Brynäs IF

722767 inlägg · 7954 ämnen

Niklas Gällstedt



Niklas Gällstedt
Jag hoppas och tror att stålmusen inte blir så långvarig i Valbo utan i stället tar en backplats i BIF. Vad tror ni?

Han var med och spelade JOFA matchen mot Leksand tillsammans med 6 BIF:are Pär Djoos, Tommy Sjödin, Daniel Rudslätt, Jan Larsson, Björn Danielsson och Jonas Soling.

Matchfakta LIF-JOFA(BIF)
Första perioden:
1-0 (06.42) Niklas Persson (Daniel Hermansson)
1-1 (14.11) Ulf Dahlén (Christian Berglund)

Andra perioden:
1-2 (21.56) Erik Ryman (Daniel Rudslätt)
2-2 (33.25) Niklas Persson
3-2 (33.55) Johan Eneqvist (Niklas Persson)
----
2 min (24.58) Ulf Dahlén, hooking

Tredje perioden:
4-2 (41.36) Tomas Forslund (Jonas Nordquist)
4-3 (43.28) Niklas Gällstedt (Jonas Soling)
5-3 (43.47) Mikael Karlberg (Niklas Eriksson)
5-4 (49.53) Jan Larsson (Daniel Rudslätt)
5-5 (52.46) Ulf Dahlén (Andreas Johansson)
5-6 (59.44) Christian Berglund (Markus Åkerblom)
----
2 min (51.20) Ulf Samuelsson, slashing
Kommentera

Sv: Niklas Gällstedt
Jag hoppas, och tror, att vi får se Gälla i Brynäs i vinter. Det är annars skam att en sådan duktig kille ska harva i ettan bara för att BIF anser att man ska satsa på stora å tunga killar i år. Gälla är en otroligt uppskattad kille av lagkamrater, supportrar och på plan. Det är tur att han bestämde sig för att stanna kvar i Gävle så att vi får se honom i Brynäs så fort sportkommitteén börjar tänka till lite...
Kommentera

Sv: Niklas Gällstedt
Jag tror (ska man väl göra i kyrkan) inte att Gälla har så höga lönekrav. BIF borde kunna matcha VAIFs löner iaf visst ska han ha en skärlig ersättning om det blir elitseriespel men han lär inte bli en av de högst betalda backarna.

För övrigt har jag en känsla av att Soling kommer att bli årets stora positiva överaskning.

Pekkala ???????

Rehnberg En ny Melker!

Wågstöm bra i fjol men vilka lirare han spelade med då.

Danielsson intressant ihop med Mårtensson vem ska vara center?

Andersson för väl mest harva i Tierp.
Kommentera

Sv: Niklas Gällstedt
Skulle gärna se Gällstedt i Brynäströjan igen, men samtidigt är det konstigt att varken Brynäs eller Södertälje skrev kontrakt med honom och att han hamnade i Valbo av alla ställen.

Håller med dig vad gäller Soling. Jag hoppas mycket på den killen. Tror att han kan bli en stor överaskning, inte minst i ett slutspel. Tyvärr är det ju så att förmodligen Soling eller Danielsson hamnar utanför de tre ordinarie kedjorna, därför hoppas jag att man kommer att spela med 4 forwardspar så man använder så många spelare som möjligt. På backsidan kommer det att bli samma problem, någon hamnar utanför de ordinarie 3 backparen. Delikat problem kan tyckas, men det är samtidigt inte bra att ha duktiga spelare på bänken, inte för länge iaf. Men jag har fullt förtroende för Melin/Persson och tror att de löser det på bästa sätt. I så fall kan det här laget bli mycket intressant.
Kommentera

Sv: Niklas Gällstedt
Gällstedt har tagit en lite konstig väg tillbaka till Gävle. Beror nog rätt så mycket på kärlek, men inte bara till hockey. Fru Gällstedt kommer från Gävle om jag inte är helt fel ute.

Gällstedt har nog kapacitet för Elitserien, men han kommer in i bilden när trupperna är rätt så klara. Eftersom Brynäs vill ha storlek och tuffhet som komplement till de spelande backarna blir det lite tufft för Gällstedt. Hur SSK resonerar vet jag inte, de borde ha plats för en spelskicklig back i återkomsten till högsta serien.

Kan ju var en budgetfråga också.

Tror inte Brynäs vill ha fler etablerade backar på bänken (förmodligen inte SSK heller).

Gällstedt skulle dock kunna göra en insats i Tierp bland de unga killarna. De har mer potential än backarna i Valbo.

Säsongen är lång, allt kan hända!
Kommentera

Sv: Niklas Gällstedt
Du har förmodligen rätt.

Men jag drar mig till minnes att Gällstedt under sin tid i Brynäs flyttades upp som center emellanåt. För övrigt är han ju en väldigt skridskoskicklig back och jag tycker personligen att Djoos och Sjödin såg mer än lovligt slöa ut långa stunder förra säsongen. Ingen skugga över dem i övrigt, men jag skulle gärna se att de kompletterades av backar med speed. Det är därför jag vill ha P3 bredvid Djoos. Han har fart och han kan spela väldigt agressivt och stöta in på mål i anfallen. Och jag skulle också vilja se en skridskoskicklig back bredvid Sjödin, kan det vara Pekkala det?
I Så fall skulle mitt förslag på backparen se ut som följer:

Djoos - P3

Sjödin - Pekkala

Olsson - Johansson

På så sätt får de yngre och nyare spelarna en rutinerad back att luta sig mot, samtidigt som "gubbar" som Djoos och Sjödin får en yngre förmåga att stödja sig mot när de inte orkar jobba... :-) En höger och en vänsterskytt i varje formation.

Utelämnar Rehnberg tills vidare. Osäker på hur mycket man bör bygga laget kring honom med tanke på att han förmodligen försöker jobba sig tillbaka till NHL och således försvinner igen. Annars kunde ju han få utgöra ett backpar med Gällstedt... Vore väl inte helt fel reserver?
Kommentera

Sv: Niklas Gällstedt
Jag läste att Malmö IF har bestämt sig för att definitivt skrota sitt tidigare namn och officiellt bli MIF Redhawks, men lystrar även till bara Redhawks. Namnen Malmö, Mif och Malmö IF vill klubben ha bort.

Ford Prefect: håller med dig att Djoos & Sjödin såg mycket slöa ut i många stunder.
Kommentera

Sv: Niklas Gällstedt
Gällstedt spelade center i 4:e kedjan säsongen 93-94, eftersom man inte ersatte Janne Larsson alls när han gick till Lugano. (Bissett ersattes av Branjo, snacka om nreköp....)Ingen större succe' dock med Gälla som center, tror inte heller han trivdes i rollen. (Masken gick som förstacenter mellan Branjo och Huss, de andra centrarna var Gozzi och Jonas Jonson)Det slutade oftast att man gick ner på tre kedjor, och Gälla fick kliva in som back igen.
Kommentera

Sv: Niklas Gällstedt
Intressant att följa denna diskussion eftersom den mer och mer börjar utgå från att Gälla redan tillhör laget. Det finns nog en anledning till att han inte gör det. Anledning är nog inte ekonomiskt även om Brynäs inte tillhör de som betalar högst löner här i landet.
Men om man ändå skall hoppa på förstärkning under säsong, tänk om lill-honken inte får stå i NHL under höstsäsongen i år heller vore det ju kalas om man kunde få hem honom igen till vårsäsongen, det vore en förstärkning som heter duga. Tyckte nog att både aspen och Michael var lite väl darriga i fjol. Även om Aspen är en mycket lovande talang så är det inte säkert att han någon gång blommar ut. Får mig osökt att tänka på Johnny Rödlund???
Kommentera

Sv: Niklas Gällstedt
Har för mig att honken sa sig vara villig att spendera ett x-antal säsonger i farmarlaget då han insåg att det är svårt att slå sig in i ett NHL-lag som målvakt, speciellt som svensk målvakt också, det är ju ett helt annat tryck mot mål "over there".
Kommentera

Sv: Niklas Gällstedt
Glöm Gällstedt - Han går till Leksand...

Valerij
Kommentera

Sv: Niklas Gällstedt
Sjukt att inte Brynäs plockade honom men men det finns ju redan bra spelare
Kommentera

Sv: Niklas Gällstedt
Jag saknar redan Gällstedt...det var ännu en riktig grov miss från sportkommitén!
Kommentera

Sv: Niklas Gällstedt
Håller med dej... Men de går fler tåg och de kommer fler talanger
Kommentera

Sv: Niklas Gällstedt
Får bara instämma i kören, det här var helt sjukt. Iofs förstår man Gälla som vill spela i elitserien och det lär han ju få göra näst-nästa säsong med tanke på det lag dalaklubben nu har lär gå raka vägen upp. Jäkla synd bara att det inte blev BIF, en utmärkt lösning hade varit att han spelat i Tierp där man nu saknar en back och säkerligen skulle behöva den rutin, kunnande och hockeyhjärta Gälla har. Istället får väl BIF chansa och värva ngn dyr och okänd nordamerikanare om vi får skador på backsidan under säsongen....

Usch, usch och usch...
Kommentera

Sv: Niklas Gällstedt
alla verkar tro att gälla är en nån lidas, skärpning nu, nu litar vi på dom backar vi har och unnar leksand en sån dynamit om han nu går dit. OBS dynamit var ironi
Kommentera

Sv: Niklas Gällstedt
Varför inte gå hela vägen, och sätta upp Leksand som farmarlag till Brynäs; de fungerar ju redan som B-lag:-)

Vad det gäller Gällstedt så tror jag inte att en 30+ back till är vad Brynäs behöver i detta läge.
Kommentera

Sv: Niklas Gällstedt
hallå igen !
Tillbaka efter semestern, laddad som f-n.
Har inget emot Gällstedt, men håller ändå med om att han verkar väl inte vara den som Brynäs bäst behöver just nu. Backar finns så det räcker och blir över. Vi ska väl inte behöva kalkylera med att hela backbesättningen trillar av pinn eller......
Kommentera

« · 2967