Brynäs IF

730633 inlägg · 7961 ämnen

Matchtråd säsongen 2018 - 2019

« · 1917298 · » Till forumet

Sv: Matchtråd säsongen 2018 - 2019
Stefan R 63: Nej, Rautio är ingen förstamålvakt, men frågan är om han inte är tredjemålvakt i tränarnas ögon. Jocke är bevisligen skadad och finländaren är troligtvis också småskadad.
Kommentera

Peja: om karhunen är skadad o står i båset...så är det en skandal..
Kommentera

Peja: liljewall var väl på utgående kontrakt? Nu handlar det om ett halvt lag med allsvenska spelare vars kontrakt måste väntas ut.
Kommentera

Det värsta är att vi fans bara kan anta vad klubben vill. Det förekommer noll kommunikation hur de resonerar om värvningar, målvakter, spelidé. Inte konstigt att det skapar frustration när allt vi ser från Brynäs är gömt i mörker och utebliven transparans gentemot fans.
Kommentera

Forsberg 1978: Sjödins svajiga svar ”att vi avvaktar” säger allt. Att ledningen har en skadad målvakt på bänken är en STOR skandal.
Blir heligt förbannad!
Kommentera

Mattson: Nej, Brynäs gick ut med att Liljewall skrev på 2-årskontrakt inför förra säsongen, men frågan är hur kontraktet var skrivet... om det var 1+1 och under vilka premisser år 2 triggas osv. Kanske kommer bli lika lätt att bli av med dagens allsvenskar.
Kommentera

Back: Vår målvakt skall ta 4 av de 6 målen...

Skeppa Rautio, Ludvig, Emil, Henke L och byt ledarstab.

Ta in två spetsforwards och ny ledning...
Kommentera

Karhunen skadad?

Ja står Rautio nästa så har du ett 100 % svar. Med denna insats i bagaget kan han omöjligt få förtroendet nästa match om alternativet är fit for fight...
Kommentera

Back: Vad fan finns det att vänta på? Avvakta på vad?! Blir tokig. Och ingen i studion rycker ens på axeln när de hör detta märkliga svar.
Kommentera

Back: vad var frågan?
Kommentera

Lunkan: Om Sjödin hade någon tanke att plocka Rautio efter 0-3.
Kommentera

Peja: "Vi har flera forwards som är flera klasser för dåliga för att ens spela i en 4e-kedja."

Japp. Detta är något jag varit orolig för ända sedan silly season började och man såg vart det här lagbygget var på väg någonstans. Som Arto sa flera gånger under matchen, bara förstakedjan kan etablera tryck. Resten kan inte göra någonting förutom att försvara. Tidigare säsonger har det fungerat med att "bara" ha Alcén och Mannberg som håller tveksam SHL-klass. Nu har vi fyllt på med ett par till. Klart det blir enorma problem när det i princip bara är Blomqvist som är en fullgod SHL-spelare i botten 6. Ingen av övriga spelare hade gått in i Färjestads lag idag t.ex.
Kommentera

Back: ok tack, Karhunen kan inte vara helt 100
Kommentera

Presskonferens. Man blev inte mycket klokare tyvärr.
Kommentera

Peja: Ingen allsvensk klubb kommer betala samma lön som Brynäs för Larsson, Nilsson, Forslund mfl. Ska vi dumpa våra AS-spelare kommer det kosta. Har Brynäs dom pengarna?
Kommentera

Mattson: Har vi råd att ha dem kvar?
Kommentera

Mattson: alltså 0-6 på hemmais. Det är så jävla illa att jag spyr. Man måste rannsaka sig efter detta och ord kan ej beskriva nederlaget. Fy fan. Visa hjärta. Fy fan.
Kommentera

Mattson: Det som vi pratade om var inför nästa säsong och att det eventuellt är enkelt att bli av med spelare om kontrakten är skrivna 1+1 där klubben har möjlighet att bryta. Som det verkar ha varit med Liljewall.

Larsson var allsvenskans bästa offensiva back innan han kom till Brynäs, typ Leksand är säkert beredda att ge honom SHL-mässig lön.
Kommentera

varulf: Ynkedom är det...
Kommentera

Peja: Leksand har bedrivit välgörenhet i form av överlöner till impotenta föredettingar i decennier. De ställer garanterat upp. Herregud, de skulle t.o.m. hugga på Sjödin om de fick möjlighet. Som spelare alltså, inte tränare
Kommentera

varulf: Det här spelsystemet kallade Sjödda visst för "Tennis"
Kommentera

ellis: Råkade av misstag hamna i en matchtråd från 2001.....kan meddela att det inte hänt ett enda jävla dugg på 17 år - samma intetsägande tugg; ”avgå alla”. Patetiskt är bara förnamnet....
Kommentera

Brynäsgubbe: Det värsta är att Tommy refererar till de senaste matcherna som ”riktigt bra insatser”. Djurgården var en väl genomförd bortamatch. Skellefteå hemma lyckades vi stänga ner ett överambitiöst Skellefteå och med bra defensiv bärga tre poäng. Malmö borta var en katastrof i två perioder... Örebro hemma var en sorglig historia från två riktigt dåliga lag där en hygglig sistaperiod räddar matchen...

Det jag vill säga är att vi inte spelat bra. Siffrorna ljuger lite... Lika som de ljög när vi i säsongsinledningen, enligt min mening, gjorde våra bästa matcher men inte fick utdelning. Vi var riktigt bra i premiären mot Luleå, lika så hemma mot Frölunda, borta mot Rögle. Spelade en tempofylld hockey där vi skapade mängder med målchanser. Tyvärr gjorde obefintligt målskytte i kombination med oförmågan att plötsligt släppa enkla mål, poängskörden extremt skral. När vi också åker på en klar torsk mot Växjö hemma i omgång 4 så börjar laget få en växande krisstämpel på sig. De tre efterföljande matcherna är katastrofala insatser... Mora borta, LHC borta och det ultimata fiaskot hemma mot Timrå där vi låter dem gå upp till 0-4 innan vi rycker till i slutet, är matcher som visar att något är fel. Sådana matcher får man kanske max göra 2-3 på en säsong och Brynäs gör tre på rad.

Här börjar det på allvar höjas röster som ifrågasätter Tommy Sjödins existens som huvudtränare i Brynäs. I normala SHL-fall hade nog Sjödin fått gå. Men att samma sportchef för andra året i rad sparkar en huvudtränare efter 7-8 omgångar skulle bara vara för mycket och bara undergräva sportchefens egna misslyckande. Istället var det Bengtzens huvud som fick rulla...

Laget tar sig samman. Tightar till defensiven och lyckas ta poäng i samtliga 4 efterföljande matcher. Man gör det trots ett genomgående svagt målvaktsspel, vilket är anmärkningsvärt.

Dagens insats mot FBK är nummer fyra av de 2-3 sk ”frikort” man får på en säsong. Man har på 12 omgångar genomfört 4 sanslöst undermåliga matcher.

Jag anser att matcherna innan inte innehöll något vidare anmärkningsvärt bra spel. Man spelade tight och hade lite flyt. Något eget offensivt spel har inte gått att skönja sedan omgång tre.

Jag hoppas Campese, Dackell mfl är på rätt spår i den långsiktiga strategin.

Den mer kortsiktiga strategin innehåller ingenting av det jag vill att ”mitt” Brynäs skall stå för... Finess, teknik, spelintelligens lyser med sin frånvaro...
Kommentera

bradberry: Det är bra att du lyckas komma upp med en riktigt bra analys efter denna matchen😀👍
Själv hade jag kalas för min dotter. Kollade bara via shl appen. Det räckte..

Men din analys var riktigt bra👍👍
Sen måste det hända nått på målvaktsfronten. Finns det ingen i U-16 eller nått, som är bättre än DR?
Kommentera

Peja: Ett lag som betalar SHL-lön för Henrik Larsson efter hans insatser de senaste två åren måste ha Stefan Bengtzen som sportchef. Har han fått jobb i Leksand?
Kommentera

varulf: Jag hade 12 stycken med mig i Sky och ingen av oss satt kvar efter 0-4. Det här va nog det sämsta vi sett och kommer man ut så här så kommer inte ens jag gå nån mer match fast jag går gratis!!

Bedrövligt dåligt och under all kritik, jag är med Brynäs men va tusan är vi på väg!
Jag kommer återkomma om så mycket som är för dåligt!!
Kommentera

bradberry: Bra summerat. Har också reagerat på Tommys analys kring de senaste matcherna som för mig inte alls stuckit ut som särskilt bra insatser. Bara rena omständigheter egentligen. Vi var bra mot DIF, men en annan dag kanske deras många lägen och stolpträffar renderat i 3-4 mål istället.
Kommentera

Brynäsgubbe: Nu ska jag sova men sista jag säger så in med Hans Walsson och Lasse Johansson och ta nya tag Brynäs. Jag tycker det är för dåligt och finns ingen röd tråd från ungdom och uppåt!
Och det säger jag som ledare att det är för dåligt!
Kommentera

8482: Brynäs kommer igen var så säker.
Kommentera

Tänkte undvika att skriva ett inlägg idag men kan inte hålla mig riktigt.

Man går och väntar en hel vecka på denna roliga rivalmatch en lördag 18:00. Egentligen skulle jag och farsan ta våra enkla 120 mil tur och retur och se matchen på plats men trubbel med sommarstugan ledde som tur var till att man satt bänkad i soffan.
Tacos,bärs och huvudmatch 18:00 en lördag med nästan utsåld salong. Det kan ju knappast bli bättre.
20 minuter senare sitter jag och säkert många andra nervösa över att FBK inte ska göra ett 4:e mål innan första perioden för att underhållningen iallafall ska hålla på i mer än 1 period. Det är som att hyra en Wallander film och bara se första mordet utan att veta något mer när man ser Brynäs nuförtiden för det är väldigt ofta vi blir helt utskåpade. Finns det ens något lag i SHL som har så många stora torsk på sin hemmaplan(!) som vi haft sen egentligen guldåret?

Jag har följt Brynäs sen jag var en liten grabb och har alltid envisats med att tycka att jag har bra åsikter och idéer om kedjor osv. Nu är situationen annorlunda för jag har nog nästan gett upp.
Vi har liksom en 1:a kedja där egentligen ingen är en stjärna utan de är en riktigt bra andrakedja där jag värderar Kellman och Nicke D väldigt högt. Boqvist är en talang men hade i tidigare upplagor av Brynäs varit en given spelare för 3:e kedjan. Boqen har alltså gjort 5 mål på 60 matcher genom tiderna i SHL.

Någonstans är det väl inte där felet ligger utan de är ju resterande kedjor som är helt horribla. Jag värderar Kousal,Blomqvist,Jocke Rohdin och Alcen högt. Resterande spelare tycker jag inte håller i SHL ärligt talat.
Jesper Jensen är såklart en godkänd spelare kom jag på men också där max en spelare för tredjekedjan.

Jag pluggar för närvarande i Halmstad och ser Halmstad Hammers (Div1) flesta matcher och Ludde Nilsson,Emil F och company är ju jämbördiga med de som gnuggar på i Hammers.

Det är faktiskt helt fantastiskt hur man lyckas bygga ett sånt fruktansvärt dåligt lag offensivt som Bengtzen lyckats göra.
Kommentera

JanT: Ja men då kanske du ska ta och förklara för oss missnöjda om det hänt så jäkla mycket positivt på de 17 åren?
Kommentera

ellis: Jag vill helt enkelt se fler inlägg av den typ som bradberry skrev för några timmar sen; konstruktiv kritik istället för ostrukturerat gnällande!
Kommentera

bradberry:
Intressant sammanfattning, Brad! Har för övrigt fortfarande inte sett den långsiktiga strategin. Finns väl tillräckligt att styra upp på kort sikt.
Kommentera

Slänger ut en halvdan filosofering vid frukostkaffet:

Om medgångssupporters anses ofint, ja inte ens vara"riktiga" supporters av vissa.
Om resultatet på isen inte påverkar antalet besökande supportrar.
Osv osv.

Hur kommer det då sig, om man bortser från utflyttningfaktorn, att det finns så många Brynäs-supportrar runt om i hela landet?
Varför kommer det sig att Ante i Borås, eller Tessan i Vännes, "väljer" att hålla på Brynäs?

Visst kan intresset komma tex genom att följa en spelare som värvats till laget, att färgerna är tilltalande, för att ha en anledning att munhuggas med kompisen eller att poängkungen är snygg osv osv.

Men kommer det inte många gånger ifrån att laget gått bra och vinner matcher och ligger högt upp i serien? Annars borde det ju vara mest logiskt att välja laget som spelar närmast hemmet. Men inte ens alla Gävlebor är/blir ju Brynäsare.

OM jag har rätt så borde de flesta som blir en supporter iaf vägt in den tillfälliga framgångsfaktorn då de låter sig värvas - och är därmed en medgångssupporter initialt!!!!
Och då är det ju inte konstigt heller att publiksiffrorna faller som de gör idag.
Eller?

Ska man våga spä ut kaffet med en liten en, det är ju söndag och kallt..
Kommentera

JanT: Konstruktiv kririk? Det var ju EXAKT samma andemening som inläggen som du beskriver som ostrukturerat gnällande. Samma budskap men inlindat.
Kommentera

6984:
Snö på rangen? Inte bitter nu...
Kommentera

xxx BIF xxx: Jag tror att Brynäs popularitet i första hand kommer genom arv. Hur många här inne har inte "indoktrinerat" sina barn med Brynäsgrejer för babys etc. Föräldrar som upplevt tiden då Brynäs var en konstant maktfaktor i hockeysverige. Jag minns när man var ung och om Brynäs låg på fjärdeplats i tabellen så var det katastrof.
Kommentera

6984: Och därmed mer konstruktivt än exempelvis ditt eget ”häng en slips i målet”. Sen kan man ju diskutera var gränsen för konstruktiv kritik går. Men jag tycker som sagt att nivån blir för låg härinne mellan varven!
Kommentera

JanT: Nivån är lägre uppe på Gavlerinken en lördag kl 18:01.
Kommentera

Auchinleck: Jag är absolut inte bitter. Men jag tycker att det är ett intressant fenomen som uppstår. I ena hörnet så har vi mig och flera andra som skäller och, enligt vissa här "gnäller ostrukturerat" på LEDARE och SPELARE, du vet de som är ANSVARIGA för resultatet. I andra hörnet så har vi de som istället för att ta ut sin oro/frustration/besvikelse på andra brynässupportrar. De ser samma problem men väljer att peka finger åt andra hållet. De pekar på SYMPTOMEN inte ORSAKEN.

Jag följer utvecklingen med spänning. Vad ska Campese i kraft av klubbdirre göra? Vill han gå till historien som den KD som gjorde att anrika Brynäs åker ur högsta serien?

Det ropas mycket efter forwards här. I mina ögon så behöver Brynäs skaffa en målvakt. Jag tror inte som många här att Jocke E kommer att vara den frälsare vi behöver efter att ha kommit tillbaka från sin långa frånvaro. Säg att han kommer tillbaka i början på nästa år och behöver säkert 8-10 matcher för att komma igång. Hur många omgångar är det då kvar att försöka rädda situationen?
Kommentera

JanT: Att skriva att Rautio håller inte måttet, eller ojoj Rautio har en dålig dag vad synd eller vad som helst räcker inte för att beskriva hur jag känner. Just nu är HAN orsaken till att det ser ut som det gör. Ett lag i Brynäs läge. Både mentalt och tabellmässigt måste ha en målvakt som faktiskt kan rädda en puck då och då.

Om du tycker att nivån är låg här. Såg du matchen igår? Där har du LÅG nivå.
Kommentera

6984: Även jag är frustrerad och anser självklart att spelare och ledare ska ställas till ansvar för resultatet på isen. Den springande punkten är HUR man gör detta!
Kommentera

JanT: Ja hur gör man? Steg ett är att göra en förändring båset. Ut med Sjödda och Larsson och ge Sundqvist huvudansvaret. Jag "försvarade" Sjödda lite efter förra matchen. Men efter att inte byta ut Rautio redan efter 0-3 igår är ett så pss grovt tjänstefel att man diskvalificerar sig själv om tränare. Det enda jag kan tänka mig som gjorde att man valde att behålla Rautio var att man hade en småskadad Karhunen i båset och man hellre gav upp matchen än att riskera att Karhuen gick sönder igen. Ett lika stort tjänstefel det, att ha en spelare som inte är fit som back up. Speciellt på en position där man redan vet att Rautio är grymt ojämn.

Det andra genom att placera Rautio där han gör minst skada, på läktaren där han som värst kan fumla till det å spilla läsken i nacken på personen framför. Det borde finnas pengar till en målvakt om Karhunen inte är fit. I alla fall på korttidslån. Det bara måste finnas något lag som har det välbeställt på målvaktssidan som vill ha matchning av sina backups.

De tredjde är att rensa upp i truppen och försöka göra sig av med några av alla nonames som Bz har samlat på sig. Man får fylla ut med junisar helt enkelt, ta hem Westfeldt tex Han kan omöjligt göra ett sämre jobb än Forslund eller Nilsson..
Kommentera

Av förståeliga skäl upprört på forumet idag. Jag tycker knappt att det är någon mening att kommentera denna match då den kombinerar i princip allt som kan gå fel. Som t ex att:
- Ge bort första perioden under parollen "gästerna först"
- FBK gör mål på alla sina lägen
- och Rautio (som gjorde en kanonmatch mot DIF) har nattmössan på
- Vi har många lägen men missar samtliga
- och Werner gör sin livs bästa match

Nu skiter jag i denna match och ser fram emot nästa där jag hoppas att slippa se några som helst spår av denna match. Bajs spolar man ner man geggar inte runt i det...
Kommentera

KalleTeodor: ”Bajs spolar man ner man geggar inte runt i det...”

Jag tycker snarare det bör analyseras i detalj när det händer i snitt var 3:e match. Med det i åtanke bör man aktualisera en hel jävla koloskopiundersökning...(tarm)
Kommentera

Tycker det är så sjukt. Man sitter med två jätte fina talanger i westfält och bjurström. Man låter lirare som Nilsson Forslund lira. Dom kommer ingen vart.
Dackell har att göra nu så är det bara.
Skulle vilja se något sånt här hända.
Larsson , Nilsson, Forslund ev Lundgren ut på marknaden med dom.
In med westfält och bjurström.
In med en toppspelare.

Nicke kellman boqvist
Kousal Jensen NY
Rhodin blomman bjurström
Älven westfält mannberg.

Det laget ska kunna hålla sig från mora,Timrå,Rögle ev Örebro/hv/Skellefteå Och slåss om play in plats.
Kommentera

6984: Å ena sidan...Undrar om den här matchen var en reaktion på att vi tagit 10 av 12 möjliga poäng? En liten känsla av att "vi är bättre än tabellen". Det räcker för att gå ner sig några procent och då ser det ut som det gjorde i går.

Skickliga coacher ser i så fall sånt och rättar till inställningen redan på träningarna innan det blir matchdags. Tror inte Tommy eller Janne har den förmågan.

Å andra sidan...risken känns överhängande att både spelstystem, lag och ledartrojka är felbyggt. Och då kan det här sluta riktigt illa om inte, som redan skrivits, Campese och Dackell gör något åt situationen.

Snarast...
Kommentera

6984: Tror det är svårt att rensa kraftigt i truppen under pågående säsong, av kontraktsskäl och praktiska skäl. Vilka spelare finns tillgängliga nu, som kan göra skillnad? Blir nog nog en ny kvalitetsspelare + någon mer marginell förändring, utlåning typ. Och så vänta in Jocke E. Han kan betyda mycket.

Vi skulle behöva en målvakt som Casey DeSmith i Pittsburg. Enligt Aftonbladet var han 104-procentig igår!
Kommentera

6984: håller med helt! Jag har inget personligt mot herr Rautio och han mår säkert piss idag men jag säger det återigen här så alla förstår vikten av att ha en mv som ligger på en bra procent nivå...
Att ligga på ca 92 % som något en 1a mv ska till
Ca 90 % som är icke godkänt..är under en säsong ca 12 p...
Hade vi haft bra mv spel förra året så hade vi varit nära top 6
Dif hade legat på play in istället för top 2 deras mv var mycket väl godkänd...
Kommentera

Zappaholic: Om man nu "Går ner sig några procent" så tycker jag att det är ett väldigt illa valt tillfälle, eller snarare konstigt. Effekten borde ju vara tvärt om. Storpublik, hemmaplan och vind i seglen borgar för idel positiva vibbar i laget. Det vi såg igår förklaras med att Rautio sänker laget helt på egen hand. Ett lag som haft en så tung start och lyckats komma tillbaka till något som kan uppfattas som en rejäl bättring är väldigt sköra mentalt. Har man då en målvakt som kastar in puckar bakom sig så fallen ALLT. Man börjar agera osäkert i egen zon, håller hårt i klubban vid egna avslut och bygger upp ett grymt självförtroende hos motståndarnas målvakt som oskymd får rädda enkla skott mitt på.

Har man då en tränare i båset som helt saknar förmågan att vända en matchbild så är det kört. Jag var inne på det efter djurgårdsmatchen. Att sjödda inte är en matchcoach som har förmågan att vända en matchbild. Han tar för lång tid på sig att agera genom bänkningar, stuva om i laget, byta målvakt eller på andra sätt skicka de SIGNALER som bevisligen behövdes igår.
Kommentera

« · 1917298 · »