Brynäs IF

730060 inlägg · 7961 ämnen

Mora-Brynäs!!!

« · 608076 · » Till forumet

Sv: Mora-Brynäs!!!
claesw: Det är katastrof men inte fullt ut????

Antingen så är det katastrof eller så är det inte.

"Not so many Negative waves in the morning"
Kommentera

GävleLasse:
Det är katastrof men inte fullt ut. Jag ansluter mig till klyschbingon! ; )

Vi står inför en vecka av rannsakan, vakna det är en is och puck och mål trots att rinken är belägen någon annan stans. Är BIF månne morsgrisar som trivs bäst hemma??
Kommentera

70 Rodrigues: Japp, jag är bara dryg på morgonkvisten ;) Men din fråga lät onekligen lustig.
Kommentera

Bissett19: Det sitter redan i huvudet på vissa av spelarna. De gamla som spelat i Brynäs några säsonger agerar utan självförtroende, krampar i avgörande moment etc.
Kommentera

HF: *skratt* ja tänk hur ologisk logik kan vara ibland ;)
Kommentera

HF: Jag ställde bara en fråga!!
Kommentera

70 Rodrigues: Nej bra är det inte, men det är inte katastrof heller.
Jag är faktiskt mer orolig för hemmaspelet i de matcher där vi förväntas föra spelet.
Kommentera

70 Rodrigues: Intressant logik, om det inte hade varit som det är nu så hade det varit dåligt. Så egentligen är det rätt dåligt nu också, eftersom det nästan borde vara dåligt? Eller?
Kommentera

70 Rodrigues: Det hela är mycket enkelt Tony, får vi inte orning på bortaspelet så går vi inte till slutspel, så oroa dig inte för att vi inte fixar att spela i slutspel i nuläget.
Kommentera

GävleLasse: Glömde SSK o HV, men det är fortfarande ingen 3 poängare. Precis, vi hade legat 11:a, så har Brynäs gjort det så bra egentligen??
Kommentera

GävleLasse: Så kanske det är,vi får hoppas att du har rätt.Men vi måste börja vinna på bortaplan igen,snart börja det sätta sej i huvut på grabbarna,om det inte redan har gjort det!!
Kommentera

70 Rodrigues: Visst har vi tagit poäng på bortaplan. utan de poäng vi tagit så hade vi legat 11 nu. 2 mot DIF, 1 mot SSK och 1 mot HV.

Men det ÄR för lite, vi måste ta minst en trea av de två matcherna nu innan uppehållet. Tabelläget skiter jag i. Men bara för att det är Mora och Leksand vi möter...
Kommentera

GävleLasse: Sant, men ska man med till ett slutspel så måste man vinna bortamatcher också och där står vi fortfarande på 0 bortsett från SD vinsten mot DIF i Globen!
Kommentera

70 Rodrigues: Sant, men frågan är hur man skall ställa sig till det. Är det så negativt att en solklar signal går fram till Brynäs att det behövs förändringar? Jag är övertygad om att vi kommer att vinna fler matcher efter uppehållet. En starkt bidragande orsak till vårt läge är att vi haft fler borta än hemma matcher.
Kommentera

GävleLasse: Men det har forfarande inte gett några poäng o det är dom som räknas. Vi får väl hoppas att Mora inte vänder sin dåliga BP trendmot oss ikväll, lag har ju en förmåga att vända dåliga trender mot just oss.
Kommentera

70 Rodrigues: I tisdags var det FBK som backade hem, båda deras mål kom efter snabba spelvändningar. Brynäs hade mycket burskydd och hade tyvärr hamnat i sitt ineffektiva spel där speövändningarna tog för lång tid.
Kommentera

GävleLasse: Vill det sig riktigt illa så ligger vi 11:a på lördag kväll!!!
Kommentera

GävleLasse: Ja enligt Lasse o LG åå radiosporten kom vi knappt över halva plan då.

Det jag inte förstår varför man måste ha en sån defensiv inställning när man ska möta lag som Mora,SSK,DIF på bortais,det är ju lag vi är bättre än.

Jag tycker vi ska ta initiativet direkt!!
Kommentera

70 Rodrigues: tja säg det. Trägen vinner. Det har ju funnits tendenser till att bortaspelet har funkat bättre. Vi spelade bra mot "topplagen" i alla matcher utom den mot Linköping borta. Men detta är ju givetvis under förutsättning att vi får utdelning på våra chanser.

Nyckeln till vinst idag är nogrannehet och att förvalta våra PP. Vi är bäst i PP medans Mora är sämst i BP.
Kommentera

GävleLasse: Vad användes för taktik i tisdags då :-)
Kommentera

GävleLasse: Med mer offensivt spel så kanske dom "målskyttar" vi har kan producera, för som det är nu så ber dom ju nästan om ursäkt när dom blir för offensiva, det är alldeles för ambivalent och ängsligt hos många händer i laget.
Kommentera

Bissett19: Fyra man på egenblå är att ta i. Gammalt hederligt styrspel med snabba kontringar, precis den metod som användes för att ta tre sköna poäng mot Linköping.
Kommentera

GävleLasse: Vi får väl hoppas att borta spelet ger utdelning den här gången, vi har ju inte vunnit en bortamatch under ordinarie tid på över ett år, vad är det som säger vi gör det ikväll eller på lördag??
Kommentera

GävleLasse: Är det vi som ska föreställa "Blåbärsnationen" ikväll?med Boorks tokdefensiv med fyra man på egen blå!!
Kommentera

70 Rodrigues: Som det varit den senare tiden så är det bara Aarnio som smällt på. Malmen har blivit mer konstruktiv och Månsson har försvunnit mer och mer tycker jag. Så en powerforwrd är precis vad vi behöver. Målskyttar har vi, bara de skjuter.. Vilket de gör på tok för sällan.
Kommentera

70 Rodrigues: Faktum är att jag tror mer på bortaspelet än på hemmaspelet. Bortaspelet bygger mer på snabba spelvändningar och högre forchecking. Tyvärr så ser det ut som att Brynäs har bättre chans mot lag som är bättre där de får ligga på kontring. Jag ser en parallell med tre kronor för några år sedan där de hade grymt svårt i matcher där de skulle föra matcher. Man minns med förskräckelse de matcher man sett mot "blåbärsnationer" som sverige vunnit knappt.
Kommentera

Bissett19: Tycker att vi har killar som kan åka mycket skridskor o smälla på, typ Aarnio, Malmström, Månsson, fast det kanske behövs ytterligare en. Men en målskytt måste också värvas!!
Kommentera

Bissett19: Japp :-)
Kommentera

70 Rodrigues: Typ en sån här kanske www.expressen.se/index.jsp?a=464023
Kommentera

Bissett19: I dagens Expressen så säger Boork att han vill värva en spelare typ Kåberg, Ledin eller Wernblom, tänk om han var lika ivrig på en målskytt också, en sådan behövs ännu mer.
Kommentera

Falken: Dom flesta, finns det någon som vill att Skoog ska spela??
Kommentera

Nu har väl dom flesta fått som dom velat också. Skoog hemma i Gävle medans N.Andersson spelar.
Kommentera

65selander: Brynäs ställer upp med 4 hela femmor och tränare Boork hoppas att laget ska nöta ner Mora med kontringar. -Jag tror att det passar oss bra även om det oftast på borta plan bara är att finna sig i att bortalaget har trycket. Varför ska man finna sig i det undrar jag??
Kommentera

70 Rodrigues:
Här är burfåglarna i kvällens match
HD Peter Eriksson
LM Peter Lyth
LM Nicklas Smedman

Kommentera

Bissett19: Generellt sett så har vi ju haft bra försvarsspel hittills i nästan alla matcher. Vilket bevisas av att vi aldrig fallit igenom ordentligt ngn gång utan ofta varit med i matcherna, trots förlust.
Och därmed kan man väl säga, till viss del, att det funkat. Vi har ju trots allt vunnit ett par matcher.
Sen tycker jag inte att ditt resonemang håller till 100%.
Jag tycker att vi i många matcher tagit tag i spelet även på bortaplan.
Och det även mot bättre lag (LHC och Frölunda borta t.ex).
Även om vi förlorade så började vi dessa matcher med bra intentioner och ett offensivt upplägg.
Visserligt gäller ibland devisen "Anfall är bästa försvar", men då får jag väl kontra med en annan klyscha: den berömda filten... ;-)
Kommentera

Huge: Misstänkte att jag skulle få ett sådant svar, så jag får väl säga att jag tycker dom ska börja matchen med 3 femmor för att få upp tempot direkt, in med folk framför mål och skjuta skjuta skjuta, se till o äga mittzon, snabba spelvändningar, 2 pass sen ska pucken vara inne i zon,max 2 pass innan skott på mål.
Kommentera

Huge: Enligt Boorken ska vi ju vinna genom bra försvarsspel,bla bla bla bla...........har det funkat hitills denna säsong?NOT!!

Varför inte ändra taktik på bortais för en gångs skull,varför inte ta initiativet om Mora på en gång och visa vilka som har befälet,istället för att parkera fyra gubbs på egen blå!!
Jag förstår om man gör så mot lag som LHC,HV o Frölunda........

Som det känns nu åker Brynäs bara o väntar på att hemmalaget skall göra ettan o tvåan.så att man kan få börja anfalla!!

ANFALL ÄR BÄSTA FÖRSVAR!!
Kommentera

GävleLasse: "Tja, det spelar ju ingen roll vad jag skriver... det är ju fel i alla fall ;)"

Inte när vi vinner.
Bara när vi förlorar... ;-)
Kommentera

70 Rodrigues: Påståendet kommer ju från dig, så jag är tveksam.. ;-))
Kommentera

Huge: Frågan är hur pass konstruktiv Rhodin skulle vara upptryck mot sargen varje gång han rörde pucken.

Man har tränat lugnt hela veckan så det kan omöjligt vara slitna killar i Brynäs. På värmningen igår så fanns målvakterna och de skadade Kuparinen och Lavins. Resten gjorde annat.

De körde enligt uppgift endast 40 minuter i måndags, jag var själv uppe och såg på en liten stund.

Hur Mora skall tas. Tja, det spelar ju ingen roll vad jag skriver... det är ju fel i alla fall ;)
Kommentera

Huge: Genom att göra fler mål än Mora, köper du det??
Kommentera

GävleLasse: "Jo, jag förstod det, men det fanns andra som inte gjorde detsamma. Därav min begäran....

"Hur många gånger har man inte hört backar säga hur jobbigt det är att spela på kort om folk när man vet att varje gång man hämtar puck djupt i egen zon så får man stryk."

Stämmer.
Men det stämmer även att de flesta spelskickliga backar, typ Sjödda och Rhodin älskar att få mkt istid och därmed ofta spelar bättre, vilket för FBK:s del knappast var ngn nackdel i går.
En aspekt som man bör ha i åtanke.

Enligt Boorken så tränade man lugnt idag, vilket väl också tyder på att de två sista matcherna tagit en del på krafterna.
Så den där skivan du talar om må vara sliten, men texten håller iaf ibland även om den kanske inte alltid gäller.

Hur skall vi ta Mora nudå?
Kommentera

Kanon kul att Canal Plus sänder Grabbarna 2 gånger denna vecka!!
Då i alla fall inte jag, kan se dem live! Men Tv duger bra det!!

Tror och hoppas på en seger i morgon, mot Mora. Minst sagt en viktigt match!
Kommentera

Huge: Att skaffa en större filt var sagt med glimten i ögat...

Nu till det väsentliga..

Jag ser hellre att man spelar högre upp i banan, än att man backar hem och försöker stå upp på egen blå. Gör man det så nötar man ner ett lag som går på kort om folk. Det faktum att man tillåter FBK att komma till avslut gör att man ger dem extra energi, för alla vet, ligger man på så kommer utdelningen... och det gjorde den.

Risken för blottor finns alltid, oavsett om man spelar offensivt eller defensivt. Jag har blivit besviken alltför många gånger i år efter ett misstag av en spelare som renderat i ett mål. Går man bort sig i offensiv zon så finns fortfarande chansen att störa kontringen. en missad markering som tex den Lind gjorde på 0-1 igår är svårare att reparera.

FBK kom till spel med fem backar igår. Varje gång Aarnio var inne så spelade deras backar på chans, varför? jo, han forcheckade högt och proppade så fort han kom åt. Detta renderade i att de passade pucken för att de var tvungna, inte för att de ville. Hur många gånger har man inte hört backar säga hur jobbigt det är att spela på kort om folk när man vet att varje gång man hämtar puck djupt i egen zon så får man stryk.

FBK tilläts att spela det spel som matchen artade sig till. Hade Brynäs varit hetare i närkamperna så hade matchbilden sett helt annorlunda ut.

Du kan inte låta bli att spela den gamla skivan om att Brynäs är slitna efter en tuff match mot Linköping. Det köper inte jag. Brynäs har gått ner till halverad träning den här veckan. FBK spelade en minst lika tuff match mot Modo i lördags och det på samma korta manskap som ställdes mot oss.
Kommentera

GävleLasse: Ja du mina Hv vänner som jag brukar träffa när hv är här och som jag träffade när jag var i jpg nu i höstas, dom var inte lessna att skoog hade försvunnit, tvärt om lät det på många av dom. med andra ord vart dom glada när dom blev av med han. för han hade inte varit bra i hv heller enligt dom.
Kommentera

GävleLasse: "Det hela är mycket enkelt. Ligger man på i forchecking och tillbringar större delen av matcherna i offensiv zon så är det en form av försvarspel."

Tycker du att risken för blottor bakåt ökar eller minskar med detta upplägg?
Sjävklart blir det en FORM av försvarsspel. Men kan det klassas som ett avvaktande och defensivt spel?
Förklara gärna för mig vad du menar med att skaffa en större filt.
Har inte riktigt fått kläm på det....

"Att ideligen se Brynäs dumpa ner pucken för att sedan åka och byta, göra halvtappra försök att få ut pucken ur egen zon efter att ha tappat hela mittzonen i försvarspelet. Är det den filten du vill se?"

Ja, har du ngn patentlösning på hur man ska möta ett defensivt skickligt lag med puckskickliga backar som är svåra att checka fast, så kläm fram med det bara.
När dom får sina mål och kan spela på resultatet så backar dom ju hem, ställer upp sig och styr bort våra killar. Tror det krävs ett lag med Frölundas forwardsbesättning för att ev kunna luckra upp ett FBK som spelar smart.
Återstår väl kanske inte mkt mer än att dumpa pucken och få deras backar att vända om och på så sätt ev få fast dom därnere.
Vilket är djävligt jobbigt.
Och så betackar jag mig för insinuationerna att jag skulle vara nöjd med att förlora med 1 mål. Om du kan utläsa denna påstådda nöjdhet i det jag skrivit så läser du det som fan läser Bibeln.
Sen tycker jag inte att det är ngn självklarhet att vi skall kriga ner ett smart och energisnålt spelande FBK med Jörgen Jönsson och Mathias Johansson i spetsen (ett av världens bästa defensiva par, enligt min mening).
Men visst kan man kräva mer av våra killar än det vi såg igår. Vad den skrala intensiteten beror på vet jag inte. Kanske en kombination av deras jättejobb och vår underprestation till följd av en tuff match mot LHC?
Trots att jag inte såg matchen mot LHC så kan jag kanske drista mig till att påstå att vi igår var långt från den speed som uppvisades mot östgötarna.
Och då blir det svårt även mot ett decimerat FBK.
Kommentera

JanT: Tja, skall Boork ha någon som helst konsekvens i det han gör så kommer inte Skoog att bli Gävlebo så länge. Han är en floppvärvning helt enkelt. Du kan ju inte ha mist det firande som skedde i Jönköping när de äntligen blev av med honom.

Behöver de inte fyllnadsmaterial i Arenabygget? Ge Skoog ett livstidskontrakt... ;)
Kommentera

GävleLasse: Undrar vad det är Sundlöv har sett hos Skoog som gör att han väljer att skriva 2 år med sopan??
Kommentera

JanT: Ja, 2 år tyvärr!!!
Kommentera

GävleLasse: Någonting har uppenbarligen gått alldeles galet med "talangen" Simon Skoog. Han ser ut att vara ovän både med pucken och sin egen kropp.....

Vi får hoppas att det blir bättring till nästa säsong....(han skrev väl på för 2 år?!)
Kommentera

« · 608076 · »