Brynäs IF

730593 inlägg · 7961 ämnen

Nåt Positivt!!!

« · 504925 · » Till forumet

Sv: Nåt Positivt!!!
Ove Myling: Blev givetvis nyfiken när du pekade ut två inlägg, av totalt 73.860, som riktigt bra. Förväntade mej därför att få läsa några banbrytande rader om orsaken till Brynäs djupa vågdal och att några kloka förslag på lösningar skulle presenteras. I det ena finns bla. följande förhoppningsfulla text:

"Den missnöja publiken tillsammans med sponsorer ger hellre upp helt och lägger pengarna på andra nöjen, varför inte Gefle IF? Stol efter stol kommer att lämnas och till slut har vi bara ett sorgligt gäng fanatiker kvar. Dessa människor kommer ändå aldrig förstå något annat i livet än de träffar likasinnande på ståplats och på behandlingshemmen. När vi medgångssupportrar har dragit - då har vi dragit för gott. Utan oss blir det tomt på plaststolarna.Visa missnöje om du verkligen bryr dig om Brynäs! Sugen på att väcka Brynäs till liv?"

Förutom att jag inte förstår vissa delar av texten ("sorgligt gäng fanatiker", "träffar likasinnade på ståplats och på behandlingshemmen" - talkin' to me?) så vill jag givetvis svara ja på den sista frågan. Men när kommer resten av texten som talar om HUR Brynäs ska väckas till liv och återuppstå? Eller räcker det med att jag visar missnöje? Då borde vi vara en bra bit på väg.

Men så såg jag att svaren kom i det andra inlägget du pekar ut:

"Det krävs en radikal förändring, total utrensning på både administrativ och sportslig nivå."
"...bättre att satsa på utvecklingsbara spelare och grovjobbare istället för andra klassens "lirare" och hockeypensionärer."
"In med ny personal som är hungrig och motiverad både på administrativ och sportslig nivå, så kan gamlingarna från en svunnen tid äntligen gå i pension..."

och sist men inte minst:
"...det skulle vara bra om laget åkte ner i allsvenskan."

Svårare än så var det alltså inte! Har nu mailat lösningen till Anders Hedin och räknar med att förslagen är omsatta i praktisk handling senast september 2005. Nu äntligen kommer det att börja hända grejer!

För att ge Hedin lite vägledning bjöd jag också på några visdomsord från ett av inläggen:
"I dagens hockey är det mer eller mindre ett krav på att elitserielagen består av elitidrottsmän..."

PS. Kan du förklara din hyllning till Ove i din presentation. Ove i spökform?
Kommentera

Lilljanne: Skitbra, klockrent Janne!
Kommentera

Metal Guru: Dramatiken tätnar.
Kommentera

Inte alls, Magico:
Som illusionist vet du precis hur du ska bedra det vakande ögat.
Kommentera

Det märks att det är uppehåll i Elitserien :-(
Kommentera

Lilljanne: Du tycker uppenbarligen att allt är bra med brynäs. taskig ekonomi och bedrövliga resultat sporsligt! Att vi har en enda forward under 25 år.
Vad är din åsikt om brynäs? Köra på i gamla hjulspår? Tycker inte att det funkar så bra. när jag ser radikala förslag om förändring kan jag tycka att de framstår som bättre, än att gömma huvudet i arslet och låtsas som att allt är frid och fröjd.
Bara för att man är supporter kan man väl få ha någon form av krav. Jag har inte lust att se min favoritklubb misskötas. om jag tycker att något är fel, så säger jag ifrån.

DS. vem har sagt att bilden är en hyllning!
Kommentera

Hur lätt är det att vara säljchef i Brynäs och plocka sponsorer på pengar i Gävleregionen?

Kommuner med minst andel arbetande bland befolkningen (16-65 år) år 2002
Gävle, plats 278 av 290

Andel arbetslösa (16-64 år) dec. 2004
Gävleborgs län, plats 21 av 21

Folkökning under kvartal 1-3 år 2004

Andel med eftergymnasial utbildning (25-64 år)

Nybeviljade förtidspensioner och sjukbidrag år 2002
Gävleborgs län, plats 20 av 21

Medellivslängd män år 2003
Gävleborgs län, plats 19 av 21

Ohälsotal år 2003
Gävleborgs län, plats 18 av 21

Bruttoregionprodukt, kr per capita år 2002
Gävleborgs län, plats 18 av 21

Golfbaneareal i promille av länsareal
Gävleborgs län, plats 16 av 21

8 av dom 10 största arbetsgivarna i Gävleborg är skattefinansierade.

Och samtidigt sitter Brynäs styrelse bara och rullar tummar!
Kommentera

Lilljanne: Nu snackar vi tillväxt. :(
Kommentera

Lilljanne: du glömde
elitserie status
Gävleborgslän plats 11 av 12
Kommentera

Lilljanne:
Har du procent på Cipramil, Lilljanne :-)

Brynäs styrelse behöver en tydlig signal från medlemmarna via valberedningen att de skall sätta fart på organisationen och släppa sin egen operativa insats och fokus till förmån för det strategiska arbetet.

Om det innebär tumrullande, så gärna för mig... bara det skapar förutsättningar för föreningen!
Kommentera

Ove Myling: Nej, jag tycker att det mesta är skit. Inte bara Brynäs. Sommaren är kort, Bush är bäng, chefen är grinig, lönen räcker aldrig, käringen är ful, semestern är för kort, spriten är för dyr, krogen stänger för tidigt. Kort sagt livet suger.

Hmmm, dom där radikala förslagen du nämner; kan du friska upp mitt minne?

Har jag fattat dej rätt: Du är brynäsare och lägger upp en nidbild på Ove Molin?
Kommentera

Lilljanne: Det verkar som att Myling är lika mycket Brynäsare som Sjödda är Rookie
Kommentera

Lilljanne: Även om det skulle vara tråkigt att inte se brynäs i elitserien tror jag att det skulle vara bra om laget åkte ner i allsvenskan. Som det är nu och har varit de senaste åren har det bara gått sämre och sämre.
Det krävs en radikal förändring, total utrensning på både administrativ och sportslig nivå.
Tänk er själva inför nästa säsong när Sportchefen Tommy Sjödin, marknadschefen Jan Larsson, tränaren Roger Kyrö och allt i allon Mikael Sundlöv sitter vid ett bord och diskurerar om gamle kompisen Ove Molins framtid i klubben. Vilka tror att dessa herrar fattar ett beslut på sportsliga grunder?
Brynäs har i dagsläget en ordinarie forward under 25 år, det är ingenting man bygger framtiden på. Istället har vi nyckelspelare i åldrarna 33-39, vilka av dessa kommer att bli bättre tills nästa säsong?
Brynäs bör nog tänka om gälland spelartyper i laget och satsa betydligt mer på spelare som kan göra ett skitjobb och som är i början av sin karriär istället för dom som kommer hit på ålderns höst för krama ur det sista ur sina åldersstigna kroppar.
När slutade senast en spelare i brynäs när han var på toppen av sin karriär?
För att ta ett exempel kan man titta på Timrå (ett lag med liknande förutsättningar som brynäs) som har satsat på unga och lovande spelare med rätt karaktär. Dom har ett lag som kämpar in i det sista fast det kanske inte alltid ser så snyggt ut.
Brynäs har ett lag med "lirare" som gör en kanonmatch var 10:e omgång.
I dagens hockey är det mer eller mindre ett krav på att elitserielagen består av elitidrottsmän, Inte ett lag som har bra teknik men saknar fysiken och viljan. Jag skulle mycket hellre se ett brynäs som inte alltid spelar så snyggt men tar skitjobbet och vinner oftare än var 10:e omgång.
Brynäs har inte ekonomi för att locka toppspelarna, därför vore det bättre att satsa på utvecklingsbara spelare och grovjobbare istället för andra klassens "lirare" och hockeypensionärer.
Luleå är ett annat exempel på lag som jobbar hårt utan stjärnor men nästan alltid tar sig till slutspel. Jag ser hellre ett sånt brynäs än det brynäs som åker ned i kvalserien vart annat år.
In med ny personal som är hungrig och motiverad både på administrativ och sportslig nivå, så kan gamlingarna från en svunnen tid äntligen gå i pension...
munkas 2005-02-07 16:31

Det är ingen hyllnin, men ej heller en nidbild. den anspelar på mitt nick.
Kommentera

GävleLasse: på vad grundar du det. eller menar du att sjödda har spelat som en rookie och jag är en sann brynäsare!
Kommentera

Ove Myling: "Även om det skulle vara tråkigt att inte se brynäs i elitserien tror jag att det skulle vara bra om laget åkte ner i allsvenskan. Som det är nu och har varit de senaste åren har det bara gått sämre och sämre.
Det krävs en radikal förändring, total utrensning på både administrativ och sportslig nivå. "

Kan man inte göra förändringar i ES? Måste man ner en division för att skaffa in yngre spelare?
Kommentera

Ove Myling: Du måste skämta! Är det här dina "konkreta" förslag?

Total utrensning? Gör som Luleå?
Varför inte bara säga: Brynäs måste bli bättre. Det är lika konkret.

Vad är det för fel på att använda gamla spelare i organisationen? Alla andra gör det. Finns väl ingen i fbk:s organisation som inte spelat i laget.

"Det är ingen hyllnin, men ej heller en nidbild. den anspelar på mitt nick."
Berätta: vad betyder myling?
Kommentera

Ove Myling: Kämpa Munkas!!

När kommer han???
Kommentera

Lilljanne: Vad tycker du att man ska göra då. vad är dina förslag? Du får klaga hur mycket du vill på mig coh mina förslag. men jag tycker i alla fall någonting.

en myling är ett slags spöke.
Kommentera

Ove Myling:
och Ove är en slags Munkas?
Kommentera

GävleLasse: självklart kan man det. men jag tror att man kör på i samma stil tills man åker ur. det kan bli nu i år eller nästa. då tycker jag att det är lika bra att åka ut direkt.

Vad tycker du i övrigt om förslagen?
Kommentera

Ove Myling: Jag klagar inte på dina förslag - jag säger bara att det inte är några. Ös på bara.

Mina förslag? Kul att du frågade. (favorit i repris)
1. Publikstöd. Vore gävleborna lika galna som Öviksborna skulle Brynäs ha en handfull flera poäng i årets serie. Finns inte en domare som inte påverkas, mer eller mindre, av den kompakta ljudkulissen varje gång en modospelare snubblar. Dessutom finns det nog en och annan spelare som lyfter sitt spel rejält av publikstödet.

2. Pengar. Med flest hockeysupportrar i Sverige är dagens medlemssiffra löjligt låg (ca 4000). Fördubbla det och vi har en skaplig månadslön till en kvalitetsspelare varje säsong. Dessutom ska vi förköpa oss på biljetter, kioskvaror, souvenirer och allt annat som hamnar i Brynäs kassa. Alla som har råd lägger en hundralapp (minst) varje månad till BIF-support (som borde permanentas). Gå med i 1500-klubben som privatperson.

3. Brynäskänsla. Bidra med lite jävlaranamma. Tifon kan inte överskattas. Andra supporteraktiviteter som syns i media, på läktare eller annanstans. Instifta ett supporterpris till största Brynäshjärta i laget, bästa nykomling eller nåt annat. Skriv insändare och visa att Brynäs engagerar (förr eller senare fattar Gävleföretagen budskapet). Försök sprida positiva "vibbar" kring Brynäs (att vi gnäller här, inom familjen, må vara hänt men står du i kiosken i G-rinken kan du f-n inte säga att ”det är typiskt Brynäs att kaffet är så dyrt”).

4. Ställ krav. Visa att en Brynäsare bryr sej. Lämna egna förslag på åtgärder och aktiviteter. Kommentera styrelsens/ledningens förslag. Gå på årsmötet och ställ frågor alt. ställ frågor genom ombud. Jobbar man för Brynäs ska man ha klart för sej att man är under granskning men också att man har ett starkt stöd (så länge det är förtjänat).
Kommentera

Metal Guru: en slags kloning, eller hur var det?
Kommentera

Ove Myling: Alla vet ju att Munkas o Ove Myling är en o samma person,kom igen nu då o väx opp!!!
Kommentera

Bissett19: om du kollar igår så ser du att vi var inne samtidigt igår och skrev inlägg. men du kanske tror som gurun att vi är siamesiska tvillingar?
Kommentera

Ove Myling:
Snarare schizofreni.
Kommentera

Ove Myling:
siamesiska TRILLINGAR
Kommentera

Ove Myling: Myling betyder kort och gott "mördad".
Molin som spöke, Ove "mördad" som nick. Med såna supportrar är det fan ingen gåta varför Brynäs går åt h-vete.
Kommentera

Lilljanne: ok. det är bra förslag på vad supportrar kan göra.
jag är mer intresserad av vad föreningen kan göra. jag menar att föreningen är illa skött. Är du uppriktigt nöjd med hur föreningen sköts? Tycker inte du att det borde ske förändringar?
Kommentera

jag är mer intresserad av vad föreningen kan göra. jag menar att föreningen är illa skött. Är du uppriktigt nöjd med hur föreningen sköts? Tycker inte du att det borde ske förändringar?
Kommentera

Ove Myling: Visst behöver Brynäs föryngras, jag har tidigare belyst det faktum att de flesta var nöjda när tex Sjödda beslöt sig för att spela ett år till. Förra året var han en stabil back, i år har han inte kommit upp i den nivån.

Om du tycker att den här säsongen har lämpat sig för föryngring så får det stå för dig. Att Luleå tas som exempel tycker jag är fel, det är så lite som skiljer Luleå och Brynäs resultatmässigt. Alla lag behöver grovisar, sen om dessa måste vara unga vet jag inte.

Jag har hela tiden sagt att det tar tid att komma på fötter efter att misskötts under en så lång tid, att det går dåligt ett par säsonger är något man får leva med helt enkelt.

Det jag är mest kritisk mot just nu är att Brynäs har tenderat att skriva kontrakt som är för långa.

Det som jag i grund och botten ställer mig emot när det gäller några av dysterkvistarna här är att de gläds åt Brynäsförluster, häcklar de som fortfarande hoppas. Den ekvationen håller inte om man är Brynäsare.

Det har uppmanats att vi skall sluta gå på matcher, att stötta Brynäs.

Min enkla raka fråga till dig är: Är det ett bra sätt att hjälpa Brynäs på rätt väg?
Kommentera

Kommentera

Ove Myling: Visst behöver Brynäs föryngras, jag har tidigare belyst det faktum att de flesta var nöjda när tex Sjödda beslöt sig för att spela ett år till. Förra året var han en stabil back, i år har han inte kommit upp i den nivån.

Om du tycker att den här säsongen har lämpat sig för föryngring så får det stå för dig. Att Luleå tas som exempel tycker jag är fel, det är så lite som skiljer Luleå och Brynäs resultatmässigt. Alla lag behöver grovisar, sen om dessa måste vara unga vet jag inte.

Jag har hela tiden sagt att det tar tid att komma på fötter efter att misskötts under en så lång tid, att det går dåligt ett par säsonger är något man får leva med helt enkelt.

Det jag är mest kritisk mot just nu är att Brynäs har tenderat att skriva kontrakt som är för långa.

Det som jag i grund och botten ställer mig emot när det gäller några av dysterkvistarna här är att de gläds åt Brynäsförluster, häcklar de som fortfarande hoppas. Den ekvationen håller inte om man är Brynäsare.

Det har uppmanats att vi skall sluta gå på matcher, att stötta Brynäs.

Min enkla raka fråga till dig är: Är det ett bra sätt att hjälpa Brynäs på rätt väg?
Kommentera

Har du aldrig sett Emil i Lönneberga, där pratas det om en myling. Det är bara en liknelse vid namnen. man kanske inte ska lägga allt för stor vikt vid folks nicks. tex lilljanne...
Kommentera

Ove Myling: Jag har uppriktigt ingen jävla aning om hur stor del styrelsen och andra ansvariga har för Brynäs skitsäsong. Och ingen annan heller tydligen. Inte ett konkret exempel på misskötsel går att få från nån. Alla säger bara att "det kunde skötts bättre". Vet man inte mer är det bättre att hålla käft. Däremot finns tydliga tecken på att ni däruppe i byn inte gör tillräckligt för Brynäs. Därför tror jag att huvudskulden ligger hos 1) Gävlevbornas taskiga support 2) Gävleregionens taskiga förutsättningar (enl. genomgång nedan). Styrelsens roll betyder betydligt mindre. Motbevisa mej!
Kommentera

GävleLasse: Nej, man skall inte sluta gå på matcher. jag går på alla, trots att det tar emot. jag har till och med funnit mig i att brynäs inte är vad det en gång var. jag tycker inte det är kul att titta på luleå, men hellre ett lag som når någon sorts framgång en ett som trillar ner i kvalserien vartannat år.
Jag ser inget fel i att vara realist. man häcklar inte folk när man förutser vad som ska ske och som sedan slår in. Visst får folk hoppas men låt då också folk vara realister. Eller vad tycker du? Jag tycker personligen att alltför många här har en alldeles för positiv bild av brynäs. tittar man på ekonomi och sporslighet är vi botten, vad är det som är positivt med det?
Kommentera

Ove Myling: "man häcklar inte folk när man förutser vad som ska ske och som sedan slår in." Det låter som att du har varit här länge, du skriver "man", du har alltså inte läst alla de inlägg där några helt sonika idiotförklarar andra för att de har förhoppningar?
Kommentera

Lilljanne: Har inte riktigt hängt med i er debatt, men att Brynäs problem i första hand skulle ligga på "gävlebornas taskiga support" verkar inte helt hållbart; om ett lags framgång hängde på supportrarnas inställning bord väl Skellefteå tagit massor med Sm-guld de senaste åren...

Nu ska jag läsa det du skrivit om gävleregionens dåliga förutsättningar. Återkommer.
Kommentera

Lilljanne: så mannen på gatan ska ta på sig ansvaret för brynäs sunkiga säsong. så om det var fullsatt varje match skulle brynäs leda elitserien? är det det du menar? Jag och många med mig har vissa krav på underhållning när vi köper säsongsbiljett eller går på matcher. enligt mig som sett de flesta matcher de senaste tio åren, har det bara gått utför med brynäs och då måste något gått snett. jag tror inte det är supportrarnas ansvar.
Det går ju bra att sitta i sthlm och klaga på supportrarna, alltså vi här på forumet. undrar om du lever upp till dina egna krav!
Kommentera

Ove Myling: Först kopiera in hela munkas text från tråden "brynäs i allsvenskan.. " och sen skriva till lilljanne kl 21.34 att det är dina förslag? Det skulle ju onekligen underlätta i trådläsandet om folk kunde nöja sig men en signatur!
Kommentera

arna: Logisk kullerbytta. Så här är det: Alla med goda supportrar kan inte spela i Elitserien men att spela i Elitserien förutsätter goda supportrar.
Kommentera

GävleLasse: ok lasse, jag kan hålla med om att vissa är för snabba att döma. men om man som jag har en realistisk inställning och tror att brynäs ska åka ner i kvalserien, då blir man verkligen bespottad. när folk tycker att brynäs har haft otur flera år i rad, då tycker jag att man förtjänar en syrlig kommentar. när man sedan som jag tycker att klubben är dåligt skött, kan man också få en syrlig kommentera. det tycker jag är ok.
Kommentera

Ove Myling: Självklart är det mannen på gatan som ser till att Brynäs spelar elitseriehockey! Mannen på gatan betalar medlemsavgift, betalar inträde, köper souvenirer och annat krafs, förmedlar budskapet till lokala företag att Brynäs är nåt att satsa på, ger sitt stöd på läktaren, besätter styrelse och andra ledande funktioner. H-vete, mannen på gatan ÄR Brynäs!
Vem trodde du?

Mina högt ställda krav lever jag upp till. Var det nåt mer du ville veta?
Kommentera

Ove Myling: "Det går ju bra att sitta i sthlm och klaga på supportrarna, alltså vi här på forumet. undrar om du lever upp till dina egna krav!"

Du precis som magico sitter och klankar på supporters som är utomsocknes.
Det säger sig självt att dessa supporters inta kan se lika många matcher som du.

Jag tycker att mycket kan förändras inom Brynäs organisation. Men att du sitter och trycker ner supporters från andra orter än gävle tycker jag är lågt.
Varför köper du säsongskort? Precis som att jag som Gävlebo skulle säga "Du skulle ju stötta Brynäs mer om du köpte biljett separat til varje match." Brynäs behöver sina supporters oavsett vart de bor. De ger oss ett bra stöd på bortamatcherna.
Kommentera

arna:
herre jävlar.
en till Munkas.
Kommentera

lindberg: kanske skulle du testa och läsa vad jag skrivit tidigare innan du dömer mig. Jag skrev att jag höll med munkas om hans förslag, inget annat. skulle underlätta för mig om bara de som deltagit i hela debatten yttrade sig!
Kommentera

lindberg:

nej nej nej - de är helt skilja människor - de delar bara på samma hjärna!
Kommentera

sorry dudes, SKILDA
Kommentera

GävleLasse: faktiskt är det ju lilljanne som klagar på oss här i gävle. jag undrar om han lever upp till sina egna krav. hur klankar jag. inte f-n skriver du att lilljanne inte borde klaga på mig. jag försöker hålla en dialog men blir ständigt påhoppad, varför?
Kommentera

GävleLasse: Håller med om att det inte är helt okej att idiotförklara människor som har förhoppningar. Dock har jag väldigt svårt att förstå hur man kan ha det efter de senaste åren. Det händer ju ALDRIG någonting nytt och ändå har inte Brynäs något gammalt koncept som funkar. Att klubben varje år köper någon som har spelat i juniorlaget tillsammans med det gamla gardet är ju knappast givande.

Visst ska man stötta sitt lag i alla väder, men det gör vi bara genom att vi fortfarande gå på matcherna. Att det är ett likhetstecken mellan att stötta sitt lag och leva i en drömvärld visste jag inte.
Kommentera

Ove Myling: Den där biten har du fattat alldeles rätt!
Kommentera

« · 504925 · »