som det har ryktats om i hundra år) och att han övertalar sin kompis Gretzky att dra på sig grillorna igen och komma över och skojlirar en säsong...och att *gäsp*...zzzz...*snark**snark*
Kommentera

Vad sägs om Reto Pavoni i Brynäs målet står i kloten nu och har
varit Landslagsmålvakt några gåner i kariärren
visserligen är han rätt gammal 34 men lite rutin skulle kanske vara bra för konkuransen till asplund.
Kommentera

Brynäs borde ta kontakt med Hobken och fråga om han är intressera och är han inte det kanske han kan tipsa om nån lovande målvakt i Farmarligorna som är sugen på nåt år utomlands ´typ som Tim Tomas han plockades ju upp ifrån Detroit Vipers av Aik .
Kommentera

En djävla massa tjafs om målvakter. Honken kommer ju aldrig nu, glöm det. Dessutom är det så att Asplund kommer att bli en bättre målis än Honken. Det Aspen behöver för att växa, är fortroende. Melin gjorde ju en miss nu som aldrig gav förtroendet helt till Asplund. Får han det nästa säsong, så kan vi se fram emot att se en ny toppmålvakt födas.
Kommentera

Claesw

Aslund har varit Förste målvakt i två år nu.fast han har delat ganska mycket med Mr.P.Men han har ståt mer än P bägge Säsongerna.tycker att Asplund ska nötta bänk den säsongen.Ta hit en FÖRSTA MÅLVAKT SNÄLLA!!!!!!!!!!Och Asplund kommer alldrig bli bättre än Honken!!!!!!!!!
Kommentera

Det är viktigt att ha lite balans i diskussionerna, det är därför jag hårdrar min ståndpunkt i förhållande till t ex Fantas. Det är så typiskt i forumet, att allt är svart eller vitt. Jag minns flera tillfällen när Honken strulade till det rejält, och det faktum att Aspen under 2 säsonger av 3 har haft en bättre räddnings% än Honken är inte oväsentligt vid en jämförelse.

Slutsats: sluta höj vissa spelare till skyarna och såga andra vid fotknölarna.
Kommentera

Claesw

Okej jag håller med om vad du säjer.Men Honken gjorde inte sina tabbar under slutspelet.Men Asplund har gjort det bägge slutspelena han har spelat.
Kommentera

Fanta- Där har du en poäng! Min förhoppning är dock att han skulle "växa" av att ha 100 % förtroende in i slutspelet. Nu stod ju Pettersson första matchen. Sedan var Apen faktsikt mycket bra mot Färjestad, även om han bl a tappade in en puck i sudden.
Kommentera

claesw: Kloka ord. Håller mer.

Det hänger ofta mer på hur laget är sammansatt än enskilda spelare. Det är också laget som gör spelare sämre och bättre. Så ska man såga en kille vid fotknölarna så kanske man ska såga hela laget vid fotknölarna eller höja hela laget till skyarna (sen kan du vara så att en del spelare inte passa ihop). Ishockey är och kommer alltid att vara en lagsport. Några exempel

1)

Malmö. Behöver jag säga något mer...:-)

2)

T.ex. för några år sedan höjde man P.Prestberg till skyarna och när man tog bort J.Jönsson så blev han sågad...

3)

Brynäs första femma.

Djoos med öppnande pass.
Larsson. Spelgeni som härskar på plan.
Molin. Speedkula som drar isär vilket försvar som helst.
Bissett. Måltjuv med otrolig känsla och bra skott.
Löfström (Eller annan defensiv back). Tar hand om defensiven.

Är tveksam till att dom skulle vara speciella en och en? Tar man bort en kille så blir alla sämre (ex. Djoos som vi har sett i år).
Kommentera

Tack andersp!
En bra sammanfattning av hur svårt det är att komponera ett vinnande lag.
Kommentera

Claesw har helt rätt ang målvakterna. Tror f.ö att ledningen är
inne på samma linje, dvs satsa på Aspen som 1:e och ge
honom mer förtroende. Intresset för Leinonen samt Koivula
verkar ju även styrka den teorin.
Många verkar oroa sig för backbesättningen men själv tillhör jag
inte den kategorin. Signar man nu Danne och Crippa så har vi det
bra beställt till nästa år, kanske ngn ytterligare back behövs.
Enligt Nokelainens filosofi så är själva försvarsSPELET inte det
väsentliga utan INSTÄLLNINGEN. Med Esko´s coachning och
backarnas redan dokumenterade spelskicklighet så kan det ju
inte bli annat än succé...;-)
Minns själv 2-0 matchen på Hovet mot DIF. Med den inställningen
i några andra matcher hade vi sluppit FBK i kvarten och
fortfarande slitits mellan hopp och förtvivlan här på HS.....
Kristian Gahn+Brynäs=sant??
Hoppas det..... (OBS Inget rykte, endast en önskan) ;-)
Kommentera

andersp

Du har ju ett praktexempel på svårigheten med lagbygge
i NHL, nämligen New York Rangers.....
Kommentera

Du har till del rätt, andersp, men vad gäller Brynäs är det tre säsonger sedan.

Löfström, mycket underskattad - han betydde mera för första femman 98/99 än vad de flesta kommer ihåg, spelar i Leksand ( bara de´)

Djoos är en skugga av sitt forna jag och kommer så att förbli är jag rädd

Bissett återfinns snart i Europa

Larsson härskar väl inte som förrut, men är mycket bra

Molin, orkar i 21 sekunder - måste vara ohyggligt otränad.
Lite småmullig börjar han bli dessutom. Öka tempot på träningarna!

Med detta har jag velat säga att det är dags att värva spelare till
Brynäs som skall ingå i en kommande A-femma. Det finns ingen i dagens Brynäs som har dessa kvaliteter, nåja Soling då. Sedan vore det naturligtvis mumma om Brynäs kunde flera femmor av hög klass, dock utan att som FBK spela exakt lika.
Kommentera

Claesw

Okej jag tyckte att han skulle stå i slutspelet också,men det var en månad före slutspelet.Mr.P Hjälpte oss mycket så vi kom till slutspelet.så jag tyckter det var rätt av Brynäs att ge Pettersson en chans.Asplund fick också chansen men tabben mot Jönsson kommer jag ihåg för mycket.det är kanske därför jag sågar honom.Men jag tycker att Brynäs ska skaffa fortfarande en BRA MÅLVAKT.Jag håller också med att om man såga nån ska man såga hela laget.
Kommentera

Fanta- där garderade du dig allt lite i dina åsikter, det är bra att vara diplomatisk... Men ok, att Aspen ska ha en bra parhäst är nog bra. Men min åsikt är fortfarande: Fullt förtroende till Asplund!
Kommentera

En del talar för att Esko Nokelainen tar med sig Timo Leinonen, målvakten, från Kiruna. Vad ska man tycka om det? Nokelainen bör naturligtvis kunna bedöma Leinonens kapacitet, men kan verkligen en div 1-målvakt uppfylla det Brynäs söker och behöver? Tveksamt...
Kommentera

Jag fattar inte hur i helvete man kan fölänga kontraktet med Daniel " indianen " Johansson, maken till fippel och dräll spelare får man leta efter, visst har han gjort några snygga uppåkningar från egen zon, men sen är det inte så mycket mer.Förlängningen av Johanssons kontrakt visar bara hur okunniga dom är i Sportkommiten, jag trodde i min enfald att det skulle presenteras ett par backar av kaliber, men det är ju som vanligt no money, no funny!!!!!!!!! Nu får vi verkligen hoppas att det presenteras 2-3 riktigt bra forwards och en kanonmålvakt, för på backsidan så verkar det kört när det gäller nyförvärv och det är jävligt sorgligt.......
Kommentera

Det är svårt att förstå varför Daniel "Drällgubben" Johansson får nytt kontrakt.Okej det händer att han får till några riktigt bra uppåkningar ibland men det räcker inte.Ledningen verkar tyvärr vara för snälla med kontrakten.
Kommentera

Hugin:

Det var bara ett exempel...:)

Tyvärr är det så att pengarna styr väldigt mycket idag och kommer att styra ännu mer i framtiden. För att ligga i toppen så krävs det att man har pengar eller har otroligt duktiga värvare + förhandlare + ledning. Det finns två saker man kan göra. Skaffa dom bästa värvarna + förhandlarna + ledningen eller fixa mer pengar. Då jag själv inte kan avgöra vilka som är bra värvare + ledning + förhandlare så återstår bara en sak. Fixa mer pengar. Detta kan man göra genom att få fler folk att gå på hockey. Detta gör man genom att göra reklam för hockeyn. Gå på hockey med företaget. Försök få ditt företag att sponsra Brynäs.

Om inte detta fungerar så kan man ju trösta sig med att det är ganska fränt att vara s.k. "underdogs". Inte kan det vara kul för FBK om dom _inte_ vinner trots att dom är stenklara favoriter! Om dom vinner så kommer det inte att vara i närheten av den bragd som Brynäs fixade 1999/2000!
Kommentera

andersp: O vad fixade Bif för 'bragd' 99/00??
Bragden att bli bortkollrad o utspelad av Sedinarna i semin?
Har Du så dålig koll på er historia?
Varför misshandlar BIF sina spelare/ledare?
Avskedar Bisset via ett e-mail, hela hockey-sverige garvar!!
Kommentera

Zigge:
"E-mail"-historian är utredd och det som stod i tidningarna stämde inte riktigt.
Har du så dålig koll på vad som händer?
Varför är det inga öviksbor som vill se sitt m0d0 och gå på matcherna?
Hela Sverige garvar.
Kommentera

Semin?

Bortkollrad? Menar du att man har fintat en motståndare när man åker ner i hörnet av rinken?

Undrar vem som är bortkollrad (För mycket "hojt"?)?
Kommentera

Koivula som nu målis är inte ett så hett alterntiv enligt dagens arbetarblad, man söker efter någon mer etablerad...För övrigt så måste ju det här vara en av de tråkigare säsongerna i elitserien, FBK är ju för dominanta skulle vara så skönt om något annat lag snodde åt sig sm-bucklan men chansen är nog inte så stor....
Kommentera

Det kan ju vara så att man chansar och kör med Aspen till november och sedan tar in en målvakt på artistkontrakt, rikigt bra (etablerade) målvakter är som sagt dyra. Känns hyfsat meningslöst att värva en andramålvakt från allsvenskan för en jäkla massa pengar i utbildningsersättning.

Om nu Daniel Johansson ska vara kvar så kanske han kan övertala sin polare(?) Michael Johansson (AIK) att komma. Dom har ju spelat tre säsonger ihop och Luleå är enligt Kuriren intresserad i Micke.
Kommentera

Jag undrar FORTFARANDE vilken 'Bragd' brynäs stod för 99/00?
MODO spelar fortfarande om SM, vad gör Brynäs??
Mooaahhahahhaha...
Kommentera

Du förstår Zigge att när ens klubb har varit så framgångsrik och vunnit så många smguld kan man kanske ta fel på årtal. Antar att det är lättare med en klubb som m0d0. Hur många smguld är det dom har tagit nu igen? Jo, just ja, ett enda. Och när var det? På 70-talet var det ja....
Kommentera

Och vem hjälpte MoDo att ta deras enda guld hittills?
Jaså, en Brynäsare........
Kommentera

O hur har Ni behandlat denne 'il Proffesor'?? Jasså, inte så väl?
O hur många egna Stjärnor har Bif fostrat? Jasså, ingen? Kanske levt på andra klubbar, som TIK(Tigern J,lill-Strimma, mfl ), samt andra Norrklubbar . Brynäs-andan, är det bara att värva smart?
Kommentera

Zigge:

"Obotlig MooDooist av födsel o ohejdad vana. Minns (nästan som igår) Pelle Lundkvist, Ulf Thors o Lasse Lindgrens dagar, sedan Sasse o andra snidare som passerat revy.
Värsta upplevelse? 99-04-18, som så många andra....då dog något,någonstans. "

Vad hände 99-04-18???

Fortfarande sur?
Kommentera

Zigge

Om du med illa behandling menar att man byter tränare som
sista åtgärd så får nog de flesta lags ledningar i så fall betrakta
sig som människoplågare.
Brynäs, under glansperioden, stod för nytänkande inom hockeyn.
Detta kombinerat med god organisation och att man var pionjärer
inom scouting- och värvningsområdet gjorde att man, helt klart,
kunde locka till sig de bästa talangerna. I dag lockar ju t.ex
ditt eget lag till sig talangerna genom hockeygymnasium samt en erkänt bra ungdomsverksamhet som ju alltid varit MoDo:s
kännetecken. Var går f.ö gränsen mellan egna stjärnor och
värvningar?? Att man är född inom en viss radie från Kempehallen
resp Gavlerinken?? Nagelfar man prästbetygen så visar det sig nog
i så fall att skillnade inte är så stor i antal fostrade egna produkter.
Brynäsandan - att värva smart?
Nejdu, gubbe (?) lilla, den kan man som tur är inte köpa för pengar.
Vändningen i finalserien (som tydligen fortfarande spökar)
trots alla s.k "experters" bombsäkra uttalanden om den givna
utgången är väl svar nog på din fråga....
Kommentera

Om inte jag minns helt galet så fick väl grin-Sandelin mer eller mindre kicken från m0d0 oxå. Liksom från Löven, Leksand och Brynäs.
Kommentera

« · 70816 · »