Brynäs IF

724793 inlägg · 7958 ämnen

Nicklas Danielsson Lånas Ut?

« · 431949 · » Till forumet


Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
bradberry:
Nä, det är tur att inte Zlatan började med hockey... då hade han inte överlevt a-pojksåldern...
ND behöver mogna, men det är det många som har behövt och gjort i Brynäs med rätt ledning!

Sedan måste det inte alltid vara så jävla svenskt, tyst och överens i ett lag heller.
Va fan, Inge vägrade ju att ta upp lagkompisar på vägen upp till rinken för att han inte vill ha in snö i nya bilen.

Skulle det var idag fick man ju sjuksriva halva truppen...

Men SM-guld blev det, gång efter gång!
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
Lilljanne: Finns det några belägg för att andra kommuner skulle satsa så otroligt mkt mer än vad Gävle gör?
Nä, jag tror det är lite av en myt.
Då tror jag mer på att ett väl utvecklat och välmående näringsliv med stora sponsorer är nog så viktigt, om inte viktigare.
Kommunen sålde väl Gavlerinken billigt och köpte ju tillbaka träningslokalen.
Skulle vara intressant om ngn hade uppgifter på hur mycket kommunerna i aktuella ES-lag gick in och stöttade, både direkt och indirekt...
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
rackham: Men att redan nu börja fundera i banorna, "det blir inget slutspel" i år, tycker jag är helt fel. Vi har än så länge inte blivit helt utskåpade av något av dom andra lagen. Dom två lagen som tippas högst upp i serien spelade vi ovagjort mot och uddamålsförlust.

Däremot när vi står vid omgång 30-35 och vi ligger hopplöst sist, då kan det vara en lösning. Men redan nu ska vi inte ge upp hoppet.
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
rackham: Det är ju det jag försöker säga:
Ödmjukhet, tålamod, envishet, vinnarskalle samt bra talang.
Har du dessa egenskaper, då lyckas du i alla lägen.
Problemet är att dessa spelare inte direkt växer på träd....
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
Huge: Vem har snackat om kommunen? Det är sponsorerna (både kommunala och privata) som avgör var Brynäs spelar. Belägget för att Gävle stöder sitt elitserielag sämre än andra elitseriestäder syns i omsättningen eller kostnaderna (och därmed på isen).
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
Lilljanne m fl:
Frölunda har lärt sig att om de stoppar in lovande juniorer med duktiga spelare omkring sig, typ Loui-Pebben-Samme i torsdags, så blir det bra utbildning (och billigt).
Någon som blir överraskad om Loui Eriksson etablerar sig i år när Frölunda vinner SM-guld igen?
Någon som tror att en av landets smartaste 85:or, Johan "Igor" Wackfelt, etablerar sig i år? Trots att smartness lyser med sin frånvaro i Brynäs och Elitserien!
I Brynäs är det bänken som gäller istället (eller spel i den briljanta SuperElit flänghockeyserien) för att vi måste satsa allt att vinna nästa match. Lärande? Inte alls.
Möjligen billigt! Men ack så kortsiktigt.
Va fan vi förlorar ju matcherna fast de bästa tre femmorna för dagen spelar.
Det vore lite skillnad, men lika oförståeligt, om vi ledde serien och var på väg mot den 13 (14?) guldet...

Sen säger jag bara Tampa Bay och NY Ranger. Det ena laget vann Stanley Cup förra säsongen. Det andra laget har haft NHL största lönebudget i hur många år som helst men missat SLUTSPEL i sju år i rad.

Vi skall nog snacka mindre om pengar och mer om innehållet i Brynäs verksamhet.
Gör vi det kommer framgångarna, får vi framgångar så kommer pengarna (i vart fall mer än i dag), Lilljanne.
Det går inte att börja i fel ända...
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
rackham: Det är förstås rätt att vi inte ska stirra oss blinda på pengarna utan titta på verkamheten också. Det finns en positiv spiral mellan bra verksamhet och pengar, men den spiralen kan man dra igång både genom att bedriva en klok verksamhet och genom att öka den ekonomiska basen.

Tror jag.
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
Hong Kong:
Nä, slutspel kan det helt säkert bli, men då måste laget utvecklas, inte AVVECKLAS.
Avvecklas gör laget om TJ hela tiden bara ser nästa match.
Laget skall ju utvecklas och egentligen vara bäst efter nyår.
När hände det i Brynäs sist?
Jag tycker det liknar upp som en sol, ner som en pannkaka säsong efter säsog! Bryt mönstret!!

SM-guld kan vi glömma i år, med eller utan lockout.
Däremot kan vi aldrig nöja oss med att förlora en endaste match...

Vi skall bli bättre match för match, inte tvärtom!
Vi skall vara bättre som lag efter jul, inte tvärtom!
Vi skall vara på bettet, inte känna oss nerkörda i skoskaften efter varje match!

Sluta se nästa match som avgörande för då är vi snart vid match 50 och har kniven på strupen i år igen!

Tänk om!
Då minskar kraven i enskilda matchen!
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
Jompe:
I know!
Men alla blir så j***a apatiska om det bara snackas om de pengar som saknas.
Vi har ju för f*n ett antal miljoner att sätta in i verksamheten.
Se till att de pengarna används optimalt först!

Kan ett lågbudgetlag vinna NHL så kan ett lågbudgetlag vinna SM?
Men det gäller att ha (skapa) rätt spel och trimma in (skapa) rätt spelare.

Det är så enkelt, Jompe!
Ja ja, jag vet, vi har ju skador också :-)
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
rackham: Känner mig lite kluven. Varje match är för oss enormt viktig, varje liten gnetpoäng vi kan få med oss kan i slutänden betyda slutspel eller inte. Men sen har du också rätt att man måste lyfta blicken lite längre fram än bara till nästa match.

Jag har lärt mig att om man har ett mål. Så går det inte att blint stirra på målet utan att man måste dela upp det i småbitar för att få det överskådligt. Vill jag köpa ny bil (vilket jag behöver) så är det inte bara att hosta upp 50.000 (vilket jag inte har) utan jag kanske får betala 2000:-/ månad. En enkel men dock viktig jämnförelse.

Det vore roligt att föra denna diskution med styrelsen och tränarduon i Brynäs över en kopp kaffe. För att få höra hur dom resonerar över alla frågor och svar?! vi har.

Vi kanske skulle ha en "Hockeysnack Live" uppe i Gavlerinken en lördag.
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
rackham: Kan inte argumentera mot Dig. Man tycker att om det är nånstans vi har en konkurrensfördel så är det mot de rena köpelagen som i princip helt struntar i ungdomsverksaamhet och som saknar klubbkultur. Men den kulturen i sig själv vinner inga matcher; den måste återskapas och inympas i juniorerna.
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
rackham: Ett lågbudgetlag vann SM 1999. Det dröjer innan det händer igen, förmodligen till nästa gång Brynäs vinner guldet.
Om det är som du säger att framgång ger pengar borde Brynäs vara fullsketna med pengar. Pengar som är den första förutsättningen för framgång i den här branschen. I andra hand kommer allt annat du nämner; klokhet, talang osv. Exemplifierat med mif och lhc. Och snart med Växjö och Halmstad. Visst kan man lita till bra tränare och talangscouter men i alla fall jag skulle sova bra mycket bättre om det kombinerades med en jävla massa pengar.
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
Hong Kong:
Jag tror att du är inne på något viktigt här, HK!
Rimlig anspänning ger ofta bra resultat.

En upplevd "Kniv mot strupen" från match ger bara avveckling av lagets kapacitet. Några poäng hit eller dit i början spelar ju ingen roll om man hanterar det på rätt sätt.
Det är viktigare att hitta sitt spel och harmoni (trygghet) i gruppen.
Det är sannolikt så att fruktsallad-coaching inte leder till harmoni i laget...

Det finns inget tråkigare än att se ett lag underprestera pga prestationsångest.

Sedan tror jag inte något lag i serien mäter sig mot målet SM-guld. Det handlar om att mäta sig mot det som leder till SM-guld.
Hur vi spelar. Spelet i egen zon, boxplay, powerplay, avslut osv.
Hur vi presterar i förhållande till det sätt vi vill spela.

Spelet utgör prestationen. Prestationen bestämmer resultatet! Resultatet ger poäng. Poäng ger tabellplacering. Tabellplacering leder till slutspel. Slutspel leder till nya matcher. Nya matcher leder till fler prestationer som leder till vinst eller förlust, som leder till SM-guld om man är tillräckligt uthållig i att utföra sitt spel.

"Sitt spel" är alltså avgörande!

Oavsett om det gäller lagets eller föreningens (verksamhet) spel.

Spelet inte resultatet!
Verksamheten inte finansieringen!

Tror att Kent-Åke är rätt person att börja "Hockeysnacka Live" med på en lördag!
Det går kanske att låna restaurangtältet före innan de öppnar för match?
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
Jompe:
Frågan är väl egentligen vilken som är Brynäs kultur idag...?

Lille D verkar åtminstone ha missat den :-)
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
Lilljanne:
Jag skulle kunna tänka mig att framgång inte bara skall finnas vad 10 år för att pengarna skall kunna allokeras till föreningen.
Sedan kanske det mer handlar om att ta reda på vad de som skall stå för fiolerna upplever att framgång står för för dem, eller vad säger du Lilljanne?

Om inte en investering ger något tillbaka, fortsätter man att investera då?
Om en investering ger tillbaka, ökar då benägenheten att investera mera?

Att satsa på Brynäs är ju en investering för många...

Eller vad tror du, Lilljanne?
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
rackham: Jadu, om det vore så enkelt att vanliga företagsekonomiska villkor gällde i idrottssammanhang. Sambandet mellan investering/avkastning är svagt när det gäller idrottssponsring. Den lokala förankringen är skäl nog för de flesta mindre företag/sponsorer att satsa en del av sin vinst på stans elitlag.
Stod investerade medel i relation till avkastningen är det svårt att förklara hur frölunda kunde ha så stora intäkter under 35 års kapitalförstöring. Och vad har ssk:s "investerare" fått tillbaka se´n -85? Eller leksands? Inte ens en tummetott och ändå fortsätter pengarna att strömma in. Eller menar du att värvningen av världsspelaren Olli Jokinen har nå´t samband med ssk:s resultat dom senaste decennierna.
På orter som Karlstad kan det dessutom uppfattas som negativ PR om man INTE är med och sponsrar fbk. Gäller knappast i Gävle, va?
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
Tydligen klart med utlåning till Almtuna nu enligt TV4+. Fyra kedjor????????????? Frågar igen: FYRA KEDJOR, JONSSON????
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
bradberry:
Det är en annan sovzon i Uppsala.
Och en treline zon mellan Dalälven och Axmar nånstans...
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
bradberry:
Med tanke på Solings skada har hittat tillbaka så blir det svårt med fyra kedjor på ett tag.
Men vi går ju bra ändå, så fyra kedjor behövs inte.
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
rackham: Har han blivit skadad på nytt?
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
Larry:
Det är ett obekräftat rykte, ja...
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
rackham:
Är det forfarande i foten han är skadad eller är det en ny skada ?
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
Makkan:
Samma skada...
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
rackham: Nej två räcker väl! TJ kör "fruktsallad" å lottar laget. M.Pettersson går in som forward! Noppa i mål kanske......
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
rackham:
Okej, han kom tillbaka för tidigt då förmodligen.
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
bradberry:
Nja, jag tror det ser ut så här i morgon:

Honken
Korhonen

Sjödda - Cassel
Viitakoski - Miettinen - Calle Ericsson

Daniel J - Bom bom
Dackell - Molin - Lättväckta Danielsson

Sulku - Niklas A
Luovi- Lind - Jakob
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
Makkan:
Bara han inte utvecklar isfrossa nu också...
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
rackham: Så Calle får ND´s chans menar du? Har de tränat så eller?
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
bradberry:
Tror att Calle tränade på Malmströms plats idag, ja.

ND har tagit en timeout lokaliserad till sovstaden Uppsala.
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
Wahlberg borta 2-3 veckor till.
Inför SSK-BIF se länk
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
rackham: Å vart hamnar Malmström i allt det här då?
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
Gusten: Helvete,när ska eländet sluta??
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
sylf: Precis börjat? Än har inte Molins migrän eller Linds ljumskar slagit till.
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
Gusten: Tur vi har en bred trupp då :-(
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
Gusten: Det börjar f-n bli parodi på allt j---a elände.
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
bradberry:
Tsetse-flugor kanske... men han är tydligen vaken i morgon mot SSK :-)
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
Makkan:
Lugn, nu är ju Mini-Bäckis (född 87) på bänken också.
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
sylf: Det vet du väl att vi aldrig kan gå problemfri genom en säsong gällande skadorna!

Har han asbetslunga Walle eller vad är det som sitter i så jädrans länge!
förbud är till för att trotsas, kasta in han i bussen i morgon så skall du se att han spelar som en gud...
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
65selander:
Ja, han har ju spelat några säsongen i Ruhr-området...
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
bradberry:Kan det inte komma nå jävla positivt från eller som handlar om den här föreningen.Inte nog med att säsongen suger, det blir bara skit med spelarna åxå en efter en tydligen. Jag är jävligt trött på det här och det är alldeles för många omg. kvar av årets ES.

Tyvärr så måste jag erkänna att intresset håller på att mattas ordentligt!
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
aphac: Intresset om Brynäs lär finnas oavsett om vi ligger i Div III J/H eller om vi slåss om Guldet eller våran överlevnad i ES!

Fast det är bra mycket skönare att vakna upp dagen efter när Brynäs har vunnit man är liksom gladare på jobbet också :-))
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
aphac:
Får säga som Huge:
Det kan säkert bli bättre innan det blir sämre, eller vad det tvärt om...

Skämt åsido, du ger uttryck för en känsla som inte är positiv för föreningen. "Dåligt intresse" är ju som jag ser det sämsta som kan hända. Lite rubriker skadar inte.
Vi får ta in Djoosen från "karantänen" för att smälla upp lite headliners i media.
Jag har en känsla av att hans KARISMA är något som saknas i Brynäs av idag.
Säga vad man vill om Janne, Sundlöf och Sjödda, men speciellt karismatiska är de inte...

Om dessutom GIF går upp i allsvenskan blir det 4 lag som skall dela på sponsorkakan i Gästrikland nästa säsong.
Det gör det förmodligen inte lättare för Brynäs att öka omsättningen!

Å andra sidan har vi inte spelat många omgångar ännu.
2 vinster denna vecka och det ser bra ut igen, eller vad säger du?
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
65selander: Det blir nog inte många sådana dagar iår. Allvarligt!? När kom det nått positivt senast? Hade det inte varit för lockouten så hade det nog varit bra. Men så kan man inte säga. Verkligheten som är nu, verkar alla andra klubbar ha förberett sig på medans BIF har kört strutsvarianten och vägrat inse att alla andra satsar som satan.

BIF har skaffat en NHL-spelare som ingen annan klubb skulle ta bland dom 15 första. Vi kommer att bli överkörda iår och det är jäkligt tungt att inse samtidigt som man inte vet om andra kommer att förstärka ännu mer. Men inte BIF, vi lånar ut A-lagsspelare och fyller på vårat enormt slagkraftiga lag med ännu en junior som inte kommer att få spela.
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
"Nickas Danielsson har varit utlånad till Almtuna men Tomas Jonsson räknar med att ta hem honom till matchen mot Södertälje. Dessutom måste Brynäs kalla upp en junior för att få ihop fullt lag."

Är fullt lag tre femmor eller fyra kedjor?
Oavsett det, vad skall de två på bänken göra...

Kommer Danielsson att stänka in fem mål i morgon?
Kommer Mini-Bäckis att få speltid i sin första Elitseriematch?
Spänningen är olidlig...
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
rackham: Just det där med ointresse,som du säger,är mycket allvarligt.Folk börjar tröttna på lindansandet.Jag vet många som skitit i säsongskort i år,många som inte ens bemödar sig med att ta sig de kanske 5 kilometrarna till Gavlerinken.Bara att kolla här på forumet.Hur många från Stockholm åker upp och ser matcherna? Priset går inte att klaga på,200 spänn för resa och biljett! Där har Brynäs mycket att jobba på,även om jag tror på den nya konstellationen i styrelsen och div kommiteér.
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
sylf:
Tyvärr har åtminstone inte jag känt av att det skulle vara något större drag i föreningen jämfört med tidigare år.
Det behövs ett avstamp som markerar skillnadden mot det "gamla" Brynäs.
Jag har stora förhoppningar på att den nye klubbdirektören skall vara den som driver på utvecklingen och styr upp den desorienterade skutan på rätt kurs igen.
Det jag funderar över är vilket mandat han har i ryggen när det gäller möjligheten att göra de förändringar som behövs och vilket stöd som finns internt och externt för att genomföra dessa nödvändiga förändringar...

Jag tror att det är bra om så många som möjligt bland medlemmarna kommunicerar med Kent-Åke ([email protected]) så att han vet vad som förväntas från medlemmarna och att han också känner stödet från medlemmarna i sitt dagliga arbete!

Eller vad tror du, sylf?
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
rackham: Kommunikation är alltid bra,hoppas bara han är den typen.Kan inte säga nåt om honom då jag inte vet vad det är för figur.Vet bara att han knegat sen 1/10 och ingen hört ett knysst från honom.Men vi får väl vänta och se vad som händer.
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
sylf:
Det finns nog en hel del att sätta sig in i innan det är läge att "komma ut".
Sedan är det ju faktiskt så att föreningen kan välja vem som skall arbeta med externa kontakter (tex sportchef, marknadschef) och internt (tex klubbdirektör, ordförande).

Tror dock som jag skrev tidigare att desto fler som kontaktar honom med sina idéer och frågor, desto mer info lägger grunden till den bild av föreningen som Kent-Åke skaffar sig nu.

Maila på, sylf!

Eller, vad tror du?
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
aphac: Fy fan va ledsamt att läsa sån skitinställning...... Nä men byt intresse då!
Kommentera

Sv: Nicklas Danielsson Lånas Ut?
aphac: "När kom det nått positivt senast? Hade det inte varit för lockouten så hade det nog varit bra. Men så kan man inte säga."

ALLA var väl i stort djävligt positiva när vi tidigt spikade truppen i våras, speciellt när man såg vilka spelare vi lyckats få hit.
Om vi tackat nej till dessa spelare i våras, med hänvisning till att det ev blir en lockout ett halvår senare, hur hade tongångarna gått här då månntro?
Vakna upp till verkligheten.
Sanningen är ju att just lockouten är den stora boven i dramat. Alla verkar otroligt benägna att dra fram mer subjektiva anledningar: dåligt spel, dålig coachning etc. Det köper jag iofs, även om jag inte håller med alla gånger.
Nu, när det verkligen finns en riktigt konkret bov i dramat, då verkar många totalt ignorera densamma.

"Äsch, den spelar väl inte så stor roll....typ..."

Jag säger inte att lockouten är hela förklaringen, men för vår egen del är den definitivt av avgörande betydelse.
Kommentera

« · 431949 · »