Brynäs IF

728050 inlägg · 7962 ämnen

Ny tränare!

« · 1654742 · » Till forumet

Sv: Ny tränare!
Spännande...
Låst ämne

Peja:Fantastikt vilken enorm övertro det är på Ollas. Han borde vara kapten i NHL med ett fett multimillionskontrakt på livstid.
Låst ämne

Lunkan: Både Enterfeldt och Andersen har varit måna om att peka på spelarnas stora ansvar , utan att fördenskull frita tränarna från SITT.
När dom talar om spark i arslet så tolkar jag det mer som självkritik och att dom själva måste rycka upp sig och att man varit dåliga på att se de egna tecknen på att en viss slapphet börjat smyga sig på, än att TJ varit dålig på att motivera spelarna.
Låst ämne

Peja: Jo, men alla kollapser behöver ju inte ha berott på spelsystem eller att tränaren inte fått ut sitt budskap.
Det är ju en komplex bild med massor av samverkande faktorer som nästan alltid ligger bakom den här typen av scenarier.
Låst ämne

Carl Lejonkräk: Fast Brynäs har ju kollapsat fullständigt i många matcher de senaste åren. Även matcher där Ollas, Sundqvist, Enterfeldt (och Gunderson) var på isen.

Redigerad kommentar

Låst ämne

Lunkan: Hur misstolkar man något rätt?
Låst ämne

Huge: Citat Huge "Det där sista om spark i arslet antyder ju att det i mångt och mkt handlat om spelarna och inte så mkt om tränarbiten"

Hur misstolkar man det rätt då magistern?

Låst ämne

tjugo8:

Visst är det så, när stjärnan försvinner lämnas plats för nån att ta över..... ivf i teorin. Ibland lyckas det, Brynäs tappade nästan allt den gången.

Låst ämne

Peja: Sunken är ju en riktig karaktärsspelare också. Han betyder nog mycket i gruppen tror jag, han är en fighter.
Låst ämne

Peja: Sammantaget är tappet av 3 bärande karaktärsspelare förstås det stora problemet och där ingår ju Sunken som en viktig del.
Sen har han och Slovak förstås sina brister och förtjänster, svårt att dessutom avgöra om den ene är mer viktig för laget än den andre då dom har olika kvaliteter.
Låst ämne

Huge: Är inte Slovak likvärdig med Sundqvist? Jag tycker att han är klart bättre än vad Sunken visade upp innan skadan.

Däremot är Ollas och Enterfeldt väldigt svåra att ersätta som karaktärsspelare.

Klart att Gunderson var ett stort tapp men han var egentligen bara spetskompetens i powerplay och där har Brynäs ändå producerat.

Redigerad kommentar

Låst ämne

SnowKing: Ungefär som när vi av naturliga och realistiska skäl inte kunnat ersätta Ollas, Sunken och Enterfeldt med nåt likvärdigt. Som TJ säger: en konkret och stor anledning, enligt mig den största, till våra problem som egentligen började redan i somras när Ollas gick sönder.
Låst ämne

SnowKing:

I PP visst.

Men inte t den grad att vi ska spela på utsida en hel kvartfinalserie o bli översköljda m spelvändningar konstant...klassiska Fbk-fällor

Och inom proffslagidrott krävs det att när en viktig pjäs försvinner att det finns någon/några som tänker; Fan va "bra", det här är min stora chans att få gå in o visa vad jag går för!

Låst ämne

tjugo8:

Håller med om mycket i ditt inlägg, men, kanske hade vi åkt ut direkt även om Gunde varit hel i slutspelet...... men nog kan man förstå om det smög sig på en viss resignation i laget när deras utan jämförelse mest produktive back bröt armen. 

Jag säger inte att det är försvarbart av yrkesspelare att de vissnar när Gunde försvinner, men, ganska naturligt när ingen fullt ut kunde ta hans plats!

Låst ämne

tjugo8:Herregud
Låst ämne

Skrubben:

Vi tycks ha olika uppfattningar om ”starkt gjort”

12/13

TJ tillät Mättnad, höll fast vid fel spelstrategi (enl honom själv) trots att åtminstone GP (säker flera) försökte förklara för honom, och vi släppte in näst mest mål, 3 mål/match.

Detta det nyckelåret så vi hade slagläget att försöka etablera oss bland topplagen.

Och man kan skylla på trupp, skador, källossning, muntorrhet eller vad f-n som helst, men head coach misstag denna viktiga säsongen är oförlåtliga.

Formsvackornas Formsvacka gjorde även att vi tvingades till en tuff kvartsfinal o vi blev inte bland 4 lag att gå till semi.

13/14

Största synpunkten är bristen på fingertoppskänsla i spelstrategin i slutspelet.

Vi är egentligen aldrig nära att bli bland 4 lag som går till semi, tycker matchresultaten är smickrande för Brynäs, skillnaden lagen emellan var större. Och det var inget som Gundersson hade räddat upp.

Visst finns det bitar där Sundlöv och spelare brustit o skador spelar in men att nu direkt säga att jag gjorde inga fel, peka finger och jaga ursäkter ger mig en dålig smak i munnen.

Låst ämne

Janne Larsson nere på isen för första gången den här säsongen

Enligt uppgift m en actionvideokamera på hjälmen...;)

Låst ämne

Powerfade:

Rekommenderar @kilu88 på Twitter;

"Ollas ute på isen nu, övriga spelare går på 12:15"
Låst ämne

Honken: Tydligen så är laget kvar i omklädningsrummet

Låst ämne

Powerfade: Sporten på GD skulle twittra direkt från träningen 10.30, men inte en kommentar har kommit ännu.....
Låst ämne

Är det nån som är och kollar på träningen? Några skillnader? Ändringar i formationerna?
Låst ämne

Peja: Det är väldigt mycket kompisförening över Brynäs men så länge de inte jobbar med A-laget är jag nöjd.
Låst ämne

Davey_22: Ja jäklar, man får ju tillbaka hockey-suget nu. Låter spännande!

Hur tror ni PP kommer påverkas med ny tränaruppsättning? Egentligen det enda som fungerat riktigt bra under dessa år.
Låst ämne

Sven Sewage: Bättre 0-0 än 2-7 i alla fall. Kul att du tittade in här förresten.
Låst ämne

Davey_22:

bara att kika på Luleå under Bulans ledning. En tydlig spelidé som alla följde till punkt och pricka. Sargutdunkarmedley och 0-0-dyrkan. Stackars stackars Brynäs, det lär inte bli storpublik för er den närmsta tiden. Leksand är nog rätt så nöjda dock.

Låst ämne

tjugo8:
"- TJ har 12/13 o i viss mån 13/14 på sitt ansvar"

Att säsongen 12/13 komma 8:a är starkt gjort med den trupp vi hade då. Visserligen hade vi Järnkrok och Lindholm, men dom var i princip våra enda producerande forwards den säsongen. Backsidan ska vi inte ens tala om. Förutom Gunde var den ett skämt efter Bertils skada. Dagens trupp är oerhört mycket bättre än den.

Säsongen 13/14 kom vi fyra. Det är bra gjort. Punkt.

Från slutspelet 13/14 fram till idag är allt en enda lång mardröm.

Summerat så har TJ gjort det bra med tanke på det material han haft tillgång till, fram till denna säsong. Detta är vår bästa trupp sedan guldsäsongen och trots det ligger vi 10:a. Det är uppenbart att Tommy har tappat gnistan det senaste året. En hungrig tränare som Bulan är i min mening den bästa lösning man kunde få i nuläget (eftersom Rönken tackade nej).

Det är betydligt värre för Modo som helt enkelt har den sämsta truppen i SHL.
Låst ämne

Bulan om hur han är som tränare. Låter ju iaf lovande. Hoppas vi kan göra det i praktiken också.

Hur är du som tränare?
-Jag har en tydlig och klar spelidé som också ska sättas med alla spelarna. Jag står för tydliga regler. Alla ska veta vad man ska göra ute på isen och man ska lita på varandra. Sedan måste man följa spelplanen till punkt och pricka.

Låst ämne

tjugo8: Nu visade Tv4Sporten lite bilder från guldåret -12..Fy vad avlägset det känns. Och sorgligt att vår guldtränare skulle sluta på det här viset.
Låst ämne

HÄR !

Vad är det som gått fel?

Oerfaren trupp. Skador.

Hade du kunnat gjort någonting annorlunda?

Möjligt. Jag är en bättre tränare nu än guldåret.

Lite självransakan hade varit klädsamt

Också jävligt konstigt att tränarfrågan är styrelsens, men var är styrelsen (KD) idag?

Låst ämne

Peja: Assisterande videocoach och assisterande assistent?
Låst ämne

Ngn som sett TJ fått svara om sitt egna ansvar?

Kollat hela denna nu o först skyller han på truppen (skador mm), men hyllar den senare

Men;

- Sundlöv ville fota honom, åtminstone inför denna, kanske även e 12/13

- TJ har 12/13 o i viss mån 13/14 på sitt ansvar

- Enter var med om 6 av de 10 kolapser jag radat upp, när han blev skadad låg vi 9:a o hade släppt in 3:e mest mål, 3 mål/match...

Låst ämne

Peja: Janne har väl suttit högst upp på sektion N sen 13:e september och försökt få igång videokameran. Osäkert om BZ känner till hans existens...
Låst ämne

Skrubben: Pecka är en old school coach. Hade hellre sett Stefan Persson, Sveriges bästa enligt mig o många andra. Jobbar mycket med video, står aldrig i båset utan sitter på läktaren med en mycket bättre överblick. Så är han Brynäsare sedan barnsben o vill inget hellre än att coacha i Brynäs😃
Låst ämne

Carl Lejonkräk:"Ponera att Sundlöv framförde en önskan om att byta ut Jonsson men fick nej från högre ort, i det läget säger en man som Sundlöv upp sig kan jag lova."

- Redan säsongen efter guldet när försvarsspelet havererade ville Sundlöv skicka Jonsson och göra GP till headcoach. Något ha inte fick igenom hos styrelsen/Hansa. samarbetssvårigheter rådde mellan tränarna och många i laget sympatiserade med GP. Basse mfl......?

Mao låter artikeln om Sundlöv helt och fullt trovärdig i mina öron.

Låst ämne

tjugo8: OK, tack för info. Blir för övrigt intressant att se vilka tjänster som föreningen kommer att lyckas uppfinna åt Dackell och Molin. 
Låst ämne

Peja: Nope. Han och Pecka stannar.
Låst ämne

Peja:

·  7 tim för 7 timmar sedan

Tre tränare lämnar Brynäs och två blir kvar. Pecka Alcén som målvaktstränare och Jan Larsson fortsätter som videocoach.

Låst ämne

tjugo8: Hehe, mycket troligt. 

Förresten, varför nämns inte Janne Larsson i pressmeddelandet? I och med att Bengtzén har snackat om "total förändring" så får man väl anta att han också har rykt, eller?  
Låst ämne

Peja:

Ska vi gissa att Bulan konsulterar Rönken via Skype redan denna säsong...?

Låst ämne

Hehe, Wikegård verkar i alla fall hylla Bulan och åtgärden som Bengtzén gjort. Håller också med honom om att vi på pappret har ett bra lag. Det gäller bara att få ut potentialen ur det.
Låst ämne

bifhjärta: Hmm, fast i dagens Brynäs har jag nog hellre en karaktär som Petter som assisterande tränare än Molin/Dackell. Dessutom är han betydligt mer erfaren i tränarsammanhang. 

Jag tror precis som Wikegård att Tommys jobb inte har underlättats av att ha två så pass orutinerade assisterande tränare. Det hade varit okej med en orutinerad assisterande och en mer erfaren pådrivare (som Petter verkar vara) men både Ove och Dacke... Nje.  
Låst ämne

Davey_22: Nu vill jag se samma temperament i båset som Raggarn hade, han var stundtals sjövild.
Låst ämne

Hoppas de förträngs av nya, positiva minnen.
Låst ämne

Forsberg 1978: Kan bara hålla med. Tack för allt Tommy, nu blickar vi framåt och håller tummarna att förändringen för med sig lite framgång.
Låst ämne

Nä mina herrar på fredag börjar en ny säsong och det hoppas jag blir en bra säsong med Bulan i spetsen!

Målet måste väl vara att undvika kval? 

Jag har iaf fått en ordentlig nytändning och det firar jag med att den 31/1 åka tåg upp till Gävle ihop med 500 fans från Goa gubbar och BSKV! 

Och jag är ju en utav dom som krävt TJ:s avgång en längre tid men jag ska inte vara sämre än att: Tack för allt Tommy och lycka till i framtiden!

Välkommen Bulan till Brynäs IF in i skiten och sätt ett jävla avtryck nu!!!!

Låst ämne

bifhjärta:Petter Nilsson...sångare/gitarist i nu avsomnade punkbandet Ebba Blitz tillsammans med Robert Norberg och Erik Granqvist. Eran 2:a tränare är han i svart och hatt...

Redigerad kommentar

Låst ämne

Såklart ett stort tack till Tommy som krigat hårt för oss och alltid stått rakryggad och med värdighet även i motgång. 

Bulan känns som ett spännande val och jag är glad att det blev en person med dokumenterat hett temperament.

Bortamatch i Växjö blir en tuff nystart.

Låst ämne

Bratwursten: Jag undrar om Bulan kommer att införa ett grundspel i Brynäs..
Låst ämne

Carl Lejonkräk: Håller med, men min poäng är ju att om Sundlöv ändå tänkt kliva av så hade han kunnat testa ledningen med ett ultimatum för att se hur mkt enighet det var i övriga ledningen om att behålla TJ och om det isf vägde tyngre än att behålla Sundlöv.
Det troliga är väl ändå att Sundlöv velat ha bort TJ men heller inte velat bråka om det när han ändå tänkt kliva av.
Så här med facit i hand så visar det iaf på bra blick för det sportsliga av Sundlöv, som det känns.
Låst ämne

TACK Tommy Jonsson för ditt krigande i Brynäs IF.

Låst ämne

« · 1654742 · »