Brynäs IF

446657 inlägg · 7961 ämnen

Nyförvärv 2010/2011

« · 1228695 · » Till forumet

Sv: Nyförvärv 2010/2011

Peja: Dackell tror jag kommer lägga av efter den här säsongen. Molin är det svårare med. Han borde ju vara motiverad att fortsätta en säsong till med tanke på att han varit bättre den här säsongen än på många år. Jag har svårt att förstå kritiken från vissa. OK han kan vara lite puck kär i PP, men samtidigt så är det väl inte Molins fel att det inte finns så många alternativ att tillgå i PP.

Men jag tycker att man skall försöka behålla så många som möjligt från den här truppen. Slutar Dackell så måste han ersättas. Sen har vi ett övertal av centrar och Nordan känns inte som den förstecenter som man hoppats på. Behåller man Dixon så behöver man bara ta in en ny ytterforward till första linan.Kanske att Järnkrok orkar axla den manteln men sett över 55 matcher så känns han fortfarande lite tunn.

Annars har vi material så det räcker på forwardsidan.

Backarna verkar vi även där ha en bra stomme och Jag tycker att man i första hand skall satsa på att behålla Kokko, L.J och Grönholm.

Exempelvis så tycker jag att

L.J - Sundqvist
Kokko - Grönholm

Känns som två väldigt bra backpar som kan spela alla former av spel. Som tredje backpar har vi ett ganska stort urval att tillgå. Dels av unga talanger som Bertilsson och Löf även fast Löf kanske skulle behöva en säsong i AS för att bygga på sig lite. När det gäller Nolander så håller han gott och väl klass för att spela i tredje backpar.

Kommentera

MarcusElving: "Håller med! Känns bra att han träffat tjej här i Gävle. Borde inte vara en nackdel i alla fall!"

Exakt.
Varför skulle tjejen vilja flytta till Schweiz eller USA om Dixon får anbud, när hon redan bor i världsmetropolen Gävle, där supportrarna aldrig gnäller på sitt lag...    :-)

Kommentera

sylf: Granström måste vara prioriterad! Snacka om att han har utvecklats i Brynäs. Innan han kom till Brynäs hade han gjort 11 poäng som mest på seniornivå.

Första säsongen i Brynäs svarade han får 26 poäng och är uppe i 23 redan denna säsong. Det utan att ha tappat något av sin tuffhet och inställning.

Långt kontrakt skulle jag vilja se...
Kommentera

sylf: Grönstedt kan vi byta ut mot en Grönsteds som segerpremie.
Kommentera

Huge: Du vet väl hur brudar är. Hon vill säkert inte lämna alla vänninor, familjen och så vidare. Hon kanske har ett bra jobb om hon trivs jättebra med. Allt handlar inte om hockeyn Huge!

Redigerad kommentar

Kommentera

MarcusElving: En spekulation är väl inte bättre än den andra..

Det absolut bästa för att beålla Dixon är att ge honom ett anbud som han känner sig nöjd med.

Kommentera

Huge: Bara för mormor att ta upp plånboken vad gäller Dixon, han om nån är värd en marknadsmässig lön. Skala hellre av från utfyllnadsspelarna.
Kommentera

GävleLasse: Ja precis! Håller med.
Kommentera

GävleLasse: Jag skulle vilja se Grönholm mer innan jag drar några slutsatser om honom. Han är ju rejäl och stabil, men det är typ Jonathan Carlsson också.

Förstår ärligt talat inte varför alla vill ha kvar Kokko. Han gjorde ett bra gästspel, men är ingenting att satsa på i ett långsiktigt perspektiv. Inte bara för att han är gammal, utan för att han ju råkade ut för en oerhört allvarlig skada (sett ur en hockeysynvinkel) och för att han har tenderat att vara väldigt ojämn under i stort sett hela sin karriär.

Vi fick se Kokko från hans bästa sida i Brynäs. Vackert så. Låt det vara så, tycker jag.

Nästa säsong löper Brynäs stor risk att tappa två backar till JVM (Bertilsson och Löf). Det ska bli intressant att se hur man löser det. Det finns ju flertalet backar underifrån, Berglind och även Kalle Johansson. Frågan är bara när de kommer att vara redo för att matchas in i elitserien på allvar.
Kommentera

sylf: Tycker att ditt förslag ser mkt bra ut.
Av centrarna har ju Hansen, Nordquist och Sundström gällande kontrakt över nästa säsong. Lägg till Järnkrook som kommer att ta en ordinarie centerplats och då återstår Dixon att lägga hela degen på vad gäller forwards.

Av backarna har Andersén, Hietanen, Bertilsson, Sunken och Löf gällande kontrakt över nästa säsong.
Lägg krutet på Jonsson (förstås) och sen gäller det bara att få Kokko och OPG (om han nu visar dom rätta takterna) att skriva på.
Lätt som en plätt. Bara för mormor att kopiera mitt inlägg och börja jobba med förlängningarna redan nu.
Oj, glömde visst det viktigaste: Lindbäck.
Men han lär väl inte stanna hos klyktattarna, eller....?    ;-)

Redigerad kommentar

Kommentera

Huge: Jonas ska vi ha hit igen, lite mer speed skadar inte, mål kan han göra också numera.
Kommentera

Huge: När det gäller målvaktsfrågan, så hänger det nog lite på i vilken serie Eriksson och Lindbäcks nuvarande lag spelar. Eller, Erikssons nuvarande lär det inte hända så mycket med, dom blir kvar.
Kommentera

Wesley: Jo.. En av föreningens mest misshandlade talanger genom tiderna, han skulle de aldrig ha släppt från första början.
Kommentera

Partyjack: Jag sitter fortfarande och funderar på varför Boork? skickade honom efter 7 matcher, han gjorde 2 mål faktiskt.
Precis när han började komma in i Brynäs sätt att spela så fick han kicken.
För mig är det fortfarande en gåta.
Kommentera

Hong Kong: Tror inte att Eriksson är riktigt redo för en ordinarie spade i ES ännu, om Leksand nu skulle missa sitt 7483:e återtåg.
Nä, Lindbäck är den vi bör lägga krutet på när Markan försvinner.
Om Limpan stannar i Timrå tror jag man försöker locka hem Eriksson som backup till Läck. Känns iofs inte riktigt tryggt men Markan går inte att ersätta med den ekonomi vi har och om inte Limpan nappar så kan det bli Läck/Eriksson.
Det värsta just nu är att man vant sig med Markan och hans nivå därbak och då känns alla alternativ till honom en aning osäkra.
Och då tycker jag isf att Limpan känns som den man helst vill hålla i handen när det börjar åska.....
Kommentera

Huge: Och då tycker jag isf att Limpan känns som den man helst vill hålla i handen när det börjar åska

Hehehe! Huge det finns en del söta tjejer också med mjuka gosiga händer :-)
Kommentera

Wesley: Haha 8,9,10 out!
Kommentera

Wesley: Som ersättare för Markan?
Nja, nog blir det nåt att titta på men hur vass hon är på att mota puckar vet jag inte.
Svårt att se händerna på bilden iaf....     :-)
Kommentera

Huge: Där håller jag inte med dig. Jag tror Eriksson går före Limpan. Eriksson skulle kunna vara där Markan är idag. Enligt ett "rykte" så var det tänkt att Eriksson skulle kliva upp från juniorerna i stället för Markan, då för två säsonger sen, eftersom han sågs som bättre. Men han var tydligen lite lätt skadad, så det fick bli Markan i stället.
Kommentera

Huge: Se på f*n, man kanske skulle ta och titta lite på damhockey =)
Kommentera

Hong Kong: Absolut. Som 56-åring vågade jag inte lägga in en bild på nån av dom andra målvakterna så jag tog den äldsta, det ser bättre ut.
Vill ju inte bli anklagad för gubbsjuka....     ;-))
Kommentera

Hong Kong: Men tror du inte att Limpans ES-rutin isf kommer att avgöra?
Sen har man hört så många olika varianter om deras resp potential.
Ena dan är det Limpan som har dom största utvecklingsmöjligheterna, nästa dag är det Eriksson.
Vete fan vem man ska tro på......
Kommentera

Huge: Tro på tomten, det är enklast. I det fallet så litar jag nog på Alcéns ev rekomendationer, som har tränat båda och säkert på ett eller annat vis har följt dom under den här säsongen.
Kommentera

Hong Kong: Jo, Alcéns ord väger förstås tungt. Men dom kanske inte hjälper så mkt om objektet ifråga vill nåt helt annat...    :-)
Kommentera

Huge: Den handen håller vi i. :)
Ni får hålla tillgodo med Läckaget!
Kommentera

Hahl Bundy:
Läckage å läckage.. Tycker läck har varit helt okej iår ;)
Det är ju inte elitseriens sämsta målvakt han kämpar mot direkt ^^
Kommentera

blom23: Svårt att jämföra Lindbäck med Läck då Limpan har stått dubbelt så många matcher den här säsongen. Läck har i alla fall klart högre procent än Limpan. Men som sagt, det är skillnad på 12 och 27 matcher! :P
Kommentera

MarcusElving:

GP GPI MIP SOG GA GAA SVS SVS%

Läck:
35 12 690:11 348 30 2,61 318 91,38

Lindbäck:
35 27 1631:00 768 70 2,58 698 90,89

Lindbäck förra säsongen:
49 24 1332:27 675 57 2,57 618 91,56

Eriksson:
33 27 1634:36 917 64 2,35 853 93,02

Redigerad kommentar

Kommentera

Ta det billigaste alternativet och satsa på att stärka med en vass back..
Kommentera

Gurra88:

Ja det tycker jag också.. =)
Kommentera

MarcusElving: Stod valet mellan Lindbäck och Läck,så skulle jag välja Lindbäck alla dar i veckan.Tycker han har visat att han är en av ES bäste målvakter denna säsong,Läck känns tyvärr lite för ojämn,men en bra backupmålis.
Kommentera

Bissett19: Jag är inte lika säker på Lindbäck som du är! Han har ju visat att han är bra men jag tycker inte att han är dominant på något sätt. Markström, Karlsson, Liv, Hadelöv.. Nja, Limpan kommer där 4-5 i ES för mig.

Läck har inte spelat så många matcher men gjort det riktigt bra då han fått spela. Tror han kan utvecklas till en av de bättre målvakterna i ES om han får mycket matcher. Jag kan ha helt fel men det är vad jag tror.

Svårt val, helt klart...
Kommentera

MarcusElving: Angående Läck så måste vi samtidigt komma ihåg att han faktiskt aldrig riktigt lyckades i Allsvenska Leksand.
Kommentera

Anders Berg: Nähä, han spelade 32 matcher och hade bara 93% i grundserien??
Kommentera

Anders Berg: Läck blev ju misshandlad i LIF, först gör han en bra säsong, sen sidsteppad när Ejendal själv köpte in en 58 årig, överviktig Belfour. När han sen stjälpt laget i KS så fick han åter kliva in. Precis ett sånt agerande som ger en målvakt bra självförtroende......NOT!

Läck är en bra målvakt, precis som Limpan. Mitt val blir ändå Läck/Jocke till nästa år, om nu inte Jakob tar sitt förnuft till fånga och stannar ett par tre, sju år.......:-)
Kommentera

Bissett19: På vilket sätt är Läck ojämnare än Lindbäck, jag tycker tvärtom.
Det har inte blivit jättesiffror när det gäller insläppta mål med Läck i mål, men med Lindbäck kunde det bli det. och blir. Lincbäck har högre högsta nivå, men även lägre lägsta nivå enligt min mening
Kommentera

Wesley: Håller med, Läck är jämnare, Limpan lite mer som Honken, en hög högstanivå men en jävligt låg lägstanivå. Sånt som det övriga försvaret aldrig blir kloka på...
Kommentera

Wesley: Tycker Lindbäck känns lite mer skolad än Läck,lite lugnare därbak helt enkelt,men det kanske Läck kan bli med ett år till under Pekkas vingar;)
Jag köper Sylfs förslag men vill vända på det och köra Jocke/Läck...
Kommentera

Anders Berg:

Fick han en ärlig chans att lyckas i Leksand då? :P
Dem lät ju belfour stå i kvalserien, bara en sån sak..
Så det där tycker inte riktigt ja stämmer..
Kommentera

Pekka jämför Lindbäck och Eriksson. Ang målen som Gnaget sopade in igår så fick han fin fin hjälp utav sina medspelare. ;-)
Kommentera

Glömde bort denna länk som innehåller lite mera

Kommentera

1+1 av Thegel ikväll. Han såg vass ut för Sundsvall. Blomqvist som vanligt ett ständigt hot för Bofors.
Kommentera

Laraque är ledig. Om han inte platsar i lager kan han väl bli sportchef? Då kommer nog inte Jämtin att ge sig på vår sportchef igen i alla fall. ;)
Kommentera

Venom:

Laraque har tydligen börjat skicka personliga mail till AIK fansen enligt nån AIK snubbe och dessutom har han ju deklarerat förut att han vill återvända till AIK.

Kommentera

"Brynäs har skrivit A-lagskontrakt med Calle Järnkrok för resten av säsongen och ytterligare två säsonger"

Härligt Brynäs!! Precis vad man hoppades på..

Brynäs Officiella Facebooksida är källan.
Kommentera

MarcusElving:

Underbart!!
Kommentera

Bissett19: Riktigt bra! Finns på hemsidan också..
Kommentera

Bissett19: Gör comeback härinne efter att i höstas ha tröttnat rejält på alla skitkastande dysterkvistar...Man kan väl säga att CZ och Co. gett svar på tal.

Man kan lugnt konstatera att;

- Ett av ES svagaste försvar släpper in minst mål

- Att ett defensivt dödgrävargäng börjar göra mål

- Att ES sämsta sportchef hänger in den ena kalasvärvningen efter den andra

- Att Allsvenska spelaren Sebastian Lauritzen hänger med i toppen på den interna poängligan

- Att vi vinner matcher trots att "frälsaren och kungen av J20" Anton Rödin snittar 5 min/match

Visst är det kul med hockey! ;-))

Slutligen; Återigen en stor eloge till mormor som ånyo visar var skåpet skall stå!
Kommentera

Har tänkt lite grann på om inte Växjös Josh Mcnevin vore nått för Brynäs. offevsiv back, bra i PP, hyffsat skott. men den stora skillnaden är allsvenskan och elitserien..
Kommentera

21olsson: En Ryan Glenn kopia. Se hur bra det gick för honom i SSK...
Kommentera

« · 1228695 · »