Brynäs IF

728134 inlägg · 7962 ämnen

Operation Nordquist!

« · 1176018 · » Till forumet

Sv: Operation Nordquist!
GävleLasse: Ibland måste man smida medans järnet är varmt och det kräver lite extraordinära åtgärder.
Att Hockeysverige skulle skratta åt Brynäs skiter jag fullständigt i, det säger isf mer om hur avundsjuka dessa tomtar sannolikt är.
Vi har iaf supportrar som konkret ställer upp i ett speciellt läge.
Och om det nu inte är en engångsföreteelse så kan du väl peka på när man tidigare frågat supportrarna om ekonomiskt bistånd?
Jag tror heller inte att värvningen står och faller med supportrarnas välvilja. Våra bidrag ska ses som en av flera försök att samla in pengar, i det här fallet.
Fördelen är då att vi har en större chans att få ut lite mer av sponsorerna om det ex skulle behövas en ny back en bit in på säsongen.
Kommentera

Huge: OM det skulle behövas en ny back? Är du sann? Det är klart att vi behöver en ny back, helst fler.

Det vi bevittnar under försäsongen är ett försök till ett mer offensivt Brynäs. Följdakligen så kommer backarna at få klara sig själva i större utsträckning än föregående säsong när man backade hem. Är det konstigt att man läpper in lite mål med ett sånt grundspel?

När det gäller insamlingen så är det inget annat än en desperat åtgärd på grund av att Sundlöv har bränt alla pengar på spelare som Sundström, Hermansson, Lauritzen. Vill man ha spetskompetens i ett lag där man har begränsade resurser så kan man inte värva ihop en gegga. Då måste varje krona räknas och man måste satsa på några tongivande spelare som producerar och fyller andra nyckelroller. Nu har man ett helt lag fullt med tredje- och fjärdeline spelare tillspetsat med EN stjärna (Areo) Som producerar. Sen har man bränt mycket krut på Kahnberg som måste ses som en chansning. En spelare som tappat sin glans.

OK, ponera nu att man lyckas få in medel för att värva Nordqvist OCH hans knä håller... Är allt frid och fröjd då eller? Är han värd "chansningen" att gå runt på en med ES mått mätt väldigt tunn backbesättning. Simon Löf Och Bertilsson i all ära men är de bra nog att hålla ES klass i 55 omgångar?
Kommentera

GävleLasse: Lite förtydligande om lagbygget..

Spelare som producerar samt nyckelroller med BRA spelare. Sedan fyller man på med billiga juniorer i delar av tredje och hela fjärdelinan...
Kommentera

GävleLasse: äh Brynäs har ju bra lag nu, stjärnor och bra juniorer, visst några plumpar men jag tycker att det se intressant ut,
Kommentera

Sylf, GävleLasse: Att det finns några misstag av historiska mått i närtid är vi helt överens om. Arenan som gökunge är det största, säsongen när man backade med 8 mille ett annat, något mindre. Det finns fler. Jag hoppas att de ansvariga för dessa klanterier är borta alt. hålls hårt av de som begriper bättre. Men för mitt eget välbefinnande och för att försöka hitta en väg framåt behöver man gå vidare.

Sundlövs lagbygge förra året och i år är ett första steg. Ett myrsteg men ändå. Ett par spetsspelare in tillsammans med några av landets bästa juniorer. Och förra året ett spelsystem som passade lagbygget. Men fortsätter ekonomin och laget uvecklas i den här takten lär det ta 10 år att ha en åttondeplats som realistisk målsättning. Förutsatt att konkurrenterna inte har växlat upp i snabbare takt.

Hur ska Brynäs kunna skaffa sej en ekonomi som kan konkurrera med de bästa? Arenan skulle ju skapa förutsättningarna men har inte gjort det. Tvärtom. Vad återstår då? Jag tycker det är självklart att medlemmar som vill och kan är med och bidrar till värvningar. Men det kommer aldrig att räcka för att ge Brynäs ett SM-guld. För det krävs en långsiktig finansiering på rätt nivå. Och var fan finns den?
Kommentera

Jajjen: njut gubbar njut av Brynäs i stället föratt leta fel och brister. Juniorerna är guld värda och där har vi vägen till guld i framtiden. Ekonomi hit och dit nä Brynäs är passion, hockey, glädje och inget annat. Feta spelarlöner och rekorddyra trupper kan andra sysslamed. Och när juniorer släpps fram så sluta klaga, Bertilsson mf. kommer att bli kanon, men då måste de få förtroende och de får de. Hockey är hockey och Brynäs är Brynäs, vem sjutton vill köpa guld? En vacker dag kommer Brynäs att ta guld igen var så säkra men stötta dem medan det går tungt, ur skit kommer guld-glöm inte det.
Kommentera

Jajjen: Ja det är en lång lång väg kvar. Som jag ser det så måste man göra rejäla och fundamentala förändringar i organisationen för att lösgöra absolut maximalt med resurser till A-laget.

Detta kommer givetvis inte att vara välkommet när det gäller de delar som fått dra in svångremmen. Men vad vill man göra? Vill man bli ledande inom svensk hockey? Jag tror att man "vill" men sett hur man agerar så vill man det på pappret inte i realiteten. Ledningen kan inte sitta på sina kontor och hoppas på mirakel utan de måste kavla upp ärmarna och arbeta.

När det gäller att "bestraffa" de som gör fel blir det svårare.. I mina ögon så är Sundöv ytterst ansvarig för den sportsliga biten. Något som rätt klart framgår i hans titel. Han gör en mångmiljonsatsning som slår bakut, dels genom att man inte förankrat sina idéer med spelarna utan man förlitar sig på att Boork skall lyckas genomföra detta genom sitt "skräckvälde". Summan vet vi idag. Spel i kvalserien med en "sjuk" sportchef hemma vid TV apparaten som tillfrisknade väldigt kvick så fort ES statusen var säkrad... Hur har han blivit "bestraffad"? En skopa skit från ledningen och sen var allt bra. Det fanns rulltårta till Micke med i fikarummet...Och Sundlöv bygger vidare...år efter år...Men resultaten blir desamma.

Visa att man är beredd att göra förändringar...Byt Sportchef Till nästa säsong.
Kommentera

arnio: jag tänker inte en lägga ner tid att bemöta ett så befängt inlägg...
Kommentera

arnio: Satt du i Brynäs styrelse under första halvan av 2000-talet?
Kommentera

arnio: Jag hpkker med Arnio och Huge... sluta klaga nån gång?... ni är som gamla tjuriga gubbar som bara letar efter negativa saker, och inte ser nåt posetivt med erat "favoritlag". Man skäms nästan att kalla säg Brynäsfan, när det finns såna som ni, som bara klagar, istället för att heja fram laget och stötta laget i vått och torrt. Både spelare och ledare. Skärp till er nu förf-n, och visa att ni håller på Brynäs!!!!
Kommentera

GävleLasse: Det hade ju varit väldigt kul att se hur det skulle gå med dig vid Brynäs roder. Sparka allt och alla, värva friskt från höger till vänster, trolla fram penningstinna sponsorer ur armväcken, Känns lite som miljöpartiets oseriösa partiprogram.
Kommentera

GävleLasse: di är bara för pinsam... skrota datorn o sitt o tjura i din gungstol, tjurgubbe
Kommentera

Jonte321: Om du nu inte förstår en text på mer än tre rader ge då faan i att kommentera den.
Kommentera

Jajjen: kommer från en snubbe som inte bergriper sig på hockey.... sorgligt... men sant
Kommentera

Jonte321: Tack för ditt bidrag i debatten...
Kommentera

GävleLasse: "När det gäller insamlingen så är det inget annat än en desperat åtgärd på grund av att Sundlöv har bränt alla pengar på spelare som Sundström, Hermansson, Lauritzen"

Ja visst dom spelarna är säkert skitdyra
Kommentera

Gva så lite så... man måste yttre sig när man märker att saker o ting inte står rätt toöö hos en del "supportrar"
Kommentera

till
Kommentera

Jag säger så här, jag vet att alla här inne vill Brynäs allra bästa. Annars skulle vi inte vara inne på det här forumet och diskutera hit och dit. Man ska kunna kritisera och tycka att saker och ting sköts på ett dåligt sätt även om man är supporter. Att säga rakt av, "sluta gnäll och stötta laget istället" känns lite ihåligt. Vi ska såklart alltid stötta laget på matcherna, dels på läktaren och även i kioskerna, barerna och souvenirshopen. Och även genom att vara medlemmar och så vidare. Men man måste även kunna säga att det här skulle jag vilja förändra och det här tycker jag är fel, hur mycket man än älskar Brynäs. Det handlar ju om vad var och en tycker är nödvändigt för att Brynäs ska bli BÄTTRE! Ingen "klagar" eller kritiserar ju för att Brynäs ska bli sämre, utan helt och hållet tvärt om.

Sedan att alla tycker olika är ju naturligt, så är det med allt. Diskutioner behövs, det håller intresset vid liv och angagerar fansen. Men som sagt, i slutändan handlar allt om att vi allihopa vill att Brynäs ska utvecklas till det lag vi en gång i tiden var. Och, vi kommer alltid har olika föreställningar om hur Brynäs ska skötas och hur laget ska spela. Det är härligt tycker jag!
Kommentera

GävleLasse: "Ja det är en lång lång väg kvar. Som jag ser det så måste man göra rejäla och fundamentala förändringar i organisationen för att lösgöra absolut maximalt med resurser till A-laget."

Kan du konkretisera dom där förändringarna lite grann?
Bort med några juniortränare eller slopa scoutingupplägget för att spara pengar?
Eller är det ditt eviga mantra om att allt fixar sig bara man slimmar ner på personalen och avskedar ett par personer?

"Ledningen kan inte sitta på sina kontor och hoppas på mirakel utan de måste kavla upp ärmarna och arbeta."

Floskelkungen är igång ordentligt märker jag.
Hur vet du att ledningen sitter på sina kontor och rullar tummarna?
Har du jobbat i föreningen och tillsammans med de du anklagar?
Eller gissar du bara? (som vanligt höll jag på att säga...)

Tänk om det är så enkelt att Sundlöv gör ett riktigt bra jobb med de resurser han har?
Och att anledningen till att han sitter kvar är just att han är kompetent och har ett stort Brynäshjärta, vilket inte ska underskattas.

Nä, dina konspirationsteorier om att ledningen och Sundlöv håller varandra om ryggen i nån sorts ohelig symbios känns inte seriösa direkt.
Kommentera

MarcusElving: Det stämmer... men om man nu är ett Brynäsfan, så SKA man inte bara skriva skit om laget o ledningen... vissa verkar bara kasta skit på laget, och inte skriva nåt som är posetivt. Dessa individer är inga brynäsfan... och kan inte sitta o tjura själva, istället för o sprida en så förbannat dålig stämning. Upp med skallen, och håll på vårat kära lag. Det kommer bli bättre! Men det kommer ta tid... Rom byggdes inte på 1 dag. Jag vill också att laget ska bli bättre, men det hjälper inte att kasta dynga på laget över nätet...
Kommentera

Jonte321: Såklart att de är Brynäsfan, det förstår du väl själv. Det har ju onekligen gått ganska trögt på försäsongen och det är klart att vissa blir oroliga och börjar fundera lite på hur det står till med saker och ting. Men det betyder ju inte att de inte är Brynäsfan eller att de inte stöttar laget. Du och jag har lite olika syn på vad stötta är. För mig är det inte att stötta laget om man inte engagerar sig ett dugg och bara sitter som säck potatis. Jag är övertygad om att alla som kritiserar och redogör för hur de tycker att saker och ting ska skötas fortfarande stöttar Brynäs som lag, det gör vi alla.

Jag får lov att hänvisa till mitt tidigare inlägg, jag tycker att man kan vara en stöttande supporter även fast man har åsikter och kritiserar laget när det går dåligt. Man ska såklart kunna förklara vad man tycker är fel och vilka åtgärder man tycker är nödvändiga om man ska kritisera. "Brynäs suger, vilket skitlag. lägg ner skiten" funkar inte, det håller jag med om. Men "Sluta gnäll och stötta laget istället" funkar inte heller, då skulle vi inte ha något engagemang kvar.
Kommentera

Huge: Här inne har man suttit och tuggat i 5 år....Men inför kommande säsong börjar luften gå ur mig...

Engagemanget och orken falnar, ES blir allt mer ointressant för var säsong som går. Utfallet givet på förhand, plånboken regerar.

Kommer att följa BIF på 3 cylindrar kommande säsong! Ros har rätt - lönetak är ett måste för att ES skall överleva på sikt. Vem fan vill se samma semifinaler/finaler år efter år?
Kommentera

Jonte321: "Jag vill också att laget ska bli bättre,"

Jelfva gnelspik!
Kommentera

Jajjen: jälva glännspik
Kommentera

Jajjen: spick
Kommentera

Jajjen: "hur ska vi nånsin få ihop en budget som kan konkurerra om en topp4-plats. Var ska pengarna hämtas och hur länge kan vi vänta utan att tappa elitserieplatsen?"

Tror du på allvar att det finns något lag som kan komma ikapp "de 4 stora"?

Det framgår väl med all önskvärd tydlighet att Hockeymarknaden i Sverige har stagnerat.

Herr Loob sitter som bekant och funderar på detta problem - tror du BIF får vara med och leka med de stora pojkarna?
Kommentera

JanT: "Vem fan vill se samma semifinaler/finaler år efter år?"

Färjestad, Frölunda, Linköping och HV.
Kommentera

Jajjen: Tror snarare att de vill tjäna ännu mer pengar och ta det hela ett steg till!

Sverige har blivit för litet för dessa klubbar.

Passar förövrigt mig utmärkt, hellre en oviss elitserie med Brynäs och övriga "leftovers" än de senaste årens förutsägbara dravel - vem fan orkar se på 7 finaler 7 år i rad med samma j-a lag?
Kommentera

JanT: Nu tyckar jag att du är negativ. Forumfascisten bestämde nyss att man SKA vara possetiv.
Kommentera

Jajjen: Näe... men inte BARA skriva skit... utan, jag försöker förklara att, det kommer ta sin tid, men man måste då ha lite tålamod
Kommentera

Jajjen: Det är möjligt, men jag börjar väl bli för gammal för dagens hockey...

När Mats Näslund slog igenom jobbade han som snickare på deltid - det är annat än dagens lirare.

Håller även med dig i sak att det är något sjukt över att BIF måste tigga ihop pengar för att kunna värva.
Kommentera

Jonte321: Ok, jag fattar. Du menar att Brynäs kommer att bli bättre därför att...
Kommentera

Bara för att en del resultat har gått emot på FÖRSÄSONGEN, så skriver du, som att det vorre en gigantisk katastrof... låt säsongen dra igång innan du dömer ut laget...
Kommentera

Jajjen: Slänger in ett citat från Jante A. som summerar upp problematiken;

"Istället vill man ju sänka den generella lönenivån genom att pengarna till medelspelarna i tredjefemman stryps, precis som man lyckats med i NHL. Jimmie Ericsson eller Andreas Falk blir inte bättre hockeyspelare av att tjäna 100 000 kr i månaden istället för halva den summan och inte heller säljer sådana spelare några extra biljetter. Sådana spelare tjänar bara bra med pengar tack vare en extrem och osund löneinflation.

"Jamen då utarmas svensk hockey!!!", kanske någon säger. Mmm, visst. Det skriks verkligen efter tredjekedjekillar från elitserien i övriga europeiska ligor. Och även om så vore fallet, så går inget under av att spelare i den kategorin faktiskt försvinner.

För som sagt, de här killarna säljer inte biljetterna."
Kommentera

Jonte321: Du menar inte mej, va? I så fall får du leta rätt på en text där jag skrivit nåt sånt. Jag har nog skrivit lite längre texter. Du vet dom där som blir så jobbiga att läsa efter ett tag.
Kommentera

JanT: Tyvärr, så ser ekonomin ut så IDAG... men det var endå en lösning för att få en skicklig spelare... tror bestämt att en hel del*uran att nämna namn* hade blivit galna om Sundlöv inte ens hade tagit kontakt med Nordqvist
Kommentera

JanT: Jante är en av de klokare bland hockeyskribenterna.
Kommentera

Jajjen: hmm... näe, ditt namn står inte där;)
Kommentera

JanT: "Håller även med dig i sak att det är något sjukt över att BIF måste tigga ihop pengar för att kunna värva."

Isf är det väl i logikens namn också sjukt att vi använder oss av sponsorer öht?
Snacka om tiggeri på hög nivå....
Kommentera

Huge: haha.. ja för dom gör det ju säkert för att enbart hjälpa brynäs.. tror inte det har att göra med att de vill synas, och får vägldigt mycket valuta för de pengar de lägger för att styrka sitt varumärke,,

i det närmaste korkat att jämföra sponsorer och privatpersoner...
Kommentera

Huge: Kan du ge förklara hur du tror tex Hv71, Frölunda och Färjestad kan ha så mycket flera och större sponsorer än vad Bif har?

Vad tror du detta beror på?
Kommentera

Jag tror största skillnaderna är att de har så mycket mer publik på matcherna. Vi får vara nöjda om det är 4500 uppe på Läkerolen en tisdagskväll medan top4-klubbarna nästan fyller sina hallar varje match. På en säsong blir det många mysiga miljoner till spelarkassan plus inkomster från långa slutspel.
Kommentera

pastorn: Hade vi haft ett sånt lag i gävle kan jag lova dig att det varit lapp på luckan varje match.. Det finns för mycket "tråkiga" spelare i brynäs..

Sundström, Lauritzen, hermansson, Sundström, nolander, med mera med mera,.. alla inte fullt värdelösa men oerhört tråkiga spelare som man som fans inte har nån relation till..

till skillnad från hv där det finns profiler, som drar folk.. Likt Granström som är en av få som jag tror drar folk till läkerolen.. hoppas att det kan bli bättre iår med lite namnkunnigare spelare, och profiler..
Kommentera

Huge:
Hur vet du att ledningen sitter på sina kontor och rullar tummarna?
Det vet jag inte, men om man återanvänder ett mail/brev så finns det mycket som tyder på att man inte går in 100% på uppgiften.

Har du jobbat i föreningen och tillsammans med de du anklagar?
Ja, jag har jobbat lite med de jag anklagar.

Kan du konkretisera dom där förändringarna lite grann?
Rent konkret vill jag att man i första hand gör som ALLA företag gör. Man ser till att minska de fast utgifterna i löner till personer som inte är livsviktiga för verksamheten. Skall man satsa på ungdomar och idrottsgymnasiet så skall man givetvis inte säga upp personal där. Vill man ha in Willes Restaurang i Michelinguiden så får man anställa en ny kock etc. Det jag menar är att Brynäs försöker bli bra på så mycket samtidigt och genom detta så blir satsningen för stor och man orkar inte med att skjuta till de resurser som krävs för att hänga med de lag om satsar smalare och mer målinriktat på A-laget.

Hur många av alla "brynäsare" här inne. Exempelvis vår Brynäsare nere i Motala, skulle ha kvar intresset om man åkte ur och man beslutade sig för att satsa på ungdomsverksamheten? För 90% av alla Brynäs medlemmar har EN sak som nummer ett. A-laget... Allså, skall Brynäs orka att ta steget närmare mot tabelltoppen och stanna där så måste man slimma organisationen. Man kan inte titta på hur organisationen ser ut i Karlstad, Göteborg eller Jönköping. De ligger i en helt annan division ekonomiskt.

Sätt dig ner och titta på de olika klubbarnas Totala omsättning kontra deras budget för laget... det blir ganska intressant.
Kommentera

Gurra88: "i det närmaste korkat att jämföra sponsorer och privatpersoner"

En sponsor vill ha valuta för pengarna i form av bl.a exponering av sitt varumärke.
En privatperson (i det här fallet en medlem) vill också ha valuta för sin medlemsavgift i form av ett bättre lag och slagkraftigare lag så att supportandet blir roligare.
Vari tycker du isf den principiella skillnaden ligger mellan dessa båda saker?

I det närmaste korkat att INTE jämställa sponsorer med privatpersoner i det här fallet...
Kommentera

Huge: Ändå har Brynäs en ganska klar linje mellan sponsorer och medlemmar. I alla fall när det gäller vart man är välkommen någonstans i Läkerolen ;)
Kommentera

Huge: "Att Hockeysverige skulle skratta åt Brynäs skiter jag fullständigt i, det säger isf mer om hur avundsjuka dessa tomtar sannolikt är."

Que, på vadå??
Kommentera

GävleLasse: Klart som fan att vi behöver en ny back, den som inte ser det har inte mycket till kunskap.
Kommentera

70 Rodrigues: Det har inte med kunskap att göra. Det räcker med att älska så löser sig allt...
Kommentera

« · 1176018 · »