Brynäs IF

446124 inlägg · 7961 ämnen

MOT KVALSERIEN.......

« · 626953 · » Till forumet

Sv: MOT KVALSERIEN.......
GävleLasse:
Det är ingen tvekan om att Boork GÖR det de flesta supportrar bett om i flera år, MEN vid fel tillfälle...
Kommentera

claesw: Hej Claes.

Jag får väl jobba lite på detta då. Men jag förstår inte dagens kritik mot Boork. Självklart är jag också väldigt konfunderad av hur det kommer att gå. Men jag uppfattar några personers kritik som icke konstruktiv. Vi vill ju alla att det ska gå bra. Och gå ut o kräva Boorks avgång nu är verkligen som att skicka föreningen ner i kylan. Vi måste förstå att mediadrev kan bli mycket otäckt ibland. Och fans inställning är viktig. Den dagen Boork ej har förtroende hos sina spelare så är han verkligen illa ute. Och den kan komma fortare än vi anar, med några fler förluster och kanske plakat på ståplats.

Men jag är övertygad om att vi alla som är "äkta" Brynäsare kommer att se tillbaka på denna tid som en vändning. Då föreningen äntligen blev proffesionell igen. Med ny arena, bättre ordning i styrelsen, gentemot sponsorer och i laget.

Det tar dock lite tid.

Sen kan jag tycka att timingen av Boork kunde ha varit bättre Dock är jag 100 % övertygad om att han har sina fullgoda själ. Har ingen aning om vad det är men har förstått att han är principfast och den som håller sig inom ramarna får hans förtroende, den som ej gör det får ej vara med. Jag tycker att detta är det enda sättet att jobba ihop en grupp.
Kommentera

claesw: Bra att du svarade så lugnt och sansat, nu slipper jag gå upp i falsett ;)

Inte så kul om vi kommer till den punkten i programmet igen...

"Dom som är missnöjda är alltså inte riktiga Brynäsare" *suck*
Kommentera

GävleLasse: Ok. Får jag respektera. Då kanske vi ses nån gång då.
Kommentera

claesw: Det är väl bara bra om någon "ny kraft" kommer och påpekar att vi gamla uvar numera låter som de sura griniga gubbarna på balkongen i Mupparna.
Efter regn kommer solsken (eller hur, Rackham?)
Själv skulle jag vilja se Götz, Sunna och Alcén från J20 med ikväll. Där har vi ett gäng som visar hur man vinner.
Kommentera

Huss:
Jodå, men det blir lätt svart och vitt om man endast läser det senaste inlägget från en viss medlem. Det tar tid att få hela bilden....
Kommentera

Huss: Dom visar det i J20 Ja frågan är väl om man visar samma sak i es tillåt mig vara lite skeptisk.
Kommentera

claesw: Målas det i någon annan färg än svart här på forumet (jag bortser från den hopplöst positive Huge)?
Tid, ja, Brynäs har hållt på sedan 1912 och har trots allt 12 SM guld. Vi ligger i Elitserien och inte på kvalplats. Det kunde vara värre.
Kommentera

Lunkan: Visst är det så. Men det kan vara bra att bryta mönster och är det inte Boork som propagerar att ingen får stå ivägen för de som vill upp?
Få in lite spelare som har vinnarkänsla helt enkelt.
Kommentera

claesw:
Exakt, det är tajmingen det är fel på inget annat.
Han har mitt fulla stöd, men det var ett jäkligt dumt läge att kicka Walle nu.
Kommentera

Huss: Precis--känns väldigt uppfriskande med en ny kraft här inne som har den charmerande fräckheten att ifrågasätte vad folk skriver. Välkommen, Jonas. Snart kommer tunga företrädare för The Dark Side att attackera, men det är bara att stå upp för det Du tror. Jonas--GB:ens Luke Skywalker.

Upplyft av denna positiva, fräscha vindfläkt uppstår följande tanke i mitt huvud. Har Boork för avsikt att göra en Frölunda, alltså att få en nytändning i truppen genom att fylla på med egna juniorer och förstaårsseniorer och fylla på med potentiella elitseriespelare från AS? I Frölundas fall gick det ju hyfsat; Kahnberg, Tolsa, Lundqvist, med flera, med flera. Vi har kanske inte J20-killar med riktigt den skärpan, men som Huss säger så finns det några stycken som skulle kunna jobba sig in A-truppen. Invändningarna (Lasse!) är förstås
1. att sådana spelare behöver etablerade spelare att luta sig mot. Jag skulle alltså fortfarande vilja se fullgoda ersättare för W och M (lär inte komma), och
2. vi har inte råd att misslyckas.

Jag tror rackham skulle sagt att imorgon är en ny dag.
Kommentera

Huss: "I see a red door and I want to paint it black...." Svartmålas det här inne? Det kan du väl aldrig mena!? Muppetshow!? Det känns som om Leif Boork är tämligen sönderanalyserad vid det här laget. Jag nöjer mig med att konstatera att det rasslar på som vanligt här inne.......

Däremot tror jag på seger idag! Det bara måste till som Keb hade uttryckt det hela! Kan vi landa på runt 35 p vid juletid så kommer vi fortfarande vara med vid slutspelsstrecket. Stannar det vid 30 p så kommer vi att vara med vid kvalseriestrecket. :-)))

Med risk för att bli tjatig är detta en bra säsong att spela uselt och städa i spelartruppen därför att;

a) Svaga bottenkonkurrenter. Så här långt har de 4 bottenlagen satt i rekord i få inspelade poäng.

b) Ovanstående medför att vi kan undvika KS med 50-55 inspelade poäng.

Slutligen brukar det alltid komma vändningar efter långa svackor, detta gäller generellt och det är bättre att ha en svacka nu än i seriens avslutning. (Som exempel i årets serie kan DIF/SSK/LIF nämnas)
Kommentera

Lite statistik som kanske kan få de mest hängivna
lärjungarna till Boork att sansa sig lite.

Alla är vi väl överens om att Brynäs haft några av
sina sämsta perioder av resultat under de föregående
tre säsongerna. Låt oss då jämföra den nuvarande
säsongen med dessa tre.

02/03 01-25 7 3 15 51-84 (-33) 24
03/04 26-50 7 3 15 61-78 (-17) 25
04/05 01-25 8 5 12 65-80 (-15) 30
04/05 26-50 4 4 17 58-102 (-44) 17
05/06 01-24 6 6 12 45-63 (-18) 25
05/06 06-24 3 4 12 32-57 (-25) 13

Vid en förlust i kväll, som nog alla kan hålla med
om känns mer troligt än en vinst, så kommer denna
säsongs inledning att vara fullt jämförbar med den
makalöst dåliga säsongsinledningen 02/03.

Den kommer också vara jämförbar med den usla
andra halvan av säsongen 03/04.

Den enda längre period vi hittills slår, är förra säsongens
totala genomklappning, under andra halvan av serien.

Men om vi tänker oss att Brynäs inte klarar av att ta fler
än tre poäng, under de återstående matcherna fram till
juluppehållet, så kommer perioden från omgång 6-30 att vara
sämre än förra säsongens genomklappning.

Ni som nu hyllar Boork anser ju att de tränare vi haft
under dessa säsonger inte gjort ett bra arbete. Men om
nu Boork kanske kommer att göra ett ännu sämre resultat,
än de tre föregående säsongerna, vad är det då som Boork
gjort så mycket bättre än dessa tränare?
Kommentera

Jompe: Undrar om det blir Kejsaren i egen hög person eller hans handgångne man Darth Vader som attackerar? :-)))

Kan man få vara Yoda?
Kommentera

JanT: Jag tror att Jar Jar Binks är ledig ;)
Kommentera

Gusten: He,he,he. Jag skulle precis skriva ett inlägg och föreslå mig själv till denna framstående position.:-))) Men du hann före!

Det finns bara en kandidat till Yoda - Huge....
Kommentera

Enaranger: Jag håller på väldigt mycket med statistik runt BIF och har precis som du gjort dessa beräkningar. Frågan är sedan vad man drar för slutsats av det hela; Uppenbart var att något måste göras inför denna säsongen. När detta nu görs och Brynässkutan ruskas om ordentligt kommer självfallet en reaktion. Jag ser detta som något nödvändigt ont och tror att det kommer en vändning snart. Det brukar som bekant alltid svänga fort i hockey.

Statistik är ett tveeggat vapen som man kan använda på många olika vis...
(oftast beroende på vilka syften man har)
Kommentera

Enaranger:
Tyvärr. Jag tror mer på seger än förlust i kväll. Där är vi inte överens.
Men jag kanske är lite mer positiv och optimist av min natur än vad du är.

Och en stor tröst när man bor alldeles för långt från Gävle är att jag får se segern på TV. (ppw).
Kommentera

JanT:

Du säger en viktig sak i ditt senaste inlägg.
"Att någonting måste göras i n f ö r denna säsong".

Nu är ju saken den att man mitt emellan två transferfönster
valt att försvaga truppen. Egentligen gjorde man det direkt
efter stängningen av det senaste fönstret. Man hade också
strax innan det senare gjort sig av med Viitakoski.
Valde man att förstärka under det senaste fönstret? Nej.

Att ta till dessa drastiska åtgärder i detta läge måste vara
något av det mest korkade som gjorts på bra länge.
Man sätter klubbens elitseriestatus på spel för många
säsonger framåt. Ja anser inte att Brynäs bör ha en tränare
som "gamblar" med Brynäs hela existens på spel.
Kommentera

Enaranger: Ja iofs så är tidpunkten dålig, men fanns det alternativ? Köra på som vanligt och kanske riskera grupperingar i laget? Nej ett snabbt hugg med yxan och så var den infekterade delen borta.
Kommentera

Mickis: Frågan är om det ÄR den infekterade delen som är borta eller om den är kvar...För spelmässigt har det ju inte blivit värst bättre...
Kommentera

GävleLasse: Såren måste läka också....
Kommentera

GävleLasse: Det tar alltid tid med rehabiliteringen efter en operation. Tror knappast att sjukdomen i BIF är ny för i år. Det vi talar om är en riktigt stor och elakartad tumör som legat på tillväxt i många år. Nu när Boork opererat bort de värsta delarna så kommer patienten att tillfriskna. Sanna mina ord!
Kommentera

JanT: "Det finns bara en kandidat till Yoda - Huge...."

Självklart. "Lost a game have you, Mr Boork? How embarrassing. Fight the other teams we must."
Kommentera

Huss: Det är så sant...Men det har ju gått några matcher sedan allt började med bänkningarna.

Det är ändå intressant att läsa det Boork skriver där han försöker förklara varför det som görs måste göras. Han glömmer bort EN viktig detalj. Den ekonomiska saneringen... Vi gjorde oss av med spelare som var mycket av stommen i laget. Tuulola tex.. Att spara så mycket pengar under så kort tid och samtidigt ha idrottsliga framgångar är svårt.

Det "glömde" Boork att nämna...Problemet är ju att nu finns det ekonomiskt utrymme för minst en kanske tom två klasspelare...Å såna har ett bra CV... det enda man kan se på om man skall hitta BRA spelare...
Kommentera

Enaranger: Framtiden får utvisa vem som får rätt i denna infekterade fråga. Du och jag kan i bästa fall bidraga med kvalificerade gissningar. Att vända på situationen är upp till Boork och spelartruppen.

Det som skiljer oss åt är att du uppenbarligen tappat tron på att detta skall lyckas....

Hur som helst kommer en av oss att få fel när denna säsong summeras...
Kommentera

Jompe: Vi kanske ska börja fundera på en komplett rollista........
Kommentera

JanT: Ett oändligt frestande förslag, JanT, men jag har ett skrivbord fullt av arbete. Men jag tror den rollistan mer eller mindre skriver sig själv.
Kommentera

Jompe: Instämmer, behövs knappast någon längre casting till de rollerna.
Kommentera

JanT:

Låt oss hoppas att det är du som får rätt.
Men jag är för tillfället starkt tvivlande.
Kommentera

JanT: Operationen lyckades, men patienten dog.. ;)
Kommentera

GävleLasse: Nej du har helt rätt i det Lasse, men det var två duktiga spelare som försvann, enligt mig. Man kan bara hoppas att det blir bättre.
Kommentera

Ännu ett dystert besked för Brynäs. Honkens fot blir gipsad. Se AB länken.
Kommentera

norrland:
Det hänger inte på Honken...
Kommentera

claesw: Det kanske det inte gör, men det är ju ändå bra/tryggt att ha två bra målvakter.
Kommentera

claesw: Inte helt fel att ha tillgång till 2 toppmålvakter i detta prekära läge. Hemska tanke om unge herr Lundström hade varit vungen att stå de kommande 6 matcherna.

DIF börjar för övrigt att hänga med huvudet! Med bibehållen dagsform är de starka kandidater på titeln "räddningsplanka".
Kommentera

JanT:
Sant, men eftersom jag ska gå på DIF-BIF så VET jag att det blir förlust, och då är de förbi....
Kommentera

Har sett 2 vinster mot DIF i globen/Hovet i modern tid- resten förluster...Den ena vinsten var i kvarten -99 och den andra var -03 vinst med 2-0...urtrist match med en TOKDEFENSIV, vilket alltså förekom på bortaplan även innan Boork....

Kommentera

claesw: Var det inte en viss Asplund i BIFs mål då? Dvs samma Asplund som vi ska göra mål på i kväll!
Kommentera

Pelle Borås: "Jag tror tex jag så 13 raka förluster i Jönköping innan vi vann en match." Var du på matchen i gamla Rosenlundshallen när det var så fullknökat att det utbröt Lützendimma. Jag kommer ihåg att man inte kunde se det andra målet från ena kortsidan. Det blev torsk och Conny Silfverberg gjorde mål!

Sen tror jag att du nog att du är lite väl optimistisk om du tror att det går att få tyst på blåsandet i domedagsbasuner här inne......
Kommentera

jag tror att vi vinner med 6-1 idag. Hat-trick av Sjödin.
Kommentera

Lunkan:
Jo det stämmer!
Kommentera

Huss: "Målas det i någon annan färg än svart här på forumet (jag bortser från den hopplöst positive Huge)?"

Ja, dom hopplöst negativa kladdar på rätt friskt för tillfället....
Kommentera

Huge: Viktigt ikväll, eller hur? 3 p ett måste!
Kommentera

Enaranger: "Ni som nu hyllar Boork anser ju att de tränare vi haft
under dessa säsonger inte gjort ett bra arbete. Men om
nu Boork kanske kommer att göra ett ännu sämre resultat,
än de tre föregående säsongerna, vad är det då som Boork
gjort så mycket bättre än dessa tränare?"

"om nu Boork kanske kommer att göra ett ännu sämre resultat.."

Du jämför prestationer som är fakta och ligger bakom oss, med en prestation som ingen vet ngt om ännu då bara halva serien är spelad.
Och jag som trodde du var statistikkunnig...
Kommentera

JanT: "Det finns bara en kandidat till Yoda - Huge...."

Tackar, tackar.
Man känner sig hedrad.... :-)
Kommentera

arnio: Så vi skulle göra 6 mål när vi har mäktat med 9 mål de senaste 7 matcherna.Jag hoppas o tror på seger men inte mer är möjligtvis 3-1.Och det är godkänt.
Kommentera

JanT:
Jodå. säsongen 85-86.
Hv var nya i ES och Brynäs hade inlett med jag tror 3 segrar på 4 matcher. HV hade också börjat bra så det var en mycket tidig seriefinal.
HV vann med 8-1.

Jag tror jag har sett Brynäs få stryk med sex mål eller mer 9-10 gånger genom åren i Jönköping. (8-1,8-1,7-0,11-2,9-2,7-0 osv)
Men sista matchen i gamla Rosenlundshallen vann vi med 3-0 i kvartsfinal 4 år 2000-2001.
När hela hallen var tom stod 100 brynäsare kvar och sjöng ”HV-klacken finns inte längre”. Det har de inte kommit över än.

menmen de bästa minnen har vi fortfarande inte upplevt.......
Kommentera

"Huss: "Målas det i någon annan färg än svart här på forumet (jag bortser från den hopplöst positive Huge)?"
Ja, dom hopplöst negativa kladdar på rätt friskt för tillfället...."

Ja, du är allt en solstråle du. May the force be with you (som vår casting director Jompe skulle utryckt sig).
Kommentera

Huge: Så här innan nedsläpp är det bara att önska Boorken Boys lycka till;

Eller som Obi-Wan hade uttryckt det hela;

"May the force be with you"

På dysterkvistiska blir det;

"Don't underestimate the dark side of the force" (Darth Vader)

Eler som vi Boråsare säger;

"Heja Elfsborgs gula bröder, spela nu så kulan glöder"

4-2 till Brynäs!!!
Kommentera

« · 626953 · »